Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Funride in Steenbergen heeft nog een stapel fivetens in de aanbieding.
https://www.marktplaats.nl/u/funride-st ... n/1522884/
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Contact is een fijn schoentje hoor, erg goede grip op de pedalen. Bij mij slijten de zolen niet hard, maar ik heb het idee dat dat vaker te maken heeft met de rijstijl van de piloot dan met de schoenzolen in kwestie. Ik verplaats mijn voeten redelijk weinig op de pedalen, ben je continu aan het wringen zal het waarschijnlijk sneller slijten.

Wel zijn ze vrij dun, in de winter niet de warmste schoenen.
Dus omdat ik tegen een paar afgeprijsde Freerider EPS' aanliep heb ik die maar mee laten komen met een bestelling :-D

Hopelijk valt de kleur in het echt mee, beetje onbestemd tintje...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

een setje specialized 2f0 en een setje shimano gr7 helemaal stuk binnen 10 maanden
zojuist fiveten freerider en een set northwave tribe besteld, hopelijk blijven die wat langer goed
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: ma 3 januari 2022, 13:05 Die Contact is een fijn schoentje hoor, erg goede grip op de pedalen. Bij mij slijten de zolen niet hard, maar ik heb het idee dat dat vaker te maken heeft met de rijstijl van de piloot dan met de schoenzolen in kwestie. Ik verplaats mijn voeten redelijk weinig op de pedalen, ben je continu aan het wringen zal het waarschijnlijk sneller slijten.

Wel zijn ze vrij dun, in de winter niet de warmste schoenen.
Dus omdat ik tegen een paar afgeprijsde Freerider EPS' aanliep heb ik die maar mee laten komen met een bestelling :-D

Hopelijk valt de kleur in het echt mee, beetje onbestemd tintje...
Afbeelding
Ze zijn binnen, de kleur is meer blauwig dan op bovenstaande foto. Niet de mooiste schoenen die ik ken maar hé, voor winterse ritten hoef je ook geen catwalkschoeisel aan :D
Ik heb ze ruim gekozen, maat 44 waar ik 43 voor de meeste fietsschoenen heb (en 42,5 voor gewone schoenen). Omdat je in de winter ook dikkere sokken aan wilt kunnen is dat de juiste keuze geweest, dat kan nu zonder dat ze te strak zitten.

Neem aan dat ze tijdens het fietsen niet veel anders zullen voelen dan andere Five Ten's dus ik ga ervan uit dat dat wel goed zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Spyder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 10:36

ondertussen de vaudes getest en ook de freerider pro mid maar beide teruggestuurd, de lengte is steeds goed maar beide zijn te smal aan de tenen waardoor ik een beklammend gevoel krijg.
heb schrik ook dat als ik 1 maat hoger ga de schoen te lang zal zijn...

ga deze week eens naar een winkel waar ze de 2fo van specialized hebben, die zouden qua maat zeer goed zijn...
andere voorstellen ook altijd welkom natuurlijk!
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Heb hier nu Giro Riddance liggen ... zit wel goed en ziet er degelijk uit ... wat het op de fiets geeft moeten we nog zien
Spyder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 10:36

Hoor ik ook veel goed over... jammer genoeg zijn hier geen shops in de buurt waar je kan passen en wil nu ook niet 10 paar kopen op een shop om er 9 terug te sturen.
heb je daar in je normale schoenmaat genomen?
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

normale schoenmaat +1 zodat er zeker voldoende ruimte blijft om met de tenen te wiebelen met een dikkere sok aan ...
staan nu trouwens op bike24 lager geprijsd dan bij mijn bestelling :(

https://www.bike24.com/p2298561.html?q=giro%20riddance

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Spyder schreef: wo 12 januari 2022, 12:14 ondertussen de vaudes getest en ook de freerider pro mid maar beide teruggestuurd, de lengte is steeds goed maar beide zijn te smal aan de tenen waardoor ik een beklammend gevoel krijg.
heb schrik ook dat als ik 1 maat hoger ga de schoen te lang zal zijn...

ga deze week eens naar een winkel waar ze de 2fo van specialized hebben, die zouden qua maat zeer goed zijn...
andere voorstellen ook altijd welkom natuurlijk!
Die andere Vaude's zitten bij mij best lekker ruim aan de tenen, waar bijvoorbeeld Shimano echt krapper past.
Ik kies overigens gerust een halve maat groter, als de schoenen in de breedte maar prettig aansluiten zie ik een beetje ruimte in de lengte niet als een probleem.

Deze Ride Concepts (Vice mid) vallen ook niet heel smal, misschien is dat wat? Al moet ik er bij zeggen dat ik ook die een maatje ruim genomen heb. Ik draag ze als dagelijkse schoenen, niet op de fiets.
Afbeelding


Eerste indruk van de Five Ten EPS is goed, gisteren met licht modderige omstandigheden en een graadje of vier, vijf gebruikt. Met medium dikke sokken geen koude voeten gehad, ook geen zweetvoeten. Die paar spetters die we hadden komen niet door de schoenen heen en de grip op het pedaal is wat je ook van andere FT's kent, gewoon dikke prima.
Geen spijt dus :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

nick22 schreef: ma 3 januari 2022, 19:04 een setje specialized 2f0 en een setje shimano gr7 helemaal stuk binnen 10 maanden
zojuist fiveten freerider en een set northwave tribe besteld, hopelijk blijven die wat langer goed
Wat voor pedalen dan? Ik rijd al 2 jaar/ruim 7000 km op een setje Specialized 2FO op DMR Vault pedalen en er is wel schade/slijtage, maar kan nog makkelijk een jaartje mee.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

hope f20 pedalen.
de shimano heb ik terug gestuurd, eens kijken of ze er wat mee doen. deze waren er gewoon helemaal doorheen, door de rubber en stuk zool
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Die andere Vaude's zitten bij mij best lekker ruim aan de tenen, waar bijvoorbeeld Shimano echt krapper past.
Ik heb net de Vaude AM Moab Mid STX aangeschaft. Een wat hogere schoen die, in de maat die ik altijd heb, een prima pasvorm heeft met genoeg ruimte. Nog niet mee gefietst want ik heb ze pas van gisteren. Wel al sinds ze gearriveerd zijn ermee rondgelopen om ze wat in te lopen en ze zitten prima. Morgen voor het eerst ermee op de MTB. Gekocht bij 'Hardloop', in Frankrijk, waar ze van 180 naar 132 euro waren afgeprijsd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien ligt het echt aan veel bewegen/wringen op het pedaal?
Probeer eens klikpedalen met niet teveel speling, als je continu onbedoeld uitklikt weet je waar het aan ligt ;-)

Ik denk echt dat dat een belangrijke oorzaak is. Natuurlijk spelen soort pinnetjes e.d. een rol, maar je leest van zowat elke schoen over mensen die er niet veel slijtage mee hebben en anderen die er amper een seizoen mee vol kunnen maken. Die verschillen moeten ergens anders in zitten dan in het materiaal zelf, ik denk dus in de rijstijl.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Qua slijtage moet ik wel zeggen dat het ook uitmaakt waar je rijdt.
Voorheen reed ik het meeste in Zuid Holland op wat zachtere tracks met weinig remkuilen. Amper slijtage.
Afgelopen jaar het meeste op wat hardere tracks met veel remkuilen gereden en duidelijk meer slijtage aan de schoenen.

De laatste keren met klikpedalen zette ik ze overigens het liefste vrij strak, ik haat beweging op de pedalen :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Had een paar O'Neal Pinned bij Bikester besteld in maat 41. Ik heb normaal maat 41, maar deze zaten echt krap. Het materiaal is vergelijkbaar met de Puma sneakers die ik nu gebruik: categorie 'El Cheapo'. Als ik alle posts zo eens doorakker, dan lijkt het erop dat je MTB schoenen eigenlijk standaard een maar groter moet bestellen dan je normaal draagt.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Plaats reactie