Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

FreedomRanger schreef: zo 16 januari 2022, 20:39 Had een paar O'Neal Pinned bij Bikester besteld in maat 41. Ik heb normaal maat 41, maar deze zaten echt krap. Het materiaal is vergelijkbaar met de Puma sneakers die ik nu gebruik: categorie 'El Cheapo'. Als ik alle posts zo eens doorakker, dan lijkt het erop dat je MTB schoenen eigenlijk standaard een maar groter moet bestellen dan je normaal draagt.
Je kan vaak ook een maattabel vinden waar ze de voetlengte in millimeters weergeven. Dan zie je dat er verschillen zijn tussen schoenen. Als je dan de millimeters opzoekt van een schoen die je goed past, zie je vaak dat je bij andere merken een andere maat nodig hebt. Bij Five Ten (en Adidas in het algemeen) komt 42 2/3 overeen met 42 van andere schoenen.

Millimeters zijn overal hetzelfde, schoenmaten niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De meeste fietsschoenen passen inderdaad beter als je ze een maat groter neemt. En sommige merken vallen ook smal, als er dan geen specifieke breedtematen van bestaan moet je nog groter om voldoende breedte te krijgen als je een wat bredere voet hebt.

Van Shimano neem ik standaard een maat groter (43 ipv 42), bij winterschoenen kan zelfs twee maten groter een goede zet zijn want dan wil je ook dikkere sokken aankunnen. Dat bleek zo te zijn bij mijn recent aangekochte winterschoenen, die heb ik in 44 genomen en zelfs die vallen nog niet overdreven ruim (inmiddels gemerkt dat ik zelfs bij 0 graden en zomersokken aan nog lekker warme voeten hou in die dingen :)).

De millimeters bekijken zoals Willem aangeeft is altijd goed, maar garandeert nog steeds niet dat een schoen je lekker zit. Als je een merk/schoentype koopt dat je niet kent zou ik daarom altijd of naar een fysieke shop gaan of bij een internetwinkel met goede retourvoorwaarden kopen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij m'n laatste online schoenen heb ik 2 paar besteld (zelfs model, verschillende maten) en 1 paar retour gestuurd.
Maar m'n voorkeur gaat uit naar passen in de winkel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Iemand ervaring met schoenen voor flats die smal vallen? De site van Mantel geeft breedte van de schoenen aan, helaas hebben ze geen smalle flat pedaal schoenen.
Ik heb nogal smalle voeten, en overweeg een paar schoenen te kopen voor de ritjes in het buitenland waar het prettig is als je niet vast geklikt zit.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over het algemeen valt Shimano niet zo breed. Iets smaller als Five Ten iig.
Of -als je een kleur vindt die je aanstaat- de womens versie van de Five Ten schoenen? Of heb je een maat die buiten de leverbare range valt, dan is dat natuurlijk geen optie.

Tip: als je verder nooit met flatpedals rijdt, ga voor die buitenlandritjes een beetje oefenen met die dingen om aan je traptechniek te werken. Gewoon wat spelen, achterkant fiets mee een stoeprandje op wippen bijvoorbeeld. Is overal te oefenen. En rijdt er gewoon je lokale rondjes eens mee om een soepele tred te ontwikkelen zonder van de pedalen te schieten.
Je doet sneller wat niet goed met flatpedals dan met klikkers, daar schiet je toch niet af ook al trap je eigenlijk niet optimaal.

Toen ik met flats begon te rijden heb ik een paar keer gehad dat ik van het pedaal schoot... telkens tijdens een klimmetje en naar voren :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Die tip van eerst een paar ritjes op de thuis routes ga ik sowieso doen. :-q
Tja, hoe smal zij die Shimano's dan? De click versie van Shimano is voor mij te breed.
Ik rij nu met Bontrager en hiervoor met Mavic. Sidi' s zaten beide keren ruimer.(clickversies)
Irritante is dat de meeste flatpedal schoenen er zo breed uitzien, en er niet heel veel fysiek te koop is.
Ik las dat de Pearl Izumi x alp launch smal uitvallen.

Schoenmaat is 44/45 dus de Five Ten dames past helaas niet.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

At1 schreef: ma 31 januari 2022, 17:43 Die tip van eerst een paar ritjes op de thuis routes ga ik sowieso doen. :-q
Tja, hoe smal zij die Shimano's dan? De click versie van Shimano is voor mij te breed.
Ik rij nu met Bontrager en hiervoor met Mavic. Sidi' s zaten beide keren ruimer.(clickversies)
Irritante is dat de meeste flatpedal schoenen er zo breed uitzien, en er niet heel veel fysiek te koop is.
Ik las dat de Pearl Izumi x alp launch smal uitvallen.

Schoenmaat is 44/45 dus de Five Ten dames past helaas niet.
Maar heb 5ten al eens gepast? Ik heb ook smalle voeten en doordat ze kleiner vallen dan de maat zitten ze goed. Dat de zool breed is kan je ook als een voordeel zien. Geeft je meer sta oppervlakte en grip.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik ben uiteindelijk bij de locale Specialized dealer naar binnen gelopen. En met prima schoenen naar buiten.
Die had 2FO schoenen staan. Kon ik ze tenminste passen.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

At1 schreef: do 3 februari 2022, 18:02 Ik ben uiteindelijk bij de locale Specialized dealer naar binnen gelopen. En met prima schoenen naar buiten.
Die had 2FO schoenen staan. Kon ik ze tenminste passen.
Die passen ook prima met mijn smalle maat 49 :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Vraag over de 5ten schoenen , ik heb altijd met te vreden gereden met flats en de 5ten's model freerider pro echter is de winter is het prima , maar in de zomer vindt ik ze te warm , dus op zoek naar een wat " koelere" 5ten's , welk model id daar nu geschikt voor ?, de sleuth serie ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Snelle Buffer schreef: zo 13 februari 2022, 17:01 Vraag over de 5ten schoenen , ik heb altijd met te vreden gereden met flats en de 5ten's model freerider pro echter is de winter is het prima , maar in de zomer vindt ik ze te warm , dus op zoek naar een wat " koelere" 5ten's , welk model id daar nu geschikt voor ?, de sleuth serie ?
Ik ben overgestapt naar de 5ten Trailcross LT en ben er heel tevreden over. Het is wel een echte zomerschoen en alles behalve waterdicht. Maar heerlijk koel.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Luhmann schreef: wo 12 januari 2022, 14:54 normale schoenmaat +1 zodat er zeker voldoende ruimte blijft om met de tenen te wiebelen met een dikkere sok aan ...
staan nu trouwens op bike24 lager geprijsd dan bij mijn bestelling :(

https://www.bike24.com/p2298561.html?q=giro%20riddance

Afbeelding
Ondertussen de eerste ritten mee gemaakt. Prima schoen, zit goed en inderdaad de juiste maat met een dikke sok gezien de nogal gure wind dit weekend. Geen koude voetjes gehad, nu afwachten of het geen zweetbad wordt in de zomer :-D

Moeilijk te vergelijken gezien het m'n eerste flat combo is na jaren vast gezeten te hebben maar ik had wel de indruk aardig grip te hebben op de pedalen. Als het niet goed ging dan was het vooral techniek ... en die keer dat je blijkbaar ongemerkt anders toch 'trekt' aan de pedaal.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: zo 13 februari 2022, 17:01 Vraag over de 5ten schoenen , ik heb altijd met te vreden gereden met flats en de 5ten's model freerider pro echter is de winter is het prima , maar in de zomer vindt ik ze te warm , dus op zoek naar een wat " koelere" 5ten's , welk model id daar nu geschikt voor ?, de sleuth serie ?
Ik rijd vaak met de Freerider Contact, die vind ik niet heel erg warm. Het is ook een relatief lichte schoen, daar zou je misschien ook een beetje naar kunnen kijken, het gewicht.
Een dikke schoen met veel materiaal is doorgaans ook zwaarder dan een luchtiger modelletje.

Mijn eerste Five Ten's waren de Impact Low, die zijn dus wel heel erg warm.... de enige reden dat ik ze uiteindelijk verkocht heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik rijd met de Freerider Pro en vind die ook prima voor in de zomer, nog geen last van brandende tenen gehad (waar ik wel gevoelig voor ben). Ik rijd ook met mijn reguliere schoenmaat (voeten opgemeten volgens het tabelletje op de site) en dat past bij mij perfect.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Knakker29 schreef: do 17 februari 2022, 16:17 Ik rijd met de Freerider Pro en vind die ook prima voor in de zomer, nog geen last van brandende tenen gehad (waar ik wel gevoelig voor ben). Ik rijd ook met mijn reguliere schoenmaat (voeten opgemeten volgens het tabelletje op de site) en dat past bij mij perfect.
top, maar ik heb wel last van warme voeten in de zomer als ik met de freerider pro fiets :lol: , dus zoek ik een " cooler" model , gelukkig zijn we allemaal verschillend :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie