Thermo ondershirt, Brynje?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan wat lastig uit te trekken zijn, maar niet lastiger dan andere shirts als ze plakkerig zijn. Gewoon de zoom omhoog over je hoofd trekken en de rest volgt dan vanzelf. Ik blijf er wel merkbaar droger in dan in de meeste andere ondershirts die ik heb, dus ik ben er wel happy mee.

Eigenlijk draag ik bijna alleen maar de Brynjes in alles behalve hoogzomerse temperaturen. Ik heb er een met lange en twee met korte mouwen, waarvan de oudste al meer dan twintig jaar meegaat. Dus je bent er voorlopig nog niet vanaf ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Bij mij werkt het thermoshirt het beste indien het onder een zweetshirt wordt gedragen. Lichaam blijft droog (en warmer dus), het natte zweetshirt plakt niet op het lichaam. Ergo: beide lagen zijn makkelijk weer uit te trekken na afloop van de rit.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wiel-Maat schreef: di 16 november 2021, 16:48 Nou het duurde ff want het kwam niet van biken de afgelopen weken nadat de Brynje binnen was, maar gisteren dan eindelijk de maiden voyage gedaan...

Maar wie schreef er nou dat zo'n Brynje droog blijft? Bij mij dus niet... mijn eerste ervaring is dan ook niet louter positief. Op zich had ik het idee dat ik wel warmer bleef dan bv met de Craft onderlaag die ik meestal draag, dus dat was OK... maar toen ik het shirt uitdeed was hij echt behoorlijk nat. Nou heb ik dat ook wel bij Craft shirts, maar ik zweet niet echt onzettend veel en dit Brynje shirt zou vocht beter afvoeren, dus je zou dan toch zeggen dat hij dan droger zou blijven?

Enfin, en dan dat uitdoen van het shirt op zich.... :evil: ...dat ging niet echt makkelijk op zijn zachtst gezegd! :-{ Ik stond daar nogal te worstelen om dat ding uit te krijgen, dat was echt een Monty Python vertoning en ik was blij dat er toevallig niemand aan kwam op de parkeerplaats want als die me had zien stuntelen had dat vast op de lachspieren gewerkt. :winkie:

Wellicht is de maat dan toch iets aan de kleine kant, hoewel ik dat met fietsen niet merkte dat hij krap zit ofzo. Dus hebben meer mensen die ervaring, dat hij moeilijk uit te trekken is na een rit? Ik heb dat wel vaker met shirts maar bij deze leek het echt wel een dwangbuis...
Wat droeg je over het ondershirt? Het vocht moet wel getransporteerd en afgevoerd kunnen worden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Belangrijk is idd. het dragen van laagjes over elkaar omdat de luchtlagen ertussen isolerend werken. Maar ook dat je toplaag ademend/ ventilerend is. Als je als toplaag een vuilniszak (gechargeerd!!😉) draagt,waaruit het vocht niet kan ontsnappen dan verzadigen de lagen eronder En is de vochtregulerende werking weg.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mad Wally schreef: di 16 november 2021, 18:02
Wiel-Maat schreef: di 16 november 2021, 16:48 Nou het duurde ff want het kwam niet van biken de afgelopen weken nadat de Brynje binnen was, maar gisteren dan eindelijk de maiden voyage gedaan...

Maar wie schreef er nou dat zo'n Brynje droog blijft? Bij mij dus niet... mijn eerste ervaring is dan ook niet louter positief. Op zich had ik het idee dat ik wel warmer bleef dan bv met de Craft onderlaag die ik meestal draag, dus dat was OK... maar toen ik het shirt uitdeed was hij echt behoorlijk nat. Nou heb ik dat ook wel bij Craft shirts, maar ik zweet niet echt onzettend veel en dit Brynje shirt zou vocht beter afvoeren, dus je zou dan toch zeggen dat hij dan droger zou blijven?

Enfin, en dan dat uitdoen van het shirt op zich.... :evil: ...dat ging niet echt makkelijk op zijn zachtst gezegd! :-{ Ik stond daar nogal te worstelen om dat ding uit te krijgen, dat was echt een Monty Python vertoning en ik was blij dat er toevallig niemand aan kwam op de parkeerplaats want als die me had zien stuntelen had dat vast op de lachspieren gewerkt. :winkie:

Wellicht is de maat dan toch iets aan de kleine kant, hoewel ik dat met fietsen niet merkte dat hij krap zit ofzo. Dus hebben meer mensen die ervaring, dat hij moeilijk uit te trekken is na een rit? Ik heb dat wel vaker met shirts maar bij deze leek het echt wel een dwangbuis...
Wat droeg je over het ondershirt? Het vocht moet wel getransporteerd en afgevoerd kunnen worden.
Ik had een endura long sleeve MTB shirt erover aan en daar overheen nog een vaude soft shell jas; 3 lagen dus en op zich alle van goede kwaliteit. Die endura was na afloop ook goed nat trouwens.

En verder: bij natte (en nauwsluitende) shirts is het altijd wel wat stroef om uit te doen over een bezwete huid, dat voorkom je naar mijn idee ook nooit helemaal.

Maar misschien is een goede uittrek-techniek ook wel van belang, waar Kermit al een tip voor gaf. ;)

En wat ik zei, de Brynje gaf wel een wat warmer gevoel dan die crafts. Dus dat is wel winst sowieso.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Een soft shell (winddicht?) vind ik persoonlijk al heel gauw te warm om te fietsen, dingen ademen ook niet super meestal
Brynje, goed thermo fietsshirt (Gore in mijn geval) tijdens de inspanning en een heel dun jasje of een windstopper body voor heen en terug weg.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Een soft shell vind ik bij de temperatuur van afgelopen weken erg warm hoor. Ik heb een zweetshirt (craft,odlo, merino) met korte mouwen, daarover een dun (zomer)fietsshirt, korte boek en arm en beenstukken. Daarover een dun mouwloos vest met aan de voorkant Windstopper en achter gaas. En dan nog heb ik onderweg de rits van mijn shirt open gedaan omdat ik t te warm had.
Wel heb ik dan al mijn winterschoenen aan, omdat ik anders bevroren tenen heb☺
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tja zo heeft iedereen zijn voorkeuren bij verschillende temperaturen; de afgelopen weken waren nog redelijk warm, maar ik vond het maandag toch al wat kouder aanvoelen.

En dan kleed ik me liever niet te dun op het bovenlichaam want bij weinig lagen vind ik dat al snel te tochtig door de rijwind, waardoor ik bij het zweten van boven koud word en dat vind ik dus niet prettig. Dan liever een laagje meer wat me warmer houdt...die Vaude (en of je die Vaude echt als soft shell classificeert weet ik niet, maar het is zo'n iets dikkere waterafstotende stof die daarvoor door kan gaan) is wel winddicht iig en dat vind ik dus wel fijn, en naar mijn idee ook nog wel ademend genoeg. Maar ik zou het eens kunnen proberen met ipv die Vaude een windstopper...echter voor de nog koudere dagen rond de 0 graden wordt dat toch wel wat te fris denk ik.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Wiel-Maat schreef: wo 17 november 2021, 10:46 Tja zo heeft iedereen zijn voorkeuren bij verschillende temperaturen; de afgelopen weken waren nog redelijk warm, maar ik vond het maandag toch al wat kouder aanvoelen.

En dan kleed ik me liever niet te dun op het bovenlichaam want bij weinig lagen vind ik dat al snel te tochtig door de rijwind, waardoor ik bij het zweten van boven koud word en dat vind ik dus niet prettig. Dan liever een laagje meer wat me warmer houdt...die Vaude (en of je die Vaude echt als soft shell classificeert weet ik niet, maar het is zo'n iets dikkere waterafstotende stof die daarvoor door kan gaan) is wel winddicht iig en dat vind ik dus wel fijn, en naar mijn idee ook nog wel ademend genoeg. Maar ik zou het eens kunnen proberen met ipv die Vaude een windstopper...echter voor de nog koudere dagen rond de 0 graden wordt dat toch wel wat te fris denk ik.
- laag 1 Brynje (korte mouw)
- laag 2 (eventueel) merino ondershirt lange mouw
- laag 3 thermo fietsshirt, niet wind of waterdicht (zoiets https://www.futurumshop.nl/gore-wear-c5 ... en-s.phtml)
- laag 4 een dunne windstopper body voor minder actieve ritten/momenten

Een volledige softshell (achtige) jas/shirt bij serieuze inspanning geeft mij altijd een klam en zweterig gevoel. Zoiets trek je aan na de rit om warm te blijven (liever nog zo'n dun donsjasje)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal altijd persoonlijk blijven, temperatuurbeleving. En daarnaast zweet de een ook meer dan de ander bij vergelijkbare inspanningen.

Maar wat je aanhebt moet wel kunnen ademen, als het vocht nergens heen kan blijft elk (onder)shirt nat.
Een jack dat rondom winddicht is is mij nooit goed bevallen, wordt al snel te warm. Dus ik kies ook altijd voor een jack of windstoppertje met rugpand van gewone stof of gaas.

En in deze tijd van het jaar ook regelmatig allebei mee, dan kan ik nog wisselen onderweg. In de praktijk gaat het jack vaak uit onderweg, windstoppertje is meestal voldoende. Wordt het echt koud gaat er natuurlijk wel een jack aan, met een of twee shirts eronder, kort, lang, allebei, gewoon combineren wat goed voelt.

Maar eerlijk is eerlijk, ik snak nu alweer naar de dagen dat we weer in korte broek en een lekker zonnetje kunnen rijden... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Nog ff 'doorbijten',over een maand worden de dagen alweer langer en gaan we 'de goede kant' van het jaar alweer op. :-q

Mijn filosofie (voor mezelf) is ik kleed me zo dun mogelijk zodat ik niet (te veel) zweet maar t ook niet koud heb.
Maar dat is een moeilijke balans om te vinden. Nu fiets ik in het najaar en winter wel altijd door en ga nauwelijks ergens stilstaan,zodat ik ook niet afkoel onderweg.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren had ik een lang Brynje ondershirt aan, een gewoon lang overshirt daar overheen en nog een dun wijdvallend ("downhill") shirt als derde laag. Geen winddichte laag dus. (Het was iets van 11 graden meen ik?)
Dat was voor mij precies genoeg, de windstopper had ik wel mee maar bleef in de rugzak.

Vaak kleed ik me even om voordat ik in de auto terug stap, maar dat was gisteren niet echt nodig, er lag geen modder en ik was niet extreem bezweet. Brynje was nog bijna droog :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wiel-Maat schreef: di 16 november 2021, 16:48 Nou het duurde ff want het kwam niet van biken de afgelopen weken nadat de Brynje binnen was, maar gisteren dan eindelijk de maiden voyage gedaan...

Maar wie schreef er nou dat zo'n Brynje droog blijft? Bij mij dus niet... mijn eerste ervaring is dan ook niet louter positief. Op zich had ik het idee dat ik wel warmer bleef dan bv met de Craft onderlaag die ik meestal draag, dus dat was OK... maar toen ik het shirt uitdeed was hij echt behoorlijk nat. Nou heb ik dat ook wel bij Craft shirts, maar ik zweet niet echt onzettend veel en dit Brynje shirt zou vocht beter afvoeren, dus je zou dan toch zeggen dat hij dan droger zou blijven?

Enfin, en dan dat uitdoen van het shirt op zich.... :evil: ...dat ging niet echt makkelijk op zijn zachtst gezegd! :-{ Ik stond daar nogal te worstelen om dat ding uit te krijgen, dat was echt een Monty Python vertoning en ik was blij dat er toevallig niemand aan kwam op de parkeerplaats want als die me had zien stuntelen had dat vast op de lachspieren gewerkt. :winkie:

Wellicht is de maat dan toch iets aan de kleine kant, hoewel ik dat met fietsen niet merkte dat hij krap zit ofzo. Dus hebben meer mensen die ervaring, dat hij moeilijk uit te trekken is na een rit? Ik heb dat wel vaker met shirts maar bij deze leek het echt wel een dwangbuis...
Als het Brynje shirt nat was dan was je verder dus wat te warm/zweterig gekleed, dus ik zou een laagje weglaten of een laagje dunner kiezen.
En als het, bij een juiste uitkleedtechniek, steeds zo moeizaam gaat, dan was deze maat dus net iets te krap voor je.

Gisteren 2,5u in de miezer/regen gefietst, met Brynje lange mouwen shirt als eerste laag, daarover een gewoon Gore fiets T-shirt en mouwstukken, daarover een Gore Soft Shell, winddicht en minder waterdoorlatend. Je wordt dan altijd wel wat nat onder je kleren, hoort erbij.
Maar: na 1,5u gewoon op een terras koffie en vlaai gepakt, 20-30min buiten gezeten want we waren te vies, het was in Zuid-L rond 8 graden. Niet koud. Dankzij dat Brynje shirt. Bij elk ander shirt dat ik heb (oa Craft, Odlo, Gore) kwam het vocht wel altijd tot direct op de huid, wat bij pauzes geheid leidde tot afkoelen, koud krijgen, soms binnen zelfs. En nu kan ik dus buiten blijven zitten. Vorige winter de hele lock down trouwens buiten gezeten, ook rond vriestemperaturen. Lang leve Brynje (icm de rest van de laagjes kleding, het geheel moet goed op elkaar afgestemd zijn).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja nuttig om jullie kleedgewoontes zo te lezen en thx voor de suggesties! :-q Wellicht doe ik gewoon teveel lagen aan, of beter gezegd een verkeerde bovenlaag als zijnde die soft shell. Want ik ben nou ook niet echt een koukleum, maar het kan toch best zijn dat die bovenlaag te warm is en iets te goed isoleert waardoor het minder goed ventileert en ik meer zweet dan normaal gesproken zou 'hoeven' .

Ik ga dat dus eens proberen om die soft shell weg te laten. Maar wat temperaturen betreft is de herfst als 'tussenseizoen' altijd een beetje lastig in te schatten; omdat het in de ochtend toch best koud kan zijn als je naar buiten stapt, maar dan enkele uren later toch weer warmer is. En ik bepaal meestal in dat ochtend moment wat ik ga dragen...

Maar goed, er valt nog wat te verbeteren en ik ga er es mee experimenteren. Helaas zag ik overigens dat bij het uittrekken van die Brynje (lees: die worsteling) er al een deel van de hals uitgescheurd is... niet dramatisch maar er zijn wel al wat gaasdelen los. :( .. nou ja, nu gewoon maar wat voorzichtiger uittrekken (meer geduld....) en zorgen dat het niet erger wordt.

EDIT: Aurelius, jij had net voor mij gepost dus jouw reactie zag ik nog niet; het zou idd kunnen dat die maat M net te klein voor me is, maar hij voelt verder wel goed aan, op zich niet te krap en is qua mouwlengte ook goed. Nou fitness ik wel vrij veel en mijn torso is daardoor wel gespierd, wat evt een oorzaak zou kunnen zijn van mijn worsteling bij uittrekken. Ik zou er nog een L bij kunnen bestellen om het verschil te ervaren...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat vooral om ademen van de andere lagen, en wat winddicht is ademt gewoon minder goed dan "gewone stof".
Zo heb ik een leuk jackie van Pearl Izumi, dunne softshell. Zit heerlijk als je het aantrekt, maar hangt bij mij werkeloos in de kast omdat ik het al fietsend altijd teveel vind zweten. Het Endura jack dat ik daarna kocht is alleen winddicht aan de voorkant (romp en mouwen) en dat werkt voor mij veel beter. Houdt de kou tegen maar ademt ook, dat verschil merk ik ook met een rugzak om.
(Het PI jack neem ik weleens mee bij bergwandelingen om op de top aan te kunnen doen, op de fiets gebruik ik het nooit meer).

Maar dit zijn inderdaad lastige seizoenen qua kledingkeuze. Daarom neem ik dus weleens een extra shirt/jack/windstoppertje mee of trek juist wat uit als ik opgewarmd ben. Dan moet je daar wel de ruimte voor hebben om het op te bergen, een van de redenen waarom ik met een rugzak(je) rijd.

Twee kledingstukken die ik super vaak gebruik in het tussenseizoen: windstopper bodywarmer en driekwart baggy.
Houden de ergste kou weg maar geven genoeg koelte om jezelf niet op te blazen :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie