Welke full face helm?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Weet niet of dit de juiste categorie is om deze vraag te plaatsen dus hoor het graag als het ergens anders geplaatst moet worden.

Op dit moment heb ik alleen een trail helm, maar vanwege de geplande tripjes naar oa Duitsland en Schotland (waaronder ook bike parks) leek het me verstandig om ook te kijken voor een eigen full face helm. Nou weet ik dat deze enorm verschillen in zowel prijs als kwaliteit en dat dit ook afhankelijk is van ventilatie e.t.c. Ik zal de helm een paar keer per jaar gebruiken bij bijvoorbeeld vakanties of weekendjes weg. Het is dus niet zo dat ik er elk jaar weken mee rond rijdt. (Ook zal ik er bij wijze van spreken niet de Mount Everest mee af duiken). Het liefste wil ik een beetje een budgetvriendelijke helm, maar ik weet dat deze vaak minder goed koelen. Ik vroeg me af of er mensen zijn met een (budgetvriendelijke) full face helm die kunnen vertellen hoe deze bevalt. Of anders of jullie weten welke helmen bijvoorbeeld heel goed zijn voor de prijs die ze hebben.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Heb een vergelijkbare situatie, als het kan een paar keer per jaar naar t bike park. Gekozen voor een main stream lekker passende helm. Twee jaar geleden was die van IXS (xAct) Ok.
Welke nu goed is weet ik niet, nog geen vervanging nodig :-D
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent: een downhill full face is wat anders (zwaarder, warmer, betere bescherming) dan een “#endureau” full face (ventileert veel beter, mindere bescherming want ‘trailhelm met kinnebak’).

Als je alleen ermee in een bikepark gaat rijden zou ik de eerste variant nemen; maar moet ie ook wel eens achterop een rugzak voor een dagtocht dan de tweede. En dan zou ik er een aantal bestellen, de best passende houden en de rest retourneren. Ik ben groot fan van de Fox Proframe maar ken ook mensen die de maatvoering niks vinden.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

DuReal schreef: di 12 januari 2021, 08:31 Ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent: een downhill full face is wat anders (zwaarder, warmer, betere bescherming) dan een “#endureau” full face (ventileert veel beter, mindere bescherming want ‘trailhelm met kinnebak’).

Als je alleen ermee in een bikepark gaat rijden zou ik de eerste variant nemen; maar moet ie ook wel eens achterop een rugzak voor een dagtocht dan de tweede. En dan zou ik er een aantal bestellen, de best passende houden en de rest retourneren. Ik ben groot fan van de Fox Proframe maar ken ook mensen die de maatvoering niks vinden.
Top, dankjewel! Het zal meestal inderdaad zijn voor runs van 5-10 minuten (Bikepark Wales, Emser Bikepark), heb niet op de planning staan om enduro stukken van 30 min+ te gaan rijden, anders dan langere toertochten maar daarvoor gebruik ik de trail helm.

Als jullie nog suggesties hebben met bepaalde merken of modellen hoor ik het graag!
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Ook Peter schreef: di 12 januari 2021, 00:53 Heb een vergelijkbare situatie, als het kan een paar keer per jaar naar t bike park. Gekozen voor een main stream lekker passende helm. Twee jaar geleden was die van IXS (xAct) Ok.
Welke nu goed is weet ik niet, nog geen vervanging nodig :-D
Heb inderdaad even naar de IXS helmen gekeken, dat is een goede suggestie geweest (ook nu, twee jaar later) die ik nog niet had bedacht, prima prijzen voor prima helmen lijkt mij.
Laatst gewijzigd door MTBLars op di 12 januari 2021, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

IK heb bij MX24 een goed betaalbare Raven full face helm gekocht, voldoet prima.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb nu al enkele seizoenen een O'Neal helm, bevalt me goed met Fidlock. Fijne pasvorm ook. Ik weet het, dubbel-D sluiting is "veiliger", maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ie in eens los klikte.

Had eerst de O'Neal Warp Edgy Camo, die heb ik gesloopt in Finale Ligure :winkie:
Nu de O'Neal Sonus Deft.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb een IXS trigger FF, vorig jaar (voor Cov19) nog redelijk goedkoop gekocht op Amazon. Is een lichte enduro-helm maar met een DH-gecertificeerde chinbar. Daarvoor begonnen met een Urge Gringo met afneembare chinbar, die worden nu nog steeds verkocht en zijn niet al te duur. Maar die zit zo lekker dat ik `m zonder chinbar als m`n standaard helm gebruik, vandaar de Trigger :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

<600 gram helm op mijn hoofd ipv >1000gram, dat is bij enduro lijkt mij een meerwaarde. Voor downhill zou ik een “goedkope” fullface verkiezen als je niet al te vaak gaat.
Ik zelf neig naar de IXS trigger FF (ik heb nu een trail IXS die erg goed bevalt) alhoewel voor die paar ritten per jaar het een ‘dure’ investering is.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurriaan schreef: di 12 januari 2021, 18:06 <600 gram helm op mijn hoofd ipv >1000gram, dat is bij enduro lijkt mij een meerwaarde. Voor downhill zou ik een “goedkope” fullface verkiezen als je niet al te vaak gaat.
Ik zelf neig naar de IXS trigger FF (ik heb nu een trail IXS die erg goed bevalt) alhoewel voor die paar ritten per jaar het een ‘dure’ investering is.
Die Trigger was toen €160,- op Amazon, nu vragen ze er gemiddeld €240 voor :roll:
Maar goed, dat is bij meer (bike)spullen. M`n TLD A1 was voor de pandemie €85,- bij Futurum, nu zie ik prijzen van €160 voorbij komen :o
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik heb een raven Airborne voor ik dacht 7 tientjes nieuw gekocht afgelopen zomer, doet het perfect downhill, bedoel qua pasvorm/zwaarte (rij ook motor die helmen zijn nog zwaarder - zelfs carbon).
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kijk ook al tijdje naar IXS Trigger FF maar twijfel met hoofdmaat 57 een beetje over de maat. Bij al mijn vorige helmpjes heb ik Medium ... dat zou bij IXS een Small zijn. Iemand hier ervaring mee?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Met maat 56 kwam ik bij de xAct op een M uit, en die zat en zit goed.
Lekker fietsen!
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Ik heb pas geleden een witte POC Coron gekocht. Ben echt zo blij mee. Lekker luchtig, breed zichtveld, drukt m'n oren niet plat, en niet zo schreeuwend kleuren zoals veel andere.

Kleur valt ook goed op just in case iemand mij snel moet vinden...

M'n 2e keus was de Smith Mainline. Ik heb allebei mogen passen in een winkel, POC past beter bij mij.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

yo-eddy schreef: di 12 januari 2021, 18:50 Kijk ook al tijdje naar IXS Trigger FF maar twijfel met hoofdmaat 57 een beetje over de maat. Bij al mijn vorige helmpjes heb ik Medium ... dat zou bij IXS een Small zijn. Iemand hier ervaring mee?
Hier 58cm en een ML (58-62cm). Zit stevig en is prima aan te snoeren, al zou er voor het mooie een setje dikkere cheekpads bij mogen (zitten std 2 setjes dik/middel bij). Denk dat de tabel gelijk heeft en je met 57cm het best eerst een SM gaat passen met de dunne pads.
Plaats reactie