MTB Bril met inzetstukje op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat voor bril heb je nu?

Voor het probleem dat je met lenzen niet meer goed kunt lezen zijn er plak-leeslensjes die je onderaan op de lenzen van je sportbril plakt. En er zijn ook fietsbrillen die onderin een leesgedeelte hebben. Zelf geen ervaring mee, maar wellicht interessant voor sommigen.

Bijvoorbeeld drie verschillende lees-sterktes mogelijk bij deze bril:
https://agu.com/medina-bril-bifocal
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vanwege m'n contactlenzen geen ervaring met sportbrillen op sterkte (zie m'n eerdere post) maar ook hier vraag ik me weer af of je het jezelf (en de opticien) niet veels te moeilijk maakt.

Het is een sportbril en wat belangrijk is, is dat je scherp ziet waar je rijdt.
Dat je 8 datavelden op je Garmin 530 zet en dat op volle snelheid op een wortelpad ook nog wilt kunnen lezen is toch van geen enkel belang?
Stop een (lees) brilletje in je rugzak of heuptas. Of in de achterzak van je shirt.
Dan kan je onderweg alles scherp zien als je iets moet repareren, je kan op het terras de menukaart lezen en als het nodig is kan je onderweg ook even stoppen om je GPS te raadplegen.
Een sportbril die alles kan lijkt mij net zoiets als 1 fiets voor alles. Reteduur en het is het toch telkens net niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Maar waarom kan mijn multifocale gewone bril dit wel allemaal? Dat moet dan ook met een sportbril kunnen.

Anyhow ik rijd met een oakly zonnebril rond met leeslensjes erin. Werkt ook prima, al moest ik in Morzine in het bos bij bewolking wel de zonnebril afzetten om alles goed te zien.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die bril is verder niet geslepen hè, dus voor gebruik door mensen met goede ogen of contactlenzen in ;-)

Ik heb geen idee of het in de praktijk goed werkt. Misschien per persoon verschillend, zo zijn er mensen dolblij met multifocale brillen en anderen kunnen er niet aan wennen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

kermit schreef: do 18 augustus 2022, 10:14 Wat voor bril heb je nu?
Ik heb deze gekocht https://specialspex.com/product/eyres-g ... l-sterkte/
Het is inderdaad niet de goedkoopste optie. Het lees gedeelte heb ik niet nodig, dat gaat me gelukkig nog heel goed af!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

surfroy01 schreef: do 18 augustus 2022, 11:18 Maar waarom kan mijn multifocale gewone bril dit wel allemaal? Dat moet dan ook met een sportbril kunnen.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het niet strikt noodzakelijk is. Dus je gaat extra geld uitgeven voor iets dat niet noodzakelijk is, maar wat wel voor extra complicaties kan zorgen. (Leesdeel net niet op de goede plek, vervorming, leesdeel verkeerde sterkte of verkeerde afstand etc )
Anyhow ik rijd met een oakly zonnebril rond met leeslensjes erin. Werkt ook prima, al moest ik in Morzine in het bos bij bewolking wel de zonnebril afzetten om alles goed te zien.
Ik had m'n lenzen in en hele lichtgrijze goggles van POC ( toevallig ook in Morzine) Dat ging goed.
Ook m'n lichtbruine zonnebril ging goed, maar ik hoorde vrienden klagen dat hun brillen te donker waren. Even een fractie van een seconde een blackout als je het bos in rijdt. Afhankelijk van trail en de snelheid kan dat vervelend zijn :-{
Bij een sportbril van een paar tientjes is het "jammer maar helaas, ik ga een lichtere halen" (of lichtere glazen).
Bij een geslepen sportbril met leesdeel moet je er mee leren leven, of even een gesprek aangaan met je financieel manager :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb vanmiddag een afspraak gemaakt om toch nog een keer lenzen te gaan proberen. :o :roll: Als het me deze keer wel lukt, dan geeft dat wel veel meer flexibiliteit, ook met brillen voor andere sporten. Bij de opticien twijfelde ze of maandlenzen de beste keuze is, er zijn blijkbaar ook 2 wekelijkse lenzen die dikker zijn dan de daglenzen. Donderdag gaan ze de sterkte opnieuw meten en kijken ze ook naar hoe oogvocht etc. Ben benieuwd! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hoop dat het deze keer een succes is.
Contactlenzen maken het hele sportbrillen verhaal een stuk eenvoudiger en veelzijdiger.
(En goedkoper ook)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Kleine update met betrekking tot lenzen; ik heb vanmorgen mijn eerste rit met lenzen in gereden. Top! Je kijkt er niet 'langs' zoals ik wel heb met mijn gewone bril en ik was zelf benieuwd of ik met lenzen gevoeliger zou zijn voor rijwind in mijn bril, maar dat was geen enkel probleem! Na de rit was ik minder vermoeid en het zicht is zoveel beter tijdens het rijden!

Mijn grootste twijfel zit hem in de leercurve van het in & uitdoen van de lenzen. Ik had 2 afspraken nodig voor ik ze in de winkel in en uit kreeg en thuis gaat het ook nog niet vanzelf. Ik heb nu een mooie ronde sticker op de spiegel in de badkamer om me op te focussen, het knipperen wordt al minder, nu de wegdraaireflex van mijn ogen er nog uitkrijgen. Als ik dit onder de knie krijg, dan biedt dat het wel heel veel vrijheid qua brilkeuze.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed dat het bevalt en mooi dat je het even terugkoppelt.

In en uitdoen is wel ff wennen, erg onnatuurlijk om in je oog te porren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RPG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 17:25
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0 2016

walters83 schreef: ma 6 december 2021, 16:31 Ik heb zelf een Rudy Project Rydon met rx glazen op sterkte.
Voordeel vind ik dat ie goed blijft zitten en nog belangrijker de insert zit goed hoog in de glazen waardoor er geen kier ontstaat waar je doorheen kijkt. DIt is in sportieve houding voor mij een must anders zie ik nog geen ....

Hiervoor heb ik een adidas gehad wat nu evil eye is.
Voordeel daarvan vond ik dat het veel makkelijker was met glazen wisselen en insert eruit halen om alles schoon te maken ( moet bij mij na elke rit helaas)

De perfecte bril heb ik nog niet gevonden. Zou het gemak moeten zijn van de adidas lenzen en de hoogte van de lens in de bril van Rudy.
Overigens ben ik zelf nog geen fan van het fotochromatische. Het is het vaak net niet voor mij en ik bepaal de lens vaak van te voren per rit.
Ga ik veel het bos in met schaduw dan een lichte lens en een beetje knjijpen met de ogen als er zon is. Als er veel schaduw is en het is grijzig dan een hoog contrast lens. Ga ik op de weg rijden met veel zon dan lens met wintersport kwaliteit.
Goedemiddag,

Ik wil even mijn ervaring delen met mijn fietsbrillen op sterkte.

Ik heb jaren gereden met de Adidas evile eye.
Werkt op zich wel. Helaas beslaat de inzet snel zeker in de koudere maanden.

Ik was opzoek naar een nieuwe bril omdat ik dit toch wel vervelend begon te vinden.

Eissen waren dan ook dat er geen insert meer en een groter glasoppervlak.

Na veel zoekwerk vind ik op de site van Rudy Project de Deltabeat optical dock.
Helemaal wat ik zoek, grote gelazen die je kunt wisselen.
Het vinden van een adres waar ik ze kon bestellen was weer een ander verhaal.
Sportbrillen.com kom er niet aan komen, nu 2 jaar later wacht ik nog steeds op een reactie wanneer ze wel leverbaar zijn in NL😬.
Uiteindelijk heb ik de bril in Polen besteld met een extra setje glazen. Dat ging echt super, snelle communicatie en goede verzending
Bij pearl ik het frame voor de glazen een set oranje en zonnen glazen laten zetten.
Deze komen overeen met de glazen van de Adidas evile eye.

Ben na 2 jaar super te vreden over deze bril.
Geen beslagen glazen meer en een ruim zicht.
Ook het wisselen gaat zeer gemakkelijk.

Link naar de bril (bij de opticien in Polen):
https://www.hosz.pl/p9985,deltabeat-rud ... -dock.html

Link naar de extra glazen:

https://hosz.pl/p9986,adapter-korekcyjn ... abeat.html
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik heb sinds kort een bril via deze club https://specialspex.com/ ik ben er uiterst tevreden over. Ik had eerst een montuur gekozen waarbij er lenzen op sterkte (multifocus) in de bril gemonteerd waren maar deze deden het voor mij net niet. Er bleef nog net een randje over met gewoon brilglas bij neusbrug en soms schrok ik mij tepletter omdat een stilstaande auto bv ineens van plaats leek te verschieten.

Dit gemeld bij speicalspex en kwamen met een alternatief, een ander montuur met compleet glas op sterkte, wat mij kosteloos ter vervanging aangeboden werd. Bril is meekleurend en betrap mij er op dat ik hem bv savond in huis nog op heb. Niet goedkoop maar wel perfect.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Plaats reactie