MTB Bril met inzetstukje op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb een neppe Oakley Jawbreaker (gratis gekregen hier met het forum) en ben hier heel tevreden mee. Lekker groot glas, mooi montuur, handig met een verschillende kleurglazen om voor elke omstandigheid een andere lens te kiezen én er zit een inzetstukje bij waar ik geslepen glas in kan zetten.

Sinds januari dit jaar draag ik een bril (met +1.5 sterkte volgens mij) en ik merk toch wel dat ik wel iets aan scherpte mis als ik zonder mijn bril op sterkte ga rijden.

Maar het grote probleem met de Jawbreaker is dat hij van mijn hoofd valt. Bij het starten is het helemaal prima, maar als ik ga zweten en ik kijk naar beneden, dan schuift de bril naar beneden. Ook als ik aan het fietsen ben en vooruit kijk (maar ook met schokken van het rijden) trilt de bril langzaam naar voren. Voor het motorrijden heb ik een XS helm, dus ondanks dat ik 95kg meesleep aan lichaam, kan ik niet zeggen dat ik veel hersenen heb :winkie:

Vraag 1: Zal een echte Jawbreaker een stuk beter zitten en/of kun je deze afstellen dat hij strakker tegen je hoofd zit?
Vraag 2: Is er een soortgelijke Oakley (de Radar bijvoorbeeld?) die geschikter is voor een smaller hoofd en ook de mogelijkheid heeft voor een inklikbaar opzetstukje waar ik geslepen glazen in kan zetten?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik fiets al jaren met Chinese Rockbros met inzetstuk in verschillende uitvoeringen, zie link onder meekleurend. Kwaliteit is niet hetzelfde als een Oakley of Rudys of Adidas of zo, na een aantal jaren breekt er iets af. Maar het voldoet prima voor 2-3-4 jaar.

De bril zakt (bij mij) niet af ook bij heftige inspanning niet, blijft goed zitten en beslaat niet. Pasvorm dus m.i. prima, maar ik heb meer hersens misschien klemt het beter: helm L of XL.

Ik neem aan dat je sterkte trouwens -1.5 (bijziend) is en niet +1.5 (leesbril).

Ik heb wel meer gekeken naar alternatieven, maar als je de betere merken neemt dan kom je op zulke achterlijke prijzen met glazen erbij (400-500 €) dat is voor mij meteen categorie "niet bespreekbaar". Maar ben benieuwd of iemand iets weet bril + inzetstukje zonder glazen < 50-100€ dan hou ik me aanbevolen.


Rockbros
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Crapton schreef: za 28 augustus 2021, 20:39 Ik fiets al jaren met Chinese Rockbros met inzetstuk in verschillende uitvoeringen, zie link onder meekleurend. Kwaliteit is niet hetzelfde als een Oakley of Rudys of Adidas of zo, na een aantal jaren breekt er iets af. Maar het voldoet prima voor 2-3-4 jaar.

De bril zakt (bij mij) niet af ook bij heftige inspanning niet, blijft goed zitten en beslaat niet. Pasvorm dus m.i. prima, maar ik heb meer hersens misschien klemt het beter: helm L of XL.

Ik neem aan dat je sterkte trouwens -1.5 (bijziend) is en niet +1.5 (leesbril).

Ik heb wel meer gekeken naar alternatieven, maar als je de betere merken neemt dan kom je op zulke achterlijke prijzen met glazen erbij (400-500 €) dat is voor mij meteen categorie "niet bespreekbaar". Maar ben benieuwd of iemand iets weet bril + inzetstukje zonder glazen < 50-100€ dan hou ik me aanbevolen.


Rockbros
Bedankt voor de link, ik ga even kijken! XS en L/XL is wel een verschil. Met een groter hoofd zal mijn 'Oakley' wel beter zitten denk.

Ik heb de bril nodig voor lezen maar ook voor veraf. Auto-/motorrijden gaat prima zonder, maar het is rustiger en scherper met bril. Die prijzen van 500-600eur zijn bij mij ook niet een optie. Ik wil best 100/150 euro uitgeven aan een bril en daarna nog 100 euro voor de inzetglazen, maar dan houdt het wel op.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Je kunt eens informeren bij je opticien of die ook sportbrillen verkopen, een vriend van me heeft dat ook zo gedaan en is er erg tevreden mee.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik ben zo ongeveer met een bril op geboren (vanaf 2,5 jaar oud) heb mijn hele leven met mijn gewone brillen gefietst maar sinds enkele weken een Oakley Tensile op sterkte en dat bevalt echt bijzonder goed, zo goed dat ik er gelijk één met fotochromatische glazen heb bijbesteld.
De brillen met inzetstukjes zijn toch vaak wat zwaarder en minder comfortabel.
Kies sowieso voor een bril die gelijk lekker zit en met rubber/elastomeer op de pootjes en de neusbrug.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MarkMeisner schreef: za 28 augustus 2021, 20:47
Crapton schreef: za 28 augustus 2021, 20:39 Ik fiets al jaren met Chinese Rockbros met inzetstuk in verschillende uitvoeringen, zie link onder meekleurend. Kwaliteit is niet hetzelfde als een Oakley of Rudys of Adidas of zo, na een aantal jaren breekt er iets af. Maar het voldoet prima voor 2-3-4 jaar.

De bril zakt (bij mij) niet af ook bij heftige inspanning niet, blijft goed zitten en beslaat niet. Pasvorm dus m.i. prima, maar ik heb meer hersens misschien klemt het beter: helm L of XL.

Ik neem aan dat je sterkte trouwens -1.5 (bijziend) is en niet +1.5 (leesbril).

Ik heb wel meer gekeken naar alternatieven, maar als je de betere merken neemt dan kom je op zulke achterlijke prijzen met glazen erbij (400-500 €) dat is voor mij meteen categorie "niet bespreekbaar". Maar ben benieuwd of iemand iets weet bril + inzetstukje zonder glazen < 50-100€ dan hou ik me aanbevolen.


Rockbros
Bedankt voor de link, ik ga even kijken! XS en L/XL is wel een verschil. Met een groter hoofd zal mijn 'Oakley' wel beter zitten denk.

Ik heb de bril nodig voor lezen maar ook voor veraf. Auto-/motorrijden gaat prima zonder, maar het is rustiger en scherper met bril. Die prijzen van 500-600eur zijn bij mij ook niet een optie. Ik wil best 100/150 euro uitgeven aan een bril en daarna nog 100 euro voor de inzetglazen, maar dan houdt het wel op.
Ik heb er één van BBB van ongeveer die prijs en bevalt erg goed. Mag je wel passen in Utrecht als je wil.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Cube AIM schreef: zo 29 augustus 2021, 09:46 Je kunt eens informeren bij je opticien of die ook sportbrillen verkopen, een vriend van me heeft dat ook zo gedaan en is er erg tevreden mee.
Is ook nog een optie, maar ik ben bang dat ik dan gelijk terecht kom in de prijsrange van 500/600 euro. Al heb ik geen bijzondere glazen, ik was nu 110 euro kwijt voor mijn glazen en 100 euro voor het montuur. Toch maar eens langslopen vandeweek.
yo-eddy schreef: zo 29 augustus 2021, 10:25 Ik ben zo ongeveer met een bril op geboren (vanaf 2,5 jaar oud) heb mijn hele leven met mijn gewone brillen gefietst maar sinds enkele weken een Oakley Tensile op sterkte en dat bevalt echt bijzonder goed, zo goed dat ik er gelijk één met fotochromatische glazen heb bijbesteld.
De brillen met inzetstukjes zijn toch vaak wat zwaarder en minder comfortabel.
Kies sowieso voor een bril die gelijk lekker zit en met rubber/elastomeer op de pootjes en de neusbrug.
Dat is wel een heel mooi montuur! Lijkt wel wat 'klein', heb je geen last van wind/traanogen bij snelle afdalingen? Fotochromatische lenzen genieten ook wel mijn voorkeur, zeker aangezien ik 90% van de tijd in het bos fiets en donkere glazen snel te donker zijn.
I_do schreef: zo 29 augustus 2021, 10:49
Ik heb er één van BBB van ongeveer die prijs en bevalt erg goed. Mag je wel passen in Utrecht als je wil.
Ik ben een zeikerd, de brillen van BBB vind ik niet zo mooi :roll:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MarkMeisner schreef: zo 29 augustus 2021, 12:22
Dat is wel een heel mooi montuur! Lijkt wel wat 'klein', heb je geen last van wind/traanogen bij snelle afdalingen? Fotochromatische lenzen genieten ook wel mijn voorkeur, zeker aangezien ik 90% van de tijd in het bos fiets en donkere glazen snel te donker zijn.
Hij is er in twee maten, ik heb persoonlijk totaal geen last tijdens afdalingen maar dat had ik met mijn gewone brillen ook zelden. Groot voordeel is dat je opticien hier "normale" glazen in kan zetten en je niet veroordeeld bent tot de zeer prijzige Oakley glazen. Ook kun je 'm gewoon ophouden na je fietsritje ..... sterker nog, ik draag inmiddels de versie met transparante glazen dagelijks
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als je geen beslagen brillenglazen wilt koop dan een sportbril met op sterkte*. Een beperkt aantal opticiens verkoopt geslepen sportbrillenglazen.

*mijn eerste sportbril was met een inzetstuk. Daar was ik snel van genezen want tussen de sportbril glazen en de geslepen glazen trat vaak condensvorming op, ofwel beslagen.
Sindsdien ben ik overgestapt op geslepen glazen. Destijds besteld bij een Duitse online opticien. Bevalt uitsteekt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de winter is dat wel een dingetje inderdaad, dan moet je blijven rijden om de bril niet te laten beslaan. Ondanks het dubbelglas ;-)

In de "betere" maanden heb ik geen last van beslaan. Ik rijd met een Shimano met clip/glazen op sterkte. Die werd geleverd met photochromic en gele lenzen. In de praktijk betekent dat twee ritjes per jaar de gele lenzen erin, ik rijd bijna altijd met de meekleurende lenzen. Ideaal wat mij betreft.

De bril was destijds in de aanbieding voor rond de 50 euro, en de geslepen glazen had ik ook rond die prijs bij Hans Anders (ik had al een recent recept). Omdat die lenzen goed beschermd zitten kun je volstaan met de basis kunststof uitvoering, anti-kras coating is voor zo'n toepassing niet nodig.

Ik geloof meteen dat een goede sportbril met glazen op sterkte prettiger zit. Maar dan praat je wel over honderden euro's, en je zult die glazen ook moeten vervangen als je sterkte veranderd, de bril kan beschadigen etc. Als ik rijd heb ik totaal geen last van de Shimano, dus wat mij betreft een goede koop.

Alternatief kan nog zijn dat je dag-/week- of maandlenzen neemt die je alleen gebruikt als je gaat fietsen. Dan kun je met een eenvoudige sportbril toe en die zijn er genoeg goede voor weinig geld. Voor de Shimano had ik een Swiss Eye met clip, als je die bril zonder clip opzette voelde je niet eens dat je een bril droeg...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dat van dat beslaan is wel een valide opmerking. Ik zweet snel en nu beslaat de bril ook snel als ik even stil sta. Dat zal met een inzetstuk nog wel erger worden dan. Ik heb ergens van de opticien een blaadje liggen met mijn metingen, dus online bestellen zou wel kunnen maar ik zoek eerst wel even een lokale winkel waar ze Oakley in het assortiment hebben.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurriaan schreef: zo 29 augustus 2021, 13:23 Als je geen beslagen brillenglazen wilt koop dan een sportbril met op sterkte*. Een beperkt aantal opticiens verkoopt geslepen sportbrillenglazen.

*mijn eerste sportbril was met een inzetstuk. Daar was ik snel van genezen want tussen de sportbril glazen en de geslepen glazen trat vaak condensvorming op, ofwel beslagen.
Sindsdien ben ik overgestapt op geslepen glazen. Destijds besteld bij een Duitse online opticien. Bevalt uitsteekt.
Hierbij wel de waarschuwing dat dit niet kan bij grotere sterkte en wat meer gebogen glazen. Dus dan wordt het lastig een goed aansluitend model te vinden wat niet te erg vervormd. Met -1.5 moet het volgend mij nog prima kunnen.
Ik heb dus wel het inzet stukje en in mijn ervaring maar zeer zelden last van condens (maar als het gebeurt zie je vrijwel niets meer...)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

I_do schreef: zo 29 augustus 2021, 10:49 Ik heb er één van BBB van ongeveer die prijs en bevalt erg goed. Mag je wel passen in Utrecht als je wil.
Ik heb die van BBB ook in huis gehad, ik meen 80-90 euro. Ziet er prima uit en voelt ook goed.

Maarrrrr de clipin zit veel te dicht op je ogen. Ik ben een man met normale (korte) wimpers maar zelfs die kwamen tegen de clipin aan. Elke keer dat je met je ogen knippert voel je dat, en blijkt vaker te zijn dan je denkt.

Volgens mij een ontwerpfout met die bril.

Niet te snel afschrijven BBB die hebben best goede spullen, zo heb ik er trappers van, voldoen prima.

Bollé heeft ook sportbrillen met insert die wat minder duur zijn. https://www.bolle-eyewear.nl/-op-sterkte/. Heb het niet helemaal uitgezocht maar dacht ik zal het noemen. Een rondje Google doet ook wonderen.

Trouwens die Rockbros hebben tegenwoordig meerdere modellen, bijna allemaal met myopia insert. Ik fiets ook in de winter en heb van beslaan weinig last. Waarschijnlijk in zelfde omstandigheden met een bril zonder insert ook last.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Vanwege dat beslaan en omdat t vrij zwaar is(ik heb -6)
Rij ik eigenlijk altijd met (dag) lenzen. Met daar overheen een sportbril,vroeger Oakley, maar nadat ik er 2x een kwijt ben geraakt vond ik dat langzaam toch te prijzig worden.
Ik vond altijd dat als je een Oakley even op zette ,dat je hem ook vergeet ,in de zin van,niet afglijden,geen drukpunten, gewoon je voelt m niet(daarom ben ik ze waarschijnlijk ook kwijt geraakt🤣). Lenzen en een goedkope 'China imitatie Poc, voeldoen voor mij ook.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Crapton schreef: zo 29 augustus 2021, 17:40
I_do schreef: zo 29 augustus 2021, 10:49 Ik heb er één van BBB van ongeveer die prijs en bevalt erg goed. Mag je wel passen in Utrecht als je wil.
Ik heb die van BBB ook in huis gehad, ik meen 80-90 euro. Ziet er prima uit en voelt ook goed.

Maarrrrr de clipin zit veel te dicht op je ogen. Ik ben een man met normale (korte) wimpers maar zelfs die kwamen tegen de clipin aan. Elke keer dat je met je ogen knippert voel je dat, en blijkt vaker te zijn dan je denkt.

Volgens mij een ontwerpfout met die bril.

Niet te snel afschrijven BBB die hebben best goede spullen, zo heb ik er trappers van, voldoen prima.

Bollé heeft ook sportbrillen met insert die wat minder duur zijn. https://www.bolle-eyewear.nl/-op-sterkte/. Heb het niet helemaal uitgezocht maar dacht ik zal het noemen. Een rondje Google doet ook wonderen.

Trouwens die Rockbros hebben tegenwoordig meerdere modellen, bijna allemaal met myopia insert. Ik fiets ook in de winter en heb van beslaan weinig last. Waarschijnlijk in zelfde omstandigheden met een bril zonder insert ook last.
Ik heb vrij lange wimpers en daar geen last van? Misschien toch ander model?
Plaats reactie