MTB Bril met inzetstukje op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Om het op te nemen voor contactlens dragers, mijn vrouw kan ze na 40 jaar niet echt meer verdragen en werken zeker tijdens het fietsen niet goed. Lokale opticien kwam met vrouw onvriendelijke sportbrillen op de proppen, dus ook wij zijn aan het zoeken.

Tip uit eigen ervaring, ga niet met rommel (lees chinese knock off) brillen fietsen. Ik heb een zware crash gehad met originele Oakley op en ondanks dat mijn oogkas gebroken was, ik 25 hechtingen rondom mijn oog had feliciteerde oogarts mij met de goede keuze bril, hij heeft veel oogletsel (lees blindheid) gezien door goedkope brillen die versplinteren tijdens een crash.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Popl schreef: do 25 november 2021, 10:09 ik heb een Julbo Outline Reactiv Performance 0/3.
Deze heb ik online als laatste model gunstig gekocht (99,-)
Ik had eerst inzet glazen laten aanmeten bij Pearle maar dat keek voor geen meter.

Mijn huidige glazen komen van http://mijnsportbrilshop.nl.
(Toen ik daar was bleek dat hij ook leverancier is van Julbo. :lol: )
De service was top en glazen doen het prima en ze hebben winkels in Alkmaar en in Maarsbergen.
Ik kan deze shop alleen maar aanraden! Voor mijn volgende bril ga ik direct daarheen.
Helemaal mee eens op bovenstaande , heb ook hier een Rudy project vandaan met inzet , met lees en ver kijken , en bevalt erg goed.
Ja kost meer maar dan heb je ook wat, en erg goede info.
Mijn fietsje mag vies worden.
walters83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 juni 2018, 16:40

Ik heb zelf een Rudy Project Rydon met rx glazen op sterkte.
Voordeel vind ik dat ie goed blijft zitten en nog belangrijker de insert zit goed hoog in de glazen waardoor er geen kier ontstaat waar je doorheen kijkt. DIt is in sportieve houding voor mij een must anders zie ik nog geen ....

Hiervoor heb ik een adidas gehad wat nu evil eye is.
Voordeel daarvan vond ik dat het veel makkelijker was met glazen wisselen en insert eruit halen om alles schoon te maken ( moet bij mij na elke rit helaas)

De perfecte bril heb ik nog niet gevonden. Zou het gemak moeten zijn van de adidas lenzen en de hoogte van de lens in de bril van Rudy.
Overigens ben ik zelf nog geen fan van het fotochromatische. Het is het vaak net niet voor mij en ik bepaal de lens vaak van te voren per rit.
Ga ik veel het bos in met schaduw dan een lichte lens en een beetje knjijpen met de ogen als er zon is. Als er veel schaduw is en het is grijzig dan een hoog contrast lens. Ga ik op de weg rijden met veel zon dan lens met wintersport kwaliteit.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Oakley Plazma Photochromic Fietsbril op sterkte gekocht bevalt me echt goed deze bril .heb hem nu een maand.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

surfroy01 schreef: do 25 november 2021, 11:53 Om het op te nemen voor contactlens dragers, mijn vrouw kan ze na 40 jaar niet echt meer verdragen en werken zeker tijdens het fietsen niet goed. Lokale opticien kwam met vrouw onvriendelijke sportbrillen op de proppen, dus ook wij zijn aan het zoeken.

Tip uit eigen ervaring, ga niet met rommel (lees chinese knock off) brillen fietsen. Ik heb een zware crash gehad met originele Oakley op en ondanks dat mijn oogkas gebroken was, ik 25 hechtingen rondom mijn oog had feliciteerde oogarts mij met de goede keuze bril, hij heeft veel oogletsel (lees blindheid) gezien door goedkope brillen die versplinteren tijdens een crash.
Dat klinkt niet zo best! Flink ongeluk, balen.

Ik begrijp niet hoe je uit eigen ervaring tegen Chinese knock off brillen kan zijn, terwijl je met een Oakley fietst.

Ik gebruik al jaren deze Rockbros brillen. Die zijn mn van polycarbonaat, inzetstukje ook en de "glazen" koop je bij de opticien. Daarvan weet ik niet precies welke eigenschappen dat heeft. Hoe die goedkope Chinese knock off bril dan moet versplinteren bij een ongeluk is mij niet duidelijk, hoe kom je bij jouw conclusie? Polycarbonaat is zeer taai spul en versplintert niet.

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuzes maken, maar laten we het bij feiten houden en niet bij broodje aap.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
TheZ.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 februari 2021, 18:38
Mijn mountainbike: YT Izzo

shit schreef: zo 30 januari 2022, 14:40 Oakley Plazma Photochromic Fietsbril op sterkte gekocht bevalt me echt goed deze bril .heb hem nu een maand.
Heb je deze bij een Oakley dealer laten maken? Of de bril besteld en er bij een opticien glazen op sterkte laten inzetten?

Heb je ook een prijsrange?

Ik heb een ''gewone'' sportbril, die wel aan vervanging toe is en heb me hier al vaak naar georiënteerd, maar de holy grail nog niet gevonden die goede value for money biedt....
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

TheZ. schreef: zo 30 januari 2022, 21:58
shit schreef: zo 30 januari 2022, 14:40 Oakley Plazma Photochromic Fietsbril op sterkte gekocht bevalt me echt goed deze bril .heb hem nu een maand.
Heb je deze bij een Oakley dealer laten maken? Of de bril besteld en er bij een opticien glazen op sterkte laten inzetten?

Heb je ook een prijsrange?

Ik heb een ''gewone'' sportbril, die wel aan vervanging toe is en heb me hier al vaak naar georiënteerd, maar de holy grail nog niet gevonden die goede value for money biedt....
https://zonnebrillenopsterkte.nl/produc ... reloaded=1 585€ op sterkte. Bij de dealer
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

surfroy01 schreef: do 25 november 2021, 11:53 Om het op te nemen voor contactlens dragers, mijn vrouw kan ze na 40 jaar niet echt meer verdragen en werken zeker tijdens het fietsen niet goed. Lokale opticien kwam met vrouw onvriendelijke sportbrillen op de proppen, dus ook wij zijn aan het zoeken.

Tip uit eigen ervaring, ga niet met rommel (lees chinese knock off) brillen fietsen. Ik heb een zware crash gehad met originele Oakley op en ondanks dat mijn oogkas gebroken was, ik 25 hechtingen rondom mijn oog had feliciteerde oogarts mij met de goede keuze bril, hij heeft veel oogletsel (lees blindheid) gezien door goedkope brillen die versplinteren tijdens een crash.
Oakley Trajectory heeft mijn vrouw net besteld, zelf heb ik de Tensile en ben uitermate content.

https://www.visual-click.com/en/prescri ... id=1&pid=2
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Crapton schreef: zo 30 januari 2022, 17:34
surfroy01 schreef: do 25 november 2021, 11:53 Om het op te nemen voor contactlens dragers, mijn vrouw kan ze na 40 jaar niet echt meer verdragen en werken zeker tijdens het fietsen niet goed. Lokale opticien kwam met vrouw onvriendelijke sportbrillen op de proppen, dus ook wij zijn aan het zoeken.

Tip uit eigen ervaring, ga niet met rommel (lees chinese knock off) brillen fietsen. Ik heb een zware crash gehad met originele Oakley op en ondanks dat mijn oogkas gebroken was, ik 25 hechtingen rondom mijn oog had feliciteerde oogarts mij met de goede keuze bril, hij heeft veel oogletsel (lees blindheid) gezien door goedkope brillen die versplinteren tijdens een crash.
Dat klinkt niet zo best! Flink ongeluk, balen.

Ik begrijp niet hoe je uit eigen ervaring tegen Chinese knock off brillen kan zijn, terwijl je met een Oakley fietst.

Ik gebruik al jaren deze Rockbros brillen. Die zijn mn van polycarbonaat, inzetstukje ook en de "glazen" koop je bij de opticien. Daarvan weet ik niet precies welke eigenschappen dat heeft. Hoe die goedkope Chinese knock off bril dan moet versplinteren bij een ongeluk is mij niet duidelijk, hoe kom je bij jouw conclusie? Polycarbonaat is zeer taai spul en versplintert niet.

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuzes maken, maar laten we het bij feiten houden en niet bij broodje aap.
Denk dat hij o.a. hieraan refereert
Counterfeit Oakley https://twitter.com/cyclingweekly/statu ... 7315397632
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Crapton schreef: zo 30 januari 2022, 17:34
surfroy01 schreef: do 25 november 2021, 11:53 Om het op te nemen voor contactlens dragers, mijn vrouw kan ze na 40 jaar niet echt meer verdragen en werken zeker tijdens het fietsen niet goed. Lokale opticien kwam met vrouw onvriendelijke sportbrillen op de proppen, dus ook wij zijn aan het zoeken.

Tip uit eigen ervaring, ga niet met rommel (lees chinese knock off) brillen fietsen. Ik heb een zware crash gehad met originele Oakley op en ondanks dat mijn oogkas gebroken was, ik 25 hechtingen rondom mijn oog had feliciteerde oogarts mij met de goede keuze bril, hij heeft veel oogletsel (lees blindheid) gezien door goedkope brillen die versplinteren tijdens een crash.
Dat klinkt niet zo best! Flink ongeluk, balen.

Ik begrijp niet hoe je uit eigen ervaring tegen Chinese knock off brillen kan zijn, terwijl je met een Oakley fietst.

Ik gebruik al jaren deze Rockbros brillen. Die zijn mn van polycarbonaat, inzetstukje ook en de "glazen" koop je bij de opticien. Daarvan weet ik niet precies welke eigenschappen dat heeft. Hoe die goedkope Chinese knock off bril dan moet versplinteren bij een ongeluk is mij niet duidelijk, hoe kom je bij jouw conclusie? Polycarbonaat is zeer taai spul en versplintert niet.

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuzes maken, maar laten we het bij feiten houden en niet bij broodje aap.
Ik hou mij bij het feit dat de oogarts dit vertelde, die zal wel het nodige voorbij gekomen (let op) zien hebben......
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik zag in het Mountainbike tijdschrift een artikel/advertorial over mountainbike brillen op sterkte. Hierin werd o.a. de Julbo Ultimate bril besproken. Ik draag zelf een bril en ben totaal niet handig met lensen. Heb een keer een setje zachte lensen laten aanmeten, moest terug om de lens door de opticien uit mijn oog te laten halen... Nogal een waardeloze ervaring en laten we het erop houden dat lenzen niet mijn ding zijn. :roll: :oops:

Ik rij nu met een cheapy Aliexpress bril met wisselbare lenzen, die bevalt me heel goed maar ik hij is niet op sterkte. Ik heb al vaker gemerkt dat ik het toch onprettig vindt helemaal als ik ga fietsen en mijn bril al een tijdje heb gedragen die dag. Ik heb geen hele zware afwijking -1.25 en -1.50, zonder kan ik wel zien maar het gaat vermoeien en helemaal als het hard gaat door de bebossing voel ik me niet altijd zeker.

Lange inleiding voor mijn vraag, heeft iemand toevallig met Mountaintbike brillen op sterkte? Het is een flinke stap qua prijs van een Aliexpress bril naar een MTB bril op sterkte/met insert frame en ik hik er al even tegenaan. Het artikel heeft me wel weer aan het denken gezet, mijn fiets is iig geen bevlieging, dus het wordt tijd ook dit item aan ta pakken. Ik heb een budget van ongeveer 250 euro, volgens mij past een geslepen lens daar niet in maar alleen brillen met inserts.

Qua Julbo vind ik de Ultimate er mooi uitzien. Ik overweeg de gele Reactive lens, aldus het artikel is die ook photochromic en pas de donkerte aan naar mate van licht. Werkt dat? Ik heb daar met mijn Alie bril twee lenzen voor, een funky oranje met spiegeling en een fotogromatische voor transparant/zonnebril. Kan dat ik een lens?

Het artikel ging vooral over Julbo, zijn er nog andere merken om te overwegen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik rij met lenzen icm een gewone fiets bril.
Lenzen zijn niet jouw ding schrijf je, maar misschien heb je wat te snel opgegeven? :kiss:
Daglenzen lijken ideaal, maar zijn in de praktijk moeilijker te gebruiken dan maandlenzen, daglenzen zijn zo dun dat je ze idd lastig uit je oog krijgt. Maandlenzen zijn dikker en daardoor beter te hanteren.
En maandlenzen werken ook voor alleen het fietsen.
Gewoon in de vloeistof leggen en dan kan je ze gerust 1x in de week gebruiken (of 7x in de week).
Vloeistof is ook een persoonlijk ding, er is veel verschil.
Vandaar m'n opmerking "misschien heb je te snel opgegeven".
Mijn maandlenzen hebben een UV filter. Ook handig, dan hoef ik daarvoor niet meer alleen op m'n bril te vertrouwen.

Mijn ervaring met gele en oranje glazen is dat ik ze erg heftig/onrustig vind bij mooi weer. Terwijl het toch juist de bedoeling is om wat rust te brengen.
Ik heb 2 fotochromatische brillen, die bevallen goed.
Niks bijzonders, gewoon Decathlon en Lidl.
Die vd Lidl reageert het snelste, dus is m'n favoriet.
(En nog een gele en oranje voor slecht weer, die ik dus nooit meer gebruik want bij slecht weer blijf ik thuis).

M'n lenzenverhaal is misschien niet jouw ding, maar wellicht heb je iets aan m'n ervaring met gekleurde glazen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Heel lang met rockbross en inzet stukken bezig geweest. Maar vond dat vaak net niks kwa zicht zelf.

Heb toch maar eens een dure bril laten maken. Deze is de lightshifter van Bolle geworden met een lens die Blauw spiegel coating heeft en een bruine lens die polariseerd en heel soft is kwa kijk. De lens is ook deels mee kleurend in donker of licht

Het is dus zo dat er geslepen stukken in de originele lens is gelijmd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Begin van de zomervakantie een Rudy Project met geslepen glazen gekocht. Meekleurende glazen in ‘racing red’. Nog niet mee gemountainbiked, wel al 2 weken fietsvakantie meegereden. Glazen bevallen uitstekend, en verwacht dat ze dit ook doen bij het mountainbiken. Mede omdat de glazen contrast versterkend zijn.

Kent de bril geen nadelen?
-de bril is te lelijk, maar goed welke sportbril is het aanzien wel waard :winkie:
-En de prijs, die is belachelijk naar mijn menig, 650 euro en elke euro waard.

Afbeelding
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Mijn bril was ook net boven de 500,- en ja ik roep na elke rit weer dat ik er mega blij mee ben. Gewoon omdat ik nu zoveel rust in mijn ogen heb en daardoor ook gewoon super relaxed kan fietsen. 👌
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Plaats reactie