MTB Bril met inzetstukje op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Ik vond 5 a 600 beetje te veel van het goede. Heb half jaar geleden (weer) een Trivio met inzet gekocht. Voor 200 euro klaar.

https://www.trivio.com/nl_NL/p/trivio-- ... ame/59095/ lenzen voor de inzet waren ongeveer 120 euro.

Helaas geen meekleurend glas. Denk dat ik nog 2e bril koop dat ik alleen even inzetje hoef te wisselen ipv glazen .
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Dat had ik dus ook. Meerdere brillen terwijl als je een goeie bril koopt heb je aan 1 genoeg. Maar goed ieder zijn ding.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Eens, veel geld, maar een inzetstuk zorgde bij mij vaak voor het beslaan van de glazen.
De opticien wilde mij ook een bril verkopen met inzet stuk. Dat deed ze altijd, aan alle klanten die kwamen voor een sportbril. Omdat het goedkoper is.
Ik was eigenwijs, de opticien liet mij en bestelde de geslepen glazen.
Mijn bevindingen koppel ik nog aan haar terug.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Same here, veel geld maar meer dan waard. Heb veel meer rust tijdens het fietsen. Eerder veel meer constant bezig met zoeken op singletrack met ogen waardoor ik veel vermoeider thuis kwam dan normaal. Ik zeg elke keer als ik thuis kom, wat een genot een goeie bril 👌
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Michel.nl schreef: zo 14 augustus 2022, 15:31 Dat had ik dus ook. Meerdere brillen terwijl als je een goeie bril koopt heb je aan 1 genoeg. Maar goed ieder zijn ding.
Niet iedereen is te spreken over meeekleurende glazen. Vind wel fijn om zelf te bepalen of ik transparant of zonnebril rijdt. De bril en inzet zijn trouwens prima 8)

Ik heb wel gekozen voor de duurdere inzet glazen met dubbele (?) ontspiegeling. Vorige waren goodkoopste glazen en je merkt zeker wel verschil. Beslagen glazen heb ik geen last van.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rij al jaren met een Oakley Flak 2.0 XL.
Met 1 set aangemeten licht oranje glazen, 1 set aangemeten donkere antraciet glazen.
Bij 2/week fietsen, maar ook wandelen in de bergen, wintersport, in de auto.
Is me de investering wel waard, zoveel kijkplezier.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Bij brillenglazen.net voor €250,- (bij niet te bijzondere sterkte kan dit goedkoper) gecurvde glazen op sterkte in mijn bestaande Oakley laten plaatsen.

Iets duurder dan een inzet bril maar zou niet anders meer willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

emeel schreef: zo 14 augustus 2022, 22:03
Michel.nl schreef: zo 14 augustus 2022, 15:31 Dat had ik dus ook. Meerdere brillen terwijl als je een goeie bril koopt heb je aan 1 genoeg. Maar goed ieder zijn ding.
Niet iedereen is te spreken over meeekleurende glazen. Vind wel fijn om zelf te bepalen of ik transparant of zonnebril rijdt....
Bij mijn Shimano bril met meekleurende lenzen kwam ook nog een setje oranje lenzen, dus je bent niet gebonden aan die photochromic lenzen. Maar mij bevallen die uitstekend, de oranje lenzen komen er alleen nog in als het echt grauw en vies weer is. In de praktijk is dat een paar keer per jaar, de rest van de tijd rijd ik met de meekleurende lenzen erin.

Totale kostenplaatje was overigens wat over de €100,-
De bril was in de aanbieding voor zes tientjes en de glazen voor de insert kostten me iets van €55,-
Van beslaan heb ik alleen last in koud weer als ik stil sta. Zodra ik weer ga fietsen is het heel snel weg.

Helaas is het neusrubber stuk en levert Shimano geen nieuwe meer, blijkbaar is die bril al een tijdje uit het assortiment. Maar ik denk dat ik toch nog nieuwe rubbers gevonden heb, op dit moment zijn er twee setjes (vanuit BikeInn) onderweg en daar kan ik nog jaren mee vooruit.


Heb een paar jaar geleden een stel daglenzen mee gekregen van m'n opticien om uit te proberen, maar de eerste poging was niet probleemloos: ik kreeg de lenzen niet meer uit mijn ogen na de rit :D
Dit ondanks ervaring met harde lenzen van vele jaren geleden. Uiteindelijk heeft de opticien ze voor me eruit geplukt.
Misschien dat ik toch nog eens met maandlenzen moet experimenteren. Dan kan ik m'n photochromic bril zonder insert gebruiken, het draagcomfort wordt daar meestal wel wat beter van (want minder gewicht op je neus).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daglenzen zijn echt veel lastiger in, maar vooral uit te doen.
Geprobeerd, beviel mij ook niet.
Ik gebruik maandlenzen en eigenlijk alleen tijdens het fietsen.
Dus die zitten telkens meerdere dagen in het doosje, ik fiets niet iedere dag. Dat gaat prima.

Ik zou toch iedereen willen aanraden het te proberen met lenzen.
Het is een enorm voordeel dat je gewoon een bril uit het rek kunt pakken.
Meer keuze en nog goedkoper ook.
Onderweg ook handiger.
Lichter, beslaat minder snel, condens is eerder verdampt, schoonmaken is eenvoudiger.
Ik zie alleen maar voordelen, maar je moet wel even wennen aan die lenzen.

En bij de (maand)lenzen kan je meestal gewoon de "recht op en neer" versie kopen, dus alleen je sterkte.
Leesdeel heb je waarschijnlijk niet nodig en cylinder komt bij een lens ook minder nauw dan bij een bril.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Helemaal mee eens! Mijn maandlenzen pluk ik ook zo uit mijn ogen. Het enige nadeel is, dat ik met lenzen een leesbril nodig heb. Daarom neem ik ook altijd een goedkoop leesbrilletje mee. Multifocus lenzen zijn een drama namelijk.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Bij maandlenzen is de sportbril een stuk goedkoper. Maar de vanaf prijs voor maandlezen is 20,- per maand, bij de Pearle.
Kies dus wat het beste bij jezelf past, geld kost het zo ie zo.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Je kunt het altijd eens proberen! Ik haal de mijne altijd bij Hans Anders. €40,- voor drie paar. Daar kun je minimaal 3 maanden mee vooruit. Maar ik doe er altijd veel langer mee dan 1 maand. Meestal gebruik ik ze tot er een scheurtje in zit.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook lenzen kan je online kopen.
Als je eenmaal weet welke je nodig hebt kan het veel goedkoper.
Ik zal een linkje opzoeken.

Ad, leuk dat je er weer bent :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze maandlenzen gebruik ik.
Gewoon simpele + of - correctie.
Meer heb je op de fiets niet nodig.
Misschien zoals Ad zegt, een leesbril in je rugzak om op het terras de menukaart te lezen.
De schermen van je Garmin zet je wat groter zodat je ze zonder leesbril nog kunt lezen.
https://www.visiondirect.nl/everclear-uv
Fles Optifree Express erbij en je kunt voor een paar tientjes zeker een jaar fietsen met een gewone sportbril.
Lenzen en vloeistof van Pearle &Co. heb ik ook geprobeerd, irritante zooi, stroef alsof er altijd stof in je ogen zit.
De bovengenoemde lenzen kunnen gerust een paar dagen tot een week in de vloeistof tot de volgende fietstocht.
Wanneer ze langer in de vloeistof zitten dan in je oog gaan ze ook met gemak langer dan een maand mee.
Uiteraard zonder garantie, want ze zijn bedoeld voor 1 maand, maar zo doe ik het al jaren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

Skipp schreef: do 4 november 2021, 09:21 Nou ik heb de knoop doorgehakt en een bril op sterkte besteld. Fingers crossed! :tong
Hij komt pas over een week of 2 binnen maar ik hou jullie wel op de hoogte van mijn ervaringen als ik er een paar keer mee gereden heb!
Beetje erg laat maar ik zag dit draadje weer voorbij komen en realiseerde me dat ik nog niet had gepost hoe mijn bril bevalt.
Heb m nu best al wel een tijd en ik moet zeggen dat ik hem echt heel fijn vind!

Het was in het begin wel een beetje wennen want het beeld vertekend wel een klein beetje maar eigenlijk merk ik daar na 2 minuten al niks meer van. Dus meestal zet ik hem gewoon gelijk op, en dan ga ik mn fiets uit de auto halen enz. tegen de tijd dat ik dan op de fiets stap heeft mijn brein het beeld gecompenseerd :D. Ook de anti fog laag ben ik wel echt heel blij mee, ik moet er alleen wel op letten dat ik hem niet helemaal omhoog tegen mn gezicht aan druk op mijn neus, dan sluit hij bij mijn wenkbrauwen af en dan krijg je toch wat condens vorming. als ik hem dan een paar millimeter lager op mn neus zet dan kan de lucht er langs en is de condens in no time weg. Dit laatste is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van persoon tot persoon ivm de pas vorm. Ook de mee kleurende glazen ben ik best te vrede over, al moet ik toegeven dat het als je van uit felle zon een donker bos in rijd het wel even (1 of 2 seconden) wennen is, maar ik vermoed dat dat altijd zo zal zijn (ook zonder een bril).

Al met al ben ik blij met mijn aanschaf!
Plaats reactie