MTB Bril met inzetstukje op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

interessant topic, ook ik loop al een aantal jaar te klooien met brillen.

Eerst een bbb met leesvenster, meekleurende glazen. Maar duurde te lang voordat de glazen weer lichter kleurden en dus zag ik geen donder meer in het bos én, de bril bleef beslaan zodra ik maar even stilstond.

Toen een tijd met een oude gewone bril gefietst, bril op sterkte en met leesvenster, ook meekleurend. Doordat de glazen niet zo groot waren toch regelmatig modder in mijn ogen en dus eigenlijk geen succes.

Een sport/fietsbril besteld bij de specsavers met een inzetbril. Ook hierbij steeds last van beslagen brillenglazen en de plastic glazen van de bril krasten snel.

Ook ik heb wel eens gekeken bij een online shop om daar een bril te bestellen en de glazen laten slijpen maar tot nu toe niet aangedurfd vanwege wat hierboven ook al gezegd werd. Je kunt niet even passen etc.
Kermit jouw tip is wel een goede... misschien toch die stap maar eens nemen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Skipp schreef: ma 1 november 2021, 14:40 Toevallig ben ik ook aan het kijken voor een mtb bril op sterkte, maar moet eerlijk zeggen dat zo'n inzet stukje mij toch niet echt aanstaat.
Hoewel een bril met geslepen lenzen wat duurder is lijkt het mij vele malen fijner zitten.
Ook het beslaan van de bril lijkt me een issue, ik draag nu altijd mijn gewone bril of mijn gewone zonnebril (op sterkte) maar als het een beetje regenachtig/hoge luchtvochtigheid is dan is stilstaan echt geen optie want dan zie ik niks meer... Wel goed voor de ronde tijden! :D

Ben zelf aan het kijken naar deze: https://specialspex.com/product/eyres-g ... l-sterkte/
Alles bij elkaar kom ik dan ergens rond de 300 euro uit, niet goedkoop maar nog wel redelijk betaalbaar.
Het enige wat me nog een beetje tegen staat is dat je de bril koopt zonder hem gezien of gepast te hebben.
Iemand toevallig ervaring met het retour zenden van een bril als hij niet naar wens is bij deze site?
Houd er bij dergelijke gekromde glazen wel rekening mee dat ze bij wat grotere sterkte zowel zwaar worden als gaan vervormen. Ik heb ook een keer iets vergelijkbaars gekocht en reed gelijk letterlijk tegen drie bomen in een rondje zeist. Ik heb zelf -2.75 en een lichte cylinder.
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

I_do schreef: di 2 november 2021, 09:06 Houd er bij dergelijke gekromde glazen wel rekening mee dat ze bij wat grotere sterkte zowel zwaar worden als gaan vervormen. Ik heb ook een keer iets vergelijkbaars gekocht en reed gelijk letterlijk tegen drie bomen in een rondje zeist. Ik heb zelf -2.75 en een lichte cylinder.
Bedankt voor de waarschuwing, ik heb zelf -2.25 en -2.75 en ook een lichte cylinder dus dat is wel iets om rekening mee te houden!
Heb je er wel mee leren omgaan of heb je een nieuwe bril moeten kiezen?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Skipp schreef: di 2 november 2021, 09:29
I_do schreef: di 2 november 2021, 09:06 Houd er bij dergelijke gekromde glazen wel rekening mee dat ze bij wat grotere sterkte zowel zwaar worden als gaan vervormen. Ik heb ook een keer iets vergelijkbaars gekocht en reed gelijk letterlijk tegen drie bomen in een rondje zeist. Ik heb zelf -2.75 en een lichte cylinder.
Bedankt voor de waarschuwing, ik heb zelf -2.25 en -2.75 en ook een lichte cylinder dus dat is wel iets om rekening mee te houden!
Heb je er wel mee leren omgaan of heb je een nieuwe bril moeten kiezen?
Ik had wel echt het probleem dat door de vertekening scherpstellen wat langer duurde, wat zeer vermoeiend was en onvoldoende voor mtben. Ik heb het dus helaas na een aantal ritten moeten opgeven en ben overgegaan op een BBB bril met inzetstukjes die dan dus kleiner en vlakker zijn, waardoor vervorming niet optreed...
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

Dit is met mijn huidige bril een stuk minder dan met de glazen van de Pearle.
Er moeten andere waarden geslepen worden als de glazen schuiner staan in beide richtingen!

Mijn nieuwe bril was ook wel even wennen maar fietst nu prima. Met die vd Pearle kwam ik de straat niet uit.
Bij Pearle geloofden ze niet dat de waarde aangepast moet worden. Daarmee was mijn vertrouwen in de Pearle direct weg.
Op best wel een aantal sportbril sites staat over het slijpen van de glazen een stuk over correctie voor schuinstand.
Dat de bril van Pearle met dezelfde sterkte als mijn nieuwe gewone bril voor geen meter keek bevestigde dat voor mij.
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb het tig paginas terug ook al genoemd, maar hebben jullie overwogen om (eenvoudige) contactlenzen te gebruiken tijdens het fietsen?
Gewoon recht op en neer lenzen zonder leesdeel en zonder cylinder.
(Een lichte cylinder schijnt bij lenzen zelfs te worden "recht getrokken")

Niet ieder z'n ding, maar ik ben van mening dat je het moet proberen voordat je moeilijk gaat doen met brillen.
Lenzen beslaan niet en je kunt ze combineren met iedere sportbril.
Lenzen vervorman ook niet, de wereld blijft zoals ie is.
Zand of modder in je oog is lastig, maar geen groter probleem dan zonder lenzen.
Bovendien combineer je het met een sportbril, dus de kans is klein.

Bij de brillenzaken en bij het Kruidvat kan je dag- of maandlenzen kopen voor weinig. Gewoon je eigen sterkte kiezen.
Ik zou de maandlenzen doen, de daglenzen zijn onhandig dun.
Maandlenzen netjes in de lenzenvloeistof opbergen, kan je zeker een maand gebruiken.
Ik heb gemerkt dat het comfort voor een groot deel afhangt vd vloeistof waarin je de lenzen bewaart.
Eigen merk Specsavers en Kruidvat is stroef.
Acor Express, Bausch&Lomb en eigenmerk vh Huis zijn zacht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

Ja lenzen zou best een uitkomst zijn... Maar ik krijg die dingen met geen mogelijkheid in... Ben een keer een halfuur met het zweet op mn voorhoofd aan het prutsen geweest om er één in te krijgen en toe zei mn vriendin lachend: je moet ze er ook weer uit halen hé! Toen heb ik het maar opgegeven... :-{

Dus zoals je al zegt, niet mijn ding :)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Skipp schreef: di 2 november 2021, 13:50 Ja lenzen zou best een uitkomst zijn... Maar ik krijg die dingen met geen mogelijkheid in... Ben een keer een halfuur met het zweet op mn voorhoofd aan het prutsen geweest om er één in te krijgen en toe zei mn vriendin lachend: je moet ze er ook weer uit halen hé! Toen heb ik het maar opgegeven... :-{

Dus zoals je al zegt, niet mijn ding :)
:winkie: :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MarkMeisner schreef: di 2 november 2021, 14:12
Skipp schreef: di 2 november 2021, 13:50 Ja lenzen zou best een uitkomst zijn... Maar ik krijg die dingen met geen mogelijkheid in... Ben een keer een halfuur met het zweet op mn voorhoofd aan het prutsen geweest om er één in te krijgen en toe zei mn vriendin lachend: je moet ze er ook weer uit halen hé! Toen heb ik het maar opgegeven... :-{

Dus zoals je al zegt, niet mijn ding :)
:winkie: :winkie:
Dit was voor mij de oplossing: https://www.ooglaserkliniekheuvelrug.nl ... plantatie/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ik wil ook af van mijn sportbril met insert. Zekers met dit vochtige weer is het haast niet te doen.

Dus inderdaad tijd voor iets anders.

Enige nadeel is dat ik nu moet bekennen dat ik ook een leesgedeelte nodig heb....
Lenzen heb ik nooit gehad en biedt wellicht een oplossing.

Ik ben simpel opzoek naar een goede betaalbare oplossing. En pas er eigenlijk voor om dikke honderden €€€€ te betalen....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een leesgedeelte heb je alleen maar nodig als je een gps of zo op je stuur hebt zitten toch?
En als er iets is op een fiets waar je prima zonder kunt is het dat wel ;-)

Ik heb alleen bij koud winterweer last van beslaan van de glazen (inserts), en zodra ik ga rijden is dat heel snel weg. Dus ik ervaar het niet als een groot probleem.

Een paar jaar geleden had ik om te proberen wat daglenzen van mijn opticien mee gekregen, met het idee die te gebruiken als ik ga fietsen. Nu heb ik dertig jaar geleden harde lenzen gedragen, dus het in mijn oog doen was niet zo'n punt. Maar na de rit kreeg ik ze er met geen mogelijkheid meer uit... :o
Het was zaterdagmiddag en ik kon nog net voor sluitingstijd naar de winkel. Perfect geholpen door de opticien, ondanks de drukte nam hij ruim de tijd om mij te helpen, het voor te doen etc. Uiteindelijk heeft hij ze maar uit mijn ogen geplukt... :D

Dit weerhoud me er wel een beetje van om het nog eens te proberen. Maar misschien dat ik het toch eens doe, het is wel prettiger om een bril zonder inserts te dragen. Lichter, en de glazen staan wat verder van je ogen. Bij sommige inserts komen je wimpers er tegenaan (bij mijn huidige bril gelukkig niet).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

kermit schreef: di 2 november 2021, 15:13 Een leesgedeelte heb je alleen maar nodig als je een gps of zo op je stuur hebt zitten toch?
En als er iets is op een fiets waar je prima zonder kunt is het dat wel ;-)
En laat ik nu 90% van mijn tochten veel op de gps rijden :D :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan wordt het lastiger ;-)

Volgens mij zijn er plak-leeslensjes, die je onder op je bril plakt. Als je dan lenzen draagt en een standaard sport-/fietsbril met die leeslensjes erop ben je wellicht geholpen.
Ik weet zo de link naar die dingen niet, maar die staat waarschijnlijk wel eerder in dit topic ergens genoemd... succes ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zwolly schreef: di 2 november 2021, 15:30
kermit schreef: di 2 november 2021, 15:13 Een leesgedeelte heb je alleen maar nodig als je een gps of zo op je stuur hebt zitten toch?
En als er iets is op een fiets waar je prima zonder kunt is het dat wel ;-)
En laat ik nu 90% van mijn tochten veel op de gps rijden :D :wink:
Zo spannend is het niet.
Een lijntje, een pijltje, een dataveld met koeieletters.
Je hoeft de bijsluiter van je medicijnen niet te lezen onderweg ;)
Skipp schreef: di 2 november 2021, 13:50 Ja lenzen zou best een uitkomst zijn... Maar ik krijg die dingen met geen mogelijkheid in... Ben een keer een halfuur met het zweet op mn voorhoofd aan het prutsen geweest om er één in te krijgen en toe zei mn vriendin lachend: je moet ze er ook weer uit halen hé! Toen heb ik het maar opgegeven... :-{

Dus zoals je al zegt, niet mijn ding :)
Ik quote deze even, maar niets persoonlijks hoor.
Maar ik proef hier en daar toch wat frisse tegenzin bij het proberen van contactlenzen.
En in het begin is het onhandig, ik heb er ook moeite mee gehad.
Maar als je ook zo snel had opgegeven bij het leren fietsen zat je nu ook niet op een mountainbike forum ;)

En laten we eerlijk zijn het alternatief is ook onhandig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 2 november 2021, 15:13 ...
Een paar jaar geleden had ik om te proberen wat daglenzen van mijn opticien mee gekregen, met het idee die te gebruiken als ik ga fietsen. Nu heb ik dertig jaar geleden harde lenzen gedragen, dus het in mijn oog doen was niet zo'n punt. Maar na de rit kreeg ik ze er met geen mogelijkheid meer uit... :o
Het was zaterdagmiddag en ik kon nog net voor sluitingstijd naar de winkel. Perfect geholpen door de opticien, ondanks de drukte nam hij ruim de tijd om mij te helpen, het voor te doen etc. Uiteindelijk heeft hij ze maar uit mijn ogen geplukt... :D

Dit weerhoud me er wel een beetje van om het nog eens te proberen. Maar misschien dat ik het toch eens doe, het is wel prettiger om een bril zonder inserts te dragen. Lichter, en de glazen staan wat verder van je ogen. Bij sommige inserts komen je wimpers er tegenaan (bij mijn huidige bril gelukkig niet).
Daglenzen zijn plastic velletjes.
Die zijn lastig in en uit te doen.
Ze lijken ideaal voor een dagje fietsen, maar dat zijn ze dus niet.
Maandlenzen zijn steviger, beter te hanteren. En nog steeds zacht genoeg om probleemloos te dragen.
En dat dragen, veel hangt af vd vloeistof.
Sommige lenzenvloeistof maakt je lens stroef, voelt de hele dag alsof er water in je oog zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie