Winter handschoenen, welke?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Er zijn handschoenen die meer dan een jaar meegaan. Deze POC handschoenen hebben een jaar of 7 trouwe dienst gedraaid, ik fietste toen vaak en het hele jaar door. In het laatste jaar gaf de middelvinger het op, iets te vaak non-verbaal gecommuniceerd denk ik :D
Klitteband is nog steeds perfect! Gebruik ze nu nog als werkhandschoen.
Afbeelding

Als vervanger heb ik Assos trail handschoenen gekocht, nadat ik weer teleurgesteld was door een paar van die wegwerp dingen. Die van Assos gaan wel 3 of 4 jaar mee gok ik. Uiteindelijk goedkoper dus, zolang je ze niet kwijtraakt :-q

Ik zou geen wind- of waterdichte handschoenen willen voor de doorsnee rit, veel te warm en meestal ook te dik. Wel handig om een paar te hebben voor wanneer het nodig is.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 5 september 2021, 21:57 Hier ook altijd lange vingers, grip en veiligheid, ongeveer alles wel aan mijn handen gehad, mijn eisen zijn
- geen padding of gel
- zo licht en soepel mogelijk

- Fox, Endura, Troy Lee, Answer, 100% etc etc. ...... meeste zijn na een seizoen op helaas
TenZNL schreef: zo 5 september 2021, 21:59 ...
+1 voor de fullfingers. En ik heb (persoonlijk) graag knokkelbescherming.
Dit dus.
Geen gel of andere pads, die zitten 9 vd 10x op de verkeerde plek. Een beter handvat doet meer dan een (verkeerd) kussentje.

Hier heeft alles doorns en stekels. Dus voortaan ook bescherming aan de bovenkant. Cactus proof.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb ook de ST500 van decathlon. Bevallen erg goed. Wel vrij smalle pasvorm zoals veel spullen van decathlon.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hier een fan van de Fox Dirtpaw.
Ik draag ze het grootste deel van het jaar en geven een goede bescherming als je op je snuffert gaat (getest!).
Blauwe plekken voorkomt het niet, maar het scheelt wel een hoop huid en bloedsporen dat de onderhoudscrew van de trail moet schrapen
Ik ben een koukleum en vanaf een 5 gr of zo en voor mij te fris wordt voor de Fox pak ik werkhandschoenen.
Ooit een setje gekregen van een maatje en ze zijn lekker warm, goede grip en bescherming voor weinagh: 9-12eurie afhankelijk vd shop (
Iemand die het minder snel koud heeft kan er de hele winter mee rijden.
Vriest het flink dan heb ik mamut wandel handschoenen met fleece. Geen MTB bescherming, wel heerlijk warm en nog een redelijk gevoel in tegenstelling tot de dikkere fietshandschoenen.

De Oxxa,s
Afbeelding
https://www.workmanstore.nl/handschoene ... hermo.html
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik haal ze altijd als er een trial- of crosswedstrijd is in Nunpeet er is dan meestal een handelaar met merken als Hebo, Kenny of Jitsie.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

fox dirt paw ....al jaaaaren

ik heb 2 rechter handen die voor de inkomsten moeten zorgen dus ik ben zuinig op ze :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Hoe zijn die dirtpaw kwa maatvoering.
Ik zie ze tot 4XL. :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

nick22 schreef: di 7 september 2021, 18:04 Hoe zijn die dirtpaw kwa maatvoering.
Ik zie ze tot 4XL. :winkie:
Heb net een setje binnen, vinger-/palmlengte volgens de site was L maar (en vingerlengte is goed) ze zitten nu toch een tikkeltje strak. Kan nieuwigheid zijn, de linker gaat moeilijker aan dan de rechter en dat terwijl ik rechts ben. En hoewel Fox kleding bij mij altijd spot on is, is het mbt de Dirtpaws eigenlijk nog te vroeg om er iets definitiefs over te zeggen. We kijken het even 1 a 2 ritjes aan.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

idd de maattabel checken is natuurlijk ook slim :D

4xl kom ik op uit. eens even kijken of ik ergens een mooie deal kan scoren
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

nick22 schreef: di 7 september 2021, 18:55 idd de maattabel checken is natuurlijk ook slim :D

4xl kom ik op uit. eens even kijken of ik ergens een mooie deal kan scoren
4xl is voor mij aan de krappe kant. Ik zou het mooi vinden als ik die ergens zou kunnen passen omgeving Deventer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

yo-eddy schreef: zo 5 september 2021, 21:57 Hier ook altijd lange vingers, grip en veiligheid, ongeveer alles wel aan mijn handen gehad, mijn eisen zijn
- geen padding of gel
- zo licht en soepel mogelijk
+1

Ik gebruik zelf gewoon van die superdunne tuinhandschoenen. Deze zijn ademend en de PU laag in de palm biedt veel grip. Ze kosten bijna niks en bij mij gaan ze ongeveer 1 jaar mee.

https://www.toolstation.be/pu-handschoenen/p84606
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

way2go schreef: di 7 september 2021, 22:49
yo-eddy schreef: zo 5 september 2021, 21:57 Hier ook altijd lange vingers, grip en veiligheid, ongeveer alles wel aan mijn handen gehad, mijn eisen zijn
- geen padding of gel
- zo licht en soepel mogelijk
+1

Ik gebruik zelf gewoon van die superdunne tuinhandschoenen. Deze zijn ademend en de PU laag in de palm biedt veel grip. Ze kosten bijna niks en bij mij gaan ze ongeveer 1 jaar mee.

https://www.toolstation.be/pu-handschoenen/p84606
O, heb ik ook geprobeerd, werkte niet voor mij,veel te zweterig in de handpalmen!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
HeatPerformance
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 10 september 2021, 10:07

Modbreak:
Wellicht goed bedoeld maar lijkt meer op reclame voor een eigen product. Daarvoor graag contact opnemen met de siteowner Rogier Mensink.

Hartelijke groet,
Herperduin
Moderator/Beheerder
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Ik rij met lange vinger variant van decathlon. De dunne 500 uitvoering gekocht voor 18€ ofzo? Bevalt heel goed, zowel bij 13gr als bij 30gr
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Tot vorig jaar reed ik alleen maar met Fox vanwege de (voor mij) goede pasvorm. Alle modellen wel gehad in de loop der jaren. Helaas veranderen ze nogal vaak. Ik vond de Attack van een paar jaar terug geweldig maar die hebben ze niet meer. Kwaliteit is nogal variabel. Ik heb al een aantal keer naadjes op de vingers opnieuw gestikt omdat die loslieten. Maar dat kan natuurlijk ook met rijstijl te maken hebben. Handschoenen gaan nou eenmaal niet lang mee. Ik heb me weleens laten vertellen dat fabrikanten voor de levensduur uitgaan van 50x aan en uittrekken. Als ik de kans heb ze ergens te passen wil ik handschoenen van Hestra proberen. Die schijnen erg lang mee te gaan.

Nu heb ik een paar DND’s van Giro. Die zijn kwalitatief misschien wel beter dan Fox. De pasvorm is even goed.
Zoals anderen ook al schreven: wel lange vingers en geen gel in de handpalm want dat is alleen maar irritant. Deze zomer een paar keer een tak pijnlijk op de knokkels gekregen dus zodra de Giro’s aan vervanging toe zijn komen er waarschijnlijk in het voorjaar toch een paar Fox Dirtpaws voor in de plaats. In de winter heb ik als het guur is een set wind- en waterdichte van Fox. Voor als het vriest zijn die niet ideaal, daarvoor zoek ik nog iets dat ik dan ook voor het schaatsen kan gebruiken. En zo heb je dan een kast vol handschoenen 😆
Plaats reactie