de fullface helm aankoop advies

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik ben stiekem wat rond aan het kijken voor een fullface helm

mijn eerste vraag is , moet zo,n helm ook om 5 jaar worden vervangen? hij word beduidend minder gebruikt

met het oog op de toekomst, wil ik hem gebruiken in winterberg(omdat het verplicht is)
gebruiken mensen hem ook gewoon voor tracks in NL ?
bijv: aachen , mook, beringen of de ardennen, of voldoet mijn fox speedframe dan ook voldoende?

is er geen enkele fullface die je achter kan verstellen? ik zie in die Fullface helmen maar 2 cm speling per maat

evt nog aankooptips voor mij, ik heb alleen op ventilatie gelet.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nick22 schreef: zo 5 september 2021, 21:45 ik ben stiekem wat rond aan het kijken voor een fullface helm

mijn eerste vraag is , moet zo,n helm ook om 5 jaar worden vervangen? hij word beduidend minder gebruikt

met het oog op de toekomst, wil ik hem gebruiken in winterberg(omdat het verplicht is)
gebruiken mensen hem ook gewoon voor tracks in NL ?
bijv: aachen , mook, beringen of de ardennen, of voldoet mijn fox speedframe dan ook voldoende?

is er geen enkele fullface die je achter kan verstellen? ik zie in die Fullface helmen maar 2 cm speling per maat

evt nog aankooptips voor mij, ik heb alleen op ventilatie gelet.
Om de 5 jaar vervangen hoeft sowieso niet (zie andere discussies op t forum), vervangen na harde crash en als je wat nieuws wilt (of er iets nieuws op de markt is dat beter/veiliger is)

Verder zijn de Trigger FF van IXS en de Parachute van MET verstelbaar als een "gewone" helm.

vooral zelf eerst passen, ik heb de IXS Trigger in Medium
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

nick22 schreef: zo 5 september 2021, 21:45 ik ben stiekem wat rond aan het kijken voor een fullface helm

mijn eerste vraag is , moet zo,n helm ook om 5 jaar worden vervangen? hij word beduidend minder gebruikt

met het oog op de toekomst, wil ik hem gebruiken in winterberg(omdat het verplicht is)
gebruiken mensen hem ook gewoon voor tracks in NL ?
bijv: aachen , mook, beringen of de ardennen, of voldoet mijn fox speedframe dan ook voldoende?

is er geen enkele fullface die je achter kan verstellen? ik zie in die Fullface helmen maar 2 cm speling per maat

evt nog aankooptips voor mij, ik heb alleen op ventilatie gelet.
Ik hoop dat je een FF voor je eigen veiligheid koopt, ipv dat je het als een vervelend regeltje van een bikepark ziet?

Mook en Beringen (bikeparks), ja. Aachen, nee tenzij je het bikepark ingaat.
Verder wat YE zegt.

Tip: Zorg dattie goed én lekker zit, anders ga je `m niet dragen (geldt voor alle bescherming)
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Ik hoop dat je een FF voor je eigen veiligheid koopt, ipv dat je het als een vervelend regeltje van een bikepark ziet?
uiteraard voor de eigen veiligheid, maar ik sta niet 3x per week in winterberg volgend jaar neem ik (voorlopig) aan :winkie:
aachen,beringen, mook,reichswald ligt allemaal dichtbij maar of je daar echt een FF voor nodig hebt is mij een vraag,soms zie ik er wel mensen met FF.
richting belgie zit je al snel met rotsen lijkt me dat zo,n ding daar wel handig kan zijn.
ik zie helmen van 60 tot 600 euro.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Ik vind m'n fullface zonder verstelling achter, nog altijd veruit het beste zitten...

2) Of en waar je een fullface gebruikt (en een hoop andere bescherming), is uiteindelijk gewoon de uitkomst van een persoonlijke risico-analyse waarin intentie, de trail, de omstandigheden een rol spelen... En dan kan het best zo zijn dat je een bikepark-achtige flowtrail of een enduro trail in een lange tour gewoon naar beneden bolt zonder extra bescherming (edoch aangepast tempo en de veilige lijn) en dat je er op de volle 110% rijdt met fullface, knie, back, etc...

3) Als je niet ieder weekend gaat is de 600 EUR misschien wat overdreven... Als het puur voor in een bikepark is dan is 60 EUR het misschien niet helemaal maar voor een 100 EUR moet je wat fatsoenlijks kunnen vinden. Wil je er ook mee rondfietsen dan kom je snel op de afneembare of super geventileerde modellen die het er in de regel niet goedkoper op maken... Wat dat betreft, is het handig om goed in beeld te hebben wat je er precies mee wilt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Inderdaad, het wanneer van het dragen van een helm is een eigen keuze.
Ik draag de helm steeds vaker maar mountainbike steeds minder. Ofwel ik draag de helm ook bij woon-werk fietsen en andere ritten in de agglomeratie. Relaxte fietsvakantie door NL afgelopen maand deed ik met helm op (terwijl de helm van mijn vriendin aan haar stuur hing de gehele reis behoudens de eerste 20km).
Medeweggebruikers vinden er vaak wat van, getuigen hun gezichtsuitdrukking :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jij doet woon-werk verkeer en gaat op fietsvakantie met een fullface op?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

nick22 schreef: zo 5 september 2021, 21:45 is er geen enkele fullface die je achter kan verstellen? ik zie in die Fullface helmen maar 2 cm speling per maat
Dit lijkt misschien waardeloos, maar realiseer je dat een full face met verschillende maten padding komt waardoor dit niet echt een issue is. Mits de pasvorm je goed zit etc. uiteraard.
TillyGemert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 april 2008, 08:29
Contacteer:

Ik draag een Troy Lee Stage, lichte full face. Werkt optimaal. Op de normale trails in NL na, zoals bv Amerongen etc, draag ik deze helm overal. Ook in Aachen. Met zo'n Stage kun je zelfs nog makkelijk klimmen omdat de airflow door de helm goed is en het gewicht behoorlijk laag. Ondanks dat is deze helm wel downhill certified. Op de trails buiten het bikepark van Aachen voel ik me met zo'n fullface een stuk relaxter. Een klein foutje en je kunt je gezicht aardig kapot vallen daar, vooral als je wat harder naar beneden rijdt...
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

dank voor de reacties, ik had de 100% trajecta gezien online.
maar ik heb geduld, en ga liever in de winkel passen en aankopen
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

House of MTB heeft nog een Trajecta waar ie vast van af wil.

1 maar: ga passen in in Zaltbommel, een XL was mij echt te klein...
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

hoeveel meet je schedel? was hier 61 cm. en ook de xl gezien

heb ook nog navraag gedaan, er zitten extra kussentjes bij, maar gewoon in dezelfde maat, niet dikker of dunner om eens te puzzelen
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mijn schedel meet ook 61 cm. Dus de Trajecta lijkt dan te klein, maar wellicht past ie op jouw hoofd wel...

Nu een IXS Trigger FF in de grootste maat, en die past, maar niet zeer ruim. Wel erg blij mee, licht, een goede ventilatie, en verstelbare nekband.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik ben voorzien, hier in de buurt kon ik een fox proframe passen, dat zat nergens naar
en ik heb er een 7ipd kunnen passen, deze zat meteen prima

recensies van de 7idp zijn over het algemeen prima zegt google dus de 7 ipd project 23 is dus besteld in zwart/grijs maat XL
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

nick22 schreef: zo 12 september 2021, 07:38 ik ben voorzien, hier in de buurt kon ik een fox proframe passen, dat zat nergens naar
en ik heb er een 7ipd kunnen passen, deze zat meteen prima

recensies van de 7idp zijn over het algemeen prima zegt google dus de 7 ipd project 23 is dus besteld in zwart/grijs maat XL
Mooi helmpje hoor :-q
Sneeuwmonster
Plaats reactie