Regenbestendige kleding

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Gister lekker gefietst in Noordwijk. Echter na 1,5 uur in de regen was ik goed doorweekt.
Ik had vanwege het weer maar een windstopper aangetrokken die achteraf alles behalve waterafstotend was. Dit resulteerde in een koud bovenlijf en een zoektocht naar geschikte kleding voor het natte herfstweer.
Is een simpele regenjas voor op de fiets van bijvoorbeeld de decathlon goed genoeg voor?
Of kan ik beter kijken naar andere merken en type kleding.
Budget vriendelijke tips zijn welkom.
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Na jaren zoeken heb ik het opgegeven. Soms word je gewoon nat. Warm blijven doe je door laagjes toe te voegen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

+ de wind buiten houden.
Mijn ervaring: een Gore Tex jack houdt de wind beter buiten dan een Gore windstopper jack, wanneer het jack nat is.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Gister met korte broek, lange sokken, twee sportshirts en een windstopper doornat maar redelijk warm thuis gekomen, hard blijven trappen helpt om op temperatuur te blijven.
Als ik weer zo’n rit moet doen zou ik voor een wollen shirt en lange broek kiezen, nat wordt ik toch maar wol houdt de warmte beter vast.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goedkoop plastic is vaak het beste waterdicht.
Dan ga ik wel meer transpireren, so what, doe ik in duur goortex ook.
Verder laagjes van synthetisch spul, geen katoen.
En je kan een lange broek van een regenpak afknippen bij de knieen. Blijven je kont en bovenbenen droog.
En neopreen handschoenen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

nijntje schreef: ma 4 oktober 2021, 15:41 Gister lekker gefietst in Noordwijk. Echter na 1,5 uur in de regen was ik goed doorweekt.
Ik had vanwege het weer maar een windstopper aangetrokken die achteraf alles behalve waterafstotend was. Dit resulteerde in een koud bovenlijf en een zoektocht naar geschikte kleding voor het natte herfstweer.
Is een simpele regenjas voor op de fiets van bijvoorbeeld de decathlon goed genoeg voor?
Of kan ik beter kijken naar andere merken en type kleding.
Budget vriendelijke tips zijn welkom.
tja , budget vriendelijke tips :-?

:o nu zullen er wel een paar gaan lachen :-D , maar een vuilniszak nemen , een opening voor je hoofd en armen en gaan , ja je gaat transpireeren , maar je blijft wel droog eronder, je kan ook gewoon een regenjas kopen en klaar , ook daar ga je in transpireren. maar budget vriendelijk .

Denk niet dat je een voor een laag budget een regenjas vindt die ook nog de wind stopt en waarin je niet transpireert. Elke jas heeft zn voor en nadelen , en wat vindt je belangrijker , warm kleden kan je altijd nog , onder de regenjas of vuilniszak :lol:

Het zelfde een beetje met boterhamzakjes over je sokken in je schoenen, zorgt ervoor dat je geen natte voeten krijgt , en helpt ook mee tegen de kou ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Waterdicht inpakken is bij mij voor onder de tien graden, niet dat ik dan droog blijf maar het vocht verdampt niet dus ik blijf warmer.
Latex handschoenen voor onder de fietshandschoenen heb ik bij het sleutelspul en hebben me al vaker gered van koude handen net als de boterham zakjes voor de voeten.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik heb wel een nauwsluitende Decathlon outdoor regenjas met een hoge waterkolom met capuchon. Die capuchon doe ik dan onder mijn helm en draait ie netjes mee als ik rondkijk. Zelfs bij 2 graden en regen bleef ik droog (en te warm). Voor mijn benen overigens een broek aan die warm blijft als hij nat is, maar niet echt waterdicht is.

En wat betreft voeten: als je broek warm genoeg is krijg ik geen koude voeten. Als het vriest ga ik ook met blote voeten in mijn schaatsen het natuurijs op...
Laatst gewijzigd door Willem Altes op ma 4 oktober 2021, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zoiets kan ik aanbevelen :bier: :winkie: :
Afbeelding
En dan voor de buis met een drankje :bier: een filmpje kijken ipv en dat baggerweer gaan trappen.
Veel comfortabeler en betaalbaarder wordt het niet met zeikweer.

Wil je perse toch fietsen, dan zijn de eerdere adviezen van toepassing. Wij hebben van alles gehad van Decathlon tot Endura MT500 en de laatste houdt je langer droog, maar alles wordt uiteindelijk een keer nat al was het maar van het zweet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jurf schreef: ma 4 oktober 2021, 22:01 Zoiets kan ik aanbevelen :bier: :winkie: :
Afbeelding
En dan voor de buis met een drankje :bier: een filmpje kijken
Daar krijg ik het ook wel warm van :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zolang het zweet je niet uitbreekt is daar niks mis mee :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Helemaal waterdicht is ergens anders wat inleveren. Ik heb de beste ervaringen met waterdichte GT jassen die over meerdere ventilatie ritsen beschikken, dat compenseert voor een deel het tekort aan ademend vermogen waarmee je toch wat droger blijft, en als je vocht verzameld droogt het ook sneller weer op. Budgetvriendelijk is het dan weer niet. Ik vind het ook met name fijn als je langer van huis bent, voor kortere ritjes waarna je snel weer wat droogs kunt aantrekken werkt een eenvoudiger jasje ook prima.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Mad Wally schreef: ma 4 oktober 2021, 22:08 Daar krijg ik het ook wel warm van :winkie:
Ik denk dat dat niet gaat gelden voor je partner :winkie:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zelf vind ik een capuchon over je helm niets; want dat draait in de praktijk niet 100% mee als je over je linkerschouder kijkt als je ergens onderweg wil afslaan. Bij een capuchon onder je helm zit ie vast en doet ie dat wel.

Ik zweet niet zoveel als het koud is; dat verschilt per persoon.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Is het budget 5 tientjes ?, of 15 tientjes , btw zo'n hamsterpak wordt je wel nat in ..,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie