Regenbestendige kleding

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

aurelius schreef: do 7 oktober 2021, 09:38 Nat worden an sich is niet erg, je wil tgv die nattigheid niet afkoelen... je wilt het niet koud krijgen. Als je zweet wordt/ben je ook nat :wink: .

Hoe trotseer je 'koude tgv regen'?
Brynje ondershirt! Dat wordt niet/amper nat, en houdt je huid droog.
En daarover een goretex jas. Ja, ook die gaat na een paar wasbeurten gegarandeerd op enig moment doorlekken. Niet erg: het blijft de wind tegenhouden. Met een Brynje shirt, icm geen koude wind op je lijf, ben je wel 'vochtig/nat, maar blijft het behaaglijk warm.
Zelfs tijdens stilzitten tijdens pauzes als je nat bent, ook van die afkoelmomenten. Dan doet het Brynje shirt wederom zijn werk.
Hmmm de Brynje lobby is hier wel goed aanwezig :wink: .... zo te lezen dus een goed product; ik ben al sterk aan het overwegen om er ook eentje aan te schaffen. En wellicht wel meer als het goed bevalt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wiel-Maat schreef: do 7 oktober 2021, 09:41
aurelius schreef: do 7 oktober 2021, 09:38 Nat worden an sich is niet erg, je wil tgv die nattigheid niet afkoelen... je wilt het niet koud krijgen. Als je zweet wordt/ben je ook nat :wink: .

Hoe trotseer je 'koude tgv regen'?
Brynje ondershirt! Dat wordt niet/amper nat, en houdt je huid droog.
En daarover een goretex jas. Ja, ook die gaat na een paar wasbeurten gegarandeerd op enig moment doorlekken. Niet erg: het blijft de wind tegenhouden. Met een Brynje shirt, icm geen koude wind op je lijf, ben je wel 'vochtig/nat, maar blijft het behaaglijk warm.
Zelfs tijdens stilzitten tijdens pauzes als je nat bent, ook van die afkoelmomenten. Dan doet het Brynje shirt wederom zijn werk.
Hmmm de Brynje lobby is hier wel goed aanwezig :wink: .... zo te lezen dus een goed product; ik ben al sterk aan het overwegen om er ook eentje aan te schaffen. En wellicht wel meer als het goed bevalt.
Ja, maar welke dan :~ er zijn zoveel varianten om uit te kiezen
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het 'right said fred' shirt :winkie: ...
Het Super Thermo Shirt, met korte of lange mouwen, https://www.brynje-shop.com/en/sportswe ... 0200-p6946
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ff m'n verhaal uit een ander topic gekopieerd:

Het verhaal ligt iets ingewikkelder. Kort gezegd heb je twee soorten regenkleding: met een membraan, of gecoat. De laatsten zijn de simpelste, goedkoop, en doorgaans hooguit waterdicht tot 2000 Schmerber (dwz: waterdruk van 2000mm op een stuk stof). En niet ademend.
Membraan kleding heeft een waterdicht membraan, die aangebracht is op een laag stof aan de buitenkant, en soms met nog een laagje ter bescherming voor duurzaamheid aan de binnenkant. De buitenlaag is behandeld met een DWR (durable water repellancy), die zorgt voor het afparelen van het water. Een membraanjas heeft dus altijd een DWR. Zaak om op te letten: zowel de DWR als membranen worden vaak gemaakt dmv fluorverbindingen. Dramatisch voor het milieu. Vooral Goretex is wat dat betreft absolute troep. Beter is bijvoorbeeld Endura, maar bijvoorbeeld ook het membraanjasje van Decathlon bevatten geen PFCs. Membraajassen zijn waterdichte dan alleen gecoate. Het Decathlon jasje dat ik heb is tot 8000mm met een RET van 7 dacht ik. Let op: vaak wordt er geadverteerd met de waterdichtheid van de stof: zonder waterdicht getapede naden en de juiste ritsen heb je er weinig aan.

Om het heel technisch te maken: ga op zoek naar een jas met een PUmembraan, heeft doorgaans betere ademende eigenschappen vergeleken met Goretex bij gelijk RET.
RET is de mate van ademendheid, Resistance Evaporative Transfert. Waarde 1 is het beste, tot 6 is goed, 20 is je Hemaregenjas.

Qua wassen, altijd op een lage temperatuur en zo min mogelijk. Gebruik Nikwax! Werkt super, en absoluut milieuvriendelijk. Kijk even op hun site wat ze hebben, Tech wash uit m'n hoofd voor reinigen, Direct om de DWR te fixen.
Heractiveren via droger en strijkijzer lees ik vaker, nooit zelf gedaan.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Maar ademend vermogen moet je ook zien in relatie tot duurzaamheid. Mijn waterdichte jas en broek zijn 3-laags GT Pro, volgens mijn een tikje minder ademend dan een paar andere waterdichte opties, maar wel weer een stuk slijtvaster (prettig voor MTB en bij dragen van rugzakken).
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Knakker29 schreef: do 7 oktober 2021, 11:32 Maar ademend vermogen moet je ook zien in relatie tot duurzaamheid. Mijn waterdichte jas en broek zijn 3-laags GT Pro, volgens mijn een tikje minder ademend dan een paar andere waterdichte opties, maar wel weer een stuk slijtvaster (prettig voor MTB en bij dragen van rugzakken).
Duurzaamheid in de zin van milieu kan niet in één zin met Goretex vallen.
Duurzaamheid van 3laags jassen is doorgaans goed tot uitmuntend, maar dat mag ook wel voor de prijs die je betaalt. De ademendheid, de RETwaarde, staat daar in principe los van, dat hangt meer af van het desbetreffende soort membraan.
Er bestaan wel een aantal soorten extreem ademend membraan, en die zijn of extreem fragiel, of extreem duur. Maar van die laatste vindt je geen fietsjack.
Daarnaast wordt de voering wel eens weggelaten, zodat je geen 3laags meer hebt. Komt de duurzaamheid niet ten goede.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik heb geen flauw idee wat de RET waarde van mijn regenkleding is is (er staat alleen "40d" in de specificaties). Ik wist overigens niet dat Goretex vanuit zo schadelijk was voor het milieu, doorgaans laat ik dat wel meewegen. Los daarvan kies ik meestal wel voor materiaal met een lange levensduur en koop ik niet zo heel vaak nieuwe kleding (dat is onder aan de streep volgens mij ook niet bevorderlijk).
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

In de communicatie van fietskleding ontbreekt helaas veel informatie; soort membraan, soort coating, waterkolom, RET... Valt een hoop te winnen voor de merken zou je zeggen.
Je laatste overweging is natuurlijk een hele goede: koop weinig, onderhoud het, en doe er lang mee :-q
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, dan moeten ze laten zien dat ze helemaal niet zo magisch zijn :wink:
nomad030 schreef: do 7 oktober 2021, 10:56 Ff m'n verhaal uit een ander topic gekopieerd:

Het verhaal ligt iets ingewikkelder. Kort gezegd heb je twee soorten regenkleding...
Je gaat hiein helemaal voorbij aan een 3e categorie, de goedkope "plastic" regenkleding.
Niet high-tech, niet duur, maar wel mijn favoriet.
Ik wordt op de fiets in een dure membraan-jas net zo nat (zweet) als in goedkoop plastic.
Wandelen is OK, maar fietsend produceer ik blijkbaar teveel warmte en transpiratie.
Dus op de fiets is een membraan-jas voor mij weggegooid geld
Zo'n simpel jasje is klein op te vouwen en gaat lang mee(als je bij aankoop een beetje oplet op de kwaliteit van materiaal en verwerking).
En rij je een keer langs een braamstruik, dan is niet meteen al je zakgeld van de komende maanden down the drain.
Geen slijtplekken van je rugzak, afspoelen in een bak water of gewoon in de wasmachine.
Geen angst voor zeep, geen moeilijk behandelingen.
Ik denk dat het voor de meeste rijders goed genoegis. Of zelfs de beste keuze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ThaSingleTrackMastah schreef: do 7 oktober 2021, 13:02 Nee, dan moeten ze laten zien dat ze helemaal niet zo magisch zijn :wink:
Gelukkig heb ik me kunnen baseren op een shitload aan (ook niet gesponserde) reviews :-q
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

ThaSingleTrackMastah schreef: do 7 oktober 2021, 13:02 Nee, dan moeten ze laten zien dat ze helemaal niet zo magisch zijn :wink:
nomad030 schreef: do 7 oktober 2021, 10:56 Ff m'n verhaal uit een ander topic gekopieerd:

Het verhaal ligt iets ingewikkelder. Kort gezegd heb je twee soorten regenkleding...
Je gaat hiein helemaal voorbij aan een 3e categorie, de goedkope "plastic" regenkleding.
...Knip...
Nee hoor, dat is gewoon een gecoat jasje ;)
Maar ik snap je punt ook hoor, financieel en qua pakmaat heb je een punt. Ga ik echter de hele dag in de regen rijden, dan heb ik veel plezier van m'n membraanjasje.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn ervaring is dat het wel anders voelt, ook al word ik in beide types (cheap ass en membraan) uiteindelijk wel nat.
Maar de membraan jas voelde minder broeierig, uiteindelijk prettiger om in door te rijden.

Maar wat ik en anderen al zeiden, het maakt nogal verschil of je:
1- een regenjack wilt voor een incidenteel ritje in de regen, om mee te nemen op een rit met regendreiging en de mogelijkheid om na die natte rit zelf onder de douche te stappen en je jack te laten drogen.
2- je aan een meerdaagse trektocht bezig bent, met kloteweer en amper kans om je spul goed te laten drogen.

Als het niet te koud is en niet keihard regent kies ik er vaak nog voor om geen regenjack aan te trekken, eventueel wel een bodywarmertje dat de ergste nattigheid (en wind) een beetje weg houdt. Het regenjack komt dan pas tevoorschijn als ik pauzeer of ga afdalen.

Over de Brynje ondershirts: uitstekend spul en waarschijnlijk een van de beste ondershirts die je kunt kopen. Ik heb er een paar en de oudste is al twintig jaar oud denk ik, maar nog steeds in prima staat (alleen wat groezelig omdat ik het witte shirt altijd met de rest van de fietskleding mee was).
Maar ook daar blijf ik niet droog in als de inspanning zwaar genoeg is, zeker niet met een regenjack er overheen. Net als met een membraan regenjack, het werkt wel goed maar verwacht geen wonderen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

nomad030 schreef: do 7 oktober 2021, 13:27
Nee hoor, dat is gewoon een gecoat jasje ;)
Maar ik snap je punt ook hoor, financieel en qua pakmaat heb je een punt. Ga ik echter de hele dag in de regen rijden, dan heb ik veel plezier van m'n membraanjasje.
In de sporten waar ze veel met water in aanraking komen worden ook wel eens neopreen pakken gebruikt. Laat geen water door en geen lucht maar is wel warm.
Zelf merk ik dat het nat zijn niet zo erg is maar de afkoeling wel. Daarom kies ik voor een budget variant.
Lekker fietsen!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Klopt afkoeling is het probleem bij regen. Stomen het probleem bij te lang een regenpak aan.
Op de trekkingfiets werkt een poncho perfect. Die gaat dus een keer aan op de mountainbike als het regent. Lijkt me prima voor langere ritten. Ventilatie en beschermd voor de regen.
Kijken wat daarmee te beleven is....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ook Peter schreef: do 7 oktober 2021, 21:57
nomad030 schreef: do 7 oktober 2021, 13:27
Nee hoor, dat is gewoon een gecoat jasje ;)
Maar ik snap je punt ook hoor, financieel en qua pakmaat heb je een punt. Ga ik echter de hele dag in de regen rijden, dan heb ik veel plezier van m'n membraanjasje.
In de sporten waar ze veel met water in aanraking komen worden ook wel eens neopreen pakken gebruikt. Laat geen water door en geen lucht maar is wel warm.
Zelf merk ik dat het nat zijn niet zo erg is maar de afkoeling wel. Daarom kies ik voor een budget variant.
Tot ca. 15 á 20 jaar geleden was er ook neopreen winterkleding voor op de fiets. Dat is uit de mode geraakt. Je leek nogal op een michelinmannetje als je er in reed.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie