Regenbestendige kleding

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beste tip is niet fietsen met zulk weer, al dan niet in konijnenpak voor de tv (dat is niet mijn alternatief :D ).

Verder ga je nergens echt droog in blijven bij een inspanning als mountainbiken. "Goedkoop plastic" voelt in mijn ervaring wat broeieriger dan een duur jack met membraan zoals Goretex, maar ook daar wordt je nat in als de inspanning maar intensief en lang genoeg is.
Het is een beetje wat Knakker zegt, als het een relatief korte inspanning is waarna je lekker onder de douche kunt en alles in de wasmachine gaat hoef je geen peperduur jack te kopen. Ben je met een meerdaagse tocht bezig met langdurig slecht weer worden de eisen aan het materiaal wat opgekrikt. Met bijbehorende non-budget prijzen ;-)

Ik heb toevallig recentelijk een regenjack in de aanbieding gescoord, afgeprijsd van ongeveer €135 voor €35. Dacht dat ik me daar geen buil aan kon vallen :)
Een licht en compact weg te stoppen Bontrager jasje, ruim vallend (elleboogprotectie kan er makkelijk onder) en met een capuchon die over de helm kan. Thuis ga ik niet fietsen als het regent, maar het leek me een ideaal ding om mee te nemen tijdens m'n Alpen-trektochtweek. Daar heb ik hem een paar keer aan gehad tijdens een afdaling met wat spettertjes, maar we hebben (gelukkig) geen zware regen gehad. Dus geen zinvolle testberichten mijnerzijds...

Als ik vanuit huis een rondje ga doen met regenkans gaat er een goedkoop jasje mee, en dan is de pakmaat ook een criterium. Moet makkelijk mee te nemen zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

kermit schreef: di 5 oktober 2021, 08:23 Beste tip is niet fietsen met zulk weer, al dan niet in konijnenpak voor de tv (dat is niet mijn alternatief :D ).
Dat snap ik :winkie:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jurf op di 5 oktober 2021, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eh, zo'n pak heb ik niet nodig natuurlijk... :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tja nou ben ik zelf niet zo'n regenrijder maar ik was toch wel benieuwd welke input hier zoal langskwam en vooral om die laatste posts moest ik toch wel even lachen... :D

Wat ik wel weet van gewone (stads)fietsritten is dat ook een goeie regenjas op termijn niet droog blijft - ik heb er dan een van Jack Wolfskin wat op zich een goed merk is, maar ook die blijft gewoon niet helemaal droog bij hevige (of langdurige) regenval.

En wat hier idd al geschreven wordt: bij een serieuze (regen)fietsrit word je altijd wel nat, al is het maar van het zweet en als het dan regent kan je dat van buiten met een jack wel enigszins tegenhouden maar toch niet helemaal. Hoewel die vuilnizak tip dan zo slecht nog niet is denk ik, maar dat zweet dan wel weer behoorlijk denk ik en word je dus toch weer nat op enige wijze... 8)

Dus uiteindelijk blijft het toch een soort van compromis, iig als je een tight budget tot je beschikking hebt.
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Meestal fiets ik niet in de regen maar een enkele x zoals zondag met wat collega’s vind ik het niet zo heel erg om in de regen te fietsen. Om die reden wil ik er ook niet al te veel aan uitgeven. Laat zeggen dat ik tot max 100,- wil gaan als deze ook gewoon als windstopper tijdens koudere ritjes aangetrokken kan worden.

Meerdere laagjes kleding doe ik normaal ook. Een baselayer shirt van craft wat goed zweet afdrijft bijvoorbeeld, of soortgelijk van een ander merk.
Deze was echter nu zo nat dat ik het toch wel koud begon te krijgen.

Binnenkort maar eens ergens wat jasjes passen, rekening houdend met de tips die hier gegeven zijn.
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Ik heb een craft windjack, houd je bij een beetje regen droog, maar is zeker niet waterdicht. Heeft ook erg veel ademende stof onder de oksels en naar beneden.
Uiteindelijk is ook in dit jack de vraag of je van buitenaf of van binnenuit nat gaat worden, maar het houdt je in ieder geval aardig warm.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

nijntje schreef: di 5 oktober 2021, 14:53 Meestal fiets ik niet in de regen maar een enkele x zoals zondag met wat collega’s vind ik het niet zo heel erg om in de regen te fietsen. Om die reden wil ik er ook niet al te veel aan uitgeven. Laat zeggen dat ik tot max 100,- wil gaan als deze ook gewoon als windstopper tijdens koudere ritjes aangetrokken kan worden.

Meerdere laagjes kleding doe ik normaal ook. Een baselayer shirt van craft wat goed zweet afdrijft bijvoorbeeld, of soortgelijk van een ander merk.
Deze was echter nu zo nat dat ik het toch wel koud begon te krijgen.

Binnenkort maar eens ergens wat jasjes passen, rekening houdend met de tips die hier gegeven zijn.
Baselayer welke het langste droog blijft is die van Brynje.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurriaan schreef: di 5 oktober 2021, 17:56
nijntje schreef: di 5 oktober 2021, 14:53 Meestal fiets ik niet in de regen maar een enkele x zoals zondag met wat collega’s vind ik het niet zo heel erg om in de regen te fietsen. Om die reden wil ik er ook niet al te veel aan uitgeven. Laat zeggen dat ik tot max 100,- wil gaan als deze ook gewoon als windstopper tijdens koudere ritjes aangetrokken kan worden.

Meerdere laagjes kleding doe ik normaal ook. Een baselayer shirt van craft wat goed zweet afdrijft bijvoorbeeld, of soortgelijk van een ander merk.
Deze was echter nu zo nat dat ik het toch wel koud begon te krijgen.

Binnenkort maar eens ergens wat jasjes passen, rekening houdend met de tips die hier gegeven zijn.
Baselayer welke het langste droog blijft is die van Brynje.
Ja daar hoor ik ook altijd goeie verhalen over. Maar dan ga je dus uit van de base layer die lang droog blijft bij zweten, echter in dit scenario gaat het toch om de regenkleding die vocht (regen) van buitenaf buiten moet houden? Als die dus niet afdoende is worden de onderlaagjes ook nat, en als het goed doorregent inclusief de base layer… of is die Brynje ook zo goed bestand tegen vocht van buitenaf?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De brynje heeft minder stof dus kan minder vocht vasthouden. Waar het vocht vandaan komt maakt niet uit. Het houdt je lijf beter droog maar niet beter warm. Warm houden gebeurd door een volgende laag. En door de wind buiten te houden. O en voldoende koolhydraten in de ‘kachel’.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik heb onlangs een tocht van 100km door Limburg gemaakt op de racefiets , onderweg eerst flink nat geregend (stortbuien) maar halverwege bij een stop wat gegeten en toen mijn Agu Go jasje toch maar aan getrokken , daarna kreeg ik het meteen een stuk warmer en bleef droog verder (geen doorlekkend water) Ik had verder een ondershirt aan , korte kleding maar wel met arm en beenstukken omdat het zo'n 12 graden was en dat is het ook zo'n beetje geweest de hele dag (net als de regen tijdens de rit) Mijn schoenen stonden nog wel vol water :lol:

Ik vond het zeer prettig , en niet het gevoel dat het heel erg klam werd ofzo. En of ik nou nat word van de regen of zweet (wat ik toch altijd al word) dat maakt me niet zoveel uit. Maar belangrijkste vond ik toch dat ik het niet meer koud had en de rest van de rit lekker kon afmaken.

(en toen die warme douche daarna... :-D )
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb een felgeel jasje van ‘vuilniszakplastiek’ in mijn rugzak. Dat doe ik aan als het regent en zsm uit. Zweet als een malle. Ik heb voor trektochten een briljant jack van Bergans met als membraan Dermizax NX, milieuvriendelijker dan Goretex en afgeleiden wegens recyclebaar PU. Ik vind dat bij regen echt het prettigst, ritsen onder de oksels en het ademt merkbaar. Mja niet heel budgetvriendelijk. Maar wel het beste wat je kunt hebben denk ik.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurriaan schreef: di 5 oktober 2021, 21:28 De brynje heeft minder stof dus kan minder vocht vasthouden. Waar het vocht vandaan komt maakt niet uit. Het houdt je lijf beter droog maar niet beter warm. Warm houden gebeurd door een volgende laag. En door de wind buiten te houden. O en voldoende koolhydraten in de ‘kachel’.
Ok helder. :-q

Ja en koolhydraten zijn idd ook een factor, al is dat dan een ‘inner layer’ … ;)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het maakt bij mij veel uit in wat voor state of mind ik ben. Er kan je van alles overkomen (in het leven of op de fiets), maar je bepaalt zelf hoe je er tegenaan kijkt (oud Chinees spreekwoord).

"Ik maak er wat van". "Je wordt er sterker van". "Straks wordt het weer droog". "Bij -2 graden en windkracht 6 is het nog veel erger". "Een buitje krijgt mij niet klein"

Lukt niet altijd en 's zomers gaat het beter dan in de winter als het ook nog koud is
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, klopt helemaal.

Zo heb ik moeite met regen als ik nog moet vertrekken.
Dan blijf ik liever thuis.
Maar eenmaal onderweg maakt het me weinig uit als ik overvallen wordt door een regenbui.
Ik heb een plastic regenjasje van Decathlon en dat houdt me warm en droog.
Nou ja droog, ik transpireer meestal flink, dus droog is relatief. Maar geen onderkoeling.
En verder geldt "Niet zeuren maar doorfietsen".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nat worden an sich is niet erg, je wil tgv die nattigheid niet afkoelen... je wilt het niet koud krijgen. Als je zweet wordt/ben je ook nat :wink: .

Hoe trotseer je 'koude tgv regen'?
Brynje ondershirt! Dat wordt niet/amper nat, en houdt je huid droog.
En daarover een goretex jas. Ja, ook die gaat na een paar wasbeurten gegarandeerd op enig moment doorlekken. Niet erg: het blijft de wind tegenhouden. Met een Brynje shirt, icm geen koude wind op je lijf, ben je wel 'vochtig/nat, maar blijft het behaaglijk warm.
Zelfs tijdens stilzitten tijdens pauzes als je nat bent, ook van die afkoelmomenten. Dan doet het Brynje shirt wederom zijn werk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie