Overschoenen voor clips

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Wie heeft er goede ervaringen met winter overschoenen welke van boven nauw sluitend zijn en ook redelijk duurzaam zijn?

Ik dacht aan deze https://www.mantel.com/bbb-cycling-ultr ... ec[]=16975 of deze https://www.mantel.com/gripgrab-racethe ... =16975/url
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

De overschoenen die ik gehad heb gingen meestal maar 1 seizoen mee. Vaak kocht ik aan het eind van het seizoen een paartje in de uitverkoop en bewaarde die tot de volgende winter. Tegenwoordig heb ik winterschoenen, het vorige paartje is 15 jaar meegegaan, dus als je dat deelt door het aantal paartjes overschoenen wat je nodig hebt ben je waarschijnlijk goedkoper uit, en heb je ook nog warmere en drogere voeten(ik in elk geval wel😅).
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Azurri schreef: wo 3 november 2021, 21:23 De overschoenen die ik gehad heb gingen meestal maar 1 seizoen mee. Vaak kocht ik aan het eind van het seizoen een paartje in de uitverkoop en bewaarde die tot de volgende winter. Tegenwoordig heb ik winterschoenen, het vorige paartje is 15 jaar meegegaan, dus als je dat deelt door het aantal paartjes overschoenen wat je nodig hebt ben je waarschijnlijk goedkoper uit, en heb je ook nog warmere en drogere voeten(ik in elk geval wel😅).

Precies dat. Het is ook goedkoper dan overschoenen. Het prijsverschil tussen zomer en winterschoen hetzelfde als de prijs van de overschoenen die je voorstelt.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

En met winterschoenen gaan je zomerschoenen langer mee..😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat hier al gezegd wordt, winterschoenen :-q

Overschoenen = ellende
Winterschoenen = een stukje hemel op aarde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Eens.
Ik had ook altijd koude voeten, ook met overschoenen.
Toen de Northwave Celsius gekocht en bijna geen koude voeten meer gehad.
Alleen de temperatuur rond het vriespunt is en je gaat 4 uur fietsen dan voel je het op het laatst wel maar dat lijkt me logisch.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Azurri schreef: wo 3 november 2021, 21:32 En met winterschoenen gaan je zomerschoenen langer mee..😉
Exact. En daarom moet je heet niet zien als een dure winterschoen maar alleen kijken naar het prijsverschil met je zomerschoen. Dan lijkt de uitgave ook niet zo schokkend en dan zijn die overschoenen ineens best duur.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn overschoenen gaan vele jaren mee, ik kan me niet eens herinneren wanneer of waar ik die dingen gekocht heb...
Nu gebruik ik ze ook niet zo vaak, dus dat scheelt ook ;-)
Daarom hik ik ook aan tegen de prijs van een paar winterschoenen, voor die paar keer per jaar dat ik ze zou dragen vind ik >€150,- best veel geld.

Ik krijg iig geen koude voeten als ik overschoenen gebruik, mijn probleem met koud weer zit bij mijn handen... :-{
Overigens vormen de schoenplaatjes vaak een kou-doorgeefluik dat je kwijt bent met flatpedals.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: do 4 november 2021, 10:57 Mijn overschoenen gaan vele jaren mee, ik kan me niet eens herinneren wanneer of waar ik die dingen gekocht heb...
Nu gebruik ik ze ook niet zo vaak, dus dat scheelt ook ;-)
Daarom hik ik ook aan tegen de prijs van een paar winterschoenen, voor die paar keer per jaar dat ik ze zou dragen vind ik >€150,- best veel geld.

Ik krijg iig geen koude voeten als ik overschoenen gebruik, mijn probleem met koud weer zit bij mijn handen... :-{
Overigens vormen de schoenplaatjes vaak een kou-doorgeefluik dat je kwijt bent met flatpedals.
Als je geen last van koude natte voeten hebt,snap ik dat.
Ik heb vanaf 10°c ijsklompen en dat wordt alleen maar erger naarmate het kouder wordt. Bij regelmatig dragen,en af en toe stukjes lopen, scheuren overschoenen binnen de kortste keren uit. Winterschoenen hebben een extra laag tussen binnen en buitenzool waardoor er geen koudebrug ontstaat bij de schoenplaatjes. Ik draag mijn winterschoenen bijna een seizoen, daardoor gaan mijn andere schoenen ook langer mee, waardoor ik uiteindelijk niet duurder uit ben.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als het heel nat is rijd ik niet, maar gisteren heb ik 2,5 uur over de weg gereden met zulke schoenen:
Afbeelding

Dat is een oud type Shimano "downhill"schoen (wel spd), die zijn iets dikker dan de meeste zomermodelletjes en met een paar half-merino sokken aan heb ik geen koude voeten gehad. Heb ze ooit voor een prikkie overgenomen van een medeforummer :D
Maar als je er gevoeliger voor bent moet je idd wat anders...
En als een paar winterschoenen dan goed werken zou ik daar uiteraard ook voor kiezen.

Echte kou kan behoorlijk je fietsplezier verpesten, dat heb ik dus met mijn handen. Eerste kwartier tot een half uur rijd ik met koude handen rond in de winter, daarna worden ze warm. Ik start dus vaak met dikkere winterhandschoenen en als de kou weggaat wissel ik ze voor dunne handschoenen met lange vingers.
Elke keer een verademing dat moment, want je hebt zoveel meer gevoel met dunne handschoenen... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat met die handen heb ik ook,neem ook wel eens xtra paar dunne mee, omdat ik anders na een half uur 'uit m'n handschoenen' zweet. Begin ik dan met dunne handschoenen dan worden mijn handen nooit warm en hè ik bij terugkomst moeite om mijn huissleutel vast te houden😳. Maar dan heb ik t over temp. rond of onder 0° met nattigheid. Mijn voeten zijn daarintegen het 1e half uur warm, maar daarna wordt de kouw zo erg dat ik vaker bij terugkomst huilend onder de douche sta ls er weer gevoel in mijn tenen terugkomt. Met mijn (nieuwe) winterschoenen heb ik daar geen last van
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik gebruik overschoenen van Craft, rond de 50 euro. Die gebruik ik ook voor m'n schaatsen als het echt koud is. Bevalt uitstekend.
Geen gezeik, mountainbike!
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Bij mij gaan de overschoenen ook meerdere jaren mee dus dat is niet het probleem....
Vind winterschoenen alleen wel weer een behoorlijke investering, maar begrijp dat het het wel waard is, koude voeten is namelijk ook geen pretje ... Keuzes :-{
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Azurri schreef: do 4 november 2021, 11:43
Als je geen last van koude natte voeten hebt,snap ik dat.
Ik heb vanaf 10°c ijsklompen en dat wordt alleen maar erger naarmate het kouder wordt. Bij regelmatig dragen,en af en toe stukjes lopen, scheuren overschoenen binnen de kortste keren uit. Winterschoenen hebben een extra laag tussen binnen en buitenzool waardoor er geen koudebrug ontstaat bij de schoenplaatjes. Ik draag mijn winterschoenen bijna een seizoen, daardoor gaan mijn andere schoenen ook langer mee, waardoor ik uiteindelijk niet duurder uit ben.
Same here. Altijd ontzettend last van koude voeten. Ik draag vanaf een graad of 12 of 13 al mijn winterschoenen; Northwave Raptor Arctic GTX winterschoenen :oops: Ben op de fiets sowieso nogal een koukleum. Rijden sommigen nog met korte broek en korte mouwen, rijd ik al met een lange broek en lange mouwen :lol: Ik wil dit jaar echt proberen de hele winter door te rijden, maar ik vrees dat ik daarvoor nog wel een paar van die elektrisch verwarmde zooltjes moet aanschaffen.

Ik heb vroeger 1x een paar overschoenen gehad maar vond het helemaal niks. Onhandig, bleef koude voeten houden en water vond zijn weg ook nog veel te makkelijk in de schoenen...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Die elektrische zooltjes heb ik ook gehad. Functioneren goed,maar waren helaas na 1 winter al defect!!
Bij winterschoenen moet je zorgen dat je genoeg ruimte hebt in je 'toe-box' voorin dus. Heb nu specialized defroster en deze zijn heel ruim voorin, ik kan zelfs mijn geitenwollen sokken erin aan en dan heb ik nog ruimte om met mijn tenen te 'wiebelen'😅👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie