Overschoenen voor Five Ten/MTB sneakers.

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon zo snel niks vinden alhoewel toch meer mensen hier tegenaan moeten lopen?

Mijn vriendin heeft Adidas Five Ten schoenen en is op zoek naar overschoenen.
Ik heb SPD schoenen en gebruik naar volle tevredenheid Sealskinz neopreen overschoenen maar ik kan me voorstellen dat dit niet de oplossing voor haar is aangezien deze voor om de neus "gehaakt" worden en in het midden met nog een klittenband onder de schoen door vast zitten.

Mijn vraag:
Wie heeft er ervaring met overschoenen of een eventuele andere degelijke oplossing om modder uit Five Ten/MTB sneakers te houden?
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij is de oplossing waterdichte sokken, bijvoorbeeld van Sealskinz, in je schoenen. Schoenen worden modderig, naar je voeten blijven droog.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Setje boterhamzakjes om je sokken. Sealskinz heb ik ook maar die zijn zo dik (waarom?!) dat je schoenen meteen een maat groter moeten zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Kapitein Iglo schreef: zo 14 november 2021, 17:41 Sealskinz heb ik ook maar die zijn zo dik (waarom?!) dat je schoenen meteen een maat groter moeten zijn.
De sokken bestaan uit drie lagen. Buitenlaag, Gore Tex, binnenlaag. Op die manier blijft Gore Tex heel. Daar worden ze dikker van.

Overigens Endura zegt over zijn Humvee II waterdichte sokken:
Unpadded construction, ideal for close fitting shoes
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb Seal Skin's ook geprobeerd, buiten de hierboven gemelde dikte vond ik ook dat ze te weinig 'ademden' waardoor ik nog natte (zweet) voeten kreeg die dan weer afkoelden en ik nog koude voeten had.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Willem Altes schreef: zo 14 november 2021, 18:53
Kapitein Iglo schreef: zo 14 november 2021, 17:41 Sealskinz heb ik ook maar die zijn zo dik (waarom?!) dat je schoenen meteen een maat groter moeten zijn.
De sokken bestaan uit drie lagen. Buitenlaag, Gore Tex, binnenlaag. Op die manier blijft Gore Tex heel. Daar worden ze dikker van.

Overigens Endura zegt over zijn Humvee II waterdichte sokken:
Unpadded construction, ideal for close fitting shoes
Dat snap ik wel, maar verklaart voor mij nog niet waarom die buitenlaag zo dik moet zijn. Is bij een goretex jas ook niet. Geitewollensokkenfeel...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Na aardig wat keren gestuntel meter het aantrekken van overschoenen die dan net niet/wel paste, dit jaar Five Ten EPS halfhoge winterschoenen gekocht. Dat had ik veel eerder moeten doen. Afgelopen weekend in Luxemburg met 0 graden en nat weer heerlijk warme voeten gehad.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Endura heeft speciale overschoenen voor flat pedals, de MT500 plus. Daar is al veel over geschreven, en de algemene conclusie is dat als je five-tens groter zijn dan maat 43, het ene kansloze missie wordt. De maatvoering van die overschoenen wijk erg af.
Ik heb de aller grootste maat overschoenen en mijn five-tens maat 42,5 gaan daar met heel veel moeite in. Zoveel moeite dat ik laatst een scheur in de overschoen trok.

Als het zo nat is dat je overschoenen nodig zou hebben moet je jezelf afvragen of je wel moet gaan mtb-en, tenzij er sneeuw ligt of je het vooral doet voor de warmte. Als het maar een beetje nat is zullen je schoenen ook niet zo nat worden. Het beste is inderdaad om dedicated warme/waterdichte schoenen te gebruiken.

Ik heb een canvas five-ten, niet de warmste maar die droogt heel snel (ook door je lichaamswarmte). Een goede wollen sok doet meer dan een slechte (over)schoen.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Toen ik nog met spd reed had ik altijd overschoenen aan. Voordeel is dat je schoenen mooi schoon blijven. Als je wat diepere plassen tegen komt dan gaat het water over de overschoenen heen en loopt bij je been langs in je schoen.

Bij m’n five tens heb ik wel ‘s met overschoenen gereden maar dat was geen succes omdat het een gedoe is om ze over de schoenen te krijgen.
Ik ben heel tevreden met de kniehoge sealskinz sokken. Nadeel is dat schoen niet schoon blijven, mijn voeten blijven wel droog. Ik heb er nog fietssokken onder en dat past prima in m’n schoenen. Ik vind de sokken ook lekker warm, in de winter heb ik ze bijna altijd aan, ook als de routes kurkdroog zijn.
Het voordeel van de hoge sokken is dat je weinig merkt van opspattend water. Pas de enkele keer dat het tot de knieën komt merk ik dat water nat en koud is.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Voor Five Ten Pro mt 46 heb ik GripGrab Ride Waterproof XXL. Deze zitten ruim genoeg, een XL past ook maar behoorlijk strak.

Tot nu toe 1x aangehad, zal de komende tijd wel vaker nodig zijn.
Ervaring is tot nu toe goed, over een paar maanden weet ik meer over robuustheid.''

Ik heb RFR pedalen, vergelijkbaar met deze: https://www.bikester.nl/cube-rfr-flat-s ... id=G538083
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Die sokken heb ik inderdaad ook nog liggen, ik kreeg er alleen ontzettende zweetvoeten in en m'n schoenen waren nog sop.
Ik kan het aan mn vriendin ook eens voorstellen.
Zo te horen valt er verder dus niet veel tegen soppige schoenen zelf te doen :-{
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

modderfietser schreef: ma 15 november 2021, 20:51
Ik ben heel tevreden met de kniehoge sealskinz sokken. Ik heb er nog fietssokken onder en dat past prima in m’n schoenen.
Koop jij je schoenen altijd 2 maten te groot?🙄
Mijn schoenen waren me met alleen Seal Skin's aan al veel te strak , heb t ook met dunne Odlo ondersokken geprobeerd, ondat ik er zo in zweette, maar dan knelde t zo af dat de doorbloeding in mijn voeten stopte.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Nee, zelfde maat als andere schoenen.
Met gewone sokken zitten ze prima, met sealskinz ook, ik heb geen last van dat iets afgekneld wordt. Met de veters wat losser creëer ik genoeg ruimte in de schoen.
Maar we hebben niet dezelfde voeten en mogelijk ook niet dezelfde schoenen, dus wat bij mij werkt hoeft bij een ander niet te werken en omgekeerd. :-)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q nee daar heb je helemaal gelijk in,en als t voor jou werkt, prima toch!! Ik heb idd. geen schoenen met veters, maar dan nog met die dikke sokken zat t gewoon re strak aan mijn voorvoet.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie