Meest veelzijdige en koele body armor

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Hallo allen.

Ik ben op zoek naar goede body armor die bovendien koel is. Ik zoek iets wat bruikbaar is in bikepark Mook, Winterberg (alle afdalingen) en in het buitenland b.v. de Franse Alpen.
Ik zweet snel en heb het snel warm, dus ik zoek ook nog eens de koelste/ best koelende.
Uiteraard heb ik al wat onderzoek gedaan en kwam bij de volgende 3:

[url https://www.google.com/search?client=ms ... 0961914062[/url] ACERBIS PROTECTION JACKET X-FIT
https://www.ekosport.nl/dainese-rhyolit ... 86445.html Dainese Rhyolite 2
https://www.bikester.nl/leatt-3df-airfi ... 54347.html Leatt 3df airfit

Kan iemand iets zinnigs zeggen over één van deze drie. De plussen en minnen. Liefst uit eigen ervaring. Of is er een betere optie die ik nog niet heb gevonden?
Graag hoor ik van jullie. Thx.
Laatst gewijzigd door Old 'n' Rusty op wo 11 mei 2022, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Die laatste heb ikzelf ook en die voldoet aan al je eisen. Ik zou geen betere weten.

Hij zit koel en ventileert goed.
Hij zit comfortabel en vormt naar het lichaam, na 5 minuten heb je niet meer door dat je hem aan hebt.
Makkelijk te wassen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb de Troy Lee. Maar dan de korte mouw versie. Die zit me prima. In vergelijk met een rugprotector van D30 schuim is het een stuk koeler. Ik had nauwelijks last van zweten tijdens een ritje in het Teutoburgerwald. Je kunt behoorlijk wat protectiepads verwijderen, wat het handig maakt om hem aan te passen naar wat lichtere rides. Alleen aan en uittrekken is een dingetje aangezien hij over je hoofd moet, maar dat is natuurlijk te overzien. Daar heb je met die andere 2 geen last van zo te zien (rits).

Persoonlijk zou ik die 2e niet doen. Die is vrij kort aan de voorkant en ik kan me niet voorstellen dat dat lekker zit.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je zweet gewoon harder naar beneden dan koelt de rijwind 8)

Ik heb over een paar seizoenen een aantal losse elementen verzameld, veelal in de sale
En op de trails doe ik dan pick en mix naar gelang hoe heftig het is. Ook fijn bij meerdaagse trips

Een short sleeve van 7IDP met uitneembare schouder en rug protectors, voor stevig (park) werk
een POC rugzak met protector, (gaat ook de Camelbak in) 3DO tpe protector werkt ook in het 7IDP shirt.
Stevige Leat 5.0 elleboog stukken DH rated voor ruig werk
Lichtgewicht RaceFace Indy 3DO pads voor trail gebruik.

Zo'n all in armour is nogal on-off. De losse elleboog en kneepads laat ik in de rugzak als er geklommen wordt voor de eerste afdaling. Maar ik liet ze wel aan bij 20+ graden in Finale voor een paar 100 hoogtemeters onderweg. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Thx voor de reacties!

@Heckler40 Allerlei losse units zie ik niet zo zitten.

@Sabai en Klitse Hebben jullie ook ervaring met crashes met je armor?
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Old 'n' Rusty schreef: di 10 mei 2022, 21:50 Thx voor de reacties!

@Heckler40 Allerlei losse units zie ik niet zo zitten.

@Sabai en Klitse Hebben jullie ook ervaring met crashes met je armor?
Ja, alleen ving ik de boom met mijn kaak op en minder met mijn armor. Wel met mn schouder de boom geraakt maar daar voelde ik niks van. Die kaak deed nog een weekje zeer. Ik vond een FullFace wat overkill voor een rondje Teuto...... :lol: (overigens de body armor ook, maar die wou ik ff uittesten.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Sabai schreef: di 10 mei 2022, 20:30 Die laatste heb ikzelf ook en die voldoet aan al je eisen. Ik zou geen betere weten.

Hij zit koel en ventileert goed.
Hij zit comfortabel en vormt naar het lichaam, na 5 minuten heb je niet meer door dat je hem aan hebt.
Makkelijk te wassen.
ik heb de airfit vorig jaar in een winkel (Leogang) gepast, maar niet gekocht omdat ik tussen de maten in zat.
ze hebben L en XL samengevoegd, die zat te strak bij mijn schouders, XXL was te lang.
als ze gewoon XL zouden hebben zou die goed zijn denk ik.
hoe lang heb jij de jouwe en is de mesh een beetje opgerekt/uitgelubberd? of niet en blijft hij dan te strak voor me?
en ben je er al mee gevallen? blijft het schuim heel wanneer je over een ruwe grond schuift of zou dan de airfit hybrid beter zijn?

qua hoeveelheid bescherming en tegelijkertijd ventilatie is de airfit wel de beste die ik heb gezien. ik heb de troy lee ook gepast, maar die voelde toch iets stugger en warmer.
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Ik heb de troylee, de padding voelt soepel en is niet hard waardoor ik niet weet hoe deze beschermd bij impact. Hierdoor wel veel bewegingsvrijheid. Ik vind hem wel redelijk warm waardoor het aan en uit doen lastig gaat door het zweten vanwege het ontbreken van de rits.

Ik had altijd deze kenny:
https://www.motorcrossaad-webshop.nl/a- ... escription

Harde pads die de impact goed opvingen. Tussen de padding zit een soort "net?" Waardoor deze wel lekker luchtig en niet te warm was.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zweette mij kapot in zo'n compleet vest, en vond het niet fijn zitten.
Plus de back protector kroop constant omhoog.
Was een Oneal.
Nu een Fox Raceframe chest-back protector en losse elleboog protectors.
Zit veel relaxter en blijft mooi op de plek zitten.
Enige dat je dan echt mist is de schouder bescherming, maar daar heb ik nooit schaafwonden gehad bij een val.
En als je echt hard op je schouder valt beschermt het toch niet tegen sleutelbeen ellende.
Maar dat ervaart een ieder anders.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Bikermarcel schreef: di 10 mei 2022, 23:24 Ik heb de troylee, de padding voelt soepel en is niet hard waardoor ik niet weet hoe deze beschermd bij impact. Hierdoor wel veel bewegingsvrijheid. Ik vind hem wel redelijk warm waardoor het aan en uit doen lastig gaat door het zweten vanwege het ontbreken van de rits.

Ik had altijd deze kenny:
https://www.motorcrossaad-webshop.nl/a- ... escription

Harde pads die de impact goed opvingen. Tussen de padding zit een soort "net?" Waardoor deze wel lekker luchtig en niet te warm was.
Je had ook de HW (hot weather) variant? Ik vraag mij ook af hoe goed die beschermt bij (puntige) rotsen gezien de zachte padding.
Ik heb nu een imitatie Fox Titan en die Kenny lijkt er erg op. Beschermt goed, want hard plastic, maar vraag me af of andere materialen ook beter absorberen.

@ Jamis Diablo Mijn schouder moet juist ook goed beschermt zijn, want mijn sleutelbeen heeft al een klap gehad. Niet verbroken, maar wel omhoog gewipt.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Ja, ik heb diegene die je in je in je eerste bericht gelinkt hebt. Ik ben er (gelukkig) nog niet mee gevallen, dus kan nog niet veel over de impact bescherming vertellen.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Losse elleboogbeschermers vind ik juist heel rottig zitten, dus ik heb vorige week voor het eerst een "suit" aangehad. IXS trigger (rug, schouder, elleboog, en minimale padding op borst en buik). Merkte bijna niet dat ik het aanhad. Niet echt hoeven uittesten gelukkig.
Waarschijnlijk wel iets minder beschermend dan zo'n hardshell ding, maar ik spring ook niet zo hoog..
De mini heeft een body protector van Kenny (Kontact), die heeft wat meer padding op buik en borst (en is er ook in grote mensen versie). Hij heeft deze protector zowel met BMX als tijdens downhillen (helaas) uitgebreid getest, en deze protector heeft zeker erger voorkomen.
Het ding is ook niet zo heel duur. Kan alleen niet in de wasmachine (itt de IXS, waar alle padding uit kan)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

sik schreef: di 10 mei 2022, 22:09
Sabai schreef: di 10 mei 2022, 20:30 Die laatste heb ikzelf ook en die voldoet aan al je eisen. Ik zou geen betere weten.

Hij zit koel en ventileert goed.
Hij zit comfortabel en vormt naar het lichaam, na 5 minuten heb je niet meer door dat je hem aan hebt.
Makkelijk te wassen.
ik heb de airfit vorig jaar in een winkel (Leogang) gepast, maar niet gekocht omdat ik tussen de maten in zat.
ze hebben L en XL samengevoegd, die zat te strak bij mijn schouders, XXL was te lang.
als ze gewoon XL zouden hebben zou die goed zijn denk ik.
hoe lang heb jij de jouwe en is de mesh een beetje opgerekt/uitgelubberd? of niet en blijft hij dan te strak voor me?
en ben je er al mee gevallen? blijft het schuim heel wanneer je over een ruwe grond schuift of zou dan de airfit hybrid beter zijn?

qua hoeveelheid bescherming en tegelijkertijd ventilatie is de airfit wel de beste die ik heb gezien. ik heb de troy lee ook gepast, maar die voelde toch iets stugger en warmer.
Ik heb wel een paar schuivers gemaakt en daar heeft het zich goed gehouden en is heel gebleven. Vest is voor mijn gevoel niet echt ruimer gaan zitten.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb verschillende body protectors zowel met als zonder ellenboogbeschermers. Indien het qua pasvorm precies uitkomt dan vind ik geintegreerd fijner zitten, komt het eigenlijk net niet uit dan zijn losse zonder twijfel fijner. Voordeel van los is vanzelfsprekend dat je wat meer mogelijkheden hebt qua combineren (T-shirt met backprotector eronder maar geen ellenboog, protector rugzak & ellenboog, etc...) afhankelijk van de omstandigheden (risico, temperatuur, ...).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

S1 safety first is de meest populaire onder de BMX ers .....

https://bmxworld.nl/S1-Defense-Elite-1. ... cket-Adult
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie