mtb schoenen

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
w.vande
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 17:26

Goeden dag allemaal . Vraag over mtb schoenen. na drie jaar zijn mijn shimano schoenen op zijn eind gekomen. Nu op zoek naar nieuwe schoenen. Was bij decatlon geweest en daar heb ik de rockrider tc gekocht met draai systeem na veertien dagen werkte een kant al niet meer. dus schoenen weer terug gebracht kreeg ook netjes mijn geld terug. Als je in de wat hogere klassen terecht komt is het allemaal met draai knoppen. Nou vraag ik me af of al die systemen gevoelig zijn voor zand wat in het vetersysteem komt. Schoenen worden bij mij intensief gebruikt. Hoor graag jullie bevindingen.
Mvg Wim
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb nu 3 paar schoenen met draaisysteem(Boa).
Originele Boa sluitingen hebben levenslange garantie en je krijgt gratis nieuwe thuisgestuurd. Bij mijn 1e paar waren idd na 4 jaar de Boa's stuk maar ik kreeg zonder problemen nieuwe, en in een verbeterde uitvoering met metalen palletjes.
Zie;
https://www.velozine.nl/reviews/test-bo ... lf-gratis/

Maar ja om dat nu om de 3 weken te doen??

'Oude' klitteband of 'ratched systemen hebben bij mij ook altijd voldaan, zelfs bij de grootse modderritten.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
w.vande
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 17:26

Bedankt voor je reactie Azurri :-q
Mooi dat boa levenslange garantie geeft. Ga ik toch op zoek naar een betere schoen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb Decathlon MTB XC 900 schoenen de ultralight race versie. Met Decathlon nep BOA sluiting 2x per kant.

Idd na vrij korte tijd maanden wilden ze niet meer pakken dus sluiten. Garantie zou goed moeten zijn maar die dingen deden het 9x wel en dan 1x niet. Sta je in de winkel dan doen ze het natuurlijk wel, logisch. Dus bewijs maar eens dat ze stuk zijn...

Ik heb gelukkig micro inbus bitjes dus openmaken die handel. Eigenlijk geen zand gevonden, wel schoongemaakt en beetje siliconen spray er op. Het is friemelwerk om het weer in elkaar te krijgen, maar dat is gelukt.

Nu werken die dingen al 1-1.5 jaar zonder enig probleem. Werkt altijd. Kosten: nul.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik heb een paar chique sidi schoenen met een eigen boa-systeem. Als die het begeven kun je zelf nieuwe bestellen (€30)
Ik heb in 3 jaar 1 sluiting moeten vervangen en gebruik de schoenen goed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kon ook geen vrienden worden met boa. Na een modderrit moest ik altijd eerst de sluiting uitspoelen voordat ik die kon ontgrendelen.
Dus terug naar klittenband. Eerst Sidi, maar nu Rockrider van Decathlon. Gewoon niet het duurste model kiezen (boa) maar eentje daar onder.
Voor tochten in bergachtig terrein heb ik Shimano SPD schoenen met Vibramzool en veters en voor bikepark 5-10 ook met veters, maar zonder SPD.

Hier in de buurt rijden ook veel trial en enduro motorfietsen, en blijkbaar hebben die motorlaarzen ook boa, want ik zie nog wel eens onderdelen liggen op de trails.

Voor wie het nog niet in de gaten had, ik ben niet enthousiast.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Mijn xc- zomerschoenen zijn met boa en zou niet anders meer willen eigenlijk. Heb toch het gevoel dat ze veel nauwer aansluiten. Goed om weten dat ik ze levenslang kan omruilen. Zo lang gaat de schoen wel niet meegaan geloof ik. :wink:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 juli 2022, 22:56
Hier in de buurt rijden ook veel trial en enduro motorfietsen, en blijkbaar hebben die motorlaarzen ook boa, want ik zie nog wel eens onderdelen liggen op de trails.

Voor wie het nog niet in de gaten had, ik ben niet enthousiast.
Ik denk ( en dat geldt eigenlijk voor alles) dat niet alles voor elke activiteit geschikt is. Zoals ik niet op een XC parcours met een Down hill fiets zou rijden (en vice versa) zo zijn Boa's idd ook niet geschikt voor rotsachtig /zware ondergrond, want ze steken idd. nogal uit en zijn daardoor nogal kwetsbaar. Ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er wat kwaliteitsverschil zit tussen Boa en Boa. Voor mijn (xc) stijl van rijden hier in NL. Vind ik ze eigenlijk de beste keuze!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mijn Vaude's hebben ze er een flap overheen gedaan :)
Afbeelding

Dit zijn overigens flat pedal schoenen, kunnen geen plaatjes onder.
Op de Lake schoenen die ik op de racer gebruik zit ook een BOA sluiting, op beide schoenen draait het tot nu toe probleemloos.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie