Algemeen drinkrugzakken en -heuptassen topic

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Lijkt mij ook. Succes met de keuze :-q
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

En hier een tevreden rijder met een heuptasje: Camelbak Repack. Zit 1,5 liter zak in met slang en magneetclipje op de heupband.

Heb meerdere rugzakken altijd gebruikt. Voor xc andere dan voor enduro ritten. Wou dit jaar heuptas eens proberen, want in zomer minder warm op de rug.

Ik ben om en rij nu liever met heuptas.

Ga enkel rugzak gebruiken als ik echt veel mee moet nemen, zoals warme kleren of protectie, anders nooit meer een rugzak. Heuptas is veel luchtiger en je voelt m nauwelijks, zelfs niet met het 1,5 liter water reservoir. Essentials passen erin.
Laatst gewijzigd door ReinierT op za 20 augustus 2022, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ik heb voor deze zomervakantie een losse drinkzak van de Decathlon gebruikt. Deze zat in een rugtasje. Geen groot succes vanwege de plastic-smaak die het water al snel kreeg. Gaat dit na een tijdje weg? Of is er nog een slimme tip voor?
Be Nice, Say Hi!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Pbro schreef: za 20 augustus 2022, 09:03 ik heb voor deze zomervakantie een losse drinkzak van de Decathlon gebruikt. Deze zat in een rugtasje. Geen groot succes vanwege de plastic-smaak die het water al snel kreeg. Gaat dit na een tijdje weg? Of is er nog een slimme tip voor?
Ik heb de Decathlon en Camelbak drinkzakken in gebruik , voor de eerste keer in gebruik name vul ik ze met melk en laat ze een nachtje in de koelkast liggen ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Als ik dit zo lees moet ik misschien ook maar eens een heuptas proberen.
Ik ben erg blij met mijn Osprey rugzakken. Iemand ervaring met hun heuptassen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pbro schreef: za 20 augustus 2022, 09:03 ik heb voor deze zomervakantie een losse drinkzak van de Decathlon gebruikt. Deze zat in een rugtasje. Geen groot succes vanwege de plastic-smaak die het water al snel kreeg. Gaat dit na een tijdje weg? Of is er nog een slimme tip voor?
Ik heb altijd water met siroop in het reservoir, nooit last van plasticsmaak :wink:
(van alleen water ga ik me op een gegeven moment wat slapjes voelen, vandaar).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Pbro schreef: za 20 augustus 2022, 09:03 ik heb voor deze zomervakantie een losse drinkzak van de Decathlon gebruikt. Deze zat in een rugtasje. Geen groot succes vanwege de plastic-smaak die het water al snel kreeg. Gaat dit na een tijdje weg? Of is er nog een slimme tip voor?
Volgens mij verschilt t erg per zak en merk.
Hoe goedkoper, hoe meer bijsmaak? :winkie:

Vooraf wat uitspoelen, eventueel iets met wat smaak een nachtje laten staan, kan zeker helpen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik zweet enorm en ben daarom geen voorstander van een (drink) rugzak. Ik gebruik daarom de Evoc Hip Pack Pro maar met twee bidons in plaats van de bladder omdat deze veel makkelijker te reinigen zijn. Door de comfortabele constructie draagt dat prima.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zweet ook enorm en juist daarom heb ik een rugzak met 3liter op m'n rug :wink:

En ik heb dus ook een drinkzak van Decathlon en die smaakt niet naar plastic :~
Bidons daarentegen...

Dus het is voor iedereen anders
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik heb de Decathlon waterzak gevuld en er een tabletje Steradent bijgedaan. Hopelijk helpt dat iets. Water met een smaakje kan natuurlijk ook! Mijn andere drinkrugzak (Osprey) smaakt naar niks en dat vind ik toch het fijnst.

Als het nodig is om extra energie te drinken onderweg, dan neem ik een los bidonnetje mee met energiedrank. Dan kun je afwisselen en het bidonnetje kan zo de afwasmachine in, lekker makkelijk. :wink:
Be Nice, Say Hi!
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 augustus 2022, 23:11 Ik zweet ook enorm en juist daarom heb ik een rugzak met 3liter op m'n rug :wink:
...

Dus het is voor iedereen anders
+1 Letterlijk wat ik ook wilde posten. Voor mij juist de reden om met een rugzak en 3 ltr drinkzak te gaan fietsen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pbro schreef: di 23 augustus 2022, 08:03 Ik heb de Decathlon waterzak gevuld en er een tabletje Steradent bijgedaan. Hopelijk helpt dat iets. Water met een smaakje kan natuurlijk ook! Mijn andere drinkrugzak (Osprey) smaakt naar niks en dat vind ik toch het fijnst.

Als het nodig is om extra energie te drinken onderweg, dan neem ik een los bidonnetje mee met energiedrank. Dan kun je afwisselen en het bidonnetje kan zo de afwasmachine in, lekker makkelijk. :wink:
Niet op al mijn fietsen past een bidon, dus ik moet sowieso een rugzak of heuptas om. Moet zeggen dat ik een heuptas niet persé comfortabeler vind dan een rugzak. Het is iets minder zweterig, maar met een kleine 1,5 liter drank erin en nog wat klein spul hangt het gewicht nadrukkelijker aan de buikriem dan met een rugzak.

En net aan 1,5 liter vind ik vaak ook wat weinig, met een (zomers) ritje van dertig km heb ik dat al op.

Bovendien zijn die mobiele telefoons van nu zo stompzinnig groot dat je alleen daarvoor al een rugzak nodig hebt :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 augustus 2022, 23:11 Ik zweet ook enorm en juist daarom heb ik een rugzak met 3liter op m'n rug :wink:

Dus het is voor iedereen anders
Met twee grote en één kleine bidon houd ik het drie uur uit en meestal zijn mijn ritten niet langer, zeker als het erg warm is. Bovendien kun je bij bijna elke horeca je bidons wel laten vullen.
Een warme rugzak op je toch al warme en bezwete rug vind ik ontzettend vervelend, en ja, dat geldt ook voor de best ventilerende rugzak.

Toen ik nog enduro reed in Spanje was dat anders, body protector en daar overheen een jas, dan maakt een rugzak ook niet meer uit. Bovendien minder inspanning, meer rijwind koeling en jonger slanker en fitter :wink:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb geen hinder van m'n rugzak.
Ik zou wel hinder hebben als ik m thuislaat.
Ik vertrek wel eens zonder, als ik een (heel) kort ritje maak met de.honden, dus ik ken het gevoel, maar ik heb geen last als ik wel de rugzak draag.
En hier kan je 3 uur fietsen zonder horeca tegen te komen.
In Oostenrijk kan je op de berg een kroegentocht houden, hier is dat iets anders. Ook in Nederland ben je hemelsbreed "nooit verder dan 2 km" van een terras verwijderd :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik wissel tussen EVOC protector rugzak en hip-pack en beide bevallen prima.

Afgelopen zomer voor t eerst een weekje bikepark met protector vest en hip-pack gedaan, en dat beviel uitstekend. Beter beschermd en meer bewegingsvrijheid dan met rugzak. Drinken was geen issue met horeca onder aan de lift en een bidon plus flesje AA mee.

Daarna weer wat natuurlijke trails zonder horeca gereden dus met rugzak en dat was ook weer best :)
Plaats reactie