Algemeen drinkrugzakken en -heuptassen topic

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Ik heb deze MTB vakantie mijn iets te kleine Camelbak vervangen voor een nieuwe drinkrugzak: de Thule rail 8L (incl 2,5 liter drinkzak). Mocht iemand deze overwegen: meteen doen. De fijnste drinkrugzak die ik ooit heb gebruikt. Heb ervaring met Evoc, 2x Camelbak, Thule hip pack en de Decathlon Rockrider (niet eens slecht voor het geld).

Maar deze is een absolute aanrader. Met name het magneetsysteem om te drinken werkt geniaal en voorkomt dat je drinkslangetje heen en weer bungelt, zelfs tijdens ruige afdalingen.

Drinkt fijn, zit fijn op de rug, perfect verstelbaar, borstband te verwijderen, fijne compartimentering (vakjes voor portemonne, pompje etc. en vakjes zijn een soort netje, dus je kunt snel zien wat er in de vakjes zit). Ook handig vakje aan de buitenkant om snel bij bijvoorbeeld je telefoon te kunnen.

Aanradert dus
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mmmm, kleine kanttekening mijnerzijds... ;-)

Ik heb er namelijk ook een, naast een Deuter Race (iets groter), Ergon BA3 (nog wat groter) en Evoc FR Trail E-ride (heel groot :D ).

De Rail 8 is inderdaad een prima rugzakje, mooi afgewerkt en de magneetstrip voor de drinkslang is superhandig. Maar hij is ook duur (als je de adviesprijs betaalt imo tè duur) en niet erg groot. Voor een beetje dagtocht vind ik hem echt te klein, ik gebruik hem dan ook alleen voor de lokale NL rondjes. Daarmee is het wel mijn meest gebruikte rugzak.
Heb je niet al teveel ruimte nodig en vind je de prijs acceptabel koop je wel een mooi rugzakje.
Ik heb prijzen van rond de €130 gezien en dat vind ik echt veel te duur voor wat je krijgt. Maar ik had de mazzel het laatste exemplaar bij een sale voor nog geen €35 te kunnen scoren en voor dat geld is het zeker een no-brainer. Een los reservoir kost al bijna zoveel.

De Deuter heeft minder vakken maar komt wel met een regenhoes. Hij is zeker niet zwaarder dan de Thule en er past meer in (één groot vak kan meer spul aan dan vijf kleine vakken die evenveel ruimte innemen). Bovendien is hij veel goedkoper (al moet je er de prijs van een reservoir nog bij rekenen, dat zit er niet bij) en het draagcomfort is minstens zo goed. Imo een serieuze concurrent, zeker als je af en toe iets meer ruimte nodig hebt. Hij is wel eenvoudiger uitgevoerd, bijvoorbeeld zonder compressieriempjes. Voor mensen die weinig meenemen kan hij ook voor dagtochten worden gebruikt.

De Ergon en Evoc zijn van een andere categorie, veel groter, met rugprotector, beter draagsysteem (wat ook belangrijker is gezien het gewicht dat in dergelijke rugzakken meegenomen kan worden). De Ergon wint het nipt op draagcomfort, de Evoc wint het ruim op vakindeling.
De Ergon is compacter en er kan lang niet zoveel in als in de Evoc. De Evoc heb ik speciaal gekocht omdat er een tweede e-bike accu mee moest kunnen op Alpendagtochten, daarmee zat de Ergon echt te vol (tenzij je van je mederijders wilt profiteren gaat er nogal wat mee als je een dagtocht in het hooggebergte maakt :wink: ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

kermit schreef: di 5 juli 2022, 16:05 ...
Ik heb prijzen van rond de €130 gezien en dat vind ik echt veel te duur voor wat je krijgt. ...
Klopt, ze zijn wat fors geprijsd, maar idd in de sale vaak voor minder te krijgen. Lekkere deal had jij! Ik had m voor 75, ook niet gratis, maar ik vind dat mondstuk echt zo prettig werken, zou miet meer anders willen.

Overigens is er ook een 12L volgens mij (wel wat duurder).
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Mocht je een Rail willen die wat meer geschikt voor een dagtocht, dan is de Vital 8liter een aanrader. Dit is een nagenoeg kopie van de Rail, maar dan met een vak aan de buitenkant waar je een jas of iets dergelijks in kan opbergen :-q

Ik heb de Rail gehad, maar ongebruikt teruggestuurd omdat ik liever het extra vak wilde en gebruik nu met veel plezier de Vital 8L. Enige 'nadeel' van de tas vind ik de doorvoer van de Camelback naar buiten toe. Het gat waar de drinktuit doorheen moet na het terugplaatsen van de waterzak is wat klein en dat gaat wat stroef.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Misschien leuk om er een algemeen drink rugzak/heup tas topic van te maken ?

Gebruik zelf een Evoc endura blackline met cambelback armorback drinkzak en slang. Vind dit zelf een heerlijke combo om al je spul mee te zeulen en heeft ook nog een back protector. Voor korte NL ritjes is het wel een beetje overkill en ben daarom nog opzoek naar een goede hippack met hydratie en waar ik de essentials in kan meenemen.
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mjelnir schreef: wo 6 juli 2022, 09:02 Misschien leuk om er een algemeen drink rugzak/heup tas topic van te maken ?

Gebruik zelf een Evoc endura blackline met cambelback armorback drinkzak en slang. Vind dit zelf een heerlijke combo om al je spul mee te zeulen en heeft ook nog een back protector. Voor korte NL ritjes is het wel een beetje overkill en ben daarom nog opzoek naar een goede hippack met hydratie en waar ik de essentials in kan meenemen.
Probeer een Osprey Seral, in 4 of 7 liter met allebei een 1,5 liter drinkzak.
Hier voor een goede prijs te vinden:
https://www.asadventure.nl/p/osprey-heu ... 10003.html
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Hier een tevreden bezitter van een Ergon BA2 met ergon 3l drinksysteem. Zeer tevreden mee, zit zalig en gaat gewoon standaard mee.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mjelnir schreef: wo 6 juli 2022, 09:02 Misschien leuk om er een algemeen drink rugzak/heup tas topic van te maken ?
Er lopen wel meer topics over rugzakken, maar misschien wel handig om er idd een verzameltopic van te maken.
Ik heb dus de topictitel aangepast, hopelijk is Menno het daarmee eens ;-)

Over het algemeen vind ik dat je beter een rugzak kunt hebben die iets ruim is dan een erg kleine, tenzij je 100% zeker weet dat je nooit meer mee wilt nemen. Maar een wat grotere rugzak hoef je niet persé vol te doen, lege ruimte weegt niks :)
Terwijl een volgepropte te kleine rugzak oncomfortabel draagt, het rugpand komt vaak bol te staan. Ook worden kleine rugzakken meestal van een eenvoudig draagsysteem voorzien, want er kan toch niet veel gewicht in (hoewel een volle waterzak toch ook al snel 2kg weegt).

De brede heupbanden van bijvoorbeeld zo'n Ergon BA3 en mijn Evoc dragen echt erg prettig. Je kunt daarmee het gewicht op je heupen afsteunen waardoor je schouders ontlast worden, eigenlijk net als met grote wandelrugzakken. Waarmee ik niet zou willen adviseren om met een 20 liter rugzak je lokale boscrossrondje te gaan rijden ;-)

De Thule Rail 8 waarmee het topic begon vind ik een mooi ding voor NL rondjes, maar zoals gezegd al snel te klein als je een hele dag de Ardennen (of verder) in gaat. Met name bij tochten in het hooggebergte moet je toch wat zaken meenemen voor je eigen veiligheid die je hier thuis laat en dat past gewoon niet in een compact rugzakje...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Menno heeft ontdekt dat een grotere rugzak fijner is. :-q
(Maar die Thule van 8liter is nog steeds een klein ding. :wink: )
Mijn kleinste is een Deuter Race van 10liter, de grootste is een Deuter Transalp van 30liter.
Die grootste draagt eigenlijk het fijnste.
Zit perfect op je rug, blijft op z'n plek, heeft brede zachte schouderbanden en heupgordel
Maar zoveel ruimte hen je zelden nodig, dus die gaat zelden mee.
Ik rij al jaren met een rugzak met drinksyateem, zo'n beetje sinds de introductie van Camelbak.
Ondertussen tientallen rugzakken versleten.
En uiteraard laat je je dan wel eens verleiden om zo'n klein ding te kopen, en dan kom je tot de ontdekking dat die niet lekker op je rug ligt, en onderweg alle kanten op gaat.
Groter is beter. (Maar er is een grens. De genoemde Deuter Transalp is voor dagelijks gebruik onpraktisch)
Maar een rugzak die je rug bedekt, en niet als een worst tussen je schouderbladen zit, is onderweg fijner.
Iedereen die bang is dat zo'n ding warm is, moet vooral niet midden in de zomer voor het eerst met een rugzak gaan rijden.
Het lijkt logisch om de rugzak uit de kast te halen als het 30C is en je dus Grote Dorst hebt. :roll:
Dat is gegarandeerd ellende. :-{
Beter om 's winters te beginnen en er aan te wennen als het niet warm is.
Dan heb je 's zomers geen probleem met de (extra) warmte, maar wel 2 of 3 liter water bij je :-q
En een regenjas je als je in een onweersbui terecht komt, en ruimte voor gereedschap, en ...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik heb pas een drinktugzak voor weinig meegepakt bij de Aldi maar nog niet gebruikt.

Gebruiken jullie de waterzak voornamelijk voor water ipv sportdrank?
En thuis standaard in de vriezer?

Gaat dat lang goed en zijn vervangende universele waterzakken goed verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik gebruik hem enkel met water, sportdrank gaat in de bidon tijdens de langere ritten dat ik dat nodig heb. Schoonmaken is eigenlijk enkel uitspoelen met schoon water en daarna drogen of gewoon weer in de rugzak stoppen voor de volgende rit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik gooi er standaard water met siroop in, zoetigheid dus. Op mijn fiets past geen bidonhouder.
Na elke rit goed uitspoelen, beetje uit laten lekken en meteen de vriezer in. Elke maand of zoiets doe ik er een kunstgebit-reinigingstablet in, gewoon het goedkoopste merk dat je kunt vinden. Ook zorgen dat dat in de slang komt.
Om de boel goed schoon te houden is het fijn als het een reservoir is met zo'n schuif in plaats van een dop, dan kun je er met je hand in om ook de hoekjes goed schoon te maken (doe ik met een stukje keukenpapier). En ook een borstel om zo af en toe eens door de slang te halen heeft zo z'n nut :)

Reservoirs zijn doorgaans redelijk universeel. De goedkoopste zijn van Decathlon en die bevallen me prima, ik doe er alleen wel een Camelbak mondstuk aan. Het originele Decathlon ding vraagt nogal wat zuigkracht :D (maar werkt verder wel oké).

Op dit moment rijd ik de thuisrondjes meestal met die Thule Rail 8 en een 2 liter Decathlon reservoir erin. Als ik wat meer spul mee wil nemen en/of graag iets bescherming wil pak ik de Ergon, daar zit een rugprotector in. En voor de Alpenvakanties gaat de Evoc om (ook met protector).

In het laatste geval heb ik aardig wat gewicht mee, want naast twee liter vocht zit er wat meer in dan thuis... Wat meer gereedschap, klein doosje noodspul (remblokken, powerlinks, paar boutjes, tieraps, derailleurpat etc.), meer eten dan hier, regenjack, knie- en elleboogprotectoren, tweede e-mtb accu van 2.6kg... Elk jaar weer even schrikken als ik die rugzak optil om hem om te hangen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

MarkMeisner schreef: do 7 juli 2022, 11:51 Ik gebruik hem enkel met water, sportdrank gaat in de bidon tijdens de langere ritten dat ik dat nodig heb. Schoonmaken is eigenlijk enkel uitspoelen met schoon water en daarna drogen of gewoon weer in de rugzak stoppen voor de volgende rit.
Hier ongeveer net zo. Zak uitspoelen met water, zo goed als droog maken, beetje open (en op de kop) ophangen om te drogen. Slang gaat zo'n lange flexibele rager door met een klein beetje afwasmiddel, daarna doorspoelen, even buiten slingeren en laten drogen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Johanson schreef: do 7 juli 2022, 11:49 Ik heb pas een drinktugzak voor weinig meegepakt bij de Aldi maar nog niet gebruikt.

Gebruiken jullie de waterzak voornamelijk voor water ipv sportdrank?
En thuis standaard in de vriezer?

Gaat dat lang goed en zijn vervangende universele waterzakken goed verkrijgbaar?
Ik heb laatst een Lidl rugzak gekocht.
De rug heb ik verstevigd met een sandwich van een stuk EVA en 2 placemats. Zo kwam er wat stevigheid in en heb ik wat bescherming van m'n rug.

De drinkzak vulde ik vroeger altijd met sportdrank.
Tegenwoordig alleen met water.
Maakt verder niet uit, beide geen probleem.
Thuis wel goed omspoelen en laten drogen. Met sportdrank wat beter uitspoelen dan wanneer je alleen water gebruikt. Af en toe wat bleekmiddel.
De goedkope soort, zonder frisse luchtjes .
Ik heb drinkzakken met een open bovenkant (Deuter, Decathlon), dus makkelijk schoonmaken, uitspoelen en drogen.
Heel lang geleden had ik zakken met een schroefdop. Dat is veel onhandiger, die wil ik nooit meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als er al vrijwillig een rugzak meegaat dan is t r eentje die je amper voelt en omdat er veel mee moet. Bijvoorbeeld omdat de fiets niet onderhouden is of iets nieuws heeft.
De Camelbak Octane en deuter Race ExpAir zijn favoriet. Naast de waterzakken van de Decathlon gewoon bidons met water of vruchtendrank en repen voor de suikers mee in een heuptasje.
Als t langer dan twee uur duurt bij 30+ Gaat er wel een rugzak om, dan moet er meer water mee dan ik onderweg kan bijvullen.
Lekker fietsen!
Plaats reactie