Koperhoofd de 3e schreef:Ik denk dat met name het verzekerings/aansprakelijkheidsaspect een grote rol speelt zoals Fred al aangeeft. Als je stalling aanbiedt brengt dat ook verantwoordelijkheid met zich mee en zelfs al bied je het duidelijk onder het kopje 'eigen risico' aan dan ben je nog niet gevrijwaard van eventuele claims. Ik denk dat de meeste clubs daar niet op zitten te wachten.
Ik mag bestuurslid zijn van een vereniging die drie tochten per jaar organiseert. Juist dit aspect is hetgeen ons tegenhoudt om een bewaakte fietsenstalling aan te bieden. Het is bijna niet (goed) te doen om de vele honderden inschrijvers één voor één te controleren, ook wij zien bij andere tochten (die wel een stalling aanbieden) dat de kwaliteit van de controle te wensen overlaat en dat er dus nog altijd een risico bestaat op het verdwijnen van fietsen.
Met een bewaakte staling wek je de suggestie dat er niets met de fiets kan gebeuren, terwijl een 100% controle nooit te waarborgen is. Op het moment dat er dan een fiets weg zou zijn, loop je het risico hiervoor als club aansprakelijk gesteld te worden. Iets waarvoor je je als organisatie overigens niet kunt verzekeren.
Bij ons is het dus niet een kwestie van niet willen, maar meer een kwestie van geen valse verwachtingen willen creëren en ja, ook om claims te voorkomen. Mocht iemand 'ons" kunnen voorzien in een 100% oplossing die kostentechnisch ook nog eens te behappen valt, zullen wij hier zeker over na willen denken.
Aansprakelijkheid of niet is dus waar het om draait en ik begrijp de terughoudendheid van organisaties als het alleen hier om zou draaien,
maar nu het volgende;
bij veel tochten staat: deelname op eigen risico:
als er dan toch iets gebeurt en iemand claimt iets, wat dan ook, waar hij de organisatie voor aansprakelijk houdt, dan verwijzen jullie die persoon toch ook naar het bordje met de mededeling, deelname op eigen risico?
Een bewaakte fietsstalling zoals ik die zie is niet een gevangenis voor je fiets, maar een aanvulling/service naar de mtb'er toe, met een duidelijke boodschap, dat het gebruik van zo'n stalling ook op eigen risico is, waar je als organisatie weer op kan wijzen, mocht er toch een fiets gejat zijn, daarnaast is het volgens mij ook juridisch gezien dat een organisatie met een bewaakte stalling van goede wil is en nooit de intentie heeft dat een fiets gestolen wordt, vandaar zo'n stalling toch?
Dus waar ben je dan bang voor?
Wat monster hiervoor zegt, klopt ook heel vaak gaat het goed en die ene keer gaat het fout, maar daar kan je als organisatie toch niet veel aan doen, zie voorgaande.
Daarnaast heb ik onlangs in Stroe ook gemerkt dat in Nederland de meeste mtb'ers hun ding doen en daarna snel huiswaarts keren en ja dan mag en kan je je afvragen of zo'n stalling wel nut heeft.