Bewaakte Fietsenstalling tijdens toertocht(en)

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

George schreef:Ik denk dat met name het verzekerings/aansprakelijkheidsaspect een grote rol speelt zoals Fred al aangeeft. Als je stalling aanbiedt brengt dat ook verantwoordelijkheid met zich mee en zelfs al bied je het duidelijk onder het kopje 'eigen risico' aan dan ben je nog niet gevrijwaard van eventuele claims. Ik denk dat de meeste clubs daar niet op zitten te wachten.
Eén gejatte fiets waarvoor je als organisatie aansprakelijk wordt gesteld en daar gaat je complete opbrengst van de toertocht :roll:
Toch hebben we het vorig jaar ook voor het eerst gedaan na constatering dat het aantal fietsendiefstallen drastisch is toegenomen.

Aan de andere kant: een gammele stadsfiets van €50 wordt in de stad nog gejat zelfs als ie op slot staat en toch zetten mensen nog steeds mountainbikes van 1000'en euros onbewaakt en niet op slot weg als ze nog iets gaan drinken na afloop van een toertocht. Jammer, maar dat kan gewoon niet meer in deze tijd.
Laatst gewijzigd door nielsvo op vr 5 december 2014, 01:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb 3 sloten in de auto liggen, waaronder één motor slot van 3 meter lang. Als de fietsen echt onbewaakt achter moeten blijven dan hang ik dat slot aan het chassis van de auto, door de drager en de twee fietsen. Wellicht een tip.......
Ninetech
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: do 18 augustus 2011, 12:34
Mijn mountainbike: Blauw Biggetje

Hilhoven schreef:Ik heb 3 sloten in de auto liggen, waaronder één motor slot van 3 meter lang. Als de fietsen echt onbewaakt achter moeten blijven dan hang ik dat slot aan het chassis van de auto, door de drager en de twee fietsen. Wellicht een tip.......
Just saying: ook een motorslot is relatief eenvoudig te overkomen met het huidige aanbod accu-gereedschap. Waan je daarom niet direct veilig..
"Dont be fat and ugly, just be ugly!"

Alpe d'HuZes 2014: 6x
Alpe d'HuZes 2015: 5x Team 'Lachend naar Boven'
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Daarom heb ik ook nog twee kortere sloten om het geheel liggen. In de hoop dat dat extra werk afschrikt. Alle drie de sloten zijn art5 en van een ander merk. Eigenlijk belachelijk om zoveel energie te stoppen in het behouden van je eigen fiets. Niet te spreken over hoeveel die sloten bijelkaar hebben gekost.

Maar je hebt gelijk; waar een wil is is een weg. Het beste is om op je fiets te blijven zitten. Ook al vind ik dat soms wel vervelend als er een feest gaande is bij de aankomst. (mh2d of Limburgs mooiste)
Koperhoofd de 3e
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: di 1 december 2009, 00:07
Mijn mountainbike: heeft wat weg van een cyclocrosser
Contacteer:

Ik denk dat met name het verzekerings/aansprakelijkheidsaspect een grote rol speelt zoals Fred al aangeeft. Als je stalling aanbiedt brengt dat ook verantwoordelijkheid met zich mee en zelfs al bied je het duidelijk onder het kopje 'eigen risico' aan dan ben je nog niet gevrijwaard van eventuele claims. Ik denk dat de meeste clubs daar niet op zitten te wachten.
Ik mag bestuurslid zijn van een vereniging die drie tochten per jaar organiseert. Juist dit aspect is hetgeen ons tegenhoudt om een bewaakte fietsenstalling aan te bieden. Het is bijna niet (goed) te doen om de vele honderden inschrijvers één voor één te controleren, ook wij zien bij andere tochten (die wel een stalling aanbieden) dat de kwaliteit van de controle te wensen overlaat en dat er dus nog altijd een risico bestaat op het verdwijnen van fietsen.
Met een bewaakte staling wek je de suggestie dat er niets met de fiets kan gebeuren, terwijl een 100% controle nooit te waarborgen is. Op het moment dat er dan een fiets weg zou zijn, loop je het risico hiervoor als club aansprakelijk gesteld te worden. Iets waarvoor je je als organisatie overigens niet kunt verzekeren.

Bij ons is het dus niet een kwestie van niet willen, maar meer een kwestie van geen valse verwachtingen willen creëren en ja, ook om claims te voorkomen. Mocht iemand 'ons" kunnen voorzien in een 100% oplossing die kostentechnisch ook nog eens te behappen valt, zullen wij hier zeker over na willen denken.
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Ik denk dat een bewaakte stalling vooral een afschrikkende werking za hebben. Natuurlijk kun je niet 100% goed controleren, maar zo lang het 90% is en niet voorspelbaar welke 10% er minder goed gecontroleerd wordt is het risico groot dat je er niet doorkomt met een fiets van een ander.

De aansprakelijkheid is natuurlijk wel heel belangrijk en ik kan me voorstellen dat je zeker moet zijn dat je als club niet aansprakelijk gesteld kan worden.
El Toro
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 23 december 2013, 17:06

Koperhoofd de 3e schreef:
Ik denk dat met name het verzekerings/aansprakelijkheidsaspect een grote rol speelt zoals Fred al aangeeft. Als je stalling aanbiedt brengt dat ook verantwoordelijkheid met zich mee en zelfs al bied je het duidelijk onder het kopje 'eigen risico' aan dan ben je nog niet gevrijwaard van eventuele claims. Ik denk dat de meeste clubs daar niet op zitten te wachten.
Ik mag bestuurslid zijn van een vereniging die drie tochten per jaar organiseert. Juist dit aspect is hetgeen ons tegenhoudt om een bewaakte fietsenstalling aan te bieden. Het is bijna niet (goed) te doen om de vele honderden inschrijvers één voor één te controleren, ook wij zien bij andere tochten (die wel een stalling aanbieden) dat de kwaliteit van de controle te wensen overlaat en dat er dus nog altijd een risico bestaat op het verdwijnen van fietsen.
Met een bewaakte staling wek je de suggestie dat er niets met de fiets kan gebeuren, terwijl een 100% controle nooit te waarborgen is. Op het moment dat er dan een fiets weg zou zijn, loop je het risico hiervoor als club aansprakelijk gesteld te worden. Iets waarvoor je je als organisatie overigens niet kunt verzekeren.

Bij ons is het dus niet een kwestie van niet willen, maar meer een kwestie van geen valse verwachtingen willen creëren en ja, ook om claims te voorkomen. Mocht iemand 'ons" kunnen voorzien in een 100% oplossing die kostentechnisch ook nog eens te behappen valt, zullen wij hier zeker over na willen denken.

Aansprakelijkheid of niet is dus waar het om draait en ik begrijp de terughoudendheid van organisaties als het alleen hier om zou draaien,
maar nu het volgende;
bij veel tochten staat: deelname op eigen risico:
als er dan toch iets gebeurt en iemand claimt iets, wat dan ook, waar hij de organisatie voor aansprakelijk houdt, dan verwijzen jullie die persoon toch ook naar het bordje met de mededeling, deelname op eigen risico?

Een bewaakte fietsstalling zoals ik die zie is niet een gevangenis voor je fiets, maar een aanvulling/service naar de mtb'er toe, met een duidelijke boodschap, dat het gebruik van zo'n stalling ook op eigen risico is, waar je als organisatie weer op kan wijzen, mocht er toch een fiets gejat zijn, daarnaast is het volgens mij ook juridisch gezien dat een organisatie met een bewaakte stalling van goede wil is en nooit de intentie heeft dat een fiets gestolen wordt, vandaar zo'n stalling toch?
Dus waar ben je dan bang voor?

Wat monster hiervoor zegt, klopt ook heel vaak gaat het goed en die ene keer gaat het fout, maar daar kan je als organisatie toch niet veel aan doen, zie voorgaande.

Daarnaast heb ik onlangs in Stroe ook gemerkt dat in Nederland de meeste mtb'ers hun ding doen en daarna snel huiswaarts keren en ja dan mag en kan je je afvragen of zo'n stalling wel nut heeft.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Men is bang wel degelijk aansprakelijk gesteld te worden. Zowel bij deelname aan een toertocht, als bij gebruik maken van een fietsenstalling. Het stellen dat iets voor eigen risico is vrijwaart de organisatie niet van aansprakelijkheid.
El Toro
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 23 december 2013, 17:06

George schreef:Men is bang wel degelijk aansprakelijk gesteld te worden. Zowel bij deelname aan een toertocht, als bij gebruik maken van een fietsenstalling. Het stellen dat iets voor eigen risico is vrijwaart de organisatie niet van aansprakelijkheid.

Ik zal daar eens mijn licht over opsteken en daar later op terugkomen.

Want als jij van goede wil bent als organisatie en je kan makkelijk bewijzen dat je als organisatie dat je niet van kwade wil bent, vraag ik mij af hoe dat wekelijk is met de aansprakelijkheid.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

El Toro schreef: Aansprakelijkheid of niet is dus waar het om draait en ik begrijp de terughoudendheid van organisaties als het alleen hier om zou draaien,
maar nu het volgende;
bij veel tochten staat: deelname op eigen risico:
als er dan toch iets gebeurt en iemand claimt iets, wat dan ook, waar hij de organisatie voor aansprakelijk houdt, dan verwijzen jullie die persoon toch ook naar het bordje met de mededeling, deelname op eigen risico?
Nee, daar kun je je als organisatie wel voor verzekeren door middel van een evenementenverzekering. Bijvoorbeeld in geval van een ongeval van één van de deelnemers. Diefstal is bijna niet te verzekeren omdat dat vrijwel altijd alleen gedekt is in een afgesloten ruimte (en een paar dranghekken voldoen dan niet).
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

El Toro schreef:Daarnaast heb ik onlangs in Stroe ook gemerkt dat in Nederland de meeste mtb'ers hun ding doen en daarna snel huiswaarts keren
Stroe Zeeland? Ik voel hem al opkomen :lol: (iets met zunige Zeeuwen)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben geen jurist maar als de rechter van mening is dat de organisatie nalatig is geweest zijn ze volgens mij wel degelijk aansprakelijk. Daar kun je misschien een verzekering voor afsluiten maar premies kosten geld en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling van een toertocht. Al die vrijwilligers komen opdraven om de clubkas een beetje te spekken. Ik vind het dus niet vreemd dat clubs niet zitten te wachten op extra kosten en mogelijk complicaties.

Ik ben eigenlijk allang blij dat er toertochten worden georganiseerd en dat mensen zich daarvoor in willen zetten. Op de fiets zitten is veel leuker dan de halve dag met een hesje en vlaggetje te gaan staan blauwbekken bij een 'gevaarlijke' oversteek...
El Toro
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 23 december 2013, 17:06

nielsvo schreef:
El Toro schreef:Daarnaast heb ik onlangs in Stroe ook gemerkt dat in Nederland de meeste mtb'ers hun ding doen en daarna snel huiswaarts keren
Stroe Zeeland? Ik voel hem al opkomen :lol: (iets met zunige Zeeuwen)
Nope,

Stroe bij Garderen, dus Gelderland
El Toro
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 23 december 2013, 17:06

George schreef:Ik ben eigenlijk allang blij dat er toertochten worden georganiseerd en dat mensen zich daarvoor in willen zetten. Op de fiets zitten is veel leuker dan de halve dag met een hesje en vlaggetje te gaan staan blauwbekken bij een 'gevaarlijke' oversteek...
Hé, Sjors, dat zei ik al in het begin hè,

elke organisatie die een toertocht verdient een :-q en een diepe buiging
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

El Toro schreef:
nielsvo schreef: Stroe Zeeland? Ik voel hem al opkomen :lol: (iets met zunige Zeeuwen)
Nope,

Stroe bij Garderen, dus Gelderland
Bij deze dan mijn excuses, want wij zijn uiteraard ook blij met de Zeeuwen die speciaal af komen reizen (en ook na afloop nog blijven hangen :bier: ) :-q
Plaats reactie