Bewaakte Fietsenstalling tijdens toertocht(en)

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
El Toro
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 23 december 2013, 17:06

Op de eerste plaats, elke organisatie of wie dan ook een toertocht organiseert verdient een :-q en een diepe buiging.

Dat gezegd hebbende;

Waar het bij veel in Nederland georganiseerde toertochten aan ontbreekt is een bewaakte fietsenstalling, terwijl er steeds meer fietsen bij deze georganiseerde evenementen worden gejat, ja zelfs fietsendragers zijn ook zo van je auto gejat, slotje of niet, daarom,

a) let goed op je eigen fiets en op die van een medebiker als het kan
b) probeer ik langs deze weg een lans te breken voor een bewaakte fietsenstalling bij iedere toertocht
Bovendien roep ik de nftu pas 3*** te geven aan een organisatie, hoe goed en veilig ook, bij een bewaakte fietsenstalling.

Noem het een kruistocht.

Noem het overdreven,

als je, ik hoop het voor niemand, terugkomt bij je auto en je fiets gejat, terwijl die toch echt al vast zat in de beugels, dan piep je wel anders.
Alsof je zwaar verdiende geld in één keer doorspoeld of wegvliegt, tja....

En dat terwijl de meeste organisaties die in de winter een toertocht organiseren dit doen om hun kas te spekken, dit is hun goed recht, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid en neem niet alleen de lusten maar draag ook de lasten.
Laatst gewijzigd door jf op do 4 december 2014, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dat kon ook wel door een wijziging.
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1943
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Eens, Sallands Mooiste was afgelopen jaar een goed voorbeeld van hoe een bewaakte fietsenstalling met een paar hekken en een paar vrijwilligers uitgevoerd kon worden. Kleine moeite, groot plezier!
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Inderdaad, was goed geregeld bij Sallands Mooiste!
Ik ben het er ook mee eens dat dit een zinvolle toevogeing zou zijn voor een 3 sterren tocht. Dan heb je nog eens wat aan al die sterren ;-)
Gebruikersavatar
Tosmos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 23 augustus 2013, 09:26

Ik rij vaak in Belgie toertochten hier is het (bijna) altijd geregeld. Heel simpel met dranghekken een stuk af gezet. Je levert je fiets in en je krijgt een nummertje. Bij het inleveren van het nummertje krijg je je fiets terug! :-q
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Leuk punt, maar als je een bewaakte stalling hebt hoop je dat inderdaad je je eigen fiets weer terug krijgt.
Wat als dan toch je fiets er ineens niet meer is?
Dus toch ontvreemd uit de bewaakte stalling wat niet geheel onmogelijk is, want geen enkele beveiliging is 100% veilig.
Wie is er dan verantwoordelijk voor de geleden schade?
Moet de club dan dokken, je eigen verzekering (meestal onvoldoende) of nog steeds categorie pech hebben?

@ El Toro: Is het nu echt nodig dit bij elk topic te plaatsen?? "beetje" vervelend
Laatst gewijzigd door Fred (mtb-sport) op do 4 december 2014, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Fred (mtb-sport) schreef: Wie is er dan verantwoordelijk voor de geleden schade?
Moet de club dan dokken, je eigen verzekering (meestal onvoldoende) of nog steeds categorie pech hebben?
Is daar niet wat jurisprudentie van met bijvoorbeeld jassen in een garderobe? Dat is enigszins vergelijkbaar.
El Toro
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 23 december 2013, 17:06

@Fred, niets is waterdicht, dat klopt, maar vraag eens aan organisaties die wel zo'n fietsenbewaking inricht hoe ze dat doen, maar een gedegen bewaakte fietsenstalling zal het aantal fietsdiefstallen doen afnemen.

En wat je opmerking betreft, wilde alleen een punt maken om idd de aandacht te vragen, bovendien weet je wat pas echt vervelend is, jaja, als je fiets gejat is!!!!
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Tuurlijk is dat vervelend, maar om nu maar de verantwoording bij de organisatie te leggen....je zou ook kunnen investeren in een slot of als je samen met anderen bent elkaar aflossen en op elkaars fietsen letten!

Meer materiaal en vrijwilligers regelen is een optie maar zal de kosten zeker niet drukken en ik denk dat iets dergelijks organiseren al aardig wat tijd en energie in beslag neemt!
El Toro
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 23 december 2013, 17:06

@RRon, ik wil ermee zeggen dat als het aantal fietsdiefstallen toeneemt een organisatie een bewaakte fietsenstalling kan inrichten en op die manier hun verantwoording daarin nemen, zij organiseren die tocht toch? Bovendien hebben zij er ook de lusten van, de inkomsten en daar mag je best iets extra's voor terug doen en als door het voortschrijdend inzicht qua fietsdiefstallen een bewaakte fietsenstalling gewenst is zou dat toch mogelijk moeten zijn.
Mijn inziens is het helemaal niet zo lastig om een fietsenstalling in te richten en idd is het behoorlijk Hollands om over geld te gaan zeuren, in België organiseren ze tochten voor minder inschrijfgeld en is er wel een bewaakte fietsenstalling voor dat geld dus wat is dan het probleem?

@RRon

Nogmaals: op de eerste plaats;

Iedere organisatie of wie dan ook die een toertocht organiseert verdient een :-q en een diepe buiging.
Laatst gewijzigd door jf op do 4 december 2014, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: en ook dat kon wel door middel van wijzigen
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

Hoe groot is het probleem waar je de oplossing voor aandraagt? Ik hoor idd wel veel verhalen dat er rondom de grotere tochten vaak bendes actief zijn die het op dure fietsen hebben voorzien. Hier helpen sloten niet tegen, ze worden vaak al bij overnachtingsplaatsen meegenomen of zoals al eerder gezegd gewoon vanaf fietsendragers (al dan niet op slot)
Dat voorkom je dus niet met een fietsenstalling. Ik heb voor de inschrijving etc altijd een klein slotje bij me. Voldoet goed genoeg voor de toevallige fietsendief. De pro-dief hou je helaas toch niet tegen vandaag de dag.
Uiteraard zou ik het een goede service vinden als er een bewaakte stalling is. Maar ik weet dan al waar de gemiddelde toertochtrijder over gaat klagen als ze langer dan 10 seconden in de rij moeten staan om bij hun fiets te komen....
Dubber
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2392
Lid geworden op: za 2 januari 2010, 23:38
Mijn mountainbike: too much to list :)

El Toro, je punt is wel duidelijk nu, svp niet in elk topic hetzelfde tikken. Dank vast :)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je bent in 1e instantie zelf verantwoordelijk voor je eigen spullen. Als je weet dat er geen bewaakte stalling is en daar een probleem mee hebt dan neem je een slot mee.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef:@ El Toro: Is het nu echt nodig dit bij elk topic te plaatsen?
Wat mij betreft niet, crossposten is sowieso niet de bedoeling. Ik heb dus een aantal 'bewaakte fietsenstalling? posts verwijderd uit diverse toertocht topics. Realiseer je ook dat lang niet alle toertocht topics worden geopend (of überhaupt gelezen) door de organisatie. Als je dus wilt weten of er een stalling is kun je beter gewoon even bellen.

Vriendelijk verzoek dus om het onderwerp verder hier te bespreken.

Edit: Even opgeschoond. Als je vragen op opmerkingen hebt die voor mij zijn bedoeld dan kan dat via PB. Verder is het niet de bedoeling om te belanden in een welles-nietes discussie tussen twee personen en al helemaal niet om te gaan lopen ruziën. Ook dat kan beter via PB als het je zo hoog zit.

On-topic maar weer. Thx.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Dice Oldskool schreef:Je bent in 1e instantie zelf verantwoordelijk voor je eigen spullen. Als je weet dat er geen bewaakte stalling is en daar een probleem mee hebt dan neem je een slot mee.
Eens , bij de supermarktuitbater doe je ook een vergeefs beroep op een bewaakte fietsenstalling.
Die bewaakte fietsenstalling bij toertochten vraagt weer extra inzet van vrijwilligers terwijl het de organisaties niets extra oplevert. Of ze zouden de vrijwilligers die ze onnodig bij het oversteken inzetten daarvoor mogen gebruiken.
Misschien een idee dat als er zo'n bewaakte fietsenstalling is dat je daar extra voor betaalt ; afrekenen met de vrijwilligers die dat uitvoeren. Het principe wat er ook op veel NS-stations wordt gehanteerd.
Kan ieder naar believen er al dan niet gebruik van maken.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik denk dat met name het verzekerings/aansprakelijkheidsaspect een grote rol speelt zoals Fred al aangeeft. Als je stalling aanbiedt brengt dat ook verantwoordelijkheid met zich mee en zelfs al bied je het duidelijk onder het kopje 'eigen risico' aan dan ben je nog niet gevrijwaard van eventuele claims. Ik denk dat de meeste clubs daar niet op zitten te wachten.
Plaats reactie