15-03-2015 Bar-End Toertocht, Hoenderloo

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Rayb81 schreef:Parcours was niet veel soeps, heel veel zandpaden en paden waar paarden lopen. (soort verlengde Apeldoorn route)

Het parcours van de Eerbeek toertocht was 10x leuker, dat was wel bijna allemaal singletrack.

Wel lekker gereden in een mooie omgeving, bedankt!
Pak je toch lekker een racefiets ?
Want een parcours met heel veel zandpaden...het zou verboden moeten worden :lol:

Moest hier wel om lachen ja :-D

Als het zonnetje er was geweest had je niemand gehoord.
Tja soms zit het mee.. soms zit (het weer) tegen...

:-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb geen racefiets.

Maar goed, ik was de toertocht van Eerbeek gewend, daarom verwachtte ik hier ook zoiets.
Verder prima rondje hoor als training.

En met het weer was niet veel mis, het was droog en die kou viel wel mee als je een beetje doortrapte.
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

Tsjibiti schreef:Dat is nu precies wat er toe doet. Het zijn immers toertochten. Het is niet op de eerste plaats een sportief gebeuren met uitdagingen en spannende singletracks. Daartoe dienen wedstrijden en marathons.
Voor mij mogen de vergunning verstrekkers hier aan vast houden en die dat nog niet doen daar toe overgaan.

Dat is dan einde toertocht.
Dat zou kunnen maar dan voor die een toertocht rijden alsof het een sportieve prestatierit is.
En dan is dat ook niet erg. Ik ken er heel wat die dat smalle draaien en keren met opgefokte jakkerende deelnemers niet zien zitten en er zelfs om wegblijven.
Je zegt het zelf al "opgefokte deelnemers".
Zijn ook zat mensen die geen wedstrijden rijden omdat ze niet tussen dit soort mensen willen fietsen.
Het gaat er dus niet om hoe je een toertocht fiets maar om hoe je je gedraagt!
Resist much, obey little.
Moovit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 22:10

Ik heb de route niet gereden, maar kwam wel regelmatig harde ploegers tegen! Was zelf wat rondjes om de schaapkooi aan het maken.
Is de gpx route al ergens te vinden? Misschien zaten er stukken tussen die ik nog niet eerder heb gezien (kans is klein, maar altijd leuk om nog eens te kijken).
--------------------------------------------------------------
Trek Ex 8 (2019)
Trek Ex 8 (2013)
Trek Top Fuel 90 (2003)
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Moovit schreef:Ik heb de route niet gereden, maar kwam wel regelmatig harde ploegers tegen! Was zelf wat rondjes om de schaapkooi aan het maken.
Is de gpx route al ergens te vinden? Misschien zaten er stukken tussen die ik nog niet eerder heb gezien (kans is klein, maar altijd leuk om nog eens te kijken).
Eerste bericht van je en dat is duidelijk, die GPX bestanden kan je beter niet prijsgeven anders gaan mensen rijden op plekken waar voor afgelopen zondag speciale vergunningen voor zijn afgegeven. Gaan je daar rijden wordt het nog moeilijker om volgend jaar iets te organiseren!
:bier:
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

RobSter schreef:
Rayb81 schreef:Parcours was niet veel soeps, heel veel zandpaden en paden waar paarden lopen. (soort verlengde Apeldoorn route)

Het parcours van de Eerbeek toertocht was 10x leuker, dat was wel bijna allemaal singletrack.

Wel lekker gereden in een mooie omgeving, bedankt!
Pak je toch lekker een racefiets ?
Want een parcours met heel veel zandpaden...het zou verboden moeten worden :lol:

Moest hier wel om lachen ja :-D

Als het zonnetje er was geweest had je niemand gehoord.
Tja soms zit het mee.. soms zit (het weer) tegen...

:-q
Ik heb ook negatief gereageerd op de route, ik zal het wat anders proberen uit te leggen.
Het is zonde dat een mooie vereniging als Bar End een route als deze moet kiezen, omdat de vergunningen niet meer gegeven worden voor de mooie stukken.
Het is geen kritiek op het persoon welke de route heeft gemaakt. Als je de volgende punten meeneemt,
1. Mountainbike vereninging Bar End
2. Midden op de Veluwe
3. Perfecte startlocatie
4. Veel naamsbekendheid en een populaire tocht
Dan gaat er toch iets mis als er er niet meer mogelijk is als deze route?

Als vergelijk is er de tocht van Eerbeek, nagenoeg hetzelfde gebied, zelfde afstand. Hier was het een heel andere tocht, waar heel veel mensen blij van worden.

Ik, en ik denk vele anderen, rijden tochten omdat je op plaatsen komt waar je:
- Anders niet mag komen ()
- De paden niet kent
Wanneer ik dan een toertocht waar er veelal zandpaden worden aangedaan, dan vind ik dat gewoon zonde en een reden om dit volgend jaar niet meer te rijden.

Hier lees ik dan, 'een mooie duurtraining', 'net zo mooi als de normale route', enzovoort. Maar ik betaal geen 7 euro om in de rij de mogen staan om de standaard route te rijden of een duurtraining te doen. Dan rij ik volgende keer wel een gps route, en ja Rob die is van jouzelf, welke mij veel meer uitdaging geeft en wel over mooie singletracks gaan. Om nu de zon de schuld te geven, de boswachter lijkt me beter?
Gebruikersavatar
Redbulletje
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 11 november 2013, 12:10
Mijn mountainbike: Redbull NPL Altanium 6013 Marathon + Cross Hybride

in september staan er weer 2 vlak achter elkaar ingepland....gelre ZKH en de Adelaar.......

wellicht dat Bar-End een volgende keer de andere kant kan pakken, bij de Woeste Hoeve de oversteek makend richting posbank? perhaps....

Merk zelf ook dat de houding naar mtb-ers sterk is veranderd. Vrij recentelijk ben ik met mijn dochter nog door 2 BOAs achterna gezeten...deze stonden echt op de uitkijk.
''If you don't know where you going, any Road Will take you there''
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik fiets wekelijks in deze omgeving, wat me opvalt is dat veel paden/mooie singletracks worden afgesloten door Staatbosbeheer en/of Gelders Landschap. Denk dat ze een beetje klaar MTB-ers die massaal in het wilde weg rondcrossen.

Jaarlijks zijn er zo'n 4 a 5 veldtourtochten/MTB-tochten (Bar-End, Adelaar, Gelre) in dit gebied, die veelal over dezelfde paden gaan en dus veel overlap in de route hebben. Misschien een optie om te krachten te bundelen en te kiezen voor minder tochten, eventueel kortere uitdagende rondjes die meerder keren gereden kunnen worden.

Voor mijn gevoel wordt het nu allemaal te groot, te veel van hetzelfde en ik kan me voorstellen dat het lastiger wordt om steeds vergunningen te krijgen in de toekomst.

Dit is geen verwijt aan de organisatie en alle vrijwilliggers, soms is het goed om te evualeren hoe je verder wilt gaan in de toekomst.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Ik fiets ook vrijwel iedere week in deze omgeving en kan ook melden dat al veel mooie paden/singletracks letterlijk dichtgegooid zijn. Neemt niet weg dat er misschien andere opties zijn zoals meerdere in dit topic al melden. Andere opties???
-Toertocht richting/in de Kroondomeinen. Alleen weinig singeltracks en vanaf september t/m december afgesloten.
-Met z'n allen over speciale mtb-track (=ca. 2km lang) van Bar-End.. hmm.. wordt file rijden

Ik vrees dat over een paar jaar dat je nog alleen over de MTB-route mag fietsen net als bij de Posbank.
En dat zou jammer zijn voor velen die mtb-en als hobby-sport hebben. To be continued..
Iemand meer ideeën???
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

De hoofdvraag is eigenlijk of dit soort toertochten goed zijn. En zo ja, voor wie?
Waar zou je als vereniging voorrang aan moeten geven? De kas? Het behouden/ontwikkelen van mooie parcoursen? Doe je het voor MTB-ers (in mijn ogen degenen die genieten van bochten en singletracks) of voor boscrossers (die belang hebben bij paden waar ingehaald kan worden)?
Doe je het voor " het MTB-en"? De beginnende biker?
Bereik je je doelen (als biker, als vereniging) op deze manier het beste?
Prioriteiten...
Al decennia organiseer(de) en help ik bij dit soort tochten. Tijd om ernstig na te denken of dit wel de goede weg is.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Pino schreef:De hoofdvraag is eigenlijk of dit soort toertochten goed zijn. En zo ja, voor wie?
Waar zou je als vereniging voorrang aan moeten geven? De kas? Het behouden/ontwikkelen van mooie parcoursen? Doe je het voor MTB-ers (in mijn ogen degenen die genieten van bochten en singletracks) of voor boscrossers (die belang hebben bij paden waar ingehaald kan worden)?
Doe je het voor " het MTB-en"? De beginnende biker?
Bereik je je doelen (als biker, als vereniging) op deze manier het beste?
Prioriteiten...
Al decennia organiseer(de) en help ik bij dit soort tochten. Tijd om ernstig na te denken of dit wel de goede weg is.
Ik denk ook dat je daar hele goeie punten te pakken hebt. Als je ook in samenspraak met de boswachter tot een mooie oplossing kan komen en daar ook minder problemen hebt, dan is het helemaal mooi. Wat wil de boswachter eigenlijk? Helemaal geen mountainbikers? Dat is een utopie, dus kijk eens wat wel een oplossing. Er is ook al een wedstrijd, meerdere tochten, meerdere verenigigen. Is het mischien een optie om een weekend te organiseren, met bijvoorbeeld iets voor kinderen, een marathon bestaande uit een mooie (korte) route welke vaker wordt gereden, pumptrack, clinics voor starters, enzovoort. Ook kan een mooiere vaste route gedeeltelijk opgenomen worden in de toertocht (wel meer onderhoud, vergunningen gaan dan wel weer makkelijker).
Plaats reactie