18-08-2018 ATB Leyetocht Helvoirt (NB)

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Gebruikersavatar
Ideal
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 20 april 2007, 16:17
Mijn mountainbike: X-Trail Save 5.0 2014

Zaterdag 18 augustus 2018
De afstanden zijn:
30 KM - 40 KM - 50 KM

Starten tussen 08.30 en 10.30 uur
HelvoirThuis , Kloosterstraat 30 , 5268 CA Helvoirt
zes euro en met NTFU ledenpas vier euro.

De 12e ATB Leyetocht is een klassieker waarbij de bergen een naam hebben.
In korte tijd veroverde de ATB Leyetocht een plaats in de top twintig van mountainbike evenementen in Nederland. Op een forum met deskundigen komt de rit uit Helvoirt heel goed naar voren. Alle belangrijke klimmen hebben een echte naam ter aankondiging aan de deelnemers dat het klimmen en klauteren is wat de klok slaat. Het zijn uitdagingen om hier boven te komen zonder te lopen. De verwachting is dat men een tandje terug moet maar dat is juist de uitdaging.

Complimenten te over voor de harde werkers vanuit het dorp Helvoirt. Perfecte routemarkeringen, schitterende route met verrassingen die je niet voor mogelijk houdt. Waar vind je een beklimming van een echte puinberg. Een berg puin bij de sloopfirma Gubbels dwingt alle deelnemers een tandje terug te zetten om niet van de fiets te moeten. Een enkeling liep er met zijn fiets op de schouder door het water.

De ATB Leyetocht is een drie sterren tocht met het predicaat KLASSIEKER.

http://www.leyetocht.nl/atb-leyetocht/
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Aanwezig... :-q
Gebruikersavatar
EPIC 29
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 mei 2012, 18:07
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert World Cup 2017

Jammer dat de 75km er niet meer bij is! Dit was zeker een verbetering!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Tocht aangepast , zie bijgaand artikel uit het BD:
(Prima standpunt van NM wat mij betreft.)

Leyetocht vertikt te betalen voor gebruik atb-route
Natuurmonumenten wil de Leyetocht laten betalen voor de atb-route door de duinen. Dat vertikt de organisatie.

'Gekrenkt' zijn ze, de organisatoren van de Leyetocht. Jarenlang hadden ze een prima relatie met Natuurmonumenten, maar de liefde is bekoeld. Reden: de terreinbeheerder wil geld zien van het sinds jaar en dag bestaande fietsevenement. Dit als vergoeding voor het gebruik van het atb-parcours in de Loonse en Drunense Duinen tijdens de atb-toertocht vanuit Helvoirt, aanstaande zaterdag. ,,En dat gaat niet gebeuren", zegt voorzitter Christ Pijnenburg. De route is verlegd, de duinen worden gemeden.

Elf jaar lang hielpen vrijwilligers van de Leyetocht een dagdeel mee aan het onderhoud van de mountainbike-tracks in de duinen. Het gebruik van dat parcours tijdens de atb-toertocht was mede daardoor nooit een punt. ,,Kwestie van gesloten beurzen eigenlijk", aldus Pijnenburg.

Maar sinds een paar jaar waait er bij Natuurmonumenten, landelijk, een andere wind. Natuur gebruiken voor commerciële activiteiten of evenementen, dan ook boter bij de vis. Zo is de prijs voor het verplichte jaarvignet voor atb'ers in de duinen inmiddels al tot 12 euro opgelopen.

,,De natuur kent geen gesloten beurs. Een gebied als de duinen staat door alle recreatie zo onder druk dat er geld bij moet. Dan is een kleine afdracht die je in natuur kunt steken logisch", zegt Irma de Potter, boswachter communicatie. En dat voortaan in baar geld: de Leyetocht zou tien procent van het inschrijfgeld moeten afstaan, liet gebiedsmanager Toon Loonen de organisatie weten. ,,Je praat over zo'n 500 euro", zegt Pijnenburg. Hij vindt het zuur dat het werk van de vrijwilligers niet langer genoeg gewicht in de schaal legt.
De Potter: ,,Daar zijn we ze echt dankbaar voor. Maar bij dit soort activiteiten moet er gewoon geld in het laatje."
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Jorden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 17 november 2013, 21:28

Ook dit jaar ben ik er weer bij. Vorig jaar heb ik deze tocht voor het eerst gereden. Erg leuke tocht en enthousiaste organisatie.
Jorden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 17 november 2013, 21:28

Weer zeer genoten van deze tocht. Ik weet niet hoe anders de tocht in vergelijking met vorig jaar was. Ik ben dat vergeten. Ik heb wel een aantal 'cols' gemist (heb slechts 1 bordje zien staan). Waren er nu minder beklimmingen bij dat bedrijf? Parcours lag er trouwens goed bij. Of is er in het gebied niet veel last geweest van de droogte waardoor er veel los zand was.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Net met Mrs. Vibe de 40km gedaan. Leuke route, ligt er goed bij; geen mulle plek tegen gekomen, terwijl hier in het Gooi alles nog een woestijn is... :o

Herman de Biker ook nog tegengekomen; die herkende me aan m'n wielen :D

Dank aan alle vrijwilligers; top georganiseerd! :-q
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Jorden schreef:Weer zeer genoten van deze tocht. Ik weet niet hoe anders de tocht in vergelijking met vorig jaar was. Ik ben dat vergeten. Ik heb wel een aantal 'cols' gemist (heb slechts 1 bordje zien staan). Waren er nu minder beklimmingen bij dat bedrijf? Parcours lag er trouwens goed bij. Of is er in het gebied niet veel last geweest van de droogte waardoor er veel los zand was.
Mooi dat je genoten hebt!

Eigenlijk zaten alle "cols" er weer in behalve col isabella, dat is een gebied geworden waar je geen tocht mag organiseren.

Hebben hier flink last gehad van droogte maar de laatste weken hebben veel verandert.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

vibemaker schreef:Net met Mrs. Vibe de 40km gedaan. Leuke route, ligt er goed bij; geen mulle plek tegen gekomen, terwijl hier in het Gooi alles nog een woestijn is... :o

Herman de Biker ook nog tegengekomen; die herkende me aan m'n wielen :D

Dank aan alle vrijwilligers; top georganiseerd! :-q
Leuk om te lezen!!

Bedankt!
Gebruikersavatar
pietheinpeeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: di 19 april 2011, 15:56
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 9.9 (2017)

Deze editie was qua route echt veel minder dan voorgaande edities.
Het was nu voornamelijk lange rechte stukken met een paar keer kunstmatig gemaakt draai en keer werk.
Jammer dat de route gewijzigd is. volgende keer toch maar betalen aan Natuur Monumenten?

Qua organisatie, verzorging en uitpijling was de tocht nog steeds uitstekend!
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb de 50KM tocht ook gereden. Het was goed verzorgt, bij de eerste verzorging moesten we x aantal keer een kunstmatige heuvel op en af. Meestal heb ik een heuvel 2 of 3 keer in een tocht wel gezien en wil ik wel naar een volgende heuvel(liefst een natuurlijke heuvel).
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

pietheinpeeters schreef:Deze editie was qua route echt veel minder dan voorgaande edities.
Het was nu voornamelijk lange rechte stukken met een paar keer kunstmatig gemaakt draai en keer werk.
Jammer dat de route gewijzigd is. volgende keer toch maar betalen aan Natuur Monumenten?
Met betalen ben je er niet vanaf, tot een aantal jaar gelefen6 mochten de Leyetocht en tourclub Vlijmen vrije paden gebruiken in de LDD met als tegenprestatie onderhoudswerkzaamheden verrichten. Nu moet je betalen en mag je alleen op de vaste route en bij een openbare weg of openbaar fietspad de route verlaten..
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

pietheinpeeters schreef: Qua organisatie, verzorging en uitpijling was de tocht nog steeds uitstekend!
Bedankt!! Alle vrijwilligers doen ook echt hun best hier voor!!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Hoeveel deelenemers waren er bij de veldtoertocht en bij de wegtochten de volgende dag?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Het weer was goed, de sfeer was goed, de route minder...… Al met al goed vermaakt en na afloop nog even van het terras gebruik gemaakt.. :wink: :bier:
Plaats reactie