27-10-2018 - Enter - Bos en Berg Klassieker

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Afbeelding

Op zaterdag 27 oktober 2018 wordt de Bos en Berg Klassieker van Toerclub Enter weer verreden. De route is geschikt voor zowel de beginnende als de ervaren mountainbiker.

NIEUW VOOR 2018; EXTRA AFSTAND VAN 40KM!!!

Vanaf de start vertrekt de route rechtstreeks richting het Schwarzwald, gelegen tussen Enter en Rijssen. Dit bos stond lokaal al bekend om de eindeloze aaneenschakelingen van singletracks en kronkelige bospaden, maar sinds enkele jaren ligt hier nu ook een geweldige vaste MTB-route. Deze route staat al geruime tijd steevast in de top 5 van mooiste MTB-routes van Nederland!
Om de deelnemers van beide het beste te bieden, hebben we een mooie mix gemaakt van de bestaande smalle paden én de hoogtepunten van de vaste MTB-route. Als een ware achtbaan worden de deelnemers door het bos gestuurd via een eindeloze aaneenschakeling van bochten en korte klimmetjes. Uw stuurmanskunsten worden hier goed op de proef gesteld!

Na zo’n 24 km ( dit geldt voor de 30km en 55km-routes ) is een pauzeplek, en tevens routesplitsing, ingericht nabij de Friezenberg. Daar krijgt iedere deelnemer een hartige versnapering aangeboden. De 30km-route gaat na de pauzeplek opnieuw het Schwarzwald in, waarna koers wordt gezet richting de finish bij de kantine van de Enterse Motor Club.

De nieuwe 40km-route gaat echter verkort naar de pauzeplek toe ( 9 km ). Vanaf de pauzeplek gaat deze, samen met de 55km-route, verder richting Markelo. Hierdoor kan de deelnemer die een kortere afstand wil fietsen, nu de keuze maken tussen de volledige lus Rijssen (totaal 30km), of de verkorte lus Rijssen samen met de volledige lus Markelo (totaal 40km).

Ook de 40 en 55km-route heeft een mooie mix tussen de hoogtepunten van de vaste MTB-route van Markelo en een heleboel “minder bekende tracks”, veelal lopend over particuliere grond. Na de pauzeplek gaat deze extra lus, via de Apenberg, richting de motorcrossbaan op de Herikerberg bij Markelo. Via de klim over “De Hulpe” gaat de route naar de Kattenberg. Ook hier moet stevig geklommen worden, en wel door heuse loopgraven uit de Tweede Wereldoorlog! Hierna gaat de route over de Markelose Berg, waar vandaan een prachtig uitzicht over de omgeving is te zien. Vervolgens wordt er koers gezet, via het schitterende natuurgebied De Borkeld, richting de pauzeplek voor een tweede versnapering. Daarna gaat ook deze pittige(!) lus, via het Schwarzwald, richting de finish bij de kantine van de EMC.

Hier aangekomen wordt u getrakteerd op een gratis heerlijke kop erwtensoep!
Hier is ook de mogelijkheid om uw fiets af te spuiten en om te douchen. Uiteraard kan er in het zeer gezellige clubhuis van EMC nog even gezellig nagepraat worden, onder het genot van een kop koffie of (bok)biertje.

Neem ook deel aan deze uiterst uitdagende veldtoertocht! Toerclub Enter is er weer helemaal klaar voor! U ook?

Startlocatie: Enterse Motor Club ( EMC ) Krompatte 4, Enter. Bereikbaar via Veldegge of Vonderweg. Het is niet toegestaan te parkeren bij SV Enter
Starttijd: 9.00 - 10.00
Afstanden: 30, 40 en 55 km
Startgeld: 5 euro ( NTFU-leden krijgen 1 euro korting )
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Waarom is deze toertocht niet vernoemd naar de Sportman van het Jaar in 1981?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Verrek, wist niet dat er iets georganiseerd werd in mijn geboortedorp. Woon zelf tegenwoordig in Wierden dus dat is prima te doen. Ik ga mn fietsmaten eens aansporen tot inschrijving.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Uitstekend plan, Klitse! Overigens wordt deze Bos en Berg Klassieker al enige jaren georganiseerd hoor. In een iets verder verleden onder de naam Rabobank Veld en Bos Klassieker :D :-q
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dat begreep ik ook, Echter, ik fiets zelf pas een jaartje dus ben nog niet van alle vaste tochten op de hoogte. Inmiddels is al wel duidelijk dat we met z'n 3en van de partij zijn.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Vanmorgen de route voorgefietst. Zoals overal is de modder ver te zoeken :roll:
Alle paden zijn dus uitstekend te doen. Op enkele (ruiter)paden zit een mul stukje, dus we klagen niet als er deze week nog een buitje valt :-q :-D
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

TCEbikerRL schreef: zo 21 oktober 2018, 12:44 Vanmorgen de route voorgefietst. Zoals overal is de modder ver te zoeken :roll:
Alle paden zijn dus uitstekend te doen. Op enkele (ruiter)paden zit een mul stukje, dus we klagen niet als er deze week nog een buitje valt :-q :-D
Laten we het hopen, ik ben wel een keer weer toe aan drek(weer). Ik heb er in elk geval zin in.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Vandaag de route uitgezet. Deze ligt er door de regen van de laatste dagen, meer dan uitstekend bij!!! :-q
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

TCEbikerRL schreef: vr 26 oktober 2018, 19:40 Vandaag de route uitgezet. Deze ligt er door de regen van de laatste dagen, meer dan uitstekend bij!!! :-q
Ik liep er vandaag al langs geloof ik (stukje achter de poort van Twente). Ik heb er zin in.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb me uitstekend vermaakt. Erg mooie tocht, top weer, lekkere erwtensoep en goede bewegwijzering. Volgend jaar zijn we weer van de partij. :-q :-q :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Mooie tocht door een mooie omgeving!
En lekkere soep bij aankomst!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Gisteren deze tocht gereden, de 55 km. Met heen en terug rijden van en naar Enschede totaal bijna 110 km op de fiets gezeten.

Op sommige punten waren de lintjes wat inconsequent, en ik denk dat wij daardoor de tweede pauzeplek hebben gemist :~

Verder prima tocht, genoten van hoe het bos erbij lag, en van de erwtensoep na de rit!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Freekenstein schreef: zo 28 oktober 2018, 10:17 Gisteren deze tocht gereden, de 55 km. Met heen en terug rijden van en naar Enschede totaal bijna 110 km op de fiets gezeten.

Op sommige punten waren de lintjes wat inconsequent, en ik denk dat wij daardoor de tweede pauzeplek hebben gemist :~

Verder prima tocht, genoten van hoe het bos erbij lag, en van de erwtensoep na de rit!

De 2e pauzeplek was hetzelfde als de eerste. Je maakte een lus en kwam dan daar weer uit. Dus als je daar weer langs bent geweest heb je m niet gemist.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Mmmm… dan lijkt het erop dat ze al weg waren toen wij langs de tweede pauze kwamen..... Beetje jammer
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Freekenstein schreef: ma 29 oktober 2018, 15:47 Mmmm… dan lijkt het erop dat ze al weg waren toen wij langs de tweede pauze kwamen..... Beetje jammer
Dat is wel jammer idd. Hoe laat was je weer terug in Enter?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Plaats reactie