03-11-2018 Nunspeet Raboveldtoertocht

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

wibas schreef: za 3 november 2018, 20:23 Vandaag deze toertocht gereden. Was prachtig parcours. Wel heeel druk en veel ongelukken gezien. Het was duidelijk dat deze toertocht kwa parcours veel te moeilijk was voor de meeste deelnemers. Bij vele heuveltjes moest men lopen en ging men lopend naar beneden. Volgens mij moeten ze bij de Volharding een toertocht aanbieden met wat makkelijker paden voor de beginnende mtber. en een toertocht met moeilijker paden voor de wat ervaren mtbers.
Grote onzin!
Zaten maar 300hm in!
Ik heb ze zien lopen op die bultjes, sorry hoor,niks te maken met parcour, die was fantastisch.
Ik heb ook menig op de grond zien liggen maar allemaal in bochten en die zijn overal hetzelfde.
Het is gewoon een feit dat wielrenners niet sturen of klimmen kunnen.
En het aantal aso wielrenners was wel erg hoog vandaag met hun idioot inhaal gedrag.

Elke 'moeilijke' (?) afdaling werd duidelijk aangegeven dus als je geen ervaring heb kun je daar rustig aan doen, of afstappen en rustig overheen lopen.
Ik vond deze tocht veel leuker dan die in Ermelo een aantal weken geleden.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Globe schreef: za 3 november 2018, 20:40 Vandaag een heerlijk rondje met de lokale jeugd gereden. Zij vinden het allemaal een leuke route en ja, soms moesten ze even afstappen. Vinden ze niet erg. Het is een mountainbike tocht, daar horen nou eenmaal uitdagingen bij.
Ik heb ze zien rijden..mooi om te zien!
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

wibas schreef: za 3 november 2018, 20:23 Vandaag deze toertocht gereden. Was prachtig parcours. Wel heeel druk en veel ongelukken gezien. Het was duidelijk dat deze toertocht kwa parcours veel te moeilijk was voor de meeste deelnemers. Bij vele heuveltjes moest men lopen en ging men lopend naar beneden. Volgens mij moeten ze bij de Volharding een toertocht aanbieden met wat makkelijker paden voor de beginnende mtber. en een toertocht met moeilijker paden voor de wat ervaren mtbers.
Dit is echt flauwekul....ik heb mij vreselijk zitten ergeren over de prutsers op een aantal onbenullige hellingen van bultjes van amper 3m. Dit heeft niets te maken met de moeilijkheidsgraad, maar met getraindheid van de betreffende fietsers. Kinderen fietsen naar boven en volwassenen vallen en stappen af.....duhhh
En voor deze volwassen deelnemers zijn al aparte routes......fietspaden :D :-q
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

bduits schreef: za 3 november 2018, 22:32
wibas schreef: za 3 november 2018, 20:23 Vandaag deze toertocht gereden. Was prachtig parcours. Wel heeel druk en veel ongelukken gezien. Het was duidelijk dat deze toertocht kwa parcours veel te moeilijk was voor de meeste deelnemers. Bij vele heuveltjes moest men lopen en ging men lopend naar beneden. Volgens mij moeten ze bij de Volharding een toertocht aanbieden met wat makkelijker paden voor de beginnende mtber. en een toertocht met moeilijker paden voor de wat ervaren mtbers.
Dit is echt flauwekul....ik heb mij vreselijk zitten ergeren over de prutsers op een aantal onbenullige hellingen van bultjes van amper 3m. Dit heeft niets te maken met de moeilijkheidsgraad, maar met getraindheid van de betreffende fietsers. Kinderen fietsen naar boven en volwassenen vallen en stappen af.....duhhh
En voor deze volwassen deelnemers zijn al aparte routes......fietspaden :D :-q
Wat je stelt is juist de grootste flauwekul... Toertochten zijn het laagste niveau van deze activiteit en dienen er toe dat ook de meest onvaardige mensen ongeacht hun leeftijd met plezier kunnen meedoen . Als je niet wil ergeren aan prutsers kan je beter de organisatie vragen een marathon of wedstrijd i.p.v. een toertocht te organiseren.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Arjan1 schreef: za 3 november 2018, 20:55 Het is gewoon een feit dat wielrenners niet sturen of klimmen kunnen.
Je mag best een keer met me mee. Zal ik het tegendeel bewijzen. Ben én boswielrenner én rijdt ook nog met een cx. O ja, vorige week ook nog Milsbeek gereden. Ging ook niet onaardig al zeg ik het zelf.

Denk dat wat jij wielrenners noemt wrs mensen zijn die zomers lekker op de weg rijden en swinters in het bos. Je zou het dus ook mtb-ers kunnen noemen die zomers op de weg rijden.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik herken me wel in de kritiek. De hele zomer stoempen ze urenlang in andermans hol en als de blaadjes van de bomen vallen gaan ze ineens "mtb-en".
Althans, dat denken ze. Het is hooguit atb-en. Veldtoertochten. Zoek dan lekker een fietspad op, of een gravelrit. Dit heeft NIETS met mtb-en te maken.
Laatst namelijk zo'n tocht (CFTC) voor het eerst gedaan en het is ontluistend dat bij ieder nietszeggend bultje het gepiep van de remmen overal bovenuit komt. Weinig techniek? Ik zeg: Geen techniek!
Kom je echter op een nat stuk weiland of zaaddodend karrespoor (geen lol aan) stoempen ze je in groepjes van 5 vol gas voorbij. Even later knijp je weer in de remmen omdat al die bochten op een singletrack al irritant genoeg zijn voor ze. Laat staan een hellinkje of afdaling.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Thierry le Brun schreef: za 3 november 2018, 23:15
Arjan1 schreef: za 3 november 2018, 20:55 Het is gewoon een feit dat wielrenners niet sturen of klimmen kunnen.
Je mag best een keer met me mee. Zal ik het tegendeel bewijzen. Ben én boswielrenner én rijdt ook nog met een cx. O ja, vorige week ook nog Milsbeek gereden. Ging ook niet onaardig al zeg ik het zelf.

Denk dat wat jij wielrenners noemt wrs mensen zijn die zomers lekker op de weg rijden en swinters in het bos. Je zou het dus ook mtb-ers kunnen noemen die zomers op de weg rijden.
:-q :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Giant-E schreef: za 3 november 2018, 23:26 Ik herken me wel in de kritiek. De hele zomer stoempen ze urenlang in andermans hol en als de blaadjes van de bomen vallen gaan ze ineens "mtb-en".
Althans, dat denken ze. Het is hooguit atb-en. Veldtoertochten. Zoek dan lekker een fietspad op, of een gravelrit. Dit heeft NIETS met mtb-en te maken.
Laatst namelijk zo'n tocht (CFTC) voor het eerst gedaan en het is ontluistend dat bij ieder nietszeggend bultje het gepiep van de remmen overal bovenuit komt. Weinig techniek? Ik zeg: Geen techniek!
Kom je echter op een nat stuk weiland of zaaddodend karrespoor (geen lol aan) stoempen ze je in groepjes van 5 vol gas voorbij. Even later knijp je weer in de remmen omdat al die bochten op een singletrack al irritant genoeg zijn voor ze. Laat staan een hellinkje of afdaling.
Het is toch ook de "Nunspeet Raboveldtoertocht". Als je geen genoegen beleeft aan hooguit een atbrit of veldtoeren zoek dan wat je noemt een echte MTB-rit of route. Het grootste aantal deelnemers in het toertochtenseizoen t.b.v. voor een minderheid die in een toertocht zogezegd echt wil MTB-en naar een fietspad of gravelrit te verwijzen is echt de omgekeerde wereld.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
MTB DOC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: di 4 september 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Specialized Epic Pro SRAM Eagle AXS/Racer: Specialized New Tarmac S-Works, SRAM 22 spd
Contacteer:

Tsjibiti schreef: zo 4 november 2018, 10:31
Thierry le Brun schreef: za 3 november 2018, 23:15
Je mag best een keer met me mee. Zal ik het tegendeel bewijzen. Ben én boswielrenner én rijdt ook nog met een cx. O ja, vorige week ook nog Milsbeek gereden. Ging ook niet onaardig al zeg ik het zelf.

Denk dat wat jij wielrenners noemt wrs mensen zijn die zomers lekker op de weg rijden en swinters in het bos. Je zou het dus ook mtb-ers kunnen noemen die zomers op de weg rijden.
:-q :-q
Ik ben het ook met Thierry eens.

Ik fiets zo’n 10000km per jaar waarvan 9000 op de weg en slechts 1000 onverhard met een MTB en val dus blijkbaar in de categorie “boswielrenner”🙂. Ik had gisteren ook graag een aantal “echte” MTB’ers met kritiek op boswielrenners meegenomen. Wellicht zouden zij hun mening dan toch wat bijstellen en concluderen dat niet elke “boswielrenner” loopt te prutsen bij een heuveltje of een andere zogenaamde hindernis!
Ik stoor me ook wel eens aan deelnemers die moeite hebben met in mijn ogen een simpel klimmetje, waardoor ik moet afstappen. Ik kan het gelukkig toch altijd weer relativeren en kijk op dat moment maar even om me heen naar de mooie omgeving!

Ik zou me kunnen storen aan het lage tempo van de “echte” MTB’ers op de lange rechte stukken, maar:

Het is geen wedstrijd
Gun elkaar het plezier
Leven en laten leven
Het is een toertocht
Iedereen mag deelnemen
Etc
Etc
Etc

Gisteren ook een deelnemer gehoord die zijn verontschuldiging aanbood aan een andere deelnemer omdat hij had lopen “mopperen” tegen hem omdat hij viel bij een hindernis. Dat vond ik mooi om te horen!
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Tsjibiti schreef: zo 4 november 2018, 10:42
Giant-E schreef: za 3 november 2018, 23:26 Ik herken me wel in de kritiek. De hele zomer stoempen ze urenlang in andermans hol en als de blaadjes van de bomen vallen gaan ze ineens "mtb-en".
Althans, dat denken ze. Het is hooguit atb-en. Veldtoertochten. Zoek dan lekker een fietspad op, of een gravelrit. Dit heeft NIETS met mtb-en te maken.
Laatst namelijk zo'n tocht (CFTC) voor het eerst gedaan en het is ontluistend dat bij ieder nietszeggend bultje het gepiep van de remmen overal bovenuit komt. Weinig techniek? Ik zeg: Geen techniek!
Kom je echter op een nat stuk weiland of zaaddodend karrespoor (geen lol aan) stoempen ze je in groepjes van 5 vol gas voorbij. Even later knijp je weer in de remmen omdat al die bochten op een singletrack al irritant genoeg zijn voor ze. Laat staan een hellinkje of afdaling.
Het is toch ook de "Nunspeet Raboveldtoertocht". Als je geen genoegen beleeft aan hooguit een atbrit of veldtoeren zoek dan wat je noemt een echte MTB-rit of route. Het grootste aantal deelnemers in het toertochtenseizoen t.b.v. voor een minderheid die in een toertocht zogezegd echt wil MTB-en naar een fietspad of gravelrit te verwijzen is echt de omgekeerde wereld.
Toertochtseizoen...... :roll:
Het hele jaar worden er toertochten georganiseerd, in de winter wat meer dan in de zomer, maar daar zit jullie gedachtenkronkel: er bestaat geen toertochtseizoen!
Dat maken de wielrenners ervan!
Maar jullie lezen alleen wat jullie willen lezen.
Ik geniet van de mooie tochten, maar als je dan weer asociaal ingehaald en afgesneden word en vervolgens van je fiets moet stappen omdat die zelfde gasten niet sturen of klimmen kunnen is dat asociaal gedrag wat niet thuis hoort bij toertochten.
Of als iemand pech heeft of gevallen is; alleen in de wintertochten hoor je gasten schreeuwen dat ze in de weg liggen/staan ipv vragen of het gaat of hulp nodig hebben.
Het is geen toeval dat dat voornamelijk (alleen) in de wintertoertochten gebeurt; het 'toertochtenseizoen' volgens de wielrenners.

Klungelig rijgedrag omdat rijders niet kunnen klimmen of afdalen is het probleem niet, het probleem is dat dit vaak (lees: vaak! niet altijd!) dezelfde aso's zijn die je net van te voren als idioten ingehaald hebben waar het vaak niet kan, of in een binnenbocht (geloof het of niet maar dat gebeurt! ).
Als ik een groep jongelui voor me heb die af moeten stappen; geen probleem, fantastisch dat die meedoen.

De laatste jaren probeer ik in de winter de wat minder bekende tochten te pakken die niet zo druk zijn, juist door dit aso gedrag, maar een tocht als gister waar je 4 uur op de fiets zit laat ik echt niet verpesten door 10min aso of gedrag.


Mijn zwager heeft 20 jaar alleen op de racefiets gezeten en de laatste 3 jaar zijn ze ook gaan moutainbiken.
Laatst vertelde hij mij dat sinds ze zijn gaan mtb'en, hun sturen en techniek op de racefiets met sprongen vooruit zijn gegaan...
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

En er staat ook niet dat alle wielrenners dit gedrag vertonen omdat ze niet kunnen sturen of mountainbiken, er staat dat dit gedrag van wielrenners komt die niet sturen kunnen of mountainbiken..
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Genoten van de 75km route en met name de vele single tracks.. Ben geen stoemper en rij zomer en winter alleen op de mtb. Die lange recht stukken is voor mij dodelijk vermoeiend :(
Als ik al iemand inhaalde dan roep ik altijd links of rechts voorbij.. daar waar het kan. Zouden anderen ook moeten doen als ze je inhalen. Dan schrik je niet zo als iemand je inhaalt.
Geen incidenten bij mij.. wel bij de 2 dames die met mij mee gingen op de 75km. Ze werden asociaal ingehaald met afsnijden..
karma is a bitch Even later ging ie onderuitgegaan waar een singeltrack uitkwam op een betonnen fietspad waar je gelijk de bocht uitkwam en met wat pijnlijke ledematen volgens de dames. :lol:
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dat mensen hun mening geven over de toertocht is zeker wel van waarde, ook hier op het forum.

De route die nu vernieuwd is heeft nu ook meer 'technische' gedeelten als voorgaande jaren omdat vooral voor de kortere lussen de route nu richting Harderwijk en omstreken ging ipv richting Vierhouten.

Voorheen is er ook veel commentaar geweest op de vele rechte stukken en mensen die het jammer vonden dat er niet meer uit de omgeving werd gehaald als toendertijd. Ik heb zelf de 45 km lus uitgezet en we hebben zoveel mogelijk geprobeerd mensen te waarschuwen voor de technische passages, daarnaast zijn er ook nog zogenaamde inhaallussen gecreert voor de mensen die niet achter het 'minder goed'fietsend publiek willen blijven hangen.

Qua ongelukken viel het ook allemaal wel mee, er is helaas 1 incident geweest waar een ambulance moest komen, het andere incident kon op eigen kracht bij de verzorgingspost komen. Ongelukken zul je altijd hebben, ook al is het parcours makkelijker.

Helaas is er nog steeds wel een club fietsers die denken een wedstrijd te rijden en vergeten te genieten van de mooie omgeving. Toch wel zonde dat het enige waarvan je kan genieten de gemiddele snelheid op strava is ipv al het mooie natuurschoon. Dat er een groot verschil is in vaardigheid tussen de fietsers is een feit, waar dit door komt.. tja daar kunnen we allemaal redenen voor verzinnen maar laten we elkaar asjeblieft de ruimte gunnen en mekaar vriendelijk groeten ipv de huid vol te schelden. Er zijn nu ook meerdere toerclubs die hun tocht in dezelfde gebieden organiseren, dan is het toch goed om te horen dat ze van elkaar verschillen want dat levert ook weer een keuze op.

Dus mensen , feedback is altijd welkom. Positief en negatief zodat we het kunnen gebruiken voor onze volgende toertocht in februari.
Just do Ti, or did i die?
DieLie
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 26 juni 2011, 19:29
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29er

Als ik dit weer hoor ben ik blij dat ik gisteren niet kon. Ik kom zelf uit Nunspeet, dus kon vanmorgen mooi in het spoor van de tocht het rondje richting Hwijk rijden. Ook al ken ik alle paden wel zo'n beetje, dit is toch wel een hele gave route geworden!

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat met die drukte het niet overal lekker doorrijden is en dat er af-en-toe gewacht moest worden bij korte klimmetjes of single tracks. Dat weet je van te voren.
Wat je niet moet doen is, zoals vaak het geval is bij zo'n drukke tocht, te dicht op elkaar gaat zitten want dan kun je het parcours niet meer lezen. Een halve meter achter je voorganger, en je ziet kuilen, stobben, wortels niet meer. Met ongelukjes als gevolg.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Arjan1 schreef: zo 4 november 2018, 11:32

Toertochtseizoen...... :roll:
Het hele jaar worden er toertochten georganiseerd, in de winter wat meer dan in de zomer, maar daar zit jullie gedachtenkronkel: er bestaat geen toertochtseizoen!
Dat maken de wielrenners ervan!
Maar jullie lezen alleen wat jullie willen lezen.
Ik geniet van de mooie tochten, maar als je dan weer asociaal ingehaald en afgesneden word en vervolgens van je fiets moet stappen omdat die zelfde gasten niet sturen of klimmen kunnen is dat asociaal gedrag wat niet thuis hoort bij toertochten.
Of als iemand pech heeft of gevallen is; alleen in de wintertochten hoor je gasten schreeuwen dat ze in de weg liggen/staan ipv vragen of het gaat of hulp nodig hebben.
Het is geen toeval dat dat voornamelijk (alleen) in de wintertoertochten gebeurt; het 'toertochtenseizoen' volgens de wielrenners.

Klungelig rijgedrag omdat rijders niet kunnen klimmen of afdalen is het probleem niet, het probleem is dat dit vaak (lees: vaak! niet altijd!) dezelfde aso's zijn die je net van te voren als idioten ingehaald hebben waar het vaak niet kan, of in een binnenbocht (geloof het of niet maar dat gebeurt! ).
Als ik een groep jongelui voor me heb die af moeten stappen; geen probleem, fantastisch dat die meedoen.

De laatste jaren probeer ik in de winter de wat minder bekende tochten te pakken die niet zo druk zijn, juist door dit aso gedrag, maar een tocht als gister waar je 4 uur op de fiets zit laat ik echt niet verpesten door 10min aso of gedrag.


Mijn zwager heeft 20 jaar alleen op de racefiets gezeten en de laatste 3 jaar zijn ze ook gaan moutainbiken.
Laatst vertelde hij mij dat sinds ze zijn gaan mtb'en, hun sturen en techniek op de racefiets met sprongen vooruit zijn gegaan...
Ha, een medestander. Prima verhaal. :-q
Tja, Toertocht Terreur. Het zijn (bos)wielrenners, die kijken alleen naar gemiddelde km’s. Anders krijgen ze de hoon over zich van hun Strava vrienden. Ten koste van alles en iedereen. Triest volk. Lastig ook voor organiserende clubs om die gasten te mijden. Toch nóg beter communiceren bij inschrijven dat het geen wedstrijd is?
Plaats reactie