28-09-2019 - Enter - Bos en Berg Klassieker

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Plaats reactie
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Op zaterdag 28 september 2019 wordt de Bos en Berg Klassieker van Toerclub Enter weer verreden. De route is geschikt voor zowel de beginnende als de ervaren mountainbiker.

Vanaf de start vertrekt de route rechtstreeks richting het Schwarzwald, gelegen tussen Enter en Rijssen. Dit bos stond lokaal al bekend om de eindeloze aaneenschakelingen van singletracks en kronkelige bospaden, maar sinds enkele jaren ligt hier nu ook een fantastische vaste MTB-route. Deze route staat al geruime tijd steevast in de top van mooiste MTB-routes van Nederland!

Om de deelnemers van beide het beste te bieden, hebben we een mooie mix gemaakt van de bestaande smalle paden én de hoogtepunten van de vaste MTB-route. Als een ware achtbaan worden de deelnemers door het bos gestuurd via een eindeloze aaneenschakeling van bochten en korte klimmetjes. Uw stuurmanskunsten worden hier goed op de proef gesteld!

Na zo’n 16 km ( dit geldt voor de 30km en 55km-routes ) is er een pauzeplek nabij de Rijssenseberg. Daar krijgt iedere deelnemer een hartige versnapering aangeboden. De 30km-route gaat na de pauzeplek verder het Schwarzwald door, waarna koers wordt gezet richting de finish bij de kantine van de Enterse Motor Club. De 55km-route maakt na het Schwarzwald nog een extra lus richting Markelo.

De 40km-route gaat echter verkort richting Markelo. Hierdoor kan de deelnemer die een kortere afstand wil fietsen, de keuze maken tussen de volledige lus Rijssen (totaal 30km), of de verkorte lus Rijssen samen met de volledige lus Markelo (totaal 40km).

Ook de 40 en 55km-route heeft een mooie mix tussen de hoogtepunten van de vaste MTB-route van Markelo en een heleboel “minder bekende tracks”, veelal lopend over particuliere grond. Deze lus gaat via de Apenberg, richting de motorcrossbaan op de Herikerberg bij Markelo. Via de klim over “De Hulpe” gaat de route naar de pauzeplek ( 40km: op +/-20km, 55km: op +/-35km ). Daarna wordt koers gezet richting de “Kattenberg”. Ook hier moet stevig geklommen worden, en wel door heuse loopgraven uit de Tweede Wereldoorlog ( destijds oefenterrein Duitse Wehrmacht ). Hierna gaat de route over de Markelose Berg, waar vandaan een prachtig uitzicht over de omgeving is te zien. Vervolgens wordt er koers gezet, via het schitterende natuurgebied De Borkeld en nog een stukje Schwarzwald, richting de finish bij de kantine van de EMC.

Bij terugkomst in het clubhuis van EMC wordt u getrakteerd op een gratis kop erwtensoep!

Hier is de mogelijkheid om uw fiets af te spuiten en om te douchen. Uiteraard kan er in het zeer mooie en gezellige clubhuis van EMC nog even gezellig nagepraat worden, onder het genot van een kop koffie of biertje.

Neem ook deel aan deze uiterst uitdagende mountainbiketocht! Toerclub Enter is er weer helemaal klaar voor! U ook?

Startlocatie: Enterse Motor Club ( EMC ) p/a: Veldegge 5, Enter. Bereikbaar via Veldegge ( komend vanaf Goor ) of Vonderweg ( komend vanaf A1/Rijssen ). Het is niet toegestaan te parkeren bij SV Enter!
Starttijd: 9.00 - 10.00
Afstanden: 30, 40 en 55 km
Startgeld: 5 euro ( NTFU-leden krijgen 1 euro korting ), jeugd t/m 16 jaar gratis

www.toerclubenter.nl
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

is de 55km route hetzelfde als vorig jaar?
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Vorig jaar de 55km gedaan. Helaas dit jaar niet aanwezig vanwege een andere afspraak. Wat heel jammer is gezien ik dit altijd een prima tourtocht vind. Succes :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

@Morsbiker:
De route is grotendeels hetzelfde als vorig jaar. Vanwege het momenteel ontbreken van de fietsbrug over de A1 hebben we hier een stukje moeten aanpassen. Overigens, niet ten nadele van de creativiteit van de route! :-D
Ook nabij de Kattenberg hebben we de route iets aangepast. Hier pakken we nu een nóg spectaculairder gedeelte van de loopgraven mee.

@Klitse:
Bedankt! :-q We zien jou graag in 2020 weer terug :-D
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ok👍 Ik kom
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Gisteren zijn alle afstanden van de toertocht voorgefietst. Het parcours lag er uitstekend, maar uiteraard wel droog bij. De te verwachten regen deze week kunnen we dus wel goed gebruiken!
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Vandaag de route uitgezet. Deze ligt er perfect bij!! :-q
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

TCEbikerRL schreef: vr 27 september 2019, 18:58 Vandaag de route uitgezet. Deze ligt er perfect bij!! :-q
Het was top!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie