Toertochten 2.0

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Recent al meegemaakt op diverse vaste routes door het land, dat ik daar niets vermoedend aan het fietsen was en er ook tevens een toertocht (gedeeltelijk) over de route ging.

Zelf ook al een keer een toertocht gereden, waarbij uiteindelijk bleek dat 70% over vaste routes ging. Nu was deze tocht die ik reed nog redelijk goedkoop met 12,50 Euro, echter ik heb al toertochten over vaste routes gezien die dik over de 25 Euro gingen.

Uiteraard is het uiteindelijk je eigen keuze of je meedoet of niet en ik begrijp het vraagstuk rondom de landeigenaren. Echter waarom zou ik nog met een paar 100 man/vrouw aan een toertocht meedoen die over de vaste routes gaat, terwijl ik daar doordeweeks op een vrije dag lekker rustig alleen fiets.

Ieder z'n ding natuurlijk en een mooi verdien model voor de verenigingen die het vaak moeilijk hebben, maar een stukje creativiteit begint steeds vaker te ontbreken. Ik bedoel, je kan een vaste routes ook voor een keer tegen de richting in rijden. Dan bied je toch nog een alternatief.

Geef mij maar lekker een 1.0 BWR route die in ieder geval over nieuwe paden gaat. Never stop exploring.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Stunning schreef: do 7 juli 2022, 23:09Recent al meegemaakt op diverse vaste routes door het land, dat ik daar niets vermoedend aan het fietsen was en er ook tevens een toertocht (gedeeltelijk) over de route ging.
Zelfde ervaring, inclusief waar "je kan een vaste routes ook voor een keer tegen de richting in rijden" reeds geimplementeerd was. Met 0 communicatie ter plaatse vond ik dat eerlijk gezegd een waardeloos idee...


Maar het is gewoon een achterhaald concept wanneer er geen toegang is tot stukken die normaal niet toegankelijk zijn. Een ronde van (secties van) vaste routes en vrij toegankelijke (zand)wegen ter verbinding kun je rijden wanneer je wilt zonder ter plaatse bekend te zijn door de gigantische hoeveelheid GPS data die online te vinden is. En die halve banaan was ook niet echt bijzonder...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Eens.
Ik zie vooral bordjes met de tekst “volg vanaf hier de vaste route”’. :roll: :roll:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Daarom ga ik zo weinig mogelijk toertochten rijden. Zie er het nut niet meer van in om in lange slingers achter elkaar aan te rijden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Alleen de huidige prijzen vind ik al een reden om geen toertochten meer te rijden… :-?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Singletrack trail tour
Endurando's
Heb een keer in Benidorm een toertocht gereden, die zou ik alleen voor de sfeer meteen weer rijden.

Het is er gerust wel :bier:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In het begin reed ik ze om de weg te leren kennen en als uitdaging (steeds meer km's en/of hm's, de tijd boeide niet, de afstand uberhaupt volbrengen was meer het streven).
Nu help ik ze bedenken ik ze omdat ik de weg inmiddels ken.

Wat erg lastig is: vergunningen rondkrijgen!
Je krijgt te maken met verschillende gemeentes (in soms verschillende landen, Zuid L), verschillende natuureigenaren, verschillende particulieren. Zoek maar eens uit wat van wie is en wie je moet benaderen...
Dan moeten de paden ook nog geschikt zijn... voor de aantallen deelnemers, voor het niveau van de deelnemers.
Voldoende pauzeplekken vinden en regelen, bevoorraden en bemannen...
En dan nog verkeersregelaars vinden en instrueren...
De inschrijvingen en betalingen regelen...
Medische dienst.
Een leuk programma op de start/finish lokatie...
Wat ik hier beschrijf is de organisatie van een grote tocht, waar zeer veel bij komt kijken.
Maar 'eens', het kan erg prijzig zijn.
Maar niet iedereen verkeert in de luxe positie dat 'ie alle mooiste paadjes kent. Zo'n tocht leert je een nieuw gebied kennen, en het kan heel gezellig zijn, naast de sportieve uitdaging die het je biedt.
En wat je er voor over hebt... da's aan een ieder om te beslissen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Oh, inderdaad, er komt veel bij kijken. Ik heb zelf in het verleden grote evenement georganiseerd en ik weet wat er bij komt kijken.

Het is ook niet zozeer kritiek, echter meer een constatering. En jammer, want het was juist altijd leuk om buiten de gebaande paden om te rijden. Ik heb nu meer het idee dat ik een verenigingskas aan het spekken ben. Goed, soms wordt een tocht nog wel eens verkocht met een biertje en burgertje na, maar dan nog staan de prijzen niet meer in verhouding.

Het zal ook een beetje een visieuze cirkel zijn. Zoals jij aangeeft, zelf paden ontdekken en dan als toertocht uitzetten, gaat soms lastiger omdat je niet altijd overal meer mag fietsen.

Met betrekkening tot MTB toertochten over de vaste de routes, dan rijd ik liever de vaste route zelf en koop ik een vignet of doe ik een donatie aan de routebouwers.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Vaste routes zijn eigenlijk gewoon een slap aftreksel van wat een gebied in zijn geheel te bieden heeft en waar lokale rijders en verenigingen de pareltjes al wisten te vinden.
Vaak wist je die dankzij de toertochten daarna zelf ook te vinden en GPS heeft dit de laatste jaren voor nog meer mensen toegankelijk gemaakt.
Ik sponsor zelf liever een organisator van een mooie toertocht dan een terreineigenaar die eigenlijk helemaal niks met mountainbikers heeft en enkel een vaste route introduceert om er zelf geld aan te kunnen verdienen via een vignet en dankzij deze “troetel”routes de rest van het gebied tot verboden terrein te kunnen verklaren.
Het zijn ook dezelfde terreineigenaren die vergunningen weigeren, tenzij er enkel nog gebruik wordt gemaakt van de vaste routes. Liefst heffen ze daar dan ook nog leges voor de vergunning op.
Het zijn niet de organisatoren van toertochten zelf die schuldig zijn, maar een gevolg van.
Niet voor niks dat er steeds minder toertochten worden georganiseerd.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het is idd heel veel werk met veel beperkingen. Dus petje af voor organisatie en vrijwilligers.

Het geeft je wel de mogelijkheid om eens een keer in een andere gebied te fietsen en weer eens andere mensen te zien.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zoals hierboven beschreven staat :-q
En wanneer ik er dan toch was :-D dan ook maar gelijk na de toertocht de gehele vaste mtb route te rijden :-q
Behalve de twee :( Dak van Brabant en de 8 van Oost Brabant :-{ :D
De eerste te veel hoogte :(( en de tweede met z'n 120km was al lang genoeg :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

De meeste toertochten hier in de omgeving waren nooit zo prijzig (€5 - €7,50)

De Hel van Ede-Wageningen was €12,50 geloof ik, die heb ik gedaan omdat ik daar niet zo bekend ben en toch een forse afstand wou rijden zonder in de problemen te komen met landeigenaren o.i.d.

Hier in de omgeving rij ik geen tochten meer omdat ik de weg wel ken of de kleine stukjes die ik moet overbruggen via gps rij.

Er zijn een aantal toertochten die de moeite nog zijn omdat ze over stukken gaan die anders nooit of beperkt toegangkelijk zijn (Mookerheide bijvoorbeeld).

Maar de uitdaging is ook een beetje weg, de hoge prijs maakt me ertoe besluiten niet meer te gaan en ook omdat er veel op de vaste route gelift wordt.

De tijd van vignetten komt overal steeds dichterbij en dat zal niet overal even lekker gaan vallen, zie maar wat er in het Grenspark gebeurd is.

Ik weet nog niet hoe ik hier mee om ga in de toekomst, maar ik zie het ook voor de twc's somber in.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de omgeving waar ik woonde had je een stuk of 6 fietsclubs die per winterseizoen allemaal 2 toertochten organiseerden.
Wat er dus op neer komt dat er in "mijn" bos om de week een toertocht werd verreden.
Over de vaste route, want dat was blijkbaar makkelijk.
En als ze dan origineel wilden zijn, dan tegen de route in.
Of eerst een stukje met de route mee, en dan een stukje afsnijden en het volgende stuk tegen de route in.
Wat een trieste bedoeling was dat.
En de simpele zielen die betaald hadden voor dit festijn werden natuurlijk ook nog boos als ik gewoon de vaste route wilde rijden.
Uit pure ellende sloot ik mij dan maar aan bij het treintje en ging zwartrijden, want dat was op zulke dagen de enige manier om zonder ongelukken in "mijn" bos te rijden.
Over zwartrijden gesproken, toen was 3 euro nog een gangbare prijs.
Blijkbaar heeft ook hier de inflatie flink toegeslagen... (wat zwartrijden uitlokt?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zwartrijden dat is mij ook een keer overkomen in de Ardennen route geel Trois-Ponts :D
Maar dat kwam meer door bijna twee dagen alleen rond te rijden :( ....ik was blijkbaar zo blij andere bikers te zien (die dus met een toertocht een stukje over de gele route reden) en ben ik aangehaakt zonder te weten waar te eindigen :D
Dus lekker meegereden tot aan de finish (en dus ook op de foto :lol: ) Maar daarna terug rijden waar ik gebleven was :roll: ik weet het niet meer precies.....maar iig uren over het asfalt alleen maar klimmen :cry: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: za 9 juli 2022, 20:18 In de omgeving waar ik woonde had je een stuk of 6 fietsclubs die per winterseizoen allemaal 2 toertochten organiseerden.
Wat er dus op neer komt dat er in "mijn" bos om de week een toertocht werd verreden.
Over de vaste route, want dat was blijkbaar makkelijk.
En als ze dan origineel wilden zijn, dan tegen de route in.
Of eerst een stukje met de route mee, en dan een stukje afsnijden en het volgende stuk tegen de route in.
Wat een trieste bedoeling was dat.
En de simpele zielen die betaald hadden voor dit festijn werden natuurlijk ook nog boos als ik gewoon de vaste route wilde rijden.
Uit pure ellende sloot ik mij dan maar aan bij het treintje en ging zwartrijden, want dat was op zulke dagen de enige manier om zonder ongelukken in "mijn" bos te rijden.
Over zwartrijden gesproken, toen was 3 euro nog een gangbare prijs.
Blijkbaar heeft ook hier de inflatie flink toegeslagen... (wat zwartrijden uitlokt?)
Dat is nu nog steeds zo hoor.

TC81, De Wekkers, TWC Gemert, WCT Zijtaart, TWC Volkel, ATBeasts en nog vele anderen.

De enige 2 die zich nog onderscheiden zijn TWC Asten en De Bosduvels met hun nightbike tochten.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie