18 december Veenendaal

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

HansP schreef:[KNIP verslag vernielzucht]
We blijven erover nadenken wat we hieraan kunnen doen. Maar een kwaadwillende enkeling kan een hoop ellende aanrichten. Er heersen nu eenmaal heftige antipathieen tegen mountainbikers bij sommige mensen.

Hans
Mijn idee: plaats een open brief of een interview in De Kaap (= regionale krant) met daarin een vraag/oproep aan zich-irriterende wandelaars om zich te melden voor een gesprek. En je kunt argumenten noemen voor deze mensen om de routeaanduidingen juist niet weg te halen:
- weghalen zorgt er juist voor dat mountainbikers gaan dwalen/zoeken en dus des te meer terechtkomen op plaatsen waar de wandelaars te niet willen hebben
- weghalen veroorzaakt alleen maar irritatie tussen de gebruikersgroepen
- en keer het om: stel dat er met toestemming van SBB een grote wandeltocht met 500 deelnemers zou zijn die deels over de mtb-route zou lopen (kan gebeuren): wat zou men ervan vinden als mtb-ers dan routebordjes weghalen?

Ook bij mij in de buurt (ik woon in Amerongen) piept men weleens over "die mountainbikers". En zoals altijd blijkt het dan steeds te gaan over lomperds die altijd maar doorraggen, ongeacht of er wandelaars (mogelijk met kinderen en/of honden) in de buurt zijn. Helaas houd je altijd zo'n klein groepje.
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

HansP schreef:Diverse keren waren bordjes verdwenen, gemold of anders neergezet. Er had zelfs iemand boomstammen op de route gelegd. Als je net weg bent, kan er al weer een wandelaar met een bloedhekel aan ATB'ers langskomen.
Dubbelop schreef:Mijn idee: plaats een open brief of een interview in De Kaap (= regionale krant) met daarin een vraag/oproep aan zich-irriterende wandelaars om zich te melden voor een gesprek.
Dubbelop schreef:Ook bij mij in de buurt (ik woon in Amerongen) piept men weleens over "die mountainbikers". En zoals altijd blijkt het dan steeds te gaan over lomperds die altijd maar doorraggen, ongeacht of er wandelaars (mogelijk met kinderen en/of honden) in de buurt zijn. Helaas houd je altijd zo'n klein groepje.
Het is al een oude wij / zij discussie die telkens weer oplaaid.
Maar net zoals "DE" mountainbiker niet bestaat, bestaat ook niet "DE" wandelaar, "DE" boswachter of welke andere groepering dan ook die in het bos vertoeven.
Er zullen altijd INDIVIDUEN blijven die dit afwijkend gedrag naar anderen vertonen en het daardoor verpesten voor de rest.
Als die individuen echter zieltjes gaan winnen onder soortgenoten dan wordt het pas link. :evil:

Communiceren is daarbij de enige juiste manier om dit wangedrag te bestrijden volgens mij. En dat kan het beste gebeuren door een corrigerend gedrag vanuit de EIGEN groep. Ieder van ons heeft daar dus een verantwoordelijkheid in. Zie het maar als je normale burgerplicht.
Spreek je een andere doelgroep aan dan voelt deze zich al snel aangevallen en gaat in de verdediging.

Maar je wilt niet weten wat ik ook van mijn "soortgenoten" allemaal moet aanhoren als ik op de bike zit tijdens ritjes op de Heuvelrug en hun wijs op onverantwoord gedrag. Nee, ik ben geen heilig boontje en ook geen wereldverbeteraar, maar gelukkig zijn er toch ook steeds weer bikers die aangeven een volgende keer wèl rekening te houden met de gevolgen van hun daden.
berry
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 19:10

rl schreef: Vandaag de tocht in Leersum gereden.
Was ondanks de vele regenval nog redelijk goed te rijden.
Helaas niet verder gekomen dan 30 km :-{ omdat iemand met de bordjes had lopen klooien....
Ik heb de route ook gereden en kwam ook met een ploegje van een man of tien tot vijftien inderdaad met dertig kilometer terug bij de startplaats. Als je nou alleen aan het rijden bent dan kun je nog bij jezelf denken 'hé, bordje gemist ofzo?' maar met zoveel mensen die onafhankelijk van elkaar aan het rijden zijn leek me dat toch sterk.

Op zich was dit probleem snel opgelost door even navraag te doen en als je de startplaats gewoon rechts van je had laten liggen dan kreeg je een stuk verderop weer een bordje rechts af het bos in, waar ook de pauze was. Dit laatste stuk was trouwens echt wel de moeite waard met die klimmetjes en afdalingen!!

Een hele mooie tocht in ieder geval om te doen, zeker als je een beetje klimwerk leuk vindt is dit een aanrader.
Werner
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 1 november 2004, 12:58
Mijn mountainbike: Cannondale

quote]Vandaag de tocht in Leersum gereden.
Was ondanks de vele regenval nog redelijk goed te rijden.
Helaas niet verder gekomen dan 30 km :-{ omdat iemand met de bordjes had lopen klooien....[/quote]

....hadden wij ook last van, toch jammer.....
niet zeiken, trappen!
Plaats reactie