17-07-2011 Stavelot (B)

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Plaats reactie
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Een beetje info over een topper in het Ardense TT-circuit.
Praktische info vind je hier :
http://www.o2bikers.com/agendaDetail.asp?eventID=1439" onclick="window.open(this.href);return false;
de 45 km heeft volgens de organisator 945 hms en de 60 km 1250 hoogtemeters (met resp. 3 en 4 bevoorradingen).

Aardig is dat ze elk jaar weer een ander parcours samenstellen, iets wat in de mooiste mtb-regio van België nu ook weer niet zó moeilijk is.
De tocht gaat zowat dezelfde richting uit als in 2009 en dus totaal anders dan vorig jaar.
Vertrek via Amermont, door de bossen van Borzeux naar Moulin du Ruy in de Eau Rouge-vallei, waardoor we op en af heuvelen via Cour om in La Gleize de Amblève-vallei te bereiken. Op deze plaats is dit zowat de diepst ingesneden vallei in België, en dat betekent klimwerk naar Brume en Ster om zo terug richting Stavelot te fietsen.

Kortom : in Stavelot bestaat geen verkeerde richting, en dit wordt weer genieten geblazen van schitterende tracks en grandioze panorama's.
Nu het weer nog mee, maar dat wordt misschien een ander paar mouwen. Zuigende modder heb je hier echter weinig gezien de rotsachtige ondergrond.

Voor degenen die Bolland wat teleurstellend vonden : de aard van het parcours in Stavelot heeft hier in de verste verte niks mee te maken ... en ook de landschappen niet!
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Damn, komende zondag al!
WIl 'm eigenlijk niet missen :-D
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicky87
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 17:25
Mijn mountainbike: Scott Spark 20 2011

Als alles goed gaat, gewoon present.
T'is een kwestie van geduld, dat heel holland limburgs lult
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

wie nog wat wil lezen over de TT op bet Belgische forum :
2010 : http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=77225" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 : http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=93488" onclick="window.open(this.href);return false;

(indien die links "concurrentieel" zouden zijn, dan moeten de mods maar ingrijpen)
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

wat het weer betreft :
zoals de laatste prognoses eruitzien zal het wschl. morgenvroeg terug droog zijn - update om 06.00
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

lowie schreef:wat het weer betreft :
zoals de laatste prognoses eruitzien zal het wschl. morgenvroeg terug droog zijn - update om 06.00
ik durf het bijna niet te schrijven, maar ik denk dat we in het zonneke kunnen starten - om maar te zeggen : ik ben mijn bokes aan het smeren :-q

ondergrond : in de provincie Luik is de laatste 24 uur tussen 8 (Luik) en 20 liter (Hoge Venen) gevallen :-{
sweppes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 20:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson C & chameleon

Zo wat een prats, zat zelfs in mijn oren haha. Gelukkig wel de hele dag droog gebleven. De 1e 15km vielen een beetje tegen vond ik.
Pas na de 1e bevoorraading werd het lekker technisch. Helaas bij de 2e bevoorraading de verkeerde afslag gepakt en maar 32km gefietst. :-( was een grote tegenvaller toen we weer in het dorpje aankwamen. Volgend jaar probeer ik er zeker weer bij te zijn. Vond het een hele mooie tocht!
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

Heeft iemand deze ook met een gps gereden ? Zou graag willen zien hoe de route was :)
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Geen reacties? OF was ie zo zwaar dat iedereen dood op de bank ligt?
Baal ervan dat ik er niet bij heb kunnen zijn vandaag vanwege andere afspraken...
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

mtbdriver schreef:Geen reacties? OF was ie zo zwaar dat iedereen dood op de bank ligt?
Ik vind het idd vreemd dat het in Stavelot zeer stil was qua buurmannen (jaja, ik woon net aan de verkeerde kant van de grens, maar ik fiets regelmatig de bossen van Reusel, Bladel en Luyksgestel plat van bij mij thuis).
Vanuit Limburg is Stavelot toch maar een boogscheut? Voor de (dit jaar slappe) TT van Bolland zoveel belangstelling, en als er dan iets verder een zo prachtige Ardennentocht uitgetekend wordt, dan heeft dat geen belangstelling.
Vorige week viel er ook een veel mooiere tocht in Malmédy samen met Bolland. Ik had daar onderhuids al naar verwezen, maar die boodschap was blijkbaar ook niet overgekomen. Op de extreme Raid des Hautes Fagnes zijn jullie dan wel massaal aanwezig (waarvoor dank :wink: ), maar daar zijn er dan velen bij die daar eigenlijk niets te zoeken hebben, en zich misschien eerst wat komen inleven in dit soort TT's.

Maar terzake :
De TT startte in het zonnetje met een gemakkelijke aanloop tot de eerste van 4 bevoorradingen (tegelijk parcours voor de korte afstanden, en iedereen moet aan zijn trekken komen), met zoals we in de Ardennen gewoon zijn een rijkelijk buffet. Vanaf km 20 werd het serieus en ik begon dan maar meteen met een fameuze snakebite en gedeukte velg (2.4 band - zacht ingestelde fully - 64 kg !). Rond mij stond dan ook een 10-tal (!) man aan de kant tot iemand de uiterst scherpe steen verwijderde.
Na de 2de bevoorrading (waar je dus rechts naar beneden moest) begon het echte werk in de Eau Rouge-vallei, één van mijn geliefde bikeregio's met zoveel mooie paadjes en wat een schitterende panorama's - ik kon het dus niet laten om hier met mijn bikemakkers een lusje van 10 km richting côte du Rosier aan te breien. Terug het parcours op en alsmaar verder stijgen tot Cour om vandaar via een sublieme afdaling La Gleize te bereiken, nog een korte knik en dan via een tricky leisteenafdaling tot aan de Amblève, zo'n 300 meter lager, en bevoorrading 3.
Een eindeloos lange klim bracht ons naar Brume en dan maar weer naar beneden naar de Amblève ... en weer omhoog. Halfweg de klim het parcours weer verlaten om nog een lus van 12 km richting Trois-Ponts en Aisomont erbij te lappen.
Terug op het parcours, maar even verder een alternatief pad genomen : parallel aan de saaiere TT-schotterweg loopt er een st die ons langs 2 van de mooiste uitzichten van de Ardennen brengt (de startplaatsen van de parapente in Coo - hier sta je 250 meter boven de vallei en waan je je in de Vogezen > zie foto).
Weer zoef naar beneden naar de laatste bevoorrading in een korte maar hevige plensbui en dan weer naar Stavelot.
2050 hoogtemeters was genoeg voor vandaag (de TT had er net iets minder dan 1500).

De afpijling was ondermaats, en wschl. niet meer gecontroleerd na de nachtelijke regen. Gelukkig had ik de track van 2009 die op 3 kleine wijziging na identiek was.

Eerstvolgende tip : 7 augustus Hockai (Francorchamps) met elk jaar een ander parcours >> soms richting Spa, soms richting Stavelot, vorig jaar richting Malmédy, en die laatste was zelfs een mini-RDHF !

Afbeelding
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Thanx voor het uitgebreide verslag Lowie! én de tip van 7 augustus :-D
De bovenstaande foto is afgelopen zondag gemaakt??? :o (dan was het weer wel heel mooi in de Ardennen).
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

mtbdriver schreef: De bovenstaande foto is afgelopen zondag gemaakt??? :o (dan was het weer wel heel mooi in de Ardennen).
doeme doeme, toch opgevallen :lol: !
als gerenommeerde fotografen dat mogen ... en deze is niet gefotoshopped of geënsceneerd ... wel op 23 mei genomen
(ik had nochtans mijn camera hiervoor meegenomen, maar gewoon vergeten een foto te nemen)
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Hehehe :)
Over de tocht, ik vond hem ietwat saai, er zat behoordlijke wat weg in en in het begin zat dacht ik ook een paar flinke verbindingsstukken. Weinig singletracks. Bevoorrading was oke maar heb ik ook wel eens beter gezien. Bepijling door kalk en papieren pijlen was geen succes. Wel mooie omgeving en vergezicht. Volgend jaar alleen als het minder nat is.
En dan die ene belachelijke loop-klim, bijna op het eind. Als je onderaan die klim het pad naar links had gevolgd was je op hetzelfde punt uitgekomen, zonde, die klim sloeg nergens op.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Plaats reactie