Tweedehands of decathlon

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ouweseun
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 september 2020, 20:26

Hallo allemaal! Sinds kort is de mountainbike waardoor ik een beetje begonnen ben met deze hobby helaas gestolen. Dat was een tweedehands koopje van 60 eu die ik eigenlijk helemaal niet gekocht had om specifiek mee te gaan mountainbiken, maar nu wil ik geen ander type fiets meer :P . Nu zit ik met het volgende dilemma: ik wil best wat meer geld uitgeven aan m'n nieuwe bike (~300 eu max) maar ik weet niet of ik het beste marktplaats af kan speuren voor een duurdere fiets die doorverkocht wordt of een nieuwe fiets van bijvoorbeeld de decathlon. Ik ben ook echt een beginner als het aankomt op letten op de belangrijke details van een tweedehands mtb, dus advies daarvoor wordt ook zeker gewaardeerd! Alvast bedankt
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Voor € 300,-- koop je vrijwel zeker geen 29" bike nieuw of gebruikt.
Voor € 300,-- koop je bij decathlon een 27,5" met mechanische schijfremmen en een middelmatige schakelgroep.
Voor € 300,-- kun je een heel behoorlijke maar gebruikte mtb met 26" wielen en soms zelfs hydraulische schijfremmen vinden. V-brake velgremmen van goede kwaliteit werken ook prima overigens.

Het is maar net hoe belangrijk jij de wielmaat vindt...
Persoonlijk zou ik geen €300,-- in een 26" bike investeren maar doorsparen voor een 29" bike.
Als je perse nu een bike wil, voor rond de € 150,-- koop je al een rijdende 26" op marktplaats die je zodra je wat meer budget hebt weer met een kleine afschrijving weer kan verpatsen
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Tja.. Decathlon heeft best aardige fietsen... maar de 300 euro is wel onderkant segment het zal waarschijnlijk beter zijn dan wat je nu hebt. JE kan een tijdje zorgeloos fietsen zonder gekke dingen te doen, maar ik zie het meer als een fiets voor de weg waarmee je ook wel eens een bospad kan pakken...

Een goede 2e hands is vaak beter...Maar momenteel wel lastig te vinden. enne... je moet wel een beetje weten wat je koopt en ook nog een beetje geluk hebben.

Wat deed je nu met je fiets? en wat zijn je plannen?
Knakworstkweker

je kan een 2e handse decathlon kopen...

heb je een decathlon en je bent geen 300 euro kwijt

ik zou doorsparen.

minstens 3 keer dat bedrag het liefst 4 keer
RetroRagger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 5 september 2020, 19:12

Wat wil je er precies mee gaan doen? Zoals ik begrijp gebruik je de mtb vooral als vervoermiddel. Wil je nu ook echt gaan mountainbiken?

Ik heb weinig te besteden en was laatst op jacht naar een fiets voor mijn zoon. Pas over een jaar op zijn vroegst zal het er qua inkomen beter uit gaan zien. Aangezien mijn zoon nog niet heel groot is, ben ik gegaan voor een tweedehands met 26" wielen. Tijdens de jacht heb ik gekeken naar de staat van de fiets en de kwaliteit van onderdelen zoals derailleurs, en shifters. Uiteindelijk via het forum :-q een fiets gevonden die al wat ouder is, maar goed onderhouden en veel goede onderdelen.

Een nieuwe voor 300 euro is m.i. zonde van je geld: dat is uiteraard niet zulke beste kwaliteit en verliest zijn doorverkoopwaarde ook vlot. Als je het op kunt brengen, zou ik doorsparen. Als je niet thuis bent in de materie, loop je natuurlijk een risico met de aankoop van een tweedehands van een particulier.Maar geluk hebben kan ook. Het is een beetje zoals een tweedehands auto kopen wat dat betreft :lol:
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Als je goed zoekt kan je nog een leuke 2ehandse starter mtb vinden. Zo heeft er hier laatst ook 1 op marktplaats een mtb gevonden. Dat was geen top of the bill fiets, maar wel stuk beter als een nieuwe 300 euro decathlon fiets.

Maar je moet wel geluk en/of geduld hebben.

In de 26 inch markt zijn er zoals eerder gezegd wel goede fietsen te vinden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Blijft altijd een lastige vraag; wat is beter, een (goeie?) gebruikte of een ondermaats afgemonteerde nieuwe.
Je budget is 'gevaarlijk' laag.
Ik neig dan toch altijd meer naar een gebruikte maar bij de aankoop moet je dan wel scherp opletten wat je koopt.
Draait dan vooral om staat van slijtageonderdelen, het functioneren van dure onderdelen en mogelijke aanwezigheid van verborgen gebreken zoals scheurtje in een frame.
Bij aankoop van een gebruikte in prijsklasse <€300,- moet je beseffen dat je op relatief korte termijn toe kan zijn aan een andere fiets en dat je bike die je dan hebt, wellicht geen drol meer opbrengt.
Afgelopen Corona voorjaar en vroege zomer leek er sprake te zijn van meer vraag dan aanbod, de vraagprijzen voor prutfietsen rezen soms aardig de pan uit.
Die gekte lijkt nu wel een beetje voorbij.
Af en toe komen er op MP nog best aardige fietsen voorbij, neem de tijd om een goeie kans af te wachten.
Een snelle, slordige zoekactie levert op het eerste gezicht best aardige fietsen op (heb niet naar framemaat enz gekeken):
- Stevens
- Scott 760
- Orbea
- Scott 50 scale
- Cube Reaction
Bericht plaatsen in het 'gezocht' topic hier, kan soms ook wat opleveren. Niet geschoten is altijd mis.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik heb op MP een mooie Cannondale gekocht voor iets meer dan 100 euro. Wel 26 wielen, maar 10 jaar geleden (zo ongeveer :D )deed iedereen de gekste dingen met 26 inch wielen. Als je een goede 26 koopt met goede componenten, in een aardige conditie zit je op een superlichte, veilige, kwaliteitsfiets.

Iedereen wil de grotere wielmaten, dus dat is wel een kans om een goede 26 voor weinig geld te vinden.

Van 26 ombouwen naar 27.5 lijkt mij snel te veel kosten voor een oud frame, maar als je schijfremmen hebt en 27.5 in het frame/fork past hoef je alleen wielen en banden te kopen. Maar er zijn hier mensen die daar vast meer van weten dan ik en geometrie / rijgedrag wordt natuurlijk ook beinvloed. Maar als je nu weinig geld hebt is dat misschien een leuk lange termijn project. Mooie 26 waar 27.5 in past en dan langzaam ombouwen.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Trouwens hier links over aanschaf goedkope mtb en andere dingen die je moet weten over componeneten, etc.

De moraal van het verhaal is dat het geen zin heeft om onder een bepaald (nieuw) prijsniveau te gaan zitten omdat je dan een fiets koopt die je niet op een betrouwbare manier als mtb kunt gebruiken en die je gelijk weer wil verkopen.

https://www.reddit.com/r/MTB/comments/9 ... ing_guide/

https://www.reddit.com/r/MTB/comments/e ... in_biking/

Op dit fijne forum (ben net lid maar onder de indruk van de kwaliteit en hulpvaardigheid) staat vast iets soortgelijks, maar dit ken ik toevallig.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De combinatie "beginner-2e hands fiets -laag budget" blijft tricky als je geen verstand van zaken hebt of iemand kent die je kan helpen. Aangezien je de vraag hier stelt ga ik ervan uit dat er in je directe omgeving niemand is die je zou kunnen helpen. En dan begeef je jezelf op glad ijs want jij weet niet of je een kat in de zak koopt of een fijne bike waar je nog tijden mee door kan en niet gelijk het dubbele gaat kosten aan onderhoud.

Knakworstkweker schreef: di 22 september 2020, 22:24

ik zou doorsparen.

minstens 3 keer dat bedrag het liefst 4 keer
Dat zou ik dus ook gaan doen en als dat geen optie is iemand zoeken die je goed kan helpen ook aan eventueel onderhoud wat een zekerheid is in de prijsklasse waar jij in shopt.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Hoe lang ben je, en wat versta je onder mountainbiken?
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Decathlon is B / C-merken in vrijwel alle sportspullen die ze daar verkopen. Qua mountainbikekleding kun je er redelijk slagen. Verwacht geen top kwaliteit, maar shirtjes van B-win die je daar kunt kopen zijn op zich niet eens zo verkeerd.

Ik ben er eigenlijk maar een enkele keer geweest (de vestiging in Best) en ik heb serieus moeten lachen om de kwaliteit producten van mijn andere sport (tafeltennis). Balletjes en batjes die zeer matig zijn. Het mooiste was dat de batjes en rubbers die erop lagen serieus van beginners voor gevorderde niveau liepen. Ik heb daar zo hard om moeten lachen, want het merk wordt niet eens te verkocht bij tafeltenniswinkels en die leveren uiteraard wel kwaliteit en daar betaal je voor (40 euro voor een rubbertje aan een kant van je batje is een vrij normale prijs). Voor goed materiaal ben je dan dus al snel 2x 40 (rubbers) plus batje zelf 30 euro, ruim 100 euro kwijt. De rubbers vervang ik meestal om de 2 jaar, dus elke 2 jaar 80 euro. Echter ik ken ook mensen die ze na een jaar vervangen (effect wordt immers door het spelen minder). Top spelers vervangen ze zelf na iedere wedstrijd, maar ja die worden betaald en gesponsord natuurlijk.
Knakworstkweker

Wizzy82 schreef: ma 28 september 2020, 11:30 Decathlon is B / C-merken in vrijwel alle sportspullen die ze daar verkopen. Qua mountainbikekleding kun je er redelijk slagen. Verwacht geen top kwaliteit, maar shirtjes van B-win die je daar kunt kopen zijn op zich niet eens zo verkeerd.

Ik ben er eigenlijk maar een enkele keer geweest (de vestiging in Best) en ik heb serieus moeten lachen om de kwaliteit producten van mijn andere sport (tafeltennis). Balletjes en batjes die zeer matig zijn. Het mooiste was dat de batjes en rubbers die erop lagen serieus van beginners voor gevorderde niveau liepen. Ik heb daar zo hard om moeten lachen, want het merk wordt niet eens te verkocht bij tafeltenniswinkels en die leveren uiteraard wel kwaliteit en daar betaal je voor (40 euro voor een rubbertje aan een kant van je batje is een vrij normale prijs). Voor goed materiaal ben je dan dus al snel 2x 40 (rubbers) plus batje zelf 30 euro, ruim 100 euro kwijt. De rubbers vervang ik meestal om de 2 jaar, dus elke 2 jaar 80 euro. Echter ik ken ook mensen die ze na een jaar vervangen (effect wordt immers door het spelen minder). Top spelers vervangen ze zelf na iedere wedstrijd, maar ja die worden betaald en gesponsord natuurlijk.
Het leukste van de decathlon in Best zijn de mensen die vanuit de winkel de rode route aan de overkant opfietsen met de prijskaartjes nog aan de fiets en helm.

Heb er wel eens een zaterdagmiddag staan te kijken, genieten.... :lol:
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Die ligt inderdaad aan de route. Dan zouden ze eerst beter de groene lus kunnen rijden, maar ik weet waar je op doelt. Ik heb best 2x gereden en daarbij dec rode lus dubbel gereden op zondag en daarbij ben ik ook matige fietsen tegen gekomen. Gelukkig gingen ze wel aan de kant en dat terwijl ik ook vaak genoeg voorbij wordt geknald door de lokale rijders.
Gebruikersavatar
LFBB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 augustus 2020, 21:24

Knakworstkweker schreef: ma 28 september 2020, 17:47
Het leukste van de decathlon in Best zijn de mensen die vanuit de winkel de rode route aan de overkant opfietsen met de prijskaartjes nog aan de fiets en helm.

Heb er wel eens een zaterdagmiddag staan te kijken, genieten.... :lol:
En met een beetje mazzel wordt het dubbel genieten. Vinden ze het leuk, worden lid van de club en gaan ze de onderhoudsploeg in.

Wel blij dat beginners een helm ophebben, zie er genoeg zonder :(
Plaats reactie