Hulp nodig bij deze drop off

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

MVMVML schreef: do 5 augustus 2021, 08:07 Ik zou beginnen met je zadel lager te doen. En meer naar achter.
:-q Dit dus….

En kan ook helpen om clinic te volgen als Jumps & Drops.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

MVMVML schreef: do 5 augustus 2021, 08:10 Voorwiel omhoog trekken resulteert heel vaak in je wiel opzij trekken omdat je bijna nooit tegelijkertijd exact gelijk aan beide kanten van je stuur trekt. Gewoon naar voren duwen/gewicht naar achteren doen. Mooiste is ook tegelijkertijd landen qua wielen.
Deze fout (stuur trekken, landen op achterwiel) maakte ik vroeger ook. Exact wat je zegt, de landing ging vaak fout. Schoot van links naar rechts, best link met al die bomen.

Toen meerdere Youtube video bekeken en inderdaad, gewoon de fiets (op tempo!) laten rollen, stuur naar voren duwen en gewicht naar achteren. Probeer op 2 wielen te landen, en gebruik je lichaam als vering.

Ik ben technisch helemaal geen hoogvlieger maar dankzij (kies wel de goede) Youtube ben ik wel een betere rijder geworden. :-q
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Giant-E schreef: do 5 augustus 2021, 08:47
MVMVML schreef: do 5 augustus 2021, 08:10 Voorwiel omhoog trekken resulteert heel vaak in je wiel opzij trekken omdat je bijna nooit tegelijkertijd exact gelijk aan beide kanten van je stuur trekt. Gewoon naar voren duwen/gewicht naar achteren doen. Mooiste is ook tegelijkertijd landen qua wielen.
Deze fout (stuur trekken, landen op achterwiel) maakte ik vroeger ook. Exact wat je zegt, de landing ging vaak fout. Schoot van links naar rechts, best link met al die bomen.

Toen meerdere Youtube video bekeken en inderdaad, gewoon de fiets (op tempo!) laten rollen, stuur naar voren duwen en gewicht naar achteren. Probeer op 2 wielen te landen, en gebruik je lichaam als vering.

Ik ben technisch helemaal geen hoogvlieger maar dankzij (kies wel de goede) Youtube ben ik wel een betere rijder geworden. :-q
Yep. Kwartje ging bij mij eindelijk vallen toen ik video zag waar iemand uitlegde dat als je je opdrukt en in je handen wil klappen, je dan eerst naar beneden moet en dan explosief omhoog moet duwen zodat je even blijft zweven als het ware. Toen pas kreeg ik de beweging door. En afgelopen tripje hoogste drop ooit gedaan (2,5 meter lager landen) en heb wel vertrouwen hoger nog aan te kunnen.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Dit soort dingen is lastig om in een post uit te leggen.

Een clinic is het beste om zoiets te leren. Heb je daar de kans niet voor is (voor mij tenminste) YouTube een goeie tweede. Meedere filmpjes over drops van meerdere kanalen bekijken heeft bij mij goed gewerkt. Vaak leggen ze op een eigen manier nagenoeg dezelfde techniek uit. Kyle&April zijn heel duidelijk maar ook GMBN, leelikesbikes, skills with Phill hebben hele goeie instructie filmpjes gemaakt. Nadeel is alleen dat je jezelf moet beoordelen. Bij een clinic krijg je direct te horen wat je niet helemaal goed doet.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Toch heb ik veel filmpjes gezien die elkaar volledig tegenspreken. 1 zegt dat je manualtechniek moet doen, ander zegt dat je dat juist weer niet moet doen. 😂
Voor mij werkt in ieder geval om eerst m'n borst naar het stuur te brengen en dan explosief weg te duwen net als je voorwiel eraf rijdt. Merk dan gewoon dat m'n voorwiel niet zwaar is en mijn gewicht achter hangt.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Veel oefenen, langzaam opbouwen. Hier op Bergschenhoek bijv liggen er 3 met verschillende hoogte.
Veel mensen zeuren wel eens over die “afvalbergtracks”, maar je leert er wel fietsen. Ook door de ondergrond.
Ik kom graag op de UHR maar op ruim 100 km track zit geen enkele serieuze en snelle drop. Dan leer je ‘t natuurlijk nooit.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MVMVML schreef: do 5 augustus 2021, 10:12 Toch heb ik veel filmpjes gezien die elkaar volledig tegenspreken. 1 zegt dat je manualtechniek moet doen, ander zegt dat je dat juist weer niet moet doen. 😂
Voor mij werkt in ieder geval om eerst m'n borst naar het stuur te brengen en dan explosief weg te duwen net als je voorwiel eraf rijdt. Merk dan gewoon dat m'n voorwiel niet zwaar is en mijn gewicht achter hangt.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, uiteindelijk kies je automatisch wat voor jou het makkelijkst en veiligst voelt, ook zijn niet alle drops identiek en dan is het prettig om opties qua uitvoering te hebben.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Sander__MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 april 2021, 08:32

Ik kan hem nu 👍🏻
Het is eigenlijk geen drop, heb ik besloten. Het is meer een jump omdat de lip echt omhoog gaat.
Ik ben er echt blij mee dat ik er voor mijn idee nu overheen vlieg. Misschien nog niet helemaal technisch in orde maar het fungehalte is fors gestegen.
https://youtu.be/FQx9a_XeurE

Ik ben er blij mee!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat jij er blij mee bent is toch het belangrijkste :-q
Leuk filmpje,was je dochter weer de 'cameravrouw' :-D
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Sander__MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 april 2021, 08:32

Azurri schreef: wo 11 augustus 2021, 08:13 Dat jij er blij mee bent is toch het belangrijkste :-q
Leuk filmpje,was je dochter weer de 'cameravrouw' :-D
Ja, toch🙂

Nee, helaas. Ze was er dit keer niet bij.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Giant-E schreef: do 5 augustus 2021, 19:31 Ik kom graag op de UHR maar op ruim 100 km track zit geen enkele serieuze en snelle drop. Dan leer je ‘t natuurlijk nooit.
Precies dat.
Weet dat het lastig is gezien toegankelijkheid van routes / onderhoud/ afspraken met landeigenaren etc. Maar dit is precies wat ik mis, wat(bv) wel op veel plekken langs de Parkstad-routes te vinden is.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

[quote=HarrySlingerLove post_id=2622328 time=1628675210
[/quote]

Precies dat.
Weet dat het lastig is gezien toegankelijkheid van routes / onderhoud/ afspraken met landeigenaren etc. Maar dit is precies wat ik mis, wat(bv) wel op veel plekken langs de Parkstad-routes te vinden is.
[/quote]

Zit de oude 'Cadex cracker'afdaling langs de kolenberg
Er nog in?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je landt nu keurig op twee wielen, waardoor je stabiel blijft en zo door kunt rollen.
Overweeg nog eens een clinic. Leer je nog veel meer
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Sander__MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 13 april 2021, 08:32

bert l. schreef: wo 11 augustus 2021, 16:29 Je landt nu keurig op twee wielen, waardoor je stabiel blijft en zo door kunt rollen.
Overweeg nog eens een clinic. Leer je nog veel meer
Ja, ga ik zeker doen.

Vooruitgang zien is het mooiste wat er is.
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

“Dont manual of drops” - hier is een interessante video over drops, ze gaan ook in op alle verschillende adviezen en technieken.

https://youtu.be/7i2GK1NDStM
Plaats reactie