Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Eucalypta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 4 september 2021, 22:19

Hier ook een newbie.. nu ook maar de stoute flat pedals aangetrokken om me als nieuw forumlid aan te melden.. ik heb nogal een steile leercurve gehad de laatste 1,5 jaar...al zeg ik t zelf.

In mei 2020 ben ik begonnen met woon-werk op mijn loodzware Batavus Mambo stadsfiets met xxl-fietstassen (had niks met Corona te maken, meer dat ik mezelf toch echt te kort begon te vinden voor mijn gewicht 😉). Per fietsdag peddelde ik dan dik 30km. Maar wat kostte dat een moeite...

Daardoor vrij vlot besloten dat er iets makkelijkers moest komen om het plezier echt te vinden... dus via MP een tweedehands Liv Allure tourfietsje aangeschaft. Daar heel wat ritjes op gedaan, Strava aangeschaft en toen betrapte ik mijzelf op een niet eerder ervaren fanatisme... ook in t weekend begon ik rond te touren... en ritafstanden namen toe. Ook ben ik met mijn Livje regelmatig over zandpaden gehobbeld... dus ik kwam tot de conclusie dat ook de Liv niet meer afdoende was...

Met een grote dosis mazzel toen in augustus een gloepienieuwe Bianchi Impulso Allroad gravelbike aangeschaft... en toen ging t hek echt van de dam... ook nog om te testen een MTB gehuurd en blauwe route Appelscha gedaan om te testen of ik t wat vond... en dat vond ik.
Dus in december kwam mijn tweedehands Giant Talon 2 instap MTB en ook daar ben ik nu bijna elk weekend mee op stap... (inmiddels al aan t onderzoeken wat mijn vervolg MTB moet gaan worden🙈)

Ik rij hoofdzakelijk in mijn achtertuin Drents-Friese Wold (Appelscha, Diever, Vledder) maar gooi m ook met gemak in de auto voor Sleen, Staphorst en alles wat ik verder nog willen ontdekken. De lijst groeit nog steeds...

Clinics wil ik ook nog gaan doen, want aan lef ontbreekt t me niet, maar ik zou t graag onderbouwd zien met techniek... en ook wil ik me nog ontwikkelen op gebied van fietstechniek- en onderhoud. Vandaar dat ik hier ook af en toe hele topics doorworstel en alles opzoek wat voor mij geheimtaal lijkt...

Verder ben ik er proefondervindelijk achter gekomen dat een losse bidon niet handig is (als je fietsmaatje met jouw bidon achter je aankomt, omdat ie uit de houder gestuitert is, weet je genoeg) dus rij ik met een Camelbakje en ik vind flat pedals fijner (denk ik) en zoieso stoerder, dus voor mij geen spd oid.

Ik wilde al heel lang gaan mtb'en, maar dacht altijd dat ik dat niet zou kunnen, het tegendeel ben ik aan t bewijzen en ik vind t echt ge-wel-dig! Ik had dit eerder moeten doen... maar met begin 40 ben ik ook nog een jonkie, toch? (Spreek me niet tegen aub😎)
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Begin 40 is een jonkie. :P Welkom hier :-q

Ik zal je vast wel eens zien fietsen. Ik woon aan route Vledder.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Hallo allemaal,

Ik ben een "iets" te zware 50 plusser (56 om precies te zijn) die nodig iets aan zijn conditie moest doen. Jarenlang heb ik de bossen bij Havelte alsmede het Drents Friesche Wold onveilig gemaakt te paard, maar aan de paardenhobby kwam helaas een einde door het overlijden van het paard. Een tweede paard plaatste mij op een zonnige dag in september 2018 met negen ribfracturen in het ziekenhuis en toen sloeg de angst ook toe. Vertrouwen in het paard was weg en met ook nog drie kinderen in de leeftijd (nu) 11 - 13 is het ook al niet zo handig om in de kreukels te liggen. Nu was dit een val bij een snelheid van 30 km/u, dus voordat jullie zeggen dat je met deze sport ook in de kreukels kan komen te liggen; daar ben ik mij bewust van en neem geen onnodige risico's.
Doordat ik niet meer sportte, begon ik vanzelf net zoals mijn kinderen groter te groeien, maar dan op een verkeerde manier....
Ik vind het heerlijk om door de bossen te gaan en wandelen is op zich ook leuk, maar het "rijden" bleef ook trekken. Omdat er tegenwoordig veel mtb-routes overal zijn uitgezet heb ik in februari van dit jaar een Rockrider ST-520 aangeschaft om deze sport te verkennen. Tevens ook een ST-100 erbij om een van de kinderen te kunnen meenemen.
Ik bemerkte dat ik het echt heel leuk vond en zeker na het kijken van intructie filmpjes van oa Joy of Bike, waarin zaken op een zeer eenvoudige manier worden uitgelegd.
Dus nu rij ik routes bij Havelte, Drents Friese Wold, Staphorst en Ruinen te fiets ipv te paard. Het scheelt me ruim 14 kilo en voel me al een stuk beter. De fiets heb ik ondertussen al het nodige aan veranderd; ander stuur, andere stuurpen, andere trappers (platte), andere banden.
De volgende stap is waarschijnlijk een fully...
mountainbiken: It's ok to be crap
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Off topic; is die route Vledder klaar dan?
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Eucalypta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 4 september 2021, 22:19

Nee, dat duurt nog wel even. Ongeveer de 1e 8 km zijn nu klaar en goed te rijden, maar wordt veelbelovend! Hij is nu mooi te combineren met Appelscha rood-blauw/Diever
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

Hallo allemaal!

Ben inmiddels al een paar maandjes aan het "lurken" op dit forum voor allerlei info en ik kwam deze thread tegen en dacht: ach laat ik me ook eens mengen!

Sinds een maand of twee heb ik het mountainbiken weer opgepakt na een heeeuuullllee lange break.
Ik heb toen in een jaar of 10 was 1 of 2 jaar op een mountainbike rond gereden en zelfs nog met een paar wedstrijdjes mee gedaan! Uiteindelijk ben ik toen om een mij nog steeds onduidelijke rede gestopt. inmiddels ben ik 34 en had 2 jaar geleden al het idee om weer eens een rondje te gaan rijden. op dat moment was de enige fiets die ik tot m'n beschikking had mijn (minstens) 50 jaar oude Batavus "bierfiets" en deze zou na 100 meter singeltrack uit elkaar vallen. Dus ik ging opzoek naar een redelijke MTB om het weer eens te proberen... Samen met de rest van de planeet zo bleek want vanwege een of ander virus had iedereen ineens het zelfde idee als ik. nou ja, uiteindelijk na veel pijn en moeite op marktplaats een hele mooie Cube Reaction op de kop kunnen tikken en toen was ik klaar om te gaan!... Alleen ik ging niet, elke keer verzon in weer een mooi excuus om vandaag toch maar niet te gaan. Tot ik een keer op bezoek ging bij familie in Oosterhout waar ik al regelmatig langs een MTB route was gereden en elke keer dacht: die wil ik wel eens doen.

Dus fiets op de auto (ik woon in Rotterdam), helm mee, verstand op nul en gaan!
Na de eerste 100 meter kon ik alleen maar denken: WAAROM BEN IK HIER OOIT MEE GESTOPT EN WAAROM HEB IK ZO LANG GEWACHT OM WEER TE BEGINNEN?!

Nou ja, heel lang verhaal kort: Ik kan me niet herinneren dat ik zo enthousiast ben geweest over een hobby en al helemaal niet eentje waar je moe van wordt. Ik rijd nu minimaal 3 keer in de week variërend tussen de routes bij mij in de omgeving die overigens verassent leuk zijn voor de "stadse omgeving" waar ik woon!
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Welkom! Leuk verhaal met een erg herkenbare conclusie:

Skipp schreef: di 7 september 2021, 09:41

Nou ja, heel lang verhaal kort: Ik kan me niet herinneren dat ik zo enthousiast ben geweest over een hobby en al helemaal niet eentje waar je moe van wordt. Ik rijd nu minimaal 3 keer in de week !
Remco95
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 26 augustus 2021, 21:14

Hallo,
Even voorstellen: ik ben Remco en wil eigenlijk al jaren een mountainbike kopen en knallen. Helaas is het er nooit van gekomen ( op de lange baan geschoven). Nu ben ik afgelopen december verrast door kanker, met spoed een paar keer geopereerd maar helaas heeft het niet mogen baten: uitgezaaid en niets meer aan te doen. Nu ik palliatief wordt behandeld heeft mijn oncoloog aangeraden om te gaan sporten zodat alle behandelingen “makkelijker” gaan worden. Dus toch maar een mountainbike gekocht en bijhorende kleding. Afgelopen weken heb ik wat geoefend in de buurt en vandaag voor de eerste keer de route van Waalre gedaan. Nog erg langzaam (werd een paar keer ingehaald) maar wat is dit fijn om te kunnen doen! Nog geen half jaar geleden zat ik in een rolstoel en nu door de bossen op m’n bike! Het kriebelt al om morgen weer te gaan 👍

Groet Remco
Gebruikersavatar
Misfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 24 augustus 2010, 14:35

Welkom. Indrukwekkend verhaal! Klinkt als een goede keuze. Als je aan het mountainbiken bent leef je in het moment, en het geeft nieuwe energie. Er zijn nog veel mooie routes te ontdekken.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Remco95 schreef: zo 12 september 2021, 21:02 Hallo,
Even voorstellen: ik ben Remco en wil eigenlijk al jaren een mountainbike kopen en knallen. Helaas is het er nooit van gekomen ( op de lange baan geschoven). Nu ben ik afgelopen december verrast door kanker, met spoed een paar keer geopereerd maar helaas heeft het niet mogen baten: uitgezaaid en niets meer aan te doen. Nu ik palliatief wordt behandeld heeft mijn oncoloog aangeraden om te gaan sporten zodat alle behandelingen “makkelijker” gaan worden. Dus toch maar een mountainbike gekocht en bijhorende kleding. Afgelopen weken heb ik wat geoefend in de buurt en vandaag voor de eerste keer de route van Waalre gedaan. Nog erg langzaam (werd een paar keer ingehaald) maar wat is dit fijn om te kunnen doen! Nog geen half jaar geleden zat ik in een rolstoel en nu door de bossen op m’n bike! Het kriebelt al om morgen weer te gaan 👍

Groet Remco
heftig verhaal! dat je nog maar zo lang mogelijk mag genieten van en op je bike! en dat je ingehaald wordt.. nou en... lekker belangrijk.
BartM3-Specialized
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 15:36

Dag allemaal,

Ik ben Bart uit Helmond (41) en ik mountainbike inmiddels sinds januari gemiddeld één keer per week ongeveer 30km (soms twee keer per week). In januari ben ik begonnen op een aluminium Giant Talon die ik een jaar of vijf geleden al eens had gekocht (maar weinig had gebruikt). Eigenlijk een prima fiets om op te beginnen, maar 27,5” en 3x10 Shimano XT en al snel begon het te kriebelen… Na een maand of vijf had ik de smaak te pakken en moest er wat nieuws komen. Wensen: carbon, full suspension, 1x12 en liefst een Specialized.

Gelukkig bleek mijn lokale Specialized dealer (Cycle Trend in Nuenen) nog een prachtige rode Specialized Epic Comp (Carbon frame, full suspension met brain op de achtervering en 1x12 Shimano SLX) te hebben staan en met een paar aanpassingen is dat ‘m geworden. Na een bike-fit is er een ander stuur op gekomen (iets hoger, want ik heb in verhouding lange benen) en ik heb de banden laten vervangen (puur optisch want zelfde type) van volledig zwart naar skinwall (zo heet dat, toch?).

Op basis van adviezen hier op het forum heb ik zelf afgelopen week nog een RockShox Reverb ASX dropperpost gemonteerd. Verder ben ik afgelopen zondag begonnen met een clinic (3x zondagochtend) via MTB travel om m’n techniek te verbeteren (inmiddels is duidelijk dat ikzelf de zwakste schakel ben, aan de fiets ligt het niet meer) en heb ik naast m’n SPD pedalen voor de wekelijkse ritten, ook een setje flats aangeschaft voor het oefenen van wheelies, manuals en bunny hops. Heb er erg veel plezier in en maak diverse routes rond Helmond, Deurne en Nuenen onveilig en daarnaast fiets ik regelmatig in de buurt van Rosmalen - ‘s-Hertogenbosch met een paar vrienden. Ondertussen heb ik oom standaard een fietsdrager op het dak van de auto, om vlot eens met een kennis ergens anders te fietsen.

M’n trots:

Afbeelding


En oud en nieuw samen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Josvvliet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 23:33
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro

Hallo,

Zal me ook voorstellen hier: ik ben Jos van Vliet, 51 jaar en woon in Waalre (op 200 m van de MTB route daar).
Ik fiets al langer, maar de laatste 10 jaar ben ik meer gaan MTB-en, met name de routes hier in de buurt.
In de lockdown is mijn zoon (nu 19) ook mee gaan doen. Erg leuk om samen te doen (hij fiets me er nu wel volledig uit natuurlijk .. :-D ).

Samen wel steeds meer richting trails gegaan en andere fietsen gekocht. ik heb nu een YT Jeffsy uit 2020 waar ik heel erg tevreden over ben. Niet de snelste op de routes hier, maar wel veel fun. Wat bike parks gaan doen dit jaar (Mook, Beringen in België) en 2 dagen Winterbergen/Willingen. Dat is gevaarlijk want erg leuk en verslavend! In de zomer 2 dagen in Les Orres in Frankrijk (Alpen) gereden, dat was echt super en smaakt naar meer. Daarom deze week nog een keer terug geweest naar Winterbergen voordat het sluit, nu samen met m'n zoon kijken wat we komend jaar kunnen gaan doen.

Gebruik het forum vooral om te lezen en af en toe technische tips vragen.

Naast MTB rij ik ook offroad op een KTM EXC rally (off the road ritten op de mais, veel hier in de omgeving in Noord Brabant (nee, niet op de MTB paden ..) en als het kan ook vakantie in Marokko). Nog steeds heel leuk om te doen maar ik merk dat de fiets toch steeds meer trekt dan de motor.

gr Jos
YT Jeffsy 2020
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 314
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Welkom Jos! Altijd lekker om een MTB route praktisch in je achtertuin te hebben liggen.
Veel plezier gewenst op het forum en vooral op de fiets natuurlijk!
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Na lange tijd een beetje meelurken op dit forum zonder al te veel zelf een actieve bijdrage te leveren, toch maar eens een voorsteltopic.

Ik ben 40, woon in Woudenberg en overmorgen op de kop af 3 jaar geleden dat ik de eerste ritjes ben gaan maken bij ons in de omgeving. Keuze te over, dus Zeist, Austerlitz, Den Treek en Leersum/Amererongen zijn zo'n beetje de favorieten routes uit de achtertuin.

Na initieel een MTB geleend te hebben al heel snel zelf wat aangeschaft en eigenlijk sinds die tijd verkocht. Gewoon op de weg fietsen deed ik tot die tijd ook vrij regelmatig, maar inmiddels is die verhouding ongeveer 10% weg / 90% MTB.

Sinds 2019 in het bezit van een Merida Big Nine, destijds als 'pro one limited edition' aangeschaft toen Merida 20 jaar bestond:
Afbeelding

Inmiddels al een hoop tevreden kilometers mee gereden en qua set-up redelijk standaard gehouden zoals ooit geleverd. Ik heb recent bij vervanging van de cassette een 34T voor gemonteerd en ooit een keer een kortere 45mm stem, maar verder is 'ie nog regelijk origineel.

De laatste tijd ben ik al wat langer naar een down-country bike aan het kijken en binnenkort hoop ik een Canyon Lux Trail binnen te krijgen als volgende fase van het MTB'en.

Qua routes blijft alles op de UHR ideaal omdat het direct vanuit huis aan te rijden is, maar met de recente aanschaf van een Garmin wil ik voorzichtig de 'wijdere wereld' gaan verkennen... ;)

Ik blijf lekker meelezen met alle interessante info die hier gedeeld wordt en zal m'n best doen zo af en toe ook wat waardevols toe te voegen!
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
Singalore_hafika
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 4 december 2021, 09:25

Haalo,

Ik heet Hafika, ik ben 37 en woon bij Helmond.

Ik fietsen bijna 4 jaar nu, vooral in mij buurt Helmond, best en nuennen berg.

Ik rij ook op racefiets.
Plaats reactie