Hoe goede van slechte onderdelen onderscheiden?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Acera?! Afrader!
Als je serieus wil MTB-en, en daar valt stunten ook onder, ga dan voor degelijk. Deore, Deore SLX, XT. Qua budget de eerste twee genoemden dus. Of SRAM X7-X9.

Met je kleine lengte kun je kijken bij 26" en 27,5" fietsen. 26" gaat er langzaam uit, maar niet zo snel in het goedkopere segment waar jullie in zoeken < 1000,-, en jij past daar nog prima op. 27,5" heeft wel meer tractie, is comfortabeler, rolt wat beter over obstakels.
Je langere vriend zou 27,5" en 29" fietsen kunnen proefrijden.

En Giant heeft helemaal op 27,5" ingezet, die hebben ook nog een dameslijn, en zijn qua prijs niet zo duur.

Internetmerk kun je ook overwegen: Canyon maakt bv mooie fietsen, Radon.
Erg goede 27,5" hardtail die bij een LBS te krijgen is, zeer goed afgemonteerd voor 1000,- en recent zeer goed getest: Bulls Copperhead 3. Ook in 29" voor je vriend?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Ik heb de fiets even bekeken en hij ziet er wel leuk uit. Maar ik ga nog even verder kijken of ik geen iets goedkoper model vind, aangezien ik er nog graag enkele extra's zou laten op monteren.

Die 27,5"" ga ik zeker eens zoeken en uitproberen. Bij die 26" heb ik (aangezien ik het gewend ben op een gewone fiets te rijden) een beetje het gevoel op een kinderfiets te zitten door het kleine model dat ik nodig heb.
Karel Offeringa
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 16 december 2012, 11:56
Mijn mountainbike: Ghost EBS PRO 29 2013

En een bagagedrager zeker niet doen op een mtb, dan kan beter een goede rugzak mee nemen.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Je hebt van die op en af bagagedragers, maar handig is anders idd.
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Waarom is het geen goed idee om een bagagedrager te installeren? Hij lijkt me daar toch niet in de weg te zitten.

Ik zou hem trouwens nodig hebben om in de toekomst misschien een tent e.d. op mee te nemen, en die zie ik me niet al te gauw op mijn rug dragen. :)
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Gewoon bagagedrager monteren als je die nodig hebt. Kennelijk zijn hier een aantal leden van de stijlpolitie actief. :P
Voor een bagagedrager heb je schroefdraad bussen nodig bovenaan de staande achtervork. De laatste jaren verdwijnen die stelselmatig. Overigens zijn schroefdraadbussen ook door een fietsenmaker aan te brengen.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Bedankt, ik zal er op letten. :)
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

De meeste op dit forum zijn meer van het echte crosswerk, daar heb je degelijk materiaal voor nodig.
Die echte MTB's zijn oncomfortabel voor het dagelijkse verkeer: er zit geen licht op,er zit geen slot op, er zit geen standaard op, er zit geen kettingkast op , er zitten geen spatborden op en er zit geen bagagedrager op.

Een sportieve allround fiets heeft veel meer comfort, wellicht dat je in die range gemakkelijker een juiste fiets kan vinden.
Gebruikersavatar
hitrax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 462
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 13:12
Mijn mountainbike: Giant XTC composite 2
Contacteer:

Als je die accessoires als een soort comfort bedoelt snap ik je. Maar een "echte" mountainbike kan ook gewoon comfortabel zijn hoor. Ook op de weg.
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Lizzyplace_Ruud schreef:Een sportieve allround fiets heeft veel meer comfort, wellicht dat je in die range gemakkelijker een juiste fiets kan vinden.
Ik weet niet precies wat je hier mee bedoeld? Eerder een sportieve citybike of...?
Lizzyplace_Ruud schreef:De meeste op dit forum zijn meer van het echte crosswerk, daar heb je degelijk materiaal voor nodig.
Die echte MTB's zijn oncomfortabel voor het dagelijkse verkeer: er zit geen licht op,er zit geen slot op, er zit geen standaard op, er zit geen kettingkast op , er zitten geen spatborden op en er zit geen bagagedrager op.
Ik weet inderdaad wel dat dit forum meer bedoeld is voor het echte mountainbike werk, maar daarom dacht ik dat het ook wel de ideale plek zou zijn om wat meer technische achtergrond kennis op te doen over de do's and don'ts qua onderdelen. Ik vind het ook een beetje moeilijk in te schatten in hoe "degelijk" de onderdelen moeten zijn voor eerder recreatief gebruik. Het moet natuurlijk wel tegen heel wat kilometertjes kunnen voor langer onder weg te zijn, zonder (al te veel) depannage problemen.
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Ik bedoel eigenlijk een trekking fiets, dat is een sportieve/ stevige fiets waarmee je ook prima over de bospaadjes kan fietsen. Tevens is het "meer fiets" wat in het dagelijks gebruik een groot voordeel is.

Alle kwaliteit heeft z'n prijs, hoe hoger de kwaliteit des te duurder.
Voorbeeld: shimano Acera( of Sram X3) is prima voor een sportieve fiets maar eigenlijk ongeschikt voor het echte MTB-werk waar het materieel constant onder de prut/zand zit.
Goedkope kwaliteit zal onder zware omstandigheden snel stuk gaan en niet goed meer werken, Deore/SLX (of Sram X5/X7) is het minimum voor zware MTB omstandigheden.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Ik ben van mening op grond van tienduizenden kms ervaring dat Shimano Acera/SRAM X3 alleen geschikt zijn voor stadsfietsen, waar ze meestal ook op zitten. Deore is goed genoeg om heel Europa door te trekken en dat zonder problemen.
Een trekking fiets kan zeker gebaseerd zijn op een mtb, maar handiger is een Stevens X6 lite of soortgenoten van andere merken. Een kettingkast (behalve de chainglider) vind je niet voor de geometrie van een mtb bijv. Bovendien is de constructie van een mtb achterzijde geschikt voor banden tot 62mm, met uiteraard de daaraan klevende nadelen, indien je die voor het trekken niet nodig hebt. Zo zijn de sterk hellende bovenbuizen (en daardoor sterk voorover hellende staande achtervork) van een mountainbike niet echt geschikt voor montage van een achterdrager. Het gewicht van je bagage drukt dan niet voor de achteras, maar erachter, dat is ongewenst. Voor deze fietsen raadpleeg het forum enz. van wereldfietser.nl .
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

http://salsacycles.com/bikes/2014_fargo_3" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Eventueel het fantasiestuur vervangen door een recht stuur en je hebt een fiets waar je aardig mee kunt biken en zeker heel goed mee op vakantie kunt gaan. Deze versie kostte vorig jaar € 1299,-, weet niet of dat nog zo is, maar dan krijg je redelijk wat waar voor je geld. Eventueel nog een geveerde vork en je bent helemaal klaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Voor een vakantiefiets zijn schijfremmen no go!
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ventourist schreef:Voor een vakantiefiets zijn schijfremmen no go!
Dat was 2012...

http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/all-rohler/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tout-terrain.de/fahrraeder/silkroad/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://velotraum.de/modelle/cross-7005-pinion" onclick="window.open(this.href);return false;

idworx eigen schijfrem kan extreme omstandigheden beter aan dan een velgrem. En met Shimano Icetech hoef je voor oververhitting op lange afdalingen ook niet bang te zijn.

Op enkele extremen na zal je binnen een paar jaar geen velgremmen meer zien op vakantiefietsen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie