Hoe goede van slechte onderdelen onderscheiden?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

ventourist schreef:Voor een vakantiefiets zijn schijfremmen no go!
Waarom?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Monster schreef:
ventourist schreef:Voor een vakantiefiets zijn schijfremmen no go!
Waarom?
Oververhitting als je met veel bagage een lange afdaling gaat doen. Ligt meer aan de berijder, maar ten opzichte van een mtb heb je zomaar 25kg (bagage + extra gewicht fiets) mee. En de snelheid ligt dan langdurig hoger, dus ja, de remmen worden extra belast en er zijn wat negatieve ervaringen geweest met schijfremmen.

Maar een beetje moderne schijfrem kan dat tegenwoordig perfect aan, alleen die vakantiefietsers lopen in de regel een jaartje of 10 achter (wil ik best nog wel onderbouwen als iemand moeite heeft met deze uitspraak, maar om je zelf aan de gang te zetten: vergelijk mtb's met vakantiefietsen en je ziet dat onderdelen op een mtb ongeveer 10 jaar eerder geïntroduceerd worden gedurende de laatste 30 jaar)

Dan heb je nog de kans op beschadigen. Die is bij het transport van vakantiefietsen iets groter. Maar bij gebruik is al gebleken dat het in de praktijk minimaal is. Gebeurt dit bij een valpartij, dan heb je in je velgrem velg ook een slag waarmee je niet meer door kunt rijden en die waarschijnlijk ook niet te repareren is. Dus dit is zelfs een argument voor de schijfrem!

En dan heb je nog de betrouwbaarheidsproblemen... . Ligt niet aan de hydraulica, want een beetje vakantiefietser heeft Magura HS33. Maar wel aan de problemen bij schijfremmen en het lastig oplossen van deze problemen. Maar ook dat probleem is vrijwel de wereld uit. Als je betrouwbaarheid als argument gebruikt moet je ook toegeven dat de enige mogelijkheid om op fietsvakantie te gaan is met een volledig uitgeruste Rohloff fiets van een van de topmerken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Ik heb even op die trekkingfietsen gegoogled en ik denk toch niet dat ze (esthetisch gezien) echt mijn ding zijn. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld qua comfort, de zithouding op een mountainbike voelt best wel heel anders, maar ik vind ze wel veel fijner fietsen dan een standaard stadsfiets (ik heb nu wel nog een exemplaar zonder versnellingen).

Dat van die gewichtsverdeling van die bagagedrager wist ik eigenlijk niet, mijn vriend doet het al jaren zo op zijn mountainbike en hij heeft er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Het zou natuurlijk ook niet de bedoeling zijn om er elke week enkele 10 tallen kilo's op te vervoeren, eerder sporadisch en misschien om zo nu en dan wat spulletjes op te vervoeren (ik heb geen eigen wagen), zonder zo loodzwaar te hoeven trappen als op mijn fiets die ik nu heb. :)

Maar uit de schijfrem discussie heb ik dus begrepen dat dat nu geen probleem meer vormt om ze te nemen en ik ze best verkies boven een standaard remsysteem?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Skaya schreef: Maar uit de schijfrem discussie heb ik dus begrepen dat dat nu geen probleem meer vormt om ze te nemen en ik ze best verkies boven een standaard remsysteem?
Schijfremmen zijn de standaard (remmen)! :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:http://salsacycles.com/bikes/2014_fargo_3
Eventueel het fantasiestuur vervangen door een recht stuur en je hebt een fiets waar je aardig mee kunt biken en zeker heel goed mee op vakantie kunt gaan.
De Fargo is ontworpen om met een "fantasiestuur" (ook wel een drop-bar genoemd in de MTB wereld) gebruikt te worden. Een recht stuur (flatbar) past ook, maar zal de rij-eigenschappen iets veranderen. De fiets heeft nl. (bewust) een hoge voorkant.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Even terug van weggeweest.

Ik heb onlangs de bulls copperhead 3 die aurelius aanraadde eindelijk eens in een winkel kunnen bekijken (na leveringsproblemen zijn er eindelijk bulls beschikbaar geraakt) en hij beviel ons beide wel erg. Alleen heb ik op de website gezien dat de 27,5 inch en de 29 inch verschillend zijn afgemonteerd. Nu vroeg ik me af of hier een groot kwaliteitsverschil opzit of dat dit vrij gelijkaardig is? De 27,5 inch is inderdaad geschikter voor mij, terwijl mijn vriend de 29 inch aangenamer van formaat vindt.

http://www.bulls.de/nl/bikes/show/copperhead-3/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bulls.de/nl/bikes/show/coppe ... eme/#close" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Skaya op wo 21 mei 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

De Bulls Copperhead 3(27,5 inch) en de Bulls copperhead 29 (29 inch) zijn gelijkwaardig aan elkaar, de Copperhead 29 is wel 300 euro duurder.

De Bulls Copperhead supreme 29(29 inch)is wel een fors zwaarder met een mindere afmontering, vooral de voorvork en de banden zijn duidelijk van mindere kwaliteit. SLX is uitstekend, XT is nog iets beter.

De frame-maat is wel heel bepalend, je moet er goed op kunnen rijden.
Onderdelen kunnen vervangen worden, het is wel handig om direct een mtb te kopen waarbij je een goed gevoel hebt zonder dat er fors aan gesleuteld moet worden
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Bedankt voor de toelichting!
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Het is gelukt.

We zijn uiteindelijk beide voor een 27,5 inch gegaan vanwege de betere onderdelen en mijn vriend vond hem uiteindelijk comfortabeler dan een 29 inch. Alleen deed het best pijn om zoveel geld uit te geven aan een setje fietsen. Hopelijk zijn ze het waard en halen we voordeel uit minder herstellingskosten t.o.v. de goedkopere onderdelen.

Bedankt iedereen voor het uitgebreide advies.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hele mooie keuze! Heel plezier ermee!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lekker gaan genieten, dan is de aanschafprijs snel vergeten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Gaan we zeker doen.

Is er een type bagagedrager dat jullie zouden aanraden met een capaciteit van 25 kg? De fietsenwinkel had er wel 2 voorgesteld van zowel 70 als 100 euro, maar ik zou toch graag proberen iets goedkoper te vinden. Het hoeft geen lichtgewicht of dergelijk te zijn en mag best wat robuuster zijn dan die fijne rekjes. Functionaliteit is het belangrijkst voor me, wat extra gewicht zit me niet dwars. De fiets heeft wel geen bevestigingssysteem, dus het zou op het frame gemonteerd moeten kunnen worden.
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Ik zou eerst eens op markplaats kijken voor een 2e hands exemplaar, er zijn namelijk een aantal types:
- crank bevestiging, compact en goedkoop (oa twinny load , hawk)
- framebevestiging, meestal compact inklapbaar, erg fijn voor de fietsen( oa movanext, thule, spinder falcon)
- fietsrek met goten, goedkoop, meestal niet inklapbaar en lastiger om fietsen vast te zetten
- dakrails met fietsgoten, niet duur , meer windgevoeligheid, tillen kan lastig zijn bij hoge auto

Zelf heb ik een fietsdrager van Movanext, deze is super stabiel, lichtgewicht en prijzig
Tevens heb ik 3x mont blanc fietsgoten op het dak(max 4), ik kan 5x personen met fiets meenemen.

Let op, pas altijd eerst, niet iedere mtb-band past in de gootjes.
Niet iedere MTB kan met een crank worden vastgezet in een standaard crankbevestiging.
Voor langere ritten borg ik de fietsen met extra riempjes, het kan flink stuiteren op een slecht wegdek.
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Oh euhm met bagagedrager bedoel ik zo'n rekje voor achterop de fiets. :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem daar is dat degelijk altijd duur is, geen shortcuts... .

Tubus heeft een goed bevestiging systeem voor frames zonder oogjes en ze leveren ook nog eens de beste dragers.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie