Hoe goede van slechte onderdelen onderscheiden?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Hoi,

Ik ben toe aan een nieuwe fiets en dacht om voor een mountainbike te gaan, omdat het me leuk leuk om ook off road degelijk te kunnen fietsen. Aangezien ik wel graag eens in natuurgebieden ga fietsen. Mijn vriend zou ook graag terug uitgebreidere fietstochten kunnen maken zoals naar de Ardennen e.d. en dan zou ik toch graag kunnen "bijblijven". Hijzelf zou nu zelf ook een nieuwe fiets aanschaffen, dus het leek me een geschikt moment om mee te gaan kijken. Hij rijdt al jaren op een mountainbike, maar kent helaas ook niet heel veel van de specificaties aangezien hij deze fiets toch al bijna 10 jaar heeft.

Ik ben me dus wat aan het inlezen over de onderdelen die nodig zijn voor een duurzame, maar betaalbare mountainbike voor recreatief gebruik (die ik eveneens vrij veel op de baan zou gebruiken). Ik ben een complete leek in fietsonderdelen, maar heb ondertussen al wat theorie gelezen. Op gebied van derailleurs is duidelijke info te vinden over wat goed en slecht is, maar over bv. crankstel, voorvorken, remmen, wielen,.. e.d. vind ik niet echt duidelijke richtlijnen qua merken en types. Ik zou nl. graag zelf een idee hebben over de specificaties die ik in de winkel op een kaartje kan aflezen, aangezien ik me niet graag dingen laat aanpraten door iemand die louter wil verkopen.

Aangezien ik geen plannen heb om hardcore te mountainbiken, maar gewoon wat off road plezier wil kunnen beleven in zanderige of modderige paden heb ik wel al voor mezelf uitgemaakt dat ik voor een hardtail zou gaan en zeker onder de 1000 euro zou willen blijven qua budget. Mijn vriend is iets "avontuurlijker", dus bij hem zou het in ieder geval iets stevig moeten zijn. Ik ben 1.60 m en hij is 1.83 m.

Iemand enige tips qua materialen of fietsen op zich?
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Dezelfde kwaliteitsaanduidingen voor derailleurs gelden in principe ook voor de andere onderdelen. Kijk even goed hier in de beginnershoek, er staan al veel topics over gehele fietsen en specifieke onderdelen. Het onderdelen discussie gedeelte kan ook uitkomst bieden, al vind ik dat soms net iets te technisch als mede noob. Dat is alles wat ik erover kan zeggen, vanwege het zijn van het laatstgenoemde :p

Maar er zijn hier zat mensen die je meer kunnen vertellen.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Er is een afdeling webwinkels op dit forum.
Daar vind je allerlei bikes in de prijsklasse die jij wilt.
Daarnaast kun je ook gelijk kijken naar welke afmontage er op zit.
Mocht je vragen hebben over specifieke onderdelen dan zou dit per onderdeel kunnen zoeken bij onderdelen en technische vragen.
Daarnaast is het altijd leuk om eens wat fietsenzaken te bezoeken en hun advies naast elkaar te leggen.
Hierdoor word jij wijzer en heb je al gauw door wat een beetje redelijke afmontage is.
Is dan ook weer gelijk een leuk uitje voor jullie samen.
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Ik heb eigenlijk al redelijk wat fietszaken bezocht, maar het enige wat me dat heeft opgebracht zijn heel veel verkopers die elkaar tegenspreken en eigenlijk vooral voor hun eigen winkel spreken of dat we meer dan een uur een uitleg kunnen aanhoren over hun eigen hobby en/of de ploegen waarvoor ze supporteren. Daar word je niet echt wijzer van. Het zijn nochtans goed aangeschreven winkels.

Vandaar dat ik had gehoopt om misschien ergens zo'n rangschikking qua onderdelen te vinden zoals ik er vrij veel tegenkom bij derailleurs. Het is me alleen opgevallen dat de andere onderdelen veel ingewikkeldere namen hebben en er veel meer soorten lijken te bestaan.

En ik moet trouwens zelf ook wel vaststellen dat het technische topic heel erg ingewikkeld is als leek. :(
Laatst gewijzigd door Skaya op wo 15 januari 2014, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit topic al helemaal doorgelezen? Daar heb ik destijds veel aan gehad.
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

poiuytr schreef:http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=29213

Dit topic al helemaal doorgelezen? Daar heb ik destijds veel aan gehad.

Dat heb ik al vluchtig doorgelezen ja, maar daar ontbreken ook wel de specifieke productnamen die werkelijk op de fiets zitten. En als je in de winkel staat kan je die helaas niet gauw allemaal googlen (ik heb ook geen internet op mijn gsm geactiveerd).
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Startpunt is uiteraard je budget. Dat heb je bepaald. Binnen dit budget kan je absoluut een leuke fiets rijden. Dat, in combincatie met de gebruiksdoelen die je beschrijft, maakt de vraag wat goed of slecht is, overbodig, mijns inziens.

Niet in de laatste plaats: test een fiets uit voor je 'm koopt. Dat zou er wel eens toe kunnen leiden dat je een exemplaar koopt dat iets minder (duur) is afgemonteerd, maar voor jou gewoon een fijnere fiets betekent. En minder dure afmontage wil niet per definitie zeggen "slechter".

Ik lees dat je huiverig bent voor adviezen van winkeliers. Dan kan ik je vast vertellen dat de meningen op het forum ook niet altjid gelijk zijn ;). Maar goed, je kunt natuurlijk altijd, na een winkelbezoek, hier een concreet merk en type neerplempen, en dan eens zien wat 'we' er van vinden. En dan nog: wij kennen jou niet en wij weten niet hoe die fiets onder jouw kont voelde... ;)
Kracht door eenvoud
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Startpunt is uiteraard je budget. Dat heb je bepaald. Binnen dit budget kan je absoluut een leuke fiets rijden. Dat, in combincatie met de gebruiksdoelen die je beschrijft, maakt de vraag wat goed of slecht is, overbodig, mijns inziens.

Niet in de laatste plaats: test een fiets uit voor je 'm koopt. Dat zou er wel eens toe kunnen leiden dat je een exemplaar koopt dat iets minder (duur) is afgemonteerd, maar voor jou gewoon een fijnere fiets betekent. En minder dure afmontage wil niet per definitie zeggen "slechter".
Ik heb al wel enkele fietsen "uitgetest" in de winkel zelf dan en daar heb ik al wel vastgesteld dat ik de Merida fietsen vreselijk oncomfortabel vind (sorry voor liefhebbers). Qua comfort bevielen tot nu toe Giant, Trek en Cannondale me het beste. Bij die laatste vind ik echter wel dat je minder waar voor je geld krijgt qua onderdelen. Giant is hier (in België) helaas wel heel diefstal gevoelig, dus daar zou ik dan nog iets moeten op vinden. :) Andere merken die ik al heb getest had ik nog nooit van gehoord, dus ik veronderstel dat dat niet zo'n goed idee is.
Ik lees dat je huiverig bent voor adviezen van winkeliers. Dan kan ik je vast vertellen dat de meningen op het forum ook niet altjid gelijk zijn ;). Maar goed, je kunt natuurlijk altijd, na een winkelbezoek, hier een concreet merk en type neerplempen, en dan eens zien wat 'we' er van vinden. En dan nog: wij kennen jou niet en wij weten niet hoe die fiets onder jouw kont voelde... ;)
Het verschil met jullie is enkel dat er geen commissie te verdienen is en jullie louter op eigen ervaringen oordelen. :) Puur op comfort afgaande vond ik de Trek 3500 D de meest comfortable, maar daar staan wel niet de beste onderdelen op en ik zou ook niet graag een fortuin aan herstellingen uitgeven. De bedoeling is echt wel dat ik met deze fiets heel wat jaartjes verder kan en dat hij goed tegen modder e.d. bestendig is.
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

@ Skaya,

Dat je bij Cannondale zeker ook voor het merk betaalt, is waar.
Kiezen voor een merk waar je nog nooit van hebt gehoord, wil misschien ook zeggen dat je lang niet alle merken kent ;). Maar goed, kies iets waar je je goed bij voelt, en dat meen ik. Fietsen is ook veel beleving.

Ik vrees trouwens dat Nederlandse verkopers niet 'beter' zijn dan Belgische hoor. Hier in Nederland heb je ook de zgn. 'winkeldochters' en de modellen die eerder verkocht 'moeten' worden. En dat nog los van het feit dat 'echt verkopen' (lees: adviseren) een vak apart is, waarvan ik durf te beweren dat maar zeer weinigen het in de vingers hebben. Maar dat's een andere discussie.

Wat betreft de Trek: je budget moet onder de 1000 blijven, maar de fiets kost (in NL) 399,00?? Dan kan je misschien nog wel voor een iets beter afgemonteerd exemplaar kiezen?
Kracht door eenvoud
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Je kunt ook grasduinen in dit topic.
Uitgebreide pica's en verhalen
http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=14" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudizm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: zo 14 oktober 2012, 23:29
Mijn mountainbike: Trek Superfly 8 2014

Weet je al of het een 26er of 29er moet worden? Wil je lokaal een fiets kopen (niet via een internetwinkel zoals http://www.fietssportief.nl" onclick="window.open(this.href);return false; / canyon / radon)? Mijn vriendin heeft haar fiets bij Fietssportief gekocht en is daar erg tevreden over. Qua groepering van onderdelen geldt over het algemeen:

Alivio / Acera
Deore
SLX
XT
XTR

Hierbij is Deore toch wel hetgeen wat men minimaal adviseert voor ruig terrein (dit geldt dan voor de derailleurs, shifters, remmen, cassette, ketting et cetera).

Qua voorvork heb je bij Rockshox ongeveer de volgende klassen:

TK 28
TK 30
TK 32
Recon
Reba
Sid

Volgens mij voldoen deze allemaal wel voor beginners. Andere merken vorken (Suntour, RST) ben ik minder bekend mee. In het lagere segment zijn deze vorken volgens mij minder goed geschikt (uitzondering de Epicon, die op een hoger segment mikt).

Qua remmen heb je echt een heel grote verscheidenheid aan merken en typen. Het beste is om hiervoor even een concreet merk/type aan ons voor te leggen.

Veel succes in je zoektocht naar een geschikte fiets!
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Je budget bepaalt idd naar welke fietsen je gaat kijken en proefrijden.
Bij elke fiets (maar zeker in de klasse tot 1000 euro) zul je onderdelen aantreffen die je goed lijken, maar ook die je minder aanspreken. Voor recreatief rijden is een Deore/SLX afmontage meer dan voldoende. Minder zou ik niet doen.

De basis is het frame; Juiste maat en geometrie dat bij je lichaam past is erg belangrijk. Meting laten doen dus! Een frame ga je niet zomaar vervangen. Dit geldt min of meer ook voor de vork, want vervangen voor een beter exemplaar gaat aardig in de papieren lopen.
Als deze 2 componenten goed zijn, is de rest eigenlijk bijzaak. Kleinere onderdelen laten zich makkelijker vervangen/upgraden.
Voorbeeld: als de voorderailleur van mindere kwaliteit is, hoeft dit niet te betekenen dat je de fiets beter kunt laten staan. Zo'n ding kost 30 euro in SLX of zelfs XT. Een goede vork echter kost al gauw enkele honderden euro's, dus het zou fijn zijn als deze bij aanschaf van de fiets al van goede kwaliteit is. (Rockshox Reba bijv. is een goede vork, die je ook in een 1000 euro fiets regelmatig tegenkomt)

Neem de tijd om wat verschillende fietsen in jouw prijsklasse te bekijken op internet, vergelijk de specs, maak een shortlist en ga proefrijden op deze fietsen. Zorg er voor dat je de juiste maat meekrijgt (meting!), en rijd er wat verder op dan alleen de stoep voor de winkel.
Maak dan op basis van de proefritten je keuze. Vraag eventueel aan de winkelier wat het kost om bepaalde onderdelen meteen te upgraden of aan te passen, mocht het nodig zijn. Te denken bijv. aan een breder of smaller stuur, flatbar of lowriser, banden etc.

Specifieker:
Vork: Reba (in ieder geval een lucht vork ipv coil (veer)
Onderdelen groep: Shimano SLX (shifters graag XT: schakelen directer als de lagere groepen.)
Remmen: Shimano Deore en hoger
Banden: niet de goedkope draadversies (bijv. Schwalbe Performance of Conti). Ga voor de Schwalbe Evolution of Conti Racesport of -Protection. Deze duurdere banden hebben zeker op natte ondergrond meer grip en zijn bovendien lichter.

Laatste tip:
Veeeeel lezen en bij onduidelijkheden hier op het Forum vragen. Er zit hier ontzettend veel ervaring en iedereen is welwillend om je van advies te voorzien.
Sommige winkeliers willen je graag een bepaalde kant opsturen om een fiets die niet bij de klant past maar waar ze van af moeten, te verkopen. Hoor je helaas regelmatig. De fiets belandt na 2 keer gebruik in de schuur en jij blijft met een kater zitten...
Zorg dat je op de hoogte bent van de belangrijkste zaken, dan kom je er wel.
Succes!
Lekker vies is niet bah...
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Bedankt hier ben ik wat mee!

Die Trek was inderdaad 399, maar ik zag 'm staan en vond gewoon dat die er leuk uitzag. Vandaar dat ik hem even probeerde en hij zat wel fijn. Alleen de voorvork was nogal bouncy om het zo te zeggen. Maar ik zou er inderdaad wel iets meer willen insteken. Ik wil er sowieso wel een bagagedrager op laten zetten voor tijdens uitstapjes wat spullen mee te kunnen nemen. Nu zou ik er eerder wel dingen mee doen als door de Kalmthoutse Heide fietsen e.d.

Wat de 26" of 29" betreft heb ik nog geen keuze gemaakt. Een 29" heb ik nog niet echt geprobeerd. Maar volgens een verkoper zou ik beter voor een 26" gaan, omdat ik wat kleiner ben? Ik zou sowieso wel een iets groter model willen, omdat ik vooral ook een comfortabele zithouding wil aangezien het vooral voor langere tochten zou zijn en niet zozeer om mee te jumpen e.d.

Een fiets online kopen ga ik niet doen, aangezien ik er niet genoeg van ken om op het zicht te kopen en ik graag even voel hoe ze zitten.

Ik ga verder nog even jullie info goed doorlezen en wat noties maken. Alvast bedankt. :)
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Als ik het goed heb begrepen zou deze op gebied van remmen e.d. niet zo goed afgemonteerd zijn?

Elite 8.5
Merk: Trek
Prijs: € 999.00
Gespreid betalen mogelijk • Bereken de maandelijkse afbetaling
Meer info over gespreid afbetalen?
Naar boven
Specificaties

FrameAlpha Platinum Aluminium met E2 taps toelopende balhoofdbuis, press-fit trapas, interne kabelgeleiding derailleur, schijfrem met bevestiging aan de zadelpen
VorkRockShox Recon Silver met Solo Air, remote lockout, 100mm veerweg
WielenShimano M435 naven met Bontrager AT-850 32-gaats dubbelwandige velgen
BandenBontrager XR1, 26x2,2"
VoorderailleurShimano Deore
AchterderailleurShimano Deore XT Shadow
CrankstelShimano M552, 42/32/24
RemmenShimano M446 hydraulische schijfremmen
ZadelBontrager Evoke 1
CollectieUnisex
TypeHardtail (geveerde vork)
FramemateriaalAluminium
Wielmaat26"
AandrijvingShimano
Skaya
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 12:13

Mijn vriend had zijn ogen op deze fiets. Hij houdt wel van een beetje stunten op zijn fiets, dus is het waarschijnlijk geen aanrader? Verder rijdt hij ook wel veel op de baan.

4300
Merk: Trek
Prijs: € 599.00
Gespreid betalen mogelijk • Bereken de maandelijkse afbetaling
Meer info over gespreid afbetalen?
Naar boven
Specificaties

FrameAlpha Gold Aluminium met semi-geïntegreerde balhoofdbuis, mechanisch gevormde & gelaste buizen, racegeometrie, interne kabelgeleiding, bevestigingspunten voor drager, vervangbare derailleurhanger
VorkSR Suntour XCM met vorkpoten van 30 mm, spiraalveer, voorbelasting, hydraulische blokkering, 100 mm veerweg
WielenFormula DC20 alloy voornaaf, Formula DC22 LW alloy achternaaf met Bontrager AT-650 32-gaats dubbelwandige velgen
BandenBontrager XR2, 26x2.2"
VoorderailleurShimano Acera
AchterderailleurShimano Acera M390
CrankstelShimano Acera M391, 44/32/22 met kettingbeschermer
RemmenShimano M395 hydraulische schijfremmen
ZadelBontrager Evoke 1
CollectieUnisex
TypeHardtail (geveerde vork)
FramemateriaalAluminium
Wielmaat26"
AandrijvingShimano
Plaats reactie