Advies nodig nieuwe MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Fernis
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 5 april 2014, 16:34

Hallo allemaal,

Ik zit met een aantal dilemma's en zie door de bomen het bos niet meer.
Ben op zoek naar een goede mtb voor max. 2000 euro. Dat is alvast om te beginnen best prettig dacht ik. Uiteraard ben ik gaan kijken naar de beste prijs/kwaliteit verhouding, en na een lange speurtocht uitgekomen bij een....Cube Reaction GTC SL 29.

Hiermee dacht ik in eerste instantie een goed merk en type gevonden te hebben. De fiets heeft immers goede specs, dusdanig goed dat ik voor diezelfde prijs nergens bij geen enkel ander merk deze specs tegenkom; carbon frame, fox voorvork, XT afgemonteerd met een gewicht van 10.6 kilo (29er).

Later vandaag ben ik toevalligerwijze op een onderwerp gestuit op dit forum, en heb begrepen dat volgens de kenners een Cube uiteindelijk niet de aller beste keus is. Er zou iets kunnen zijn met de geometrie van de fiets? En verwonder mij verder over de opmerkingen dat Cube niet origineel genoeg zou zijn. Iedereen zou er mee rijden?
Misschien een oud topic dat al lang besproken is geweest, maar ik zou toch graag willen weten hoe men vandaag de dag over dit merk denkt.

Dus de vraag luidt; Welk merk, welke fiets in deze prijsklasse zou eventueel een betere keuze zijn en waarom?

cheers

:-D
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

Als je het SYS topic inkijkt, heb je ws een eerste "indicatie" voor het niet orgineel genoeg zijn. De standaard voor een fiets kan hier nogal hoog liggen :winkie: (het stikt er van de exotische bikes :lol: )

Dat Cube niet de allerbeste keuze zou zijn is natuurlijk onzin. Het merk heeft inderdaag een hoog 13 in een dozijn gehalte, maar mij lijkt dan ook weer, dat dat niet voor niets is :wink:

Het is van origine wellicht een prijsvechter (voorheen B merk), maar is dat IMO allang niet meer. Smaken verschillen (ik vind ze wat schreeuwerig qua looks), maar met jou budget, koop je denk ik niet snel rommel. Voor een hardtail is dat wel boven in het segment, lijkt mij.

Waar ik vooral naar zou kijken, is je inzet en hoe je jezelf inschat als rijder. Wat wil je ermee gaan doen en hoe zou je op een fiets willen zitten ( rechte of gestrekte zit bv.) En daarnaast: heb jij een goed gevoel bij en op zo'n fiets, dan is dat ook gewoon zo :-q

kortom: of het een cube, trek, c'dale of wat anders word... ik zou me bij een dergelijk budget meer laten leiden door kan ik erop testrijden, service etc.

succes
- What goes Up, Must come Down -
Fernis
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 5 april 2014, 16:34

jonjon schreef:Als je het SYS topic inkijkt, heb je ws een eerste "indicatie" voor het niet orgineel genoeg zijn. De standaard voor een fiets kan hier nogal hoog liggen :winkie: (het stikt er van de exotische bikes :lol: )

Dat Cube niet de allerbeste keuze zou zijn is natuurlijk onzin. Het merk heeft inderdaag een hoog 13 in een dozijn gehalte, maar mij lijkt dan ook weer, dat dat niet voor niets is :wink:

Het is van origine wellicht een prijsvechter (voorheen B merk), maar is dat IMO allang niet meer. Smaken verschillen (ik vind ze wat schreeuwerig qua looks), maar met jou budget, koop je denk ik niet snel rommel. Voor een hardtail is dat wel boven in het segment, lijkt mij.

Waar ik vooral naar zou kijken, is je inzet en hoe je jezelf inschat als rijder. Wat wil je ermee gaan doen en hoe zou je op een fiets willen zitten ( rechte of gestrekte zit bv.) En daarnaast: heb jij een goed gevoel bij en op zo'n fiets, dan is dat ook gewoon zo :-q

kortom: of het een cube, trek, c'dale of wat anders word... ik zou me bij een dergelijk budget meer laten leiden door kan ik erop testrijden, service etc.

succes
Bedankt voor je opmerking. Ik denk dat ik mij inderdaad nog wat meer kan verdiepen, o.a in andere merken.
Na wat langer neuzen op het forum ben ik al wat interessante merken tegengekomen waar ik niet eerder van gehoord heb. Bijv Grand Canyon... damn wat een vette fietsen. :o

En service en zo is ook een belangrijke zaak.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

dan moet je niet bij canyon zijn, maar bij je fietsenmaker in de buurt. kun je ipv afdingen een servicecontractje opstellen. 1e service na een maand en 2e na een half jaar zijn redelijk standaard, dus als je 2 linkerhanden hebt kun je extra servicebeurtjes erbij vragen.

vraag ook vooral naar oudere modellen als je behoorlijk lang of kort bent. die zijn vaak 25% goedkoper. en staar je niet blind op de specs, het meeste daarvan moet toch met verbruik vervangen worden door evt beter materiaal. belangerijkste is dat je goed op het frame past, en dat de vork en wielen een beetje goed zijn, de rest slijt zo hard...

laat maar weten welke merken er bij jou in de buurt verkocht worden en types die je oog trekken.
Fernis
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 5 april 2014, 16:34

Ik woon in Zeeland en daar zijn niet echt veel (mtb)dealers helaas.
Zover gevonden:

Cube/Sensa dealer
Bulls
Specialized
en KTM waarbij mijn oog ook gevallen is op de fully Scarp 274

Heb een keer op een fully gereden, en dat beviel eigenlijk ook wel. We hebben hier behoorlijk hoge duinen om op te crossen.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Tja, als je gezegend bent met zo'n budget is er genoeg keus..
Ik denk dat je eerst moet uitvogelen of je een HT of fully wil, vanuit daar kun je weer verder gaan denken.

( Wanneer je voor een hardtail gaat, zou je eens bij bulls kunnen kijken, die hebben een Copperhead en Bushmaster in het assortiment.)
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Fietssportief, mooi zwart http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... b-29ers/45#" onclick="window.open(this.href);return false; nu voor 1700 euries.
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Cube heeft gewoon een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding, in testen komt de Cube er altijd goed uit.
Er zijn zeker ook andere merken met prima fietsen.

Zelf ben ik naar de Bikefreak-testdag 2013 in Zeddam geweest, er ging een wereld voor mij open.
Binnenkort is er een grote testdag op het parkoers in Dorst, een aanrader !
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe groot ben je en wat weeg je ongeveer?
Rij je met name in Zeeland? Wil je ook vaker naar buitenland?
Met 2000,- koop je al een lichte snelle hardtail met lichte wielen. Maar met dat budget zal een fully daarentegen meteen een stuk zwaarder zijn, relatief nog wat minder goed afgemonteerd, geeft een compleet ander rij-gevoel. Wordt meer lekker toeren.
Denk dat je met een 29" hardtail prima uit de voeten kunt in Zeeland en overig vlak Nl.
En ben je klein, overweeg dan ook 27.5".

Als je voor de hardtail gaat is de keus groot. Cube heeft een goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar maak eerst maar eens een shortlist. Vervolgens een proefrit maken, wat er op papier mooi uit ziet hoeft voor jou niet perse lekker te rijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Fully zou ik niet zo snel doen, dan zit je aan de onderkant van de markt terwijl je bij een hardtail juist aan de bovenkant van de markt zit. Kijk wel uit dat dit geen zoektocht wordt naar zoveel mogelijk XT-onderdelen etc. Met het beschikbare budget hoef je je weinig zorgen te maken over de afmontage, een SLX-onderdeeltje werkt ook prima. Ik zou me eerst goed verdiepen in het rijgedrag van de verschillende fietsen tov de manier waarop jij de fiets denkt te gaan gebruiken.

De Reaction is een "race-hardtail" met een sportieve zithouding/sportief rijgedrag. Wanneer dat goed bij je past een prima keuze. Maar wanneer jij bijvoorbeeld meer iemand bent van langere dagtochten zou het kunnen dat je met de Reaction wat comfort mist en zijn er misschien betere (meer allround) keuzes.
Gebruikersavatar
Martcoenen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 09:52
Mijn mountainbike: XTRAIL 26 MUD 10.0

Kijk eens bij fietssportief.nl
Goedkoper ga je geen fietsen vinden en deze zijn top. Ook de service!
Er staat nu een heel gave Focus carbon wel alleen in mt 48 nog.
http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... -650b/1118" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook de XTRAIL 29 bold 1 is een super fiets voor weinig.

Succes
Plaats reactie