Opkikker of juist afknapper voor beginner met low budget?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ging ongeveer zo:

Telefoontje. Kameraad van mijn zoon. Hoi JW! Ik heb voor een prikkie een coole mountainbike gescoord, een Giant. Een blauwe, mét achtervering!.
Moeten nog wel een paar dingetjes aan gebeuren, wil jij dat doen?

Ik: tja, ik zit niet echt om werk verlegen maar wat moet er dan aan gebeuren denk je?
Hij: nou, paar nieuwe banden en hij schakelt slecht.
Ik: kom maar een keer langs, dan kijk ik er wel even naar.
Hij: das goed, weet je ook ongeveer wat dat kost?
Ik: kan ik nu nog niet zeggen maar als ik er even een rondje omheen gelopen heb, kan ik wel een beetje een indicatie noemen.

En dan is het toch wel even schrikken ja.
Voor de beeldvorming, praat wat makkelijker:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan is de eerste gedachte 'hoe kan ik daar, voor weinig geld, ooit een acceptabele bike van maken'

Wat over en weer praten. Natuurlijk niet teveel van je schrik laten blijken. Nog eens even rustig kijken.
De basispunten 1 voor 1 nalopen.
Ja, je moet ergens beginnen...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Eerst maar bij het positieve beginnen;
Balhoofd is nog best redelijk, lagers achtervering helemaal niks op aan te merken, vork functioneert boven verwachting, staat van de derailleurs is ook best, wiellagers lopen als boter met 0,0 speling!, de Magura remmen zijn blijkbaar ooit vervangen door LX en pakken goed beet.

Afbeelding

Maar de volgende onderdelen moeten zonder twijfel vervangen worden: (prijs nieuwe spullen van Bike Components)
Binnen en, inderdaad, ook buitenbanden, Smart Sam € 39,80
Cassette HG50 € 14,95
Ketting HG53 en een powerlinkje € 10,45
Setje tandwielen 32-44t € 30,90
Nieuwe (vierkante) as BSA € 11,95
Kabels vernieuwen, heb ik een paar km van liggen, mag voor € 10,00
Derailleurwieltjes Sram € 16,95 (!!?!)
Remblokjes € 19,00
Stel crankarmen Deore heb ik nog liggen en mag 'ie voor € 0,- hebben.
Verzendkosten BC neem ik voor mijn rekening omdat ik ook maar meteen van de gelegenheid gebruik maak.
Granny (22t) heb ik nog wel liggen.

Tijdens het sleutelen blijkt dat de shifter voor de achterderailleur dood is.
Die heb ik hier op het forum gescoord voor een tientje.

Totale kosten aanschaf materiaal komt hiermee dus op € 164,00.

Achteraf was het misschien beter geweest om een complete, nieuwe Deore crankset aan te schaffen.
Daar kwamen we even niet snel uit bij BC en omdat we wat haast hadden met bestellen hebben we het dus wat onverstandiger opgelost.

Al met al de moeite waard? Oordeel zelf.
Per geluk is de basis van de bike (frame / vering, demper, vork, wielen, remmen) goed. Puur geluk.
Bike is aangeschaft voor minder dan € 100,-. Arbeid en wat klein los spul reken ik niks voor onder die voorwaarde dat hij de bike zelf een poetsbeurt geeft en ik voor wat andere klusjes op hem kan rekenen.
Naar boven afgerond, heeft deze jongen dus voor € 300,00 een prima bike om mee te beginnen.

De ene kant van het verhaal is dus, kort samengevat:
Je koopt voor een prikkie een opknapper die in de basis goed is, daarnaast heb je lef, wat sleutelervaring en een basisuitrusting voor het sleutelen (gereedschap, kleine afmontagespulletjes, smeermiddelen etc).
In zo'n situatie kun je dus voor € 150,- / 200,- aan spullen al heel wat vernieuwen.
Daarbij moet je over de hele linie denken in termen / kwaliteitsniveau Deore en niet meer vervangen dan beslist noodzakelijk.

Andere kant van het verhaal is:
Als je zelf niet kunt sleutelen en je bent afhankelijk van iemand die het sleutelwerk (de arbeid) niet kosteloos voor je doet, dan komt al heel snel de € 250,- / 300,- of nog meer in beeld.
En dan wordt het tijd om serieus te overwegen of de bike dat nog waard is.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op vr 2 mei 2014, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Oei!
Wat moet de bike gaan doen?

er vanuit gaande dat de shifters, derailleurs en remmen het nog doen:

nieuwe bandjes, ketting en één (NW) voorblad. voorshifter en derrie er vanaf en je hebt een hippe 1x9 bike?

edit: ah, je hebt al een analyse gedaan.
Laatst gewijzigd door George op vr 2 mei 2014, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post aangepast, geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jan Willem schreef:Per geluk is de basis van de bike (frame / vering, demper, vork, wielen, remmen) goed. Puur geluk.
Ergo het begint met een spelletje roulette... (wat ook een alternatief kan zijn)

Ofschoon het klopt dat je met een klein budget leuke dingen kunt doen wanneer je a) de basis kunt beoordelen, b) zelf kunt sleutelen en c) een onderdelenkist hebt waar je "vrij" in mag / kunt grabbelen... Je had op banden overigens nog een ~15 EUR kunnen besparen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

is echt puur geluk dat die fiets voor onder de 300 euro te maken is, maar je komt waarschijnlijk gaandeweg nog dingen tegen de ook weer tijd en geld gaan kosten.

als de vork of de achtervering kapot was...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi dat het zo gelukt is! Soms moet je een beetje geluk hebben... :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

@JW. Erg leuk dat je een dergelijk onderwerp deelt op het forum :-q . Ze zouden het 'sticky' moeten maken :winkie:
Op deze wijze illustreer je waar vaak veel vragen over wel of niet aanschaffen van een "koopje" over gaan en natuurlijk de valkuilen waar je als leek of beginner (vaak te snel) overheen gaat
- What goes Up, Must come Down -
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Ach je moet soms een gokje wagen, jeugdig erin springen en je komt er vanzelf achter of je het leuk vindt en dan heel veel geld uit gaat geven aan een nieuwe fiets.
Mooi verhaal.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inderdaad moet je soms een gokje wagen. Voor de beginner is er dan echter wel een dikke kans dat die gok fors geld gaat kosten.

Het wordt helemaal link als je een bike tegenkomt die op het eerste gezicht nog heel wat lijkt.
Een keurig gepoetst exemplaar met een bodemprijs kan de door emotie gedreven koper totaal verblinden.
Met onvoldoende kennis om door die glans heen te kijken, raakt de technische staat van de basis vervolgens op de achtergrond.
De bike wordt aangekocht en bij de eerste rit komen de eerste onkosten vaak al bovendrijven.

Bij de bike in dit topic ging het eigenlijk precies omgekeerd, die gare banden en aandrijflijn trokken meteen al zo de aandacht dat je bijna zou vergeten te letten op de basis.
Die dus per geluk, met inachtneming van enige marge, best wel OK blijkt te zijn.
Bike was al aangekocht dus een weg terug was er niet meer.

Bike is inmiddels bijna klaar. Het werk was eigenlijk niet meer dan de 'gewone' vervanging van slijtageonderdelen waar we allemaal regelmatig mee te maken hebben; banden, aandrijflijn en remblokjes...
O ja, de boel strippen; spatbordjes en slot met asosoires deleten.

Nu nog wat kleine dingetjes nalopen (kabelloop, bar-ends, bouten op moment natreken, balhoofd iets strakker zetten, spaak vervangen) en de bike kan na een flinke poetsbeurt door de gelukkige eigenaar, ingezet worden.
Op korte termijn wordt wellicht ook nog de stuurpen (iets korter, minder rise) en het stuur (langer) vervangen.

Dit is het resultaat op dit moment:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rode draad door dit topic is dat je zonder voldoende kennis om de technische staat van een voordelige bike te beoordelen, je niet laat verleiden zomaar een bike op het eerste gezicht te kopen. Ook al is in dit geval bewezen dat je wel geluk kan hebben.
Laat je niet verblinden door de eerste indruk; of die nou bling-bling of juist bagger is
Kijk verder dan je neus lang is en realiseer wat het kán kosten, nieuwprijzen grof indicatief webshop, zonder arbeid;
- nieuwe wielset vanaf € 125,-
- setje remmen € 100,-
- voorvork vanaf € 200,-
- shifters € 40,-
- derailleurs € 50,-
- crankstel € 50,-
De rest van de aandrijflijn kun je hierboven genoeg over lezen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Barends eraf, iets strakker zadel en korte stuurpen en hij is nog best mooi ook!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat heb je gedaan aan die ingezakte spaaknippel op de tweede foto...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is naderhand vervangen, oa bij Rose kun je spaken per stuk bestellen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nice. Ff checken dat je 'm niet over het hoofd had gezien;). Was aan de andere kant gebroken dus?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Blackmilk
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 21:22
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Je hebt er wat moois van gemaakt!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ja, leuke bike geworden hé?

@ Kapitein Iglo:
Jan Willem schreef:Nu nog wat kleine dingetjes nalopen (kabelloop, bar-ends, bouten op moment natreken, balhoofd iets strakker zetten, spaak vervangen) en de bike kan na een flinke poetsbeurt door de gelukkige eigenaar, ingezet worden.
Had 'm inderdaad al gezien...

Wat mij opvalt is dat ik mijn voorkeur voor Shimano parts nog maar even laat zoals het de laatste >20jr was.
Dat Sram schakelt op zich best wel lekker, maar...
Heb eind vorig jaar bij de opbouw van mijn mudbak, omwille van het budget toch maar besloten om Sram shifters te monteren.
Op de bike van dit topic zit ook Sram.
Je raadt het al. Eén Shifter op de mudbike is inmiddels aan gort en vervangen, één shifter op deze Giant was bij aankoop kaput en vervangen.
Op onverklaarbare wijze is het kabelnokje in de shifter nu klem komen te zitten tussen het getande binnenwerk in de shifter.
Heb niet zulke positie ervaringen bij het openen van Sram shifters ivm het zichzelf lancerend vermogen :o van de interne onderdelen, maar bij wijze van laatste strohalm toch maar even geprobeerd.
Met een klein tangetje wat peuteren, met de duim alles op zijn plaats proberen te houden. Gelukt!

Shifter doet het dus weer. Maar toch wel opvallend dat ik heel diep in mijn geheugen moet graven om daar een Shimano shifter probleem tegen te komen en dat het bij Sram nu binnen een half jaar 2x raak is...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie