Pechsetje

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
mikek1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 7 november 2014, 19:10

Onderweg kan men natuurlijk een keer pech krijgen.

Wat is handig om in een pechsetje bij je te hebben?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Kettingpons met setje sleutels
Losse ketting schakel
Binnenband
Pompje
Telefoon

Maar op de zoekfunctie kun je heel veel informatie vinden wat betreft Pechsetje of gereedschap.
Lin83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 17:01

Real Epic '89 schreef:Kettingpons met setje sleutels
Losse ketting schakel
Binnenband
Pompje
Telefoon

Maar op de zoekfunctie kun je heel veel informatie vinden wat betreft Pechsetje of gereedschap.
+1
En pleisters niet te vergeten.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Real Epic '89 schreef:Maar op de zoekfunctie kun je heel veel informatie vinden wat betreft Pechsetje of gereedschap.
... en het zal niet wezenlijk anders zijn dan vorige keer.

Tevens kun je je afvragen of het zo algemeen te beantwoorden valt... Wanneer je het gebied goed kent in 10~15 minuten wandelen in de bewoonde wereld bent en/of iemand kunt bellen die je binnen een half uur ophaalt dan zit je toch met andere condities dan wanneer je in een onbekend en wat meer afgelegen gebied compleet op jezelf aangewezen bent, hetgeen zich ook in gereedschap en onderdelen zal reflecteren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
SGKoip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 28 mei 2014, 01:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro

Vergeet ook geen geld mee te nemen. Zorgt vaak ook voor een oplossing voor pech. Maar zoekfunctie geeft veel antwoorden. Lees ook dat een derailleurpad handig kan zijn.

Ik laat het altijd een beetje afhangen van locatie (ver van huis?), soort training/wedstrijd. rij ik alleen of met een groep etc.

Je hoeft natuurlijk niet voor alles iets mee te hebben. Soms is pech ook gewoon echt pech. Volgende keer beter en je hebt een leuk verhaal te vertellen :lol:
"Beter één band op de grond dan twee in de lucht."
Leon001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 16:57

Lin83 schreef:
Real Epic '89 schreef:Kettingpons met setje sleutels
Losse ketting schakel
Binnenband
Pompje
Telefoon

Maar op de zoekfunctie kun je heel veel informatie vinden wat betreft Pechsetje of gereedschap.
+1
En pleisters niet te vergeten.
Ik ben een keer goed gevallen en haalde daarbij mijn knie open. Pleister er op en weer verder. Echter haalde ik die pleister na vijf minuten er al weer af, want ik irriteerde mij mateloos aan die pleister tijdens het fietsen. Sindsdien geen pleisters meer voor mij bij het fietsen haha
Op zoek naar ICT banen?
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

In mijn rugzak zit altijd een compleet en compact EHBO kussentje (Kruidvat €4,50) met een extra isolatiefolie. Met die folie heb ik al eens een ongelukkige biker in het bos een dienst mee kunnen bewijzen. De mitella mijzelf een dienst toen mijn sleutelbeen een keer krak zei. Je zou het nog met een binnenband kunnen improviseren (als je die ook bij je hebt). Maar ik was blij dat ik hem bij me had tot ik weer bij de auto was.
dirtydutch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 3 november 2010, 17:34
Mijn mountainbike: Rose Jabba Wood

@terp1234: 100 punten! Reddingsdeken van alu lijkt zwaar overdreven, maar idd erg prettig als het echt misgaat en jij (of een ander :-q ) voor langere tijd immobiel is.

Noodverbandje en een paar pleisters heb ik ook altijd bij me. Die basissetjes voor een paar euri volstaan
prima en zijn vaak waterdicht en handig verpakt!
Nec temere nec timide
habee
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 14 november 2014, 21:31
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 27.5 2015

Ik rijd meestal alleen over paden niet al te ver van huis.
Ik heb dan mijn telefoon; beetje geld en een setje inbus bij. verder niets :)
met mijn gescheurde banden van het sleutelbeen kon ik ook nog naar huis fietsen, dus pleisters neem ik niet mee.
Soms een maat voor de gezelligheid.
Maffeco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:39

Idd een paar euro bij hebben is geen overbodige luxe.
Een ehbo setje van kruitvat doet al veel goeds
Zelf heb ik een (compact) setje sleutels bij in de vorm van een multitool, binnenband en pompje op drijfgas.
Zeker als ik meer dan 50km onderweg ben geeft het toch altijd een rust om wat bij je te hebben.
Helaas heb ik ook al eens een paar uur gelopen door t bos om thuis te komen ;)
Marcog3
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:55
Mijn mountainbike: Scott scale 750 650B

Heb zelf altijd een setje bandenlifters, binnenbandje,pompje, inbussetje, en wat geld bij me,
Gelukkig altijd alleen t geld nodig gehad voor biertje na t fietssen :-q
Eigenwijs is ook wijs!
Gebruikersavatar
BB1981
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 26 december 2014, 12:13
Mijn mountainbike: giant cadex cfm1s '92

Daarom gebruik ik voornamelijk vouwbanden, de kun je er zo afpakken en weer opzetten. Normaal altijd av ventielen, iedere boer etc. altijd wel een compressor, ff plakken of de reseveband erin en je kan weer verder. Verder een spakenspanner en een reservespaak aangezien ik een tijdje met slokke spaken had gereden, dat was niet zo handig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BB1981 schreef:Daarom gebruik ik voornamelijk vouwbanden, de kun je er zo afpakken en weer opzetten
Toch niet... of dat lukt hangt niet af van de hieldraad (kevlar bij vouwbanden, staaldraad bij draadbanden) maar van hoe de band-velgcombinatie bij elkaar past (en natuurlijk ook van je handigheid).

Maar ook vouwbanden kunnen megastrak zitten. Ik heb het een keer met racebandjes meegemaakt dat ik ze er met geen mogelijkheid af kreeg onderweg. Met bandenlichters dus... Het thuis monteren was ook al lastig geweest, lukte alleen met een hoop zeepsop en bandenlichters.

Meer recent heb ik het opgegeven om een paar Conti Racekings (vouw) om Crest velgen te krijgen. Aangezien een nieuwere Conti wel prima lukte ging het ws om een erg krappe batch Racekings.

Oja, pechsetje? Hangt oa af van waar je gaat rijden, en van je bereidheid om ver te lopen en/of anderen tot last te zijn ;-)
In elk geval heb ik altijd bij me: pompje, biba, minitool met kettingpons, sluitschakel, buitenbandplakkers (Parktool), tieraps, geld, telefoon. Ga ik verder weg of is er kans op slechter weer kan daar nog bijkomen een windjack, mouwstukken, droog ondershirt, wat boutjes, stukje ketting, remblokken, mini-vorkpompje, EHBO-setje, binnen-schakelkabel...
Met name bij een tocht in het hooggebergte moet je zo min mogelijk risico's nemen imo en zorgen dat je de meest voor de hand liggende pechsituaties self-supporting kunt oplossen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Kettingspons en extra schakels heb ik nooit aan gedacht.
Wat ik nu bij me heb:
5 euro
nieuwe remblokken
reserve binnenband
plakkertjes
Setje Imbus
bandenlichters
dit zit allemaal in mijn mini zadeltas.
En ik heb een mini pompje bij me.

Ik heb ooit een keertje in het esterell gebergte gestaan met een hopeloos kapotte binnenband.
8 km lopen zorgt er wel voor dat je de volgende keer zoveel mogelijk mee neemt.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Even mijn equipement op ritten van rond de 100.
Pomp.
Reserveband.
multitool.
Geld (niet alleen voor pech maar ook voor bv een mars als de suikerspiegel dipt)
Drinken/eten.
Telefoon.

Misschien minimaal maar al zo'n 14 jaar voldoende.
Plaats reactie