Wel of geen E-mtb kopen..........

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

M.A.S schreef: ik zie het een beetje als een rolstoel , daar ga je ook niet in zitten als het niet nodig is , is een beetje de goden verzoeken .
waarvan akte :bier: .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

M.A.S schreef:ik zie het een beetje als een rolstoel , daar ga je ook niet in zitten als het niet nodig is , is een beetje de goden verzoeken .
Stap je weleens in de auto om naar je werk te gaan? Doe je boodschappen met de auto?
Zoja, waarom niet met de fiets? Misschien woon je te ver van je werk, maar in NL is er altijd een supermarkt op fietsafstand. Of mankeer je ergens iets aan waardoor je niet meer met twee boodschappentassen kunt fietsen?

Is iedereen die op een motor stapt ook verkeerd bezig? Want je kunt ook op twee wielen zonder motor.

We moeten af van het kortzichtige gedoe alsof een elektrisch ondersteunde fiets alleen iets voor half-invaliden is. Het is gewoon een andere manier om je voort te bewegen.
Eventueel asociaal gedrag staat daar volledig los van, dat doet de persoon en niet het voertuig. Het is een keuze om jezelf als een rund te gedragen, daar kun je niet je auto, je fiets of strava de schuld van geven.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik zal altijd rekening houden met anderen, of ik nou in de auto, op de motor, fiets of (in de toekomst) op een e-mtb zit. Dit vanwege het simpele motto waarin ik geloof: behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dus ik respecteer ook bikers met ondersteuning, in de hoop dat zij ook mij zullen respecteren ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Luiheid/gemakzucht, volksziekte nummer 1.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vandaar de populariteit van auto's bedoel je? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

kermit schreef:Stap je weleens in de auto om naar je werk te gaan?
ik loop naar mijn werk , en doe vervolgens mijn werk vanuit de auto .
kermit schreef: Doe je boodschappen met de auto?
Zoja, waarom niet met de fiets? Misschien woon je te ver van je werk, maar in NL is er altijd een supermarkt op fietsafstand. Of mankeer je ergens iets aan waardoor je niet meer met twee boodschappentassen kunt fietsen?
met de auto, ik doe boodschappen voor de hele week, daarvoor moet ik 15 minuten met de auto rijden voor 4 tassen vol .
kermit schreef:Is iedereen die op een motor stapt ook verkeerd bezig? Want je kunt ook op twee wielen zonder motor.
dat is een compleet ander voertuig en heeft er niks mee van doen .
kermit schreef: We moeten af van het kortzichtige gedoe alsof een elektrisch ondersteunde fiets alleen iets voor half-invaliden is. Het is gewoon een andere manier om je voort te bewegen.
Eventueel asociaal gedrag staat daar volledig los van, dat doet de persoon en niet het voertuig. Het is een keuze om jezelf als een rund te gedragen, daar kun je niet je auto, je fiets of strava de schuld van geven.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik zal altijd rekening houden met anderen, of ik nou in de auto, op de motor, fiets of (in de toekomst) op een e-mtb zit. Dit vanwege het simpele motto waarin ik geloof: behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dus ik respecteer ook bikers met ondersteuning, in de hoop dat zij ook mij zullen respecteren ;-)
het is geen kortzichtig gedoe , iig niet van mijn kant .
als je op een single track met 40 km per uur wordt ingehaald , tja .... de goede zullen vast weer onder de slechte moeten leiden , dat is altijd zo , aso's bepalen de regelgeving met hun gedrag, maar wat is aso , andere discussie . :tong

de E fiets is volgens mij begonnen als een fiets met ondersteuning voor als je het zelf niet meer kan , nou top .
maar als een volmaakt gezond persoon op een E mtb iedereen voor bij wil scheuren is dat niet ok .
tenzij we het gaan zien als net als de motor , een ander vervoermiddel , dus een ander parcours .

maar ja wie wil dat ? , mijn mening blijft het zelfde , en is niet kortzichtig , dat is onzin , een mening is vind ik nooit kortzichtig , het is immers een mening , en daar hebben we onse vrijheid in om die te ventileren .

dus als je een E bike wil kopen , moet je dat vooral doen . :-q
groetjes Marcel
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

persoonlijk heb ik niets tegen e-mtb's, mijn vriend heeft er ook een, we wonen in de ardennen, dus als je wat gaat fietsen, gaat het snel goed omhoog. Hij heeft ook diabetes en hij is gewoon niet super sportief (nooit geweest). Met die e-mtb doet hij nu wel wat aan sport en het gaat eigenlijk ook steeds beter, in eerste instantie gebruikte hij haast alleen maar met de hoogste stand, turbo, nu rijdt hij al vaker met de stand tour. Ik zie hier dus echt een verbetering, maar hij wordt nooit een super biker.

Daarentegen ben ik echt falikant tegen allerlei gesjoemel met de trapondersteuning, dus als de bike harder kan dan 25km/u, want dan krijg je echt gevaarlijke situaties.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, een e-mtb heeft ondersteuning tot 25km/h, dus als je voorbij gevlogen wordt door iemand die 40km/h rijdt is dat niet op een gewone e-mtb.

@MAS, je pakt het te persoonlijk op. Mijn opmerking over in de auto stappen als het met de fiets kan (werk, booschappen etc.) ging er vooral over dat er heel veel mensen zijn die voor elk wissewasje in de auto stappen terwijl dat makkelijk te voet of met de fiets kan. Toch vinden we dat blijkbaar normaal, en iemand die wat meer gemak zoekt bij het biken wordt hier neergesabeld (tenzij hij fysieke beperkingen heeft).
En natuurlijk mag iedereen een mening hebben, de mijne is dus dat die houding kortzichtig is en van weinig tolerantie naar mensen die er anders over denken getuigt.

Je hebt gelijk als je zegt dat het een onwenselijke situatie is als e-mtb's de routes gaan overwoekeren met snelheden die voor ongemotoriseerde bikers nooit haalbaar zijn. Daar zit ik ook echt niet op te wachten. Maar dan praat je over illegaal gedrag, met buiten de wettelijke regels aangepaste bikes. Waarbij we weer terug zijn bij asociaal gedrag... en niet bij een volledige legale fiets met trapondersteuning.
Waar volgens mij de vraag van dit topic over ging :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
fe203
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: di 22 september 2009, 21:27

Naast de hiervoor genoemde nadelen wil ik toch ook nog een ander voordeel noemen.

Doordat je de mate van ondersteuning tegenwoordig zo fijn af kan stellen is het voor mensen die net beginnen met mtb'n veel makkelijker om ook met de wat beter getrainde rijders een tochtje te maken. Aanschafprijs is misschien nog een obstakel maar ik ken genoeg mensen die beginnen met een fiets van 3000 euro.

En als je wilt weten of meneer de e-biker zich een beetje ingespannen heeft kan hij de gegevens van die dag ook nog eens delen met de rest. De e-biker kan op zijn persoonlijke e-bike site een grafiek zien die het percentage ondersteuning aangeeft van de betreffende rit.
Ik kan me voorstellen dat de mensen dan minder snel hun fiets weer aan de wilgen hangen omdat ze het tempo van de medefietsers niet kunnen volhouden.
Heeft dan wel wat weg van spinning waar je ook met zijn allen naast elkaar pedaleert en de een zich meer inspant dan de ander.
MTBT
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 2 september 2016, 22:48

Hallo allemaal.

Zelf heb ik een e-MTB. Ben er heel blij mee. Vroeger heb ik aan wielrennen gedaan en door medische redenen jaren lang bijna niets meer aan sport kunnen doen. Diengevolge ook wat extra bagage rond mijn middel gekregen wat weer andere problemen met zich mee brengt. Daarom ben ik blij dat ik weer kan fietsen zonder eind van het dorp al weer om te moeten keren.

Nu sinds een paar maanden ben ik mijn conditie aan het opbouwen en een gemiddelde MTB route kan ik uit rijden op de ECO stand. Best al een prestatie waar ik trots op ben.

Refererend naar mijn tijd op de racefiets kan ik zeggen dat zonder aanpassing van het verzet (voor) het bijna onmogelijk is om (lekker) 40kmh+ te rijden op mijn E-MTB (max 25). Hooguit tijdens een sprint (ref: vlak op de weg) waarbij je je benen kwijt raakt. Als het je wel lukt, heb je echt power en conditie. De E-MTB weegt immers 20-21 KG.

Ik kan, zoals in een eerder bericht ook al aan werd gegeven, nu wel mee rijden met mijn vrienden en collega's. Ook wel eens fijn om in het weekend de deur uit te komen. Dat is al veel waard voor mij.

A-sociaal gedrag op welk vlak dan ook waarbij dan ook, is nergens gewenst.
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Leuke discussie toch weer.
Ik kan me nog herrinneren dat we als 'mtb'ers' vervloekt werden door alles en iedereen die niet fietste.
Men vond dat je maar moest wandelen,zolang je dat nog kan heb je toch geen hulpmiddel, zo'n fiets, nodig.

Rekening met elkaar houden vind ik normaal, maar dan moet het ook wel rekening met ELKAAR houden zijn en niet verwachten dat anderen enkel rekening met jou moeten/willen houden.

Blijkbaar moeten we nu dus ook weer door die fase met de e-bike, geen probleem ik probeer toch al van nature zoveel mogelijk anderen te mijden, de houding is nou eenmaal meestal dat het individu het absolute gelijk heeft en de rest van de wereld zich moet aanpassen...
Je kent ze wel die automobilisten de maar twee andere weggebruikers kent; de slomme slakken en de snelheidsmaniakken.

Diversiteit is het enige dat onze wereld interesant maakt, maar veel mensen kunnen zich alleen nog maar iriteren aan alles dat anders is, afwijkt van de norm, of wat niet aan de verwachting voldoet.
Bedenk eens hoe het zijn alls iedereen precies gelijk zou zijn en precies hetzelfde zou willen en doen, volgens mij blijft dan collectieve zelfmoord als enige zinnige optie over ?

Maar goed ik zal me er ook bij moeten neerleggen dat voor sommige mensen klagen nou eenmaal hun levensvervulling zal zijn.

Ik ga nog even voor het eten lekker een rondje fietsen, met ondersteuning, heerlijk...

Met een beetje mazzel kom ik nauwelijks iemand tegen, kan ik me helemaal leeg rijden en ben ik niemand tot last. Kom ik wel iemand tegen hou ik me even in en wie weet kan ik een gezellige babbel maken met iemand die eea helemaal anders ziet dan ik, zo niet ben ik er weer snel van door...
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

:-q :bier:
groetjes Marcel
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

kermit schreef:Precies, een e-mtb heeft ondersteuning tot 25km/h, dus als je voorbij gevlogen wordt door iemand die 40km/h rijdt is dat niet op een gewone e-mtb.

@MAS, je pakt het te persoonlijk op. Mijn opmerking over in de auto stappen als het met de fiets kan (werk, booschappen etc.) ging er vooral over dat er heel veel mensen zijn die voor elk wissewasje in de auto stappen terwijl dat makkelijk te voet of met de fiets kan. Toch vinden we dat blijkbaar normaal, en iemand die wat meer gemak zoekt bij het biken wordt hier neergesabeld (tenzij hij fysieke beperkingen heeft).
En natuurlijk mag iedereen een mening hebben, de mijne is dus dat die houding kortzichtig is en van weinig tolerantie naar mensen die er anders over denken getuigt.

Je hebt gelijk als je zegt dat het een onwenselijke situatie is als e-mtb's de routes gaan overwoekeren met snelheden die voor ongemotoriseerde bikers nooit haalbaar zijn. Daar zit ik ook echt niet op te wachten. Maar dan praat je over illegaal gedrag, met buiten de wettelijke regels aangepaste bikes. Waarbij we weer terug zijn bij asociaal gedrag... en niet bij een volledige legale fiets met trapondersteuning.
Waar volgens mij de vraag van dit topic over ging :wink:
wist ik :wink:
vond het gewoon ff leuk om aan te tonen dat niet iedereen het zelfde is en vast de E-bikers ook niet .
ik loop trouwens naar werk , daar moeten jullie je niet te veel van voorstellen , ik woon tegenover mijn werk :lol:

het enige waar ik me zorgen om maak is de groep , die je als laatste aangeeft , de aso's die heb je ook op de MTB
maar wat als die op zo'n ding zitten . :o

verder is het nu wel duidelijk dat we niet allemaal het zelfde zijn :winkie:

:-q

zo, ik ga ff een bike bouwen :tong
groetjes Marcel
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

kermit schreef:Precies, een e-mtb heeft ondersteuning tot 25km/h, dus als je voorbij gevlogen wordt door iemand die 40km/h rijdt is dat niet op een gewone e-mtb.
Ff op inhaken

Een e-bike in het algemeen is met een magneet wat plakband en goede wil in 15min tijd op te voeren :wink:

Dus ook de E-mtb. Dit zal verklaren dat ze zo hard gaan.
davy013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 september 2016, 15:16

Ik heb ook pas een emtb. Ik ben (als het goed is) gezond. Heb nog de conditie van een gefrituurde snack. En kan er hooguit 1x per week op uit. Daarnaast heb ik een kantoorbaan. Dus erg weinig tijd om aan mijn conditie te werken. En om na het eerste heuveltje al te moeten opgeven omdat je duizilig wordt en niet meer kan is een emtb toch wel fijn. Hij ondersteund tot max 25 per uur. En je moet echt wel trappen. Voor mij echt ideaal om get leuk te houden. Tja. Vindt je me lui is dat jouw probleem. Ik heb in iedergeval lol! Het gaat mij sowieso niet om de snelheid maar om lekker van de natuur te kunnen genieten zonder teveel te moeten afzien. En toch kun je op een emtb toch ook afzien. Is maar net op welke stand je hem hebt staan. Asociaal gedrag? Dat ligt echt aan de bereider. Ik zie genoeg "normale" mtb'ers die je afsnijden met hoge snelheid. En dan heb heb ik het nog niet wat je allemaal naar je hoofd gesmeten krijgt kwa opmerkingen. Associaal gedrag ligt aan de bestuurder niet aan de fiets. Iemand met een antiek opel corsa kan meer associaal gedrag vertonen dan iemand in een Porsche terwijl het beide auto's zijn. Waar de corsa max 130 kan en de Porsche 300. Zo zie ik het ook tussen een "normale" mtb en een met trapondersteuning. Dus leven en laten leven!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

niels.o schreef:
Een e-bike in het algemeen is met een magneet wat plakband en goede wil in 15min tijd op te voeren :wink:
Laat dat goede wil maar weg hoor.

Het eens met davy013: Asociaal gedrag, dat ligt aan de bereider.
Plaats reactie