Goede 26" of toch een 29"

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
fabber
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 09:06

Hi,

Ik ben niet helemaal nieuw op het gebied van MTB'en. Ik heb ooit de MTB ingeruild voor een racer. De racer blijft mijn main ding maar wil er nu een 2de hands MTB erbij ter overbrugging van de wintermaanden.

Zoals gezegd wordt de MTB alleen gebruikt in de winter, in NL en ook nog eens bij "goed" weer. Met dit gegeven twijfel ik dus aan een (oude) 26inch (bijv. een Cannondale Scalpel fully met lefty uit 2010) of bijv. een 29inch hardtail zoals de Grand Canyon. :~

Als er reeds een draadje is met eenzelfde soort vraag dan ontvang ik die graag.

Alvast bedankt voor jullie reacties!! :-q
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zou voor een 29er gaan het rijdt net wat makkelijker dan een 26er en je houdt er net wat meer vaart in.

Heb zelf ook een Canyon ben er zeer tevreden over echt een aanraden!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

26 vs 29 inch en hardtail vs fully vormen bij elkaar ongeveer de helft van alle posts op mtb fora gok ik. Dus veel leesplezier. Ik zou er voor die 2 dagen dat het lekker weer wordt komende winter niet te lang over wakker liggen en gewoon wat gaan proefrijden.
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alleen voor de winter, en dus in vlak Nl?
Een goede 29" hardtail.
Volstaat op alle Nl'se parcoursen, ook op de weg, en... Veel minder onderhoud met alle Hollandse blub. Want al rij je met mooi weer, de ondergrond kan dan nog erg modderig en nat zijn.

Wat is je budget en gewicht? Lengte?
Relatief lichte 29" wielset zou mooi zijn. Een Grand Canyon is een prima keus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

crankstel schreef:Zou voor een 29er gaan het rijdt net wat makkelijker dan een 26er en je houdt er net wat meer vaart in.
Met die vaart ben ik het op zich eens, maar makkelijker...dat hangt er toch mede vanaf in wat voor soort terrein je rijdt; ik vind een 26" toch wendbaarder op de wat technische stukken. Maar goed, zoals ak-77 hier al aangeeft gaan zoveel threads over dit onderwerp...en het blijft daarbij ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Dus fabber, als je de kans hebt: gewoon beide gaan proberen en kijken wat jou het best bevalt. Succes! :-q
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

De keuze voor 26" of 29" is heel persoonlijk. Ik heb liever een 26" met dikke specs, dan een matige 29".
Laatst gewijzigd door George op ma 17 augustus 2015, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post aangepast, geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In de winter in NL? Ik zou voor een starre singlespeed gaan. Heel veel lol, bijna geen onderhoud en heel goed voor zowel rij- als stuurtechniek.
En dan houdt het de kosten ook nog eens beperkt zodat je misschien wel nieuw kunt gaan rijden.
Laatst gewijzigd door suravida op ma 17 augustus 2015, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
KlaasLKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 23:11
Mijn mountainbike: 2014 Cube Reaction GTC SLT 29

Ik ben zelf begonnen op een 26'er Cannondale F1000.
Heb nu een 29'er cube Reaction GTC SLT....
Wel SRAM XO afgemonteerd dus geen lullige MTB, maar moet zeggen na een stuk met de 29 gereden te hebben.... Ik wil geen 26 meer. Misschien dat t ook aan mijn lengte ligt, ik ben 1,95m
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

KlaasLKW schreef:Ik wil geen 26 meer. Misschien dat t ook aan mijn lengte ligt, ik ben 1,95m
...daar heb je precies het punt hoe het voor mij dan de andere kant op werkt Klaas; voor mij is mijn lengte dan tot nu toe de reden dat ik 26" rij (1.78 m) . Ik denk dat een 29" voor lange mensen zeker voordeel oplevert, maar voor mijn afmetingen voelt het toch te 'lomp' en ook vind ik 29" met een kleine framemaat er qua verhoudingen wat raar uitzien. Maar zoals hier al (veel) vaker gezegd, het blijft toch persoonlijk en ieder zijn ding :wink:
KlaasLKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 23:11
Mijn mountainbike: 2014 Cube Reaction GTC SLT 29

Het is inderdaad wel een grotere fiets, ik heb er nog niet op gelet hoe het met klein frame eruit ziet
Ik heb nu de 21 inch. Niet eens de grootste maat, maar hij volstaat voor mij prima!
Wellicht is het voor jou een idee om een keer een rit te doen op een demo...

Want qua wendbaarheid doet die 29 t naar mijn gevoel niet veelm
Slechter dan mijn vorige 26. Maarja das ook beetje appels met peren vergelijken denk ik haha
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

KlaasLKW schreef: Wellicht is het voor jou een idee om een keer een rit te doen op een demo...
@fabber, zonder hier meteen een thread hijack te willen doen... :wink: ...maar gewoon ter overweging:

Daar zeg je wat Klaas, toevallig was ik laatst bij mijn LBS voor een afstelbeurt van m'n 26 en toen begon hij ook zo de voordelen van een 29 op te noemen, b.v. dat het ook voor de kleine framematen wel mogelijk is om goed wendbaar te zijn d.m.v. de juiste geometrie en dat de ontwerpen de laatste jaren echt wel verbeterd zijn in dat opzicht...dat zette me wel even aan het denken, zal ik het dan toch eens proberen? Los van het feit dat hij me toch ook wel een fiets wil verkopen ken ik de eigenaar wel en hij is ook een aardige gast dus het kwam mij niet pushy over. En hij verkoopt ook mooie fietsen van o.a. dat ene merk dat begint met Spec en eindigt op ized :winkie:

Dus ja, misschien ga ik als mijn bike aan vervanging toe is nog eens checken hoe 'n 29 rijdt, maar voorlopig volstaat mijn 26 prima en heb ik er veel plezier van!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb ruim een jaar op een 26" fiets gereden (Xtrail) en dat fietste prima, niks mis mee. Ik rij nu bijna 3/4 jaar op een Canyon AL SLX 29 en dat fiets in mijn beleving een stuk fijner. De canyon is dan ook bijna 3 kilo lichter, dat telt waarschijnlijk ook mee. Maar het is voor iedereen verschillend natuurlijk. Mijn lengte is 1,78.
KlaasLKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 23:11
Mijn mountainbike: 2014 Cube Reaction GTC SLT 29

Wiel-Maat schreef:
KlaasLKW schreef: Wellicht is het voor jou een idee om een keer een rit te doen op een demo...
Dus ja, misschien ga ik als mijn bike aan vervanging toe is nog eens checken hoe 'n 29 rijdt, maar voorlopig volstaat mijn 26 prima en heb ik er veel plezier van!
Kijk maar uit! Vriend van mij heeft ook een 26, heeft zondag een stuk Amerongen op mijne gereden.... Ik kan je vertellen dat hij zijn fiets al te koop gezet heeft haha
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

KlaasLKW schreef:Kijk maar uit! Vriend van mij heeft ook een 26, heeft zondag een stuk Amerongen op mijne gereden.... Ik kan je vertellen dat hij zijn fiets al te koop gezet heeft haha
Ja als je allebei een beetje dezelfde maten hebt kan je dat makkelijk ff checken natuurlijk.
Maar het is op dit moment voor mij ook een budget kwestie hoor, een goeie 2e fiets kopen zit er ff niet in dus ik ben op die manier nog ingedekt voor een overhaaste aankoop zeg maar :winkie:
fabber
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 09:06

Allen, bedankt voor jullie reacties!!! :-q

Ik heb ook te maken met budgettechnische issues :wink:
Afgelopen voorjaar mijn racer ook al voorzien van wat upgrades en vrouwlief ziet me nu ook weer aankomen.

Ik heb inmiddels wel gezien dat men nog best wat vraagt voor een 26". Daar heb je ook een goede nieuwe 29" instapper voor.
Zo zie ik dat een Trek X-Caliber 9 nu bij mantel in de aanbieding is. Dat is ook wel het budget wat ik in gedachte heb. Daarbij komt dat het voor mij niet perse nieuw hoeft te zijn.

Als iemand nog zulke aanbieding weet, of nog een 2de hands heeft staan die voor mijn lengte (1.96) geschikt is, hou ik me aanbevolen. Ik woon zelf in Amersfoort dus vrij centraal en kan dus makkelijk even ergs langs om te kijken.
Alvast bedankt!!

Ik wil ook even iets rechtzetten over die opmerking "mooi weer fietser"; :tong
daar bedoel ik mee dat als ik op zondagochtend wakker wordt en het heeft de vorige avond geregend of het miezert op dat moment ik me lekker een keer opdraai.
Plaats reactie