mtb voor echte kleine kinderen (4jaar)?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Bvn
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 september 2019, 07:30

Onze zoon is al vroeg begonnen met zijn kiddy moto loopfiets van heuveltjes ed. Daarna had hij een batavus snake vanaf jaartje of 5 denk ik. Wilde wel mee en heeft er sindsdien veel mtb routes op gereden. Verbazing wekkend hoe goed dat ging en waar hij boven kwam met zijn 3 versnellingen. Kon ondertussen wennen aan handremmen. Kreeg ie vrij vlot onder de knie.
Vanaf jaartje of zeven heeft ie een scott scale 24 inch. Daar gaat ie erg goed mee, super fietsje al is ie erg zwaar voor zo'n klein ding. Als het niet te mul is komt ie boven en vlot ook. Nu richting negen begint ie er weer uit te groeien, maar kan nog wel even. Zijn nu aan het kijken naar nog 1 tussen oplossing voordat ie in de kleine mtb's uitkomt.
Wellicht heeft iemand hiervoor een Idee?
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Mijn dochter van 3,5jr fietst nu op een Woom 2 14” (singlespeed, handremmen, vrijloopnaaf en 5kg).
Grootste uitdaging was nog de juiste kledij vinden in mt 92.

We fietsen geregeld (2x per wk) de halve rode route van Nijmegen. Bewust heb ik de fiets niet op de groei gekocht, ze moet gewoon goed op de fiets passen. Daardoor zal ze waarschijnlijk eind dit jaar uit deze fiets gegroeid zijn.

Woom begint pas met MTB’s bij 20”. Nu heb ik de MTB’s van Earth Rider op het oog.
Seeker 16 of Hellion 16

Nadeel is dat deze fietsen iets zwaarder zijn dan de huidige Woom, maar de grotere wielen zullen denk ik een hoop compenseren, Fietsje heeft moeite bij grote boomwortels. Ze snapt wel dat ze op de pedalen moet staan bij hobbelig terrein.

De Hellion heeft als voordeel dat deze een ophangpunt voor een derailleur heeft. Bij de Seeker zullen we iets van een Nexus naaf oid in moeten bouwen. Ze begint namelijk om versnellingen te vragen bij klimmetjes.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Poeh, 3.5 en dan dat doen. Ik zit een beetje te twijfelen tussen respect en mijzelf afvragen of het wel wijs is en of het wel haar keuze is.....
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

daniel1975 schreef: di 30 juni 2020, 08:04 Poeh, 3.5 en dan dat doen. Ik zit een beetje te twijfelen tussen respect en mijzelf afvragen of het wel wijs is en of het wel haar keuze is.....
Wij zien niet hoe zij op de fiets zit, misschien continue lachend of vermoeid aan het kijken.

Snelheid maakt ook dusdanig uit natuurlijk. Wel is het natuurlijk oppassen, lichaam is nog lang niet uitgegroeid. Zwaar sporten kan negatief effect hebben op deze groei.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Halve route Nijmegen, is al snel 7-8km. En dat 2x/wk voor een meisje van 3.5; wij hebben een fit dametje van net 4 die zo veel mogelijk buiten speelt, trampoline springt, speeltuin klimt etc, maar die gaat dat niet trekken.
Maar goed, wij zien haar inderdaad niet en misschien is het wel de opvolgster van Annemiek van Vleuten 8)
Bicycle, bicycle, bicycle
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Ze vraagt er zelf om, we houden helemaal haar tempo aan en als ze stoppen wilt. Stoppen we resoluut! Het is trouwens eerder 3x in twee weken.

Mama is momenteel thuis en we wonen midden tussen de routes, dus kan haar met auto ophalen. Dan fiets ik wel verder naar de andere auto.

Thuis ligt ze dan ff te rusten om vervolgens weer op trampoline te springen. De spring in het veld.
Laatst gewijzigd door SHJN op di 30 juni 2020, 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Cube https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/kids/ en Frog https://www.frogbikes.nl/bikeshebben allebei kleine 26" modellen en een 16-18". Op de kleine fiets zal een derailleur een uitdaging worden. Hele korte kooi dan...

Voor mijn zoon (10) is het einde van zijn 24" bijna in zicht. Volgende wordt waarschijnlijk een frog met name vanwege het gewicht. Significant lichter dan de meeste andere 26" kids bikes.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik hoop dat je een Frog kunt vinden, want bijna alles is uitverkocht daar.
Bicycle, bicycle, bicycle
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Mathijs_7 schreef: di 30 juni 2020, 08:58 Op de kleine fiets zal een derailleur een uitdaging worden. Hele korte kooi dan...
Waar of hoe vind ik zo’n korte kooi? Iemand had op een Woom 3 (16”) een Nexus 3 naaf ingebouwd. Is alleen een stuk zwaarder...

filmpje Nexus naaf
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Volgens mij bestaat dat niet specifiek. Diameter van het wiel laat niet veel ruimte. Fiets van mijn zoon (24") heeft een tourney derailleur die bij een 16" wiel over de grond sleept.

Derailleurs voor racefietsen of minder versnellingen hebben vaak een kortere kooi maar voor zover ik weet wordt dit pas vanaf 20" toegepast.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Mathijs_7 schreef: di 30 juni 2020, 08:58 Cube https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/kids/ en Frog https://www.frogbikes.nl/bikeshebben allebei kleine 26" modellen en een 16-18". Op de kleine fiets zal een derailleur een uitdaging worden. Hele korte kooi dan...

Voor mijn zoon (10) is het einde van zijn 24" bijna in zicht. Volgende wordt waarschijnlijk een frog met name vanwege het gewicht. Significant lichter dan de meeste andere 26" kids bikes.
naar welke frog zit je te kijken? Naar de MTB 62, 69 of de 72
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

propain heeft ook erg mooie kinder fietsen. Zelf 20 inch fullys! maar wel prijzig
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Lavado schreef: di 30 juni 2020, 09:46
Mathijs_7 schreef: di 30 juni 2020, 08:58 Cube https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/kids/ en Frog https://www.frogbikes.nl/bikeshebben allebei kleine 26" modellen en een 16-18". Op de kleine fiets zal een derailleur een uitdaging worden. Hele korte kooi dan...

Voor mijn zoon (10) is het einde van zijn 24" bijna in zicht. Volgende wordt waarschijnlijk een frog met name vanwege het gewicht. Significant lichter dan de meeste andere 26" kids bikes.
naar welke frog zit je te kijken? Naar de MTB 62, 69 of de 72
62 of 69, hangt een beetje van zijn volgende groeispurt af :D
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Woom heeft ook mooie kinder MTB’s waarbij de voorvork van carbon is om gewicht te besparen. Ook hebben ze dezelfde fietsen met verende voorvork.

Woom Off 4

Woom Off Air 4

Helaas bestaat er geen Woom Off 3, anders zou ik denk die kopen voor haar.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

daniel1975 schreef: di 30 juni 2020, 08:21 Halve route Nijmegen, is al snel 7-8km. En dat 2x/wk voor een meisje van 3.5; wij hebben een fit dametje van net 4 die zo veel mogelijk buiten speelt, trampoline springt, speeltuin klimt etc, maar die gaat dat niet trekken.
Maar goed, wij zien haar inderdaad niet en misschien is het wel de opvolgster van Annemiek van Vleuten 8)
Zondag reed ik op Epen-Vijlen voorbij een hummel op een 12 inch fietsje die met pa hier reed. Er zijn er dus meer.
Plaats reactie