Merida Matts 40 D (2012) voldoet niet in het bos?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Ik heb nogal een discussie op facebook met een medebiker. Ik wil dit jaar voor het eerst echt wat actiever gaan mountainbiken. Zo nu en dan wil ik bv ook de Utrechtse heuvelrug bestormen 8) . Volgens deze persoon zou het 1 grote grap zijn om met deze fiets echt de bossen in te gaan. Maw; de fiets (en ik) zou al na 1 stevige rit kapot zijn.

Nu zit ik me al een poosje in de techniek van het mtb wereldje te verdiepen maar zo 'slecht' is mijn fiets volgens mij helemaal niet. Ik ben voorlopig niet van plan om wedstrijden te gaan fietsen. Af en toe een verdwaalde jump moet mijn fiets toch gewoon kunnen hebben?
Er zit bijv een Shimano Alivio 8 op. Deze derailleur heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ook niet in wat ruiger terrein. Dat met mijn gebruik het frame gaat scheuren lijkt me ook nogal vergezocht.

Ik begrijp best dat een nieuwe mtb in een wat hogere prijsklasse veel fijner zal rijden dan mijn Merida maar dat hoeft toch nog niet te zeggen dat mijn fiets waardeloos is.
Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij computers bijvoorbeeld. Vandaag gekocht, morgen alweer achterhaald. €1500 tot €2000 euro voor een mtb vind ik voorlopig nog teveel van het goede. Als ik de smaak flink te pakken heb, zien we wel weer verder.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Mvg Robin
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Geene nkel probleem! Het is idd geen topfiets, maar breken zal hij zeker niet doen.
Mocht er uiteindelijk toch wat stuk gaan kan je dit alsnog vervangen.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Het is zeker geen topfiets, en de onderdelen die erop zitten zullen vast minder lang mee gaan, minder soepel werken (vooral vork en schakelen), maar dat je er niet mee kan fietsen dat is niet waar.
Zeker als beginner zou ik zeggen spring op dat ding en ga lekker fietsen! Je ziet vanzelf wel of het bevalt, en of je misschien wat anders wilt over een poos
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Heuvelrug routes zijn erg flowy, daar gaat hij zeker niet op kapot.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Zo dacht ik er zelf ook over. Fiets is ook nog praktisch nieuw. Ter illustratie: de eerste originele banden zitten er nog op. Ik heb er eigenlijk alleen maar mee op de weg gefietst. Heel soms eens een bospaadje maar ik ben nooit 'ruig' omgegaan met de fiets. Daar wil ik nu dus verandering in brengen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het zijn vooral de dure fietsen die scheuren. :-{
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

kan niet meer schreef:Het zijn vooral de dure fietsen die scheuren. :-{
Dat is er een voor in de boeken :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Robin-S schreef: Ik heb er eigenlijk alleen maar mee op de weg gefietst. Heel soms eens een bospaadje maar ik ben nooit 'ruig' omgegaan met de fiets. Daar wil ik nu dus verandering in brengen.

Robin-S schreef: Er zit bijv een Shimano Alivio 8 op. Deze derailleur heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ook niet in wat ruiger terrein.
De staat van de fietspaden bij jou in de buurt moet wel erbarmelijk zijn. :winkie:

Gewoon proberen hoe het gaat. :-q
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Now you gotta show us love? :roll:
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Hier in t noorDen zeggen we : trap an dat ding
Vake bej te bange..

Vrij Nederlands is dat dus .. niet zo bang zijn en gaan met die fiets
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Bowiex schreef:Now you gotta show us love? :roll:
:o neeh hoeft nie
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Bowiex schreef:Now you gotta show us love? :roll:
Wat zit je nou weer een vers lid weg te jagen man!

On topic; ik ben gestart op zeer goedkope mtb van de halfords, daarop met plezier ontdekt dat mtben leuk is, en toen het serieuzer werd (tochten van 50-60km, liefst tweemaal per week op de fiets) een low end 'echte' mtb aangeschaft. Sinds 2013 daar nog steeds plezier aan. Maar ook dan is het handig om veel onderhoud zelf te doen. Het is niet zo dat bijvoorbeeld Deore spul 1 jaar mee gaat zonder het te onderhouden en slijtage onderdelen te vervangen. Maar bijvoorbeeld shifter en derailleurs van dat niveau gaan zeer lang mee.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

niels.o schreef:
Bowiex schreef:Now you gotta show us love? :roll:
:o neeh hoeft nie

:winkie: Bowiex zal dit wel bedoelen :

Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

:lol:

Maar dan moeten wij TS toch love showen? Dat doen we eigenlijk al met onze liefdevolle (proest, gewoon voor de medemens dan hè) adviezen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ghehe. Iemand die dan toch nog een beetje oplet.

Om ook inhoudelijk wat toe te voegen. Ik denk dat maar een klein deel van dit forum op een + € 1.000,- bike begonnen is.

Gewoon plezier gaan maken en als iets niet goed werkt even kijken hoe je het oplost.

Bikes uit het goedkopere segment zijn vaak als "tanks" ontworpen. De frames kunnen heel wat hebben.
Dus hop het bos in. :-q
Plaats reactie