Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Aangezien mijn gezondheidssituatie ietwat anders is dan bij de meesten van jullie, zie ik dat niet zo snel gebeuren helaas. :-?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klopt, en daar kan ik niet over oordelen.
Ik snap dat het een wankel evenwicht is, maar als ik je posts zo lees denk ik toch dat het er aan zit te komen.
Ondanks alles lees ik progressie, petje af :-q

L&DD, 013, een rondje Eersel of L'gestel.
Is allemaal vergelijkbaar, en toch anders.
Goed voor je ego en goed voor de verhalen :-q
Ik denk dat er wel een paar forumleden zijn die je wegwijs willen maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zat idd zelf ook te denken over 013 of LDD straks. Maar eerst wil ik graag fatsoenlijk Dorst over kunnen en proberen wat meer conditie op te doen met drieluikjes. En zien hoe snel ik van de laatste herstel, want die heeft er flink in gehakt merk ik.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fatsoenlijk Dorst rond komen, het 3 luik, ben ik benieuwd wat fatsoenlijk in deze betekend?
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik hoop ook dat je die andere routes ook eens gaat rijden. Het is best leuk om eens wat anders te zien.
Maar vooral de verhalen die je hier neerzet zijn erg leuk om te lezen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jurriaan schreef: za 7 september 2019, 17:46 Fatsoenlijk Dorst rond komen, het 3 luik, ben ik benieuwd wat fatsoenlijk in deze betekend?
Alle klimmetjes halen, de drop durven en wat sneller dan nu.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mike123 schreef: za 7 september 2019, 17:54 Ik hoop ook dat je die andere routes ook eens gaat rijden. Het is best leuk om eens wat anders te zien.
Maar vooral de verhalen die je hier neerzet zijn erg leuk om te lezen.

Andere routes ben ik aan het overwegen. Maar omdat mijn gezondheidssituatie heel erg snel om kan slaan, moet ik mezelf daarvoor heel erg ver uit mijn comfortzone begeven. Dat ik hier in de buurt MTB en wielren is eigenlijk al een wonder.

En top dat je mijn verhalen leuk vindt! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als je het drieluik haalt, kan je 013 (18 km) en LDD (25 km) ook, LDD is qua tijd net iets korter , 013 ietsjes meer korter.

Maar denk dat het inderdaad verstandig is om even te wennen aan de wat pittigere routes door Dorst wat vaker te rijden. Beetje bochten techniek trainen etc.

Op zich maakt het natuurlijk niet uit of je Dorst in 20, 30 of 45 minuten rijdt. Maar als ik zo naar je tijden kijk, dan moet binnen een paar keer wel een tijd van 30-35 minuten haalbaar zijn. Dat betekent ook dat je 013 in 1:30 tot 1:45 moet kunnen rijden. En LDD in 1:45-2:00

Ter vergelijking, alleen rij ik LDD in 1:05, maar vorige week met wat minder actieve vrienden ook bijna 2 uur over gedaan. Ik weet zeker dat jij het beter kan dan die gezonde gasten van 40!

Gaat goed komen Ad! Horizon verbreden is altijd goed, te lang uitstellen niet.

Je fiets past wel op de drager erbij

(Drieluik met 20+ gemiddeld is wat ambitieus denk ik, dan moet je echt aardig doortrappen)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ad58 schreef: za 7 september 2019, 18:20 Alle klimmetjes halen, de drop durven en wat sneller dan nu.
:-q

Snelheid als referentie in combinatie met mountainbiken voor de lol wringt in mijn optiek. Snelheid is dan een drukmiddel en heeft niet een directe link met lol.
Een stukje van de route met meer snelheid rijden heeft wel relatie met de lol, dan gecombineerd met techniek (ik neem aan dat je niet bedoeld heel hard gaan over de rechtere paden).
Jouw instelling zoals je bezig bent met je sport, menigeen mag er een voorbeeld aannemen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jurriaan schreef: zo 8 september 2019, 07:48
Ad58 schreef: za 7 september 2019, 18:20 Alle klimmetjes halen, de drop durven en wat sneller dan nu.
:-q

Snelheid als referentie in combinatie met mountainbiken voor de lol wringt in mijn optiek. Snelheid is dan een drukmiddel en heeft niet een directe link met lol.
Een stukje van de route met meer snelheid rijden heeft wel relatie met de lol, dan gecombineerd met techniek (ik neem aan dat je niet bedoeld heel hard gaan over de rechtere paden).
Jouw instelling zoals je bezig bent met je sport, menigeen mag er een voorbeeld aannemen.
Haha, thanks! Het gaat mij er niet meer om om records te rijden. Ik vind het belangrijker dat ik geniet van de rit en van de eventuele progressie. En wat oog voor de mooie omgeving.

Een goed voorbeeld is mijn laatste ritje over Vrachelen. Ik heb daar gewoon lekker relaxed gereden en genoot van het feit dat ik stukjes die ik vroeger moeilijk vond, nu met gemak kon. Dat dropje bijvoorbeeld... Toen ik daar vanaf ging dacht ik: "Was ik daar vroeger nu zo bang voor?"
Verder kan ik ook wel genieten van een foutloze rit. Dat je bijvoorbeeld alle klimmetjes haalt en zonder een voetje op de grond door de mulle stukken komt. Smokkelen met je tijden door op de rechte of makkelijke stukken te knallen doe ik niet meer. Ik houd liever wat reserves voor de lastige stukken.

Maar er zitten nog meer dan voldoende uitdagingen op het drieluik voor mij. Op Dorst zijn dat de lastige kombochtjes die elkaar snel opvolgen, twee klimmetjes die ik niet haal en de drop natuurlijk. Op het CK is dat dat laatste klimmetje. Op Vrachelen heb ik eigenlijk nergens geen moeite meer mee.

Over het algemeen moet ik nog werken aan mijn bochtentechniek en afdalinkjes. Beiden durf ik niet hard.
Maar heeft ook te maken met het feit dat ik een beroerde 3/4 jaar achter de rug heb. Met veel ziekenhuis en ellende. Ik heb geen zin om door overmoed weer in het ziekenhuis te belanden. Noem me maar chicken dan (niet dat jij dat zegt hè?) maar ik heb echt meer dan keihard moeten knokken om weer terug te komen. Ik rijd gewoon zoals het lekker aanvoelt en ga geen onnodige risico's nemen voor een paar onbenullige PR's in Strava. Met de kans om weer lange tijd uit de roulatie te raken. Dat ben ik al meer dan genoeg door mijn MS en kan ik er niet bij gebruiken. En kan ik mijn vrouw ook niet aandoen.

Maar het voelt natuurlijk wel lekker aan als je na de rit ziet dat je, ondanks deze instelling, tóch een paar PR's hebt gereden! :wink:

Mijn horizon verbreden komt nog wel. Voorlopig rijd ik nog billenknijpend over Dorst. En moet ik nog handigheid verkrijgen met mijn dropper en inklikken met mijn SPD pedalen.

Als dat allemaal een beetje lukt, maak ik graag gebruik van het aanbod van Prulleman. Dat ik overigens enorm waardeer! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Investeer in jezelf en doe de spd’s van de hand😎
Flats en bijbehorende schoenen er voor terug :-q

Tip voor de bochten, vooruit kijken waardoor je kunt anticiperen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ik ben juist over gestapt van flats naar SPD, dus ik kan het zó weer overzetten. Ik blijf nog even proberen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 8 september 2019, 07:48
Ad58 schreef: za 7 september 2019, 18:20 Alle klimmetjes halen, de drop durven en wat sneller dan nu.
:-q

Snelheid als referentie in combinatie met mountainbiken voor de lol wringt in mijn optiek. Snelheid is dan een drukmiddel en heeft niet een directe link met lol.
Een stukje van de route met meer snelheid rijden heeft wel relatie met de lol, dan gecombineerd met techniek (ik neem aan dat je niet bedoeld heel hard gaan over de rechtere paden).
Jouw instelling zoals je bezig bent met je sport, menigeen mag er een voorbeeld aannemen.
Ad rijdt een andere wedstrijd dan wij ;)
Maar verandering is leuk. Waarschijnlijk (da's uiteraard persoonlijk) leuker dan je vastbijten in 1 route.
Niet te hoog grijpen, maar jezelf ook niet teveel beperken.
Ik begrijp het dilemma van Ad, maar zoals gezegd, afwisseling maak de dingen leuker.
En de ervaring die je zoekt door bijv. Dorst tot in de puntjes te beheersen, die kan je ook elders opdoen.
Alles wat je op bijv. de L&DD leert, neem je mee naar Dorst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ow. Ik dacht dat de LD&D een stuk makkelijker was dan Dorst..... :o
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

LDD heeft een paar venijnige klimmetjes die je op Dorst niet ziet, verder is ie goed te doen.
Ik pak altijd 1x per jaar zwart en groen. Leuk voor de afwisseling maar op de UHR ligt beduidend meer uitdaging.
Gesloten