Trek X-Calliber X9 voor derailleur schakelt niet

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Radiance
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 09:03

Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even snel voorstellen voordat ik op de topic titel over ga. :lol:

Mijn naam is Jeroen en woon in Den Haag, Scheveningen om precies te zijn.
Ik wilde al een tijdje graag een nieuwe fiets en heb als kind al met enige regelmaat gemountainbiket met mijn vader. Een aantal jaren geleden ging ik wel eens met hem fietsen hier in de duinen maar dan op de mountainbike van mijn moeder welke eigenlijk veel te klein voor mij is. Nu met het vakantiegeld vond ik het dus een mooie gelegenheid om een eigen mountainbike te kopen welke dus de Trek X-Calliber X9 is geworden.

Nu heb ik hem gister eind van de middag opgehaald en ondanks de storm ben ik direct in de avond een rondje gaan fietsen met mijn vader over een paarden pad in een bosje vlak bij. Toen we een klein klimmetje gingen maken schakelde ik naar het kleinste blad alleen bleef de versnelling hangen waarna deze helemaal niet meer wilde schakelen. Ik ga sowieso terug naar de winkel waar ik hem gekocht heb maar ben wel nieuwsgierig wat hier nou gebeurt kan zijn.

De kabel naar de voor derailleur hang nu ook helemaal slap en ik kan hem zo shifter trekken waarna de kabel wel weer strakker komt te staan. De kabel van de achter derailleur zit wel gewoon vast in de shifter. Ik heb al even snel onder het schroefje gekeken op de shifter om te kijken of die nippel misschien los was of geknapt o.d. maar dat is dus niet het geval. De kabel lijkt ook wel gewoon goed vast te zitten aan de derailleur maar zeker weten doen we dit niet en ook de stelschroef op de shifter is gewoon aangedraaid.

Omdat ie zoals gezegd nog geen dag oud is ga ik sowieso terug en er niet verder zelf aan sleutelen maar ben wel nieuwsgierig of mensen hier wellicht weten wat er nu gebeurt is. Ligt dit aan mij omdat ik schakelde tijdens het omhoog fietsen of ligt het aan het afstellen van de fietsenwinkel?

De Trek heeft het volgende schakelsysteem:
  • Schakelaars: Shimano Deore, 10-speed
  • Voorderailleur: SRAM X7
  • Achterderailleur: Shimano Deore XT, Shadow
  • Cassette: Shimano HG50 11-36, 10-speed
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Waarschijnlijk is de schroef waar de kabel voor de derailleur achter klemt net niet strak genoeg aan gedraaid.
Dan lijkt het alsof hij vast zit, maar is de kabel ondertussen een stukje opgeschoven. Daardoor kun je niet meer schakelen.

Dat kan de fietsenwinkel binnen 5 minuten oplossen gelukkig ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Radiance
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 09:03

Bedankt voor je reactie.
Ik heb net met de fietsenwinkel gebeld en die zeiden hetzelfde als jij zegt.

Uit het werk kan ik langs komen en dan wordt het probleem verholpen.
Kan gebeuren denk ik dan maar, waar mensen werken worden wel eens fouten gemaakt.

Dan kan ik vanavond nog rondje door het bos! Al heb ik wel al wat zadelpijn want zo'n hard klein zadel ben ik (nog) niet gewend. :lol:
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Wat ik ook wel eens gezien heb is dat het buitenkabel-kapje niet goed over de buitenkabel heeft gezeten en dat het bij gebruik op de plaats schiet.

Tipje, Schakel voor nooit met druk op de pedalen, voor je het weet heb je de ketting krom getrapt.
Plaats reactie