De noobs alstublieft helpen.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Freakazoid7285
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 4 augustus 2017, 06:57

Goede Dag mensen,

Ik en mijn vrouw zijn onlangs begonnen opsoek naar mountainbikes. (XC hardtail 29er)

We hebben een begroting van 500 euro(per fiets) voor een redelijk goed gebouwde mountainbike die een paar jaar zou duren.

Mijn metingen:
1.85Cm
115 kg.

Mijn vrouw
1.75CM
103 Kg

Zoals u merken kunt we zijn zowel vrij zwaar en overgewicht en zou vereisen een fiets die het gewicht dienovereenkomstig zou behandelen tijdens ritten.

Vriendelijk zou u adviseren op welke fiets het beste zou zijn voor beginners om te gebruiken binnen de prijsklasse.

Gelieve ook vriendelijk punt me in de goede richting te lezen en te verbeteren mijn kennis over mountainbikes

(Gelieve excuus mijn slecht Nederlands.)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

500,- is een krap budget. Voor die prijs is een gloednieuwe fiets, die nog voldoende goed is afgemonteerd, lastig te vinden.
Ik denk dat een goede tweedehandse fiets dan de beste optie is. Een grotere wielerzaak heeft misschien interessante modellen staan.

Wil je toch een gloednieuwe fiets, dan zijn de internetmerken het goedkoopst. Een merk bv als Canyon, Radon, Rose is wat dat betreft prima. Maar neem je bv de goedkoopste Canyon 'Grand Canyon': ook die kost nog steeds 699,-, niet niks, en die is dan redelijk afgemonteerd.

Een jonge tweedehandse fiets zal in deze prijsklasse de meeste waar voor zijn geld bieden.

Van de merken die bij een dealer staan heeft bv Cube interessante goedkopere modellen, Trek. Zijn allemaal zware frames, met zware wielen, met eenvoudige afmontages en voorvorken, voor deze prijs. Prima om een rondje mee in het bos en op landwegen mee te rijden, om op te beginnen.
Voor het echte sporten op uitdagende trails zullen ze wat tekort komen, maar ik denk dat het jullie daar nu (nog) niet om gaat? De stevigheid en degelijkheid is overigens ook een voordeel als je wat zwaarder bent.

Succes met zoeken!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Als je nieuw wilt kopen is 500 euro krap, maar er zijn wel mogelijkheden. Kijk eens op de site van Mantel tweewielers. De Trek Marlin 5 voor 407 euro. Beginnersfiets maar wel goede kwaliteit. Voor jou frame maat 19,5 inch en voor je vrouw 17,5 inch. Prima fiets om mee te beginnen en ruim binnen budget, en nieuw dus met garantie. Er zijn wel meer mogelijkheden maar dit lijkt me een hele mooie. Deze fiets kan jullie gewicht echt wel aan.

Gebruikt kun je wat beter afgemonteerde fietsen vinden maar dan moet je er wel verstand van hebben. Anders loop je kans dat je een miskoop doet.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Overigens is het nu ook de tijd van de aanbiedingen: in september- oktober komen de 2018 modellen op de markt, dus 2017 modellen worden dan overjarig, kortingen van 10-20% zijn dan niet uitzonderlijk. Als een winkel er niet zelf over begint kun je er altijd even naar informeren natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

+1 voor Xfries, redelijke fietsen, waar nog niets versleten is.

Prima om mee fit te worden. Als je na twee jaar fitter en lichter bent en de smaak te pakken hebt kan je alsnog een betere fiets kopen.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

+1 voor Xfries, Trek Marlin 7 was winner hardtail under 500,- pond bij MBR
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Omdat je geheel onervaren bent is het verstandig bij een dealer binnen te stappen. Die zou je goed moeten kunnen adviseren en vooral ook helpen mochten er problemen optreden. Dat gaat stukken lastiger bij een internet aanbieder. Daarnaast hebben jullie ook nog kleding en accessoires nodig en daarin kan een dealer je ook voorzien, vaak nog voor een mooi prijsje als je alles in 1x koopt.

Het gewicht van 115 kg is niet overdreven, maar fietsen van €500,- kunnen dat vaak niet hebben. Zegt een dealer dat het wel kan, dan moet hij jou ook helpen als je bijvoorbeeld toch een spaak uit het wiel rijdt!

Maar ik zou het toch ook zoeken bij een goede gebruikte fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vliegende ton schreef:+1 voor Xfries, Trek Marlin 7 was winner hardtail under 500,- pond bij MBR
Ja, in zijn prijsklasse. Maar hij valt in het niet bij bijvoorbeeld die Canyon die Aurelius noemt, of andere €700-€800 bikes...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Leg eens uit waarom een 29er in een kleine maat minder wendbaar is en onstabiel wordt?

Persoonlijk vind ik het gewoon onzin wat je tikt. Ook voor kleinere personen kan een 29er een pria fiets zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef:Ik zou je vrouw zeker geen 29er adviseren....hoe groter de wielen hoe minder wendbaar en daardoor ook snel onstabiel, en zeker nu omdat je beginnende mtb'er bent zit er ook geen snelheid in die dat eventueel zou kunnen compenseren....zo beland de mtb weer op MP met de redenen van verkoop (het is niet zo mijn ding, het mtb'n)
Dus omdat het een medium frame moet zijn, zou ik zelf een 26er uitzoeken, makkelijk sturen, goed onder controle te houden, en rijd gewoon makkelijk, ook niet duur in aanschaf en onderdelen, of je kijkt naar een 27'5 is nu wel het meest gangbare, maar daar zou iemand anders je over moeten adviseren, ik zelf heb er nog niet mee gereden....dus ik kan er helaas niets over melden :( :wink:
Negeer dit inderdaad compleet. Het tegenovergestelde is namelijk waar!

(Hoewel ik begrijp waar Mario op doelt, hij haalt echter wat dingen door elkaar)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben 1,68m en ik wil niet anders dan mijn 29" in maatje small in ieder geval :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
krt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 12 februari 2015, 22:20
Mijn mountainbike: Sensa Fiori sfb carbon

https://link.marktplaats.nl/m1188441127

dit is wel een mooie tweedehands voor de vrouw des huizes! het enigste nadeel wat hier aan hangt is dat ze dan zeer waarschijnlijk een mooiere fiets gaat rijden dan jij zelf :winkie:
Plaats reactie