Advies gevraagd, wat kan wel, wat niet en wat moet anders?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Antwoord 1: Remmen zou ik lekker laten zitten als je er geen extreme dingen mee gaat doen, magura julie's zijn prima remmen.

Antwoord 2: Vork is ook een kwestie van smaak, sommigen zweren bij bijvoorbeeld een SID, andere willen een skareb..., ik denk dat die Black goed bij de rest van je afmontage past.

Antwoord 3: Vork dus, ik ken de vork trouwens niet die er nu op zit. Is die zo slecht dan?
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Thijsje schreef:ik ken de vork trouwens niet die er nu op zit. Is die zo slecht dan?
Die vork is nieuw voor 2005. Hij is gebaseerd op de techniek van de Axel. Manitou heeft hem tussen de Axel en de Black gepositioneerd.

Ik lees vaak over de Axel dat mensen hem tegen vinden vallen. De Splice moet dus beter zijn denk ik, maar ik heb pas van 1 persoon op een of ander forum gelezen dat hij hem geprobeerd heeft. Hij vond hem beter dan zijn vorige vork, de Axel. Ik heb er nog geen echte reviews van kunnen vinden.
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Ik heb het idee dat het erg meevalt met die slechte reacties, het is soms wel een probleem met de wat zwaardere mensen (waaronder ik), sommige vorken kunnen dan niet meer goed hun werk doen. Maar jij zult daar geen problemen mee hebben met 70 kg, ik zou de vork er denk ik gewoon op laten zitten.
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

Je denkt duidelijk op lange termijn en zoekt een evenwichtige fiets. Het wordt zo wie zo een tourenfully of lichte enduro. Of je die nodig hebt of niet in Nederland laten we nu buiten beschouwing, je keuze is gevallen.

Dan zou ik die Julies, nooit gespaard van enige kritiek, vervangen door Louises, die meestal worden geloofd. Of je nu al of niet de FR versie neemt is eerder een persoonlijke keuze. In ieder geval heeft de Louise meer stopkkracht dan een Julie.

De vork? Die Spice is nieuw en nog onbekend. Afgaande op de kwaliteit van de vork waar hij het het dichts bij aanleunt, de Axel, zou ik voor een betere vork kiezen.

Je bent zeker dat een Black Super RTWD een uitstekende vork is die prima bij dit type fiets past. DE RS Reba zou ook kunnen evenals de Nixon en de Zocchi. Deze laatste vorken zijn nog nieuw en moeten hun kwaliteiten nog bewijzen, een gokje dus.

Enkel de Skareb past aan geen kanten onder de Red Bull.

Wil je die fiets ook sportiever op toerritten inzetten, dan zou ik zeker kiezen voor een vork met SPV. In Nederland zal je daar meer aan hebben dan aan die verstelbare veerweg.
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Ik ben vrijdag op de Bike Motion beurs geweest en heb me daar prima vermaakt. Qua onderdelen weet ik grotendeels wat ik wil, maar over het frame heb ik toch weer m'n twijfels. Het gaat om een Single Pivot systeem of een Four Bar linkage systeem.

Single Pivot (SP):
Afbeelding
Gewicht zonder demper: 2650 gr.
Manitou Swinger 4-way SPV: 340 gr.
Totaalgewicht: 2990 gr.
7005 T6 Alu.

Four Bar Linkage (FBL):
Afbeelding
Gewicht zonder demper: 2165 gr.
Manitou Swinger 3-way SPV: 275 gr.
Totaalgewicht: 2440 gr.
6013 T6/2 Altanium Alu.

Het verschil in gewicht is dus 550 gram. Ik denk zelf dat ik daar weinig van ga merken. De geometrie is verder namelijk zo goed als gelijk. (In vergelijking: bij 17" heeft de FBL een 5mm langere bovenbuis en bij de 19" heeft de FBL een 1 mm langere zitbuis dan de SP. 21" en 23" modellen zijn exact hetzelfde bij de FBL en SP. Verder zijn de hoeken hetzelfde). Ik kan op beide frames een rizer stuur en/of een steilere stuurpen zetten als ik een comfortabelere houding zou willen.
Wat ik me afvraag is wat nou de verschillen zijn tussen deze twee frames met de dempers erbij.

Waarom zou een SP meer voor enduro/tour zijn en de FBL meer voor cross country/alpencross? (Zo staat het in de Rose Catalogus). Is een SP dan comfortabeler dan een FBL?
Waarom zou je op de FBL aan een Swinger 3-Way genoeg hebben?
Is de SP breder inzetbaar dan de FBL?
bike_magic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 26 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp, magura voorvork, en deore, lx, xt, magura clara's
Contacteer:

Beetje laat maar toch, ik wou dit effe kwijt ivm je keuze Inzake canyon, je krijgt veel meer waarde voor je geld dan bij Red bull, Verder is Rose wel positief gericht op Nederland, maar zijn ze inmiddels zo groot dat je best veel moeite hebt om garantie of zo te regelen vanuit Nederland, Ik woon zelf in de Arnhem en je moet er gewoon naartoe elke keer. Ik ben van ons fiets groepje inmiddels de laatste die niet op een cayon fietst, ik begin er ook niet aan gewoon omdat ik merk trouw ben (ja dom weet ik) maar alle andere vier hebben inmiddels een canyon, ze zijn er erg tevreden over en de garantie afhandeling (1 keer nodig geweest) was super is nog een relatief klein merk, met korte lijnen alles is nogwel een keer te regelen.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Het verschil in toepassingen van de beide door jou genoemde frames zit hem niet in het gebruikte systeem (SP/FBL) maar in de geboden veerweg. Dat SP frame lijkt mij wat meer veerweg te bieden dan het FBL-frame.

Een single pivot heeft meestal wel wat meer werk nodig om goed te werken ten opzichte van een goed ontworpen four bar linkage systeem (met Horst Link), wellicht dat daarom een andere demper wordt toegepast.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Ik ben Canyon nog even aan het bekijken, maar als ik de prijzen zo zie denk ik dat ze de Red Bulls niet zo veel ontlopen. Het zijn allebei merken met een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Qua onderdelen ontlopen ze elkaar ook niet veel.

Momenteel heeft Red Bull wel het voordeel dat ze niet uitverkocht zijn (Canyon wel volgens de site) en dat ze dichter in de buurt zitten. Met een uur en drie kwartier ben ik in Bocholt volgens de routeplanner, Canyon is drie en een half uur rijden (Koblenz). Verder kan ik bij Roseversand de fiets tot op elk detail customizen naar eigen wens, je betaalt alleen het prijsverschil van de componenten.

Wat betreft de veerweg wordt in de catalogus bij de NPL 120mm genoemd en bij de CC Werks 115mm.
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Ik lees net in twee tests van Bike (6/2004) dat de veerweg van de Werks 130 of 140mm is en van de NPL 88 mm...? Bij de fiets in de catalogus staat wat anders, namelijk 120mm en 115mm.

Misschien ga ik er a.s. zaterdag heen, dus ik zal mijn vragenlijstje maar alvast gaan maken.. :)

/knip!
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de info en de tips, ik heb hierdoor een goede overweging kunnen maken. Mijn frame-twijfels waren bij Rose ter plekke opgelost door de verkoper. Ik wil namelijk een comfortabele fiets, de CC Werks biedt meer comfort. Dat sluit aan bij de verschillende reviews die ik gelezen heb. De NPL is een wat strakker geveerde fiets die zeer geschikt is voor snelle marathonrijders, en dat ben ik niet.

Hier een lijstje van wat het geworden is:

Afbeelding
Frame: Red Bull Werks CC-400, geanodiseerd zwart 7005 T6 Aluminium, Custommade, double butted, 19".
Demper: Manitou Swinger Air 4-Way 2005
Voorvork: Rock Shox Reba Race U-Turn Air met Poploc Remote
Balhoofdstel: WCW sealed, geïntegreerd
Stuur: Easton EA50 XC
Stuurpen: Xtreme Pro, 6061 T6 Aluminum, 15°
Remmen: Magura Louise FreeRide
Velgen: Vuelta FR - Freeride (Xtreme Funride Disc)
Naven: Shimano XT 32 gaats
Spaken: DT competition 2.0/1.8/2.0 mm
Nippels: DT Pro
Banden: Continental Vertical Protection 26" x 2.3, vouwbaar
Crankstel: Shimano Deore LX 2005 (Octalink, Hollowtech II)
Voorderailleur: Shimano Deore XT
Achterderailleur: Shimano Deore XT
Cassette: Shimano Deore XT 11-32
Schakelhendels: Sram Rocket Shorty (Twist Shifter)
Zadelpen: Xtreme Pro Forged 2014 T6 Aluminium
Zadel: Selle Italia Trimatic II of de C2
Pedalen: Shimano SPD PD-M540

Hiervoor ben ik €1750,- kwijt, een mooie prijs vind ik zelf. Suspension pompje krijg ik erbij. De fiets wordt eind december geleverd, dus dan zal ik wat foto's maken en hier posten.

Spannend!! :)
Plaats reactie