Gezocht: Tips om te starten met flatpedals.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hallo,
Ik wil mijn mtb skills verbeteren, wat je veel leest en hoort is dat het verstandig is om te gaan trainen met flatpedal`s op je bike.
Het lijkt me ook handig om met flat`s wat makkelijker op en af te kunnen stappen op een technischere trail.
Dus op zoek naar een setje pedalen, ik kwam er niet uit welke ik nou wou hebben, uiteindelijk gekozen voor een setje shimano GR-500 ( waren in de sale bij BC. )

Afbeelding

Wel een verschil met mijn huidige pedalen.

Afbeelding

Pedalen zijn geleverd en de pinnen steken nu 2 a 3 mm boven de kooi uit.
Lijkt mij dat de pinnen maximaal omhoog moeten, doe je dan alle pinnen, of alleen de buitenste ?

Lees hier op het forum ook wel eens over de juiste pedaal / trap techniek als het over flat`s gaat ? Iemand tips.

Wil de pedalen gaan rijden met me bestaande 5/10 schoenen, haal de spd klikkers eraf en dan is het een platte zool, heb ook nog hoge adidas sneakers en dat wel lijkt me ook wel wat.

Hoor graag wat tips en tricks.
Bijv. moeten de pinnen vast met loctite of gewoon met wat kopervet.

Thanks, Marco.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Ik heb veel gehad aan de volgende 'course';
https://learn.ryanleech.com/p/the-flat-pedal-challenge" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze lessen zijn gratis, alleen even inschrijven. Hier kun je zo'n beetje alle nuttige tips terugvinden.
Ik ben ook recent overgestapt op flats (op m'n ltht). De eerste rit wist ik niet wat me overkwam. Vooral het gevoel van de fiets 'kwijtraken' bij elke jump was echt wennen. Met de nodige tips en tricks gaat het nu al een stuk beter.
Succes!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kwestie van je hielen laten zakken, dat is echt het allerbelangrijkste.
Die pinnetjes is een kwestie van smaak, m`n vrouw gebruikt ze zo maar een maat van me heeft wel alles maximaal omhoog gezet. Ik zou het eerst ff proberen :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Retep87 schreef:Ik heb veel gehad aan de volgende 'course';
https://learn.ryanleech.com/p/the-flat-pedal-challenge" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze lessen zijn gratis, alleen even inschrijven. Hier kun je zo'n beetje alle nuttige tips terugvinden.
Ik ben ook recent overgestapt op flats (op m'n ltht). De eerste rit wist ik niet wat me overkwam. Vooral het gevoel van de fiets 'kwijtraken' bij elke jump was echt wennen. Met de nodige tips en tricks gaat het nu al een stuk beter.
Succes!
Exact dezelfde ervaring :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou in elk geval de buitenste pinnen "langer maken". De binnenste zou je laag kunnen laten, dat versterkt nog eens de concave (holle) vorm van het pedaal wat de grip verbeterd.
Dit zijn echt wel goede pedaaltjes hoor, ook al zijn ze niet zo duur. Technisch identiek aan de Saint, alleen een paar gram zwaarder door wat ander materiaal.

Om echt goede grip te hebben op flat's moet je ook met spierspanning in je benen werken. Lastig uitleggen, want het is iets wat ik automatisch doe en ik kan het hier vanaf de bank niet analyseren... :)

Simpel oefeningetje wat volgens mij kan bijdragen aan een goede techniek: rijd eens stapvoets een trottoir op en trek het achterwiel mee omhoog zodat dat de rand niet raakt. Voor natuurlijk ook netjes "op de stoep zetten" en de rand niet raken. Dat moet snel achter elkaar, dus niet te snel rijden ;-)

Helemaal in het begin ben ik wel een keer of twee, drie van het pedaal geschoten. Telkens bergop... te weinig druk op het pedaal door een verkeerde stand van de voet. Van het pedaal schieten overkomt me eigenlijk nooit meer.

Of een spd-schoen zonder plaatje optimaal is weet ik niet, ik vermoed dat je toch iets grip inlevert tov specifieke flatpedalschoenen. Maar je kunt het altijd proberen.
Voor mij was het een eye-opener toen ik na een paar jaar met lage wandelschoenen rijden overstapte op Five Ten's... ineens had ik ècht grip :-)
Inmiddels al een paar jaar geleden de spd's definitief verbannen naar de wegfiets(en), flat's bevallen me gewoon beter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Retep87 schreef:Ik heb veel gehad aan de volgende 'course';
https://learn.ryanleech.com/p/the-flat-pedal-challenge" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze lessen zijn gratis, alleen even inschrijven. Hier kun je zo'n beetje alle nuttige tips terugvinden.
Ik ben ook recent overgestapt op flats (op m'n ltht). De eerste rit wist ik niet wat me overkwam. Vooral het gevoel van de fiets 'kwijtraken' bij elke jump was echt wennen. Met de nodige tips en tricks gaat het nu al een stuk beter.
Succes!
Thanks, dat ga ik proberen :-q .
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks Guys,
Ga de pedalen vandaag op een fully monteren, en dan tussen de buien door maar eens proberen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: Of een spd-schoen zonder plaatje optimaal is weet ik niet, ik vermoed dat je toch iets grip inlevert tov specifieke flatpedalschoenen. Maar je kunt het altijd proberen.
Voor mij was het een eye-opener toen ik na een paar jaar met lage wandelschoenen rijden overstapte op Five Ten's... ineens had ik ècht grip :-)
Inmiddels al een paar jaar geleden de spd's definitief verbannen naar de wegfiets(en), flat's bevallen me gewoon beter.
Bij veel van die flatpedal/SPDzolen is het materiaal te hard en waardoor de pinnen niet echt vastbijten. Ook is het afdekplaatje vaak hoger dan de bodem van het profiel van de schoen zelf zodat je eigenlijk alleen maar op het plaatje "staat" ipv de hele zool. Verder hebben dat soort zolen vaak een grof profiel dat niet overeen komt met de pinnen, waardoor je voet in een onnatuurlijke stand wordt gedwongen. Dat geeft bij mij last van m`n knieen.
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 9 december 2017, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Hij heeft het toch ever 5/10s Dat zijn vaak flat pedal schoenen waar je ook plaatjes onder kan doen.
Dan werkt het wel gewoon.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Schoenen die je voor beide kan gebruiken zijn imho altijd een compromis, YMMV :)
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Gistermiddag eindelijk eens op op pad met de flat`s op wat lokale paadjes, gereden met de 5/10 maltese, heb de klikkers er af gehaald, de zool van de 5/10 is puur stijfer als de Adidas die ik afgelopen weekend in de straat heb geprobeerd.

Afbeelding

De grip van de pinnen is echt goed, je plaatst je voet en hij staat vast ( heb alle pinnen op maximale hoogte gezet excl. de binnenste, die heb ik wat lager gehouden, weet niet waarom.)

Heb de flat`s nu op een fully en dat reed prima, ik dacht tijdens het rijden wel aldoor, ik moet druk op de pedalen houden, met korte erg steile klimmetje ontbreekt nog vertrouwen, dan wil ik toch gaan trekken aan de pedalen voor extra pk.
Rijd deze fully met een ovaal blad en vond gevoelsmatig dat het met de flats mooier rond gaat als met spd`s.
Merk wel als ik een te lichte versnelling trap en de omwentelingen gaan erg snel, kan dan eventjes slecht druk op de pedalen houden.
Hiel wat verder naar beneden houden tijdens het trappen vergroot ook de grip op het pedaal lijkt het.

Ook wat trappen geprobeerd.

Afbeelding

Ga de pedalen vandaag op de HT zetten en dan eerdaags maar eens proberen,denk dat het dan wat lastiger wordt om grip op de pedalen te houden met een wat meer stuiterende achterwiel.
Goed weekend :-q .
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor het 'pedaleren' zijn flats dus inderdaad minder geschikt zoals je al ontdekt! Maar met vaker gebruiken wordt dat ook een stuk beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Op zich gaat het `pedaleren` wel maar ben gewend om op de weg een hogere cadans aan te houden, en dat is even wennen.
Heb me zadel wat lager gezet, voelt ook al wat beter.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vergeet niet dat stoeprand-oefeningetje wat ik omschreef eens te proberen. Simpel "overal" te doen.
Een hoge stoeprand (of iets vergelijkbaars) oefent lekker, bij mij in de buurt zijn er een paar bushaltes waar de trottoirband wat hoger dan normaal is. Bij jou in de buurt zal ongetwijfeld ook iets dergelijks te vinden zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

kermit schreef:Vergeet niet dat stoeprand-oefeningetje wat ik omschreef eens te proberen. Simpel "overal" te doen.
Een hoge stoeprand (of iets vergelijkbaars) oefent lekker, bij mij in de buurt zijn er een paar bushaltes waar de trottoirband wat hoger dan normaal is. Bij jou in de buurt zal ongetwijfeld ook iets dergelijks te vinden zijn.
Ben het niet vergeten, ga het tzt proberen :-q
Plaats reactie