Afmeting stuur

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
JFrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 15:21

Ik heb gehoord van de vuistregel dat de breedte van het stuur gelijk moet zijn aan de breedte van je schouders. Tegelijk moet je een stuur hebben dat je fijn vindt.

Nu is het zo dat ik op een Ridley 29er met een breed stuur pijn aan m'n handen kreeg, en op een Bulls 26er met 'normale' afmetingen weinig pijn. Kan ook te maken hebben met de afmeting van het frame, ik weet het niet.

Iemand nog tips mbt het kiezen van een stuur?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die vuistregel is voor racefietssturen ;-) Anders zouden we allemaal op 42 of 44 cm stuur mtben. Kans is groot dat je last van je handen krijgt doordat de geometrie van de fiets anders is (langer?) Kan je de maten van de beide frames hier neerzetten?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die vuistregel komt uit het wielrennen en stamt waarschijnlijk uit de jaren '60, als het niet nog ouder is. Logica zit er niet echt achter... .

Voor mountainbikes gelden andere 'wetten'. Een breder stuur geeft je meer controle. Zo compenseert een breder stuur voor het tragere sturen dat een kortere stuurpen je geeft. Dus hoe korter je stuurpen, hoe breder je stuur. Ook op hogere snelheid kun je het stuur stabieler vast houden als het breder is. Dus meer downhill-gericht: breder stuur.

Natuurlijk heeft het stuur wel enigszins met je lichaamsbouw te maken. Ben je klein en tenger, dan zou het iets smaller kunnen zijn dan als je groot en breed bent. Maar hier speelt persoonlijke voorkeur ook een rol.

Dan speelt de zithouding ook nog een rol. Zit je diep voorover, dan hoort daar eerder een smaller stuur bij om een 'natuurlijke' houding te krijgen. En andersom, zit je rechtop en kort, dan moet dat gecombineerd worden met een breed stuur.


En dan de leidraad: er van uit gaande dat alles gemiddeld is (fiets, terrein en persoon), pak iets van 72-74 cm om mee te beginnen. Afzagen kan altijd nog na een paar ritten en om die reden zou je zelfs met 76 mm beginnen. Tenzij je echt wil downhillen is het wat onzinnig om breder te gaan (mag best hoor!), maar ga ook niet smaller dan 70 cm (tenzij je een zeer ouderwetse fiets hebt, maar dan nog kun je ook de stuurpen aanpassen!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Je zou ook nog kunnen proberen om je stuur wat te draaien in de stuurpen, dit veranderd de drukpunten in je hand .
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
JFrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 15:21

Bij de Bulls is de bovenbuis korter, heb dan minder last van m'n handen. Ik denk dat dat bij mij veel meespeelt. Bedankt voor de tips!

Zitten is ook nog een ding, ik weet nog niet wat ik fijn vind qua voorover gebogen of rechtop. Wat ik in ieder geval niet fijn vind is pijn aan m'n **** zoals nu her geval is. Iemand nog tips hieromtrent?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Experimenteren met de stand van het stuur, zoals hierboven ook wordt gezegd. Dat kan veel uitmaken. Je kunt ook even kijken naar je handvatten, misschien zijn ze te dun of juist te dik voor je handen en er zijn ook exemplaren op de markt die je handen beter ondersteunen. Hetzelfde voor je handschoenen. Ik gebruik graag ESI (siliconen) grips in de 'dikke' uitvoering en specialized handschoenen.

Als je het stuur te breed vind schuif dan alles eens 1-2 cm naar binnen om te testen of dat beter bevalt. Afkorten kan altijd.

Let er ook eens op hoe je het stuur vasthoudt, veel mensen knijpen veel te hard. Probeer er bewust op te letten dat je het stuur losjes vast hebt. Ook weer niet te los natuurlijk ;)
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Het is natuurlijk ook een kwestie van gewenning!

Als je niet gewend bent om met een breed stuur te rijden, dan zal dat in het begin vreemd aanvoelen en zul je wat meer verkrampen. Dus als je gaat experimenteren is een kort ritje niet voldoende om te kunnen besluiten of de nieuwe setup beter voor je is. Tevens spelen (zoals genoemd) ook andere factoren mee. Denk ook hierbij aan de handvatten en hoe je de remhendels en shifters heb gemonteerd. Als je in je normale zithouding een knik in je polsen hebt, zul je daar last van krijgen.

Voor mij persoonlijk was een stuur met wat meer backweep perfect om daarna pijnloos met een 780mm stuur te rijden.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Over het zitten..

Is idd OOK een kwestie van gewenning en zitvlees kweken, maar.
Waneer je het stuur laat zakken d.m.v. of ringen te verwisselen of de stuurpen omdraaien, word de druk op de zadel/zitbotjes ook minder. (verander niet te veel in 1 keer, kleine stapjes) Je moet er wel van houden zo'n diepere houding. Maar probeer het gewoon. Kost nix :-q
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
JFrans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 15:21

Dank allemaal!
Plaats reactie