Van race naar MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Vanaf eind 2014 zit ik regelmatig op de racefiets. Vorige week een MTB gekocht en vandaag opgehaald bij de fietsenmaker.
Het eerste sleutelen heb ik al achter de rug. Voor transport moest het voorwiel eruit en bij het terugzetten merkte ik dat die licht aanliep. Lang leve YouTube. :)

De SPD plaatjes onder de schoenen gemonteerd voor een testritje (om te kijken of de voorrem het nog goed deed) door de wijk. Die moet ik dit weekend nog even beter afstellen.

Dit fietst heel anders dan een lichte racefiets met dunne bandjes. De fietsenmaker zei dat 2,2 bar genoeg was. Op de racefiets ben ik 6 bar gewend. De wielen voelen dus heel soft aan. Bovenal zijn ze ontzettend breed voor mijn gevoel. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat grip geeft.

Het klikken in de pedalen voelt net even anders dan mijn Look pedalen en dat is even zoeken met de schoen. Klopt het dat het plaatje nog wel een tik maakt op de tegels als je er mee loopt? Of is dat een teken van verkeerde plaatsing?

Mijn race toergroep waar ik zaterdags mee fiets gaat in de herfst/winter op de MTB haar rondjes maken. Ik ben voornemens om mee te fietsen. Qua conditie trek ik dat neem ik aan. Maar ik moet nog wel erg wennen aan de MTB. Dus voordat ik met de groep meega wil ik eerst zelf wat ervaring op doen. Hoe pak ik dat het beste aan?

Bij mij in de buurt (Raalte) heb ik wel enkele single tracks op fietsafstand maar is dat niet te hoog gegrepen?
Punicajack
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 juli 2018, 19:31
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 500

Ik kijk even mee. Ik heb af en toe op de racefiets getoerd met spd-sl pedalen. Onlangs begonnen met MTB-en en ik heb nu SPD pedalen en merk dat het metaal van de spd schoenplaatjes op de grond komen tijdens het lopen (SPD-SL had rubberen uitsteeksels daarvoor). Kun je dat aanpassen of ligt dat aan de schoen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jer_81 schreef:Vanaf eind 2014 zit ik regelmatig op de racefiets. Vorige week een MTB gekocht en vandaag opgehaald bij de fietsenmaker.
Het eerste sleutelen heb ik al achter de rug. Voor transport moest het voorwiel eruit en bij het terugzetten merkte ik dat die licht aanliep. Lang leve YouTube. :)
Gefeliciteerd!

Het ligt een beetje aan het systeem, maar het zou slordig zijn als je fietsenmaker het niet goed afgesteld heeft. Daarbij kan een schijfrem af en toe heel lichtjes aanlopen als het wiel er uit is geweest. Verdwijnt vaak na 2-3 remmen.
Jer_81 schreef:De SPD plaatjes onder de schoenen gemonteerd voor een testritje (om te kijken of de voorrem het nog goed deed) door de wijk. Die moet ik dit weekend nog even beter afstellen.

Het klikken in de pedalen voelt net even anders dan mijn Look pedalen en dat is even zoeken met de schoen. Klopt het dat het plaatje nog wel een tik maakt op de tegels als je er mee loopt? Of is dat een teken van verkeerde plaatsing?
Het kan kloppen dat de plaatjes net de grond raken, niets om je zorgen over te maken. Ze slijten ten opzichte van de plastic race plaatjes ook nauwelijks als je er op loopt. De positie zou ik gelijk houden aan die van je raceschoenen.
Jer_81 schreef:Dit fietst heel anders dan een lichte racefiets met dunne bandjes. De fietsenmaker zei dat 2,2 bar genoeg was. Op de racefiets ben ik 6 bar gewend. De wielen voelen dus heel soft aan. Bovenal zijn ze ontzettend breed voor mijn gevoel. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat grip geeft.
Ai... . 2.2 is behoorlijk veel, tenzij je zelf 120 kg bent. Zo rond de 80 kg moet je weg kunnen komen met 1.6 tot 1.8 bar bij 2.25 banden. Op straat voelt dat raar en anders, maar in het terrein heb je daardoor grip en zelfs minder rolweerstand! Wennen dus!
Jer_81 schreef:Mijn race toergroep waar ik zaterdags mee fiets gaat in de herfst/winter op de MTB haar rondjes maken. Ik ben voornemens om mee te fietsen. Qua conditie trek ik dat neem ik aan. Maar ik moet nog wel erg wennen aan de MTB. Dus voordat ik met de groep meega wil ik eerst zelf wat ervaring op doen. Hoe pak ik dat het beste aan?

Bij mij in de buurt (Raalte) heb ik wel enkele single tracks op fietsafstand maar is dat niet te hoog gegrepen?
Aan de ene kant is een clinic aan te raden. Naast dat het gewoon een leuk dagje is, steek je meestal in korte tijd heel veel op en leer je het op de juiste manier.

Aan de andere kant zijn de rondjes in NL nergens zo gevaarlijk dat je ze moet vermijden. Gewoon rustig beginnen en misschien wat langzamer fietsen dan je kunt en zo het parcours, je fiets en je kunde leren kennen.


Succes :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Welkom bij de mtb'ers. Veel verenigingen bieden start2bike clinics aan, http://www.start2bike.nl" onclick="window.open(this.href);return false; bedoeld om je wat techniek training te geven zodat je daarna veilig op pad kunt. Als dat qua tijd niet uitkomt kun je ook op de ntfu site nog wel wat clinicsvinden. Best een goed idee om mee te starten als je af en toe overstapt, op de mtb is techniek toch wat belangrijker.

Schoenplaatjes hor je vaak nog wel als je loopt, hangt af van de dikte van de noppen en de dikte van je plaatjes.

Omdat ongeveer 70% van je remkracht van je voorrem moet komen zou ik die goed nakijken voordat je het terrein ingaat. Op mtbroutes.nl of fietssport. Nl vind je routes met omschrijvingen en beoordelingen, zoek daar eens een makkelijke route uit om te beginnen. Let er wel op dat er nu veel routes afgesloten of ingekort zijn door de droogte. Wees aardig voor andere bosgenieters en de natuur en have fun!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jer_81 schreef:

Mijn race toergroep waar ik zaterdags mee fiets gaat in de herfst/winter op de MTB haar rondjes maken.

Hou er rekening mee dat vanaf september er nieuwe regelgeving is omtrent reclame en fietsen in groepen. In bospercelen van Staatsbosbeheer is het dan verboden om met reclame van derden, behalve het kledingmerk zelf, op je shirt te rijden en met meer dan 4 personen in 1 groep.

:-q
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Dice Oldskool schreef:
Jer_81 schreef:

Mijn race toergroep waar ik zaterdags mee fiets gaat in de herfst/winter op de MTB haar rondjes maken.

Hou er rekening mee dat vanaf september er nieuwe regelgeving is omtrent reclame en fietsen in groepen. In bospercelen van Staatsbosbeheer is het dan verboden om met reclame van derden, behalve het kledingmerk zelf, op je shirt te rijden en met meer dan 4 personen in 1 groep.

:-q
:lol: Dat laatste snap ik, maar mbt reclame.... Volgens mij zijn we wat doorgeschoten in regeldrift. Maar goed, mijn clubshirt heeft geen reclame. Enkel de naam van de vereniging en plaats en het kledingmerk.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

bartsince1975 schreef:Welkom bij de mtb'ers. Veel verenigingen bieden start2bike clinics aan, http://www.start2bike.nl" onclick="window.open(this.href);return false; bedoeld om je wat techniek training te geven zodat je daarna veilig op pad kunt. Als dat qua tijd niet uitkomt kun je ook op de ntfu site nog wel wat clinicsvinden. Best een goed idee om mee te starten als je af en toe overstapt, op de mtb is techniek toch wat belangrijker.

Schoenplaatjes hor je vaak nog wel als je loopt, hangt af van de dikte van de noppen en de dikte van je plaatjes.

Omdat ongeveer 70% van je remkracht van je voorrem moet komen zou ik die goed nakijken voordat je het terrein ingaat. Op mtbroutes.nl of fietssport. Nl vind je routes met omschrijvingen en beoordelingen, zoek daar eens een makkelijke route uit om te beginnen. Let er wel op dat er nu veel routes afgesloten of ingekort zijn door de droogte. Wees aardig voor andere bosgenieters en de natuur en have fun!
Ik kan mij herinneren dat mijn eigen vereniging ook eens zo'n clinic heeft gehouden. Ik zal eens rondvragen.

Toen ik mijn voorwiel er weer inzette hoorde ik een lichte tik en leek het alsof het wiel wat aanliep. Na wat stellen bleek dat vervolgens een minuut of 5 rondgereden en daarna liep het soepel zonder tikje.

Dank je voor je reactie.
@Lars TB ook bedankt voor jouw reactie.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dice Oldskool schreef:
Jer_81 schreef:

Mijn race toergroep waar ik zaterdags mee fiets gaat in de herfst/winter op de MTB haar rondjes maken.

Hou er rekening mee dat vanaf september er nieuwe regelgeving is omtrent reclame en fietsen in groepen. In bospercelen van Staatsbosbeheer is het dan verboden om met reclame van derden, behalve het kledingmerk zelf, op je shirt te rijden en met meer dan 4 personen in 1 groep.

:-q
:lol: :lol: :lol:

Eigenlijk is het verschrikkelijk, al die boswielrenners die in hetzelfde gesponsorde lycra (WAAG het niet om een ander shirt aan te doen.) komen straks weer in hordes stoempend onze trails op. Ik mag niet "onze" zeggen geloof ik, maar MTB is (normaliter, in een zomer waar het af en toe regent) een zomersport. Punt.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Giant-E schreef:
Dice Oldskool schreef:
Hou er rekening mee dat vanaf september er nieuwe regelgeving is omtrent reclame en fietsen in groepen. In bospercelen van Staatsbosbeheer is het dan verboden om met reclame van derden, behalve het kledingmerk zelf, op je shirt te rijden en met meer dan 4 personen in 1 groep.

:-q
:lol: :lol: :lol:

Eigenlijk is het verschrikkelijk, al die boswielrenners die in hetzelfde gesponsorde lycra (WAAG het niet om een ander shirt aan te doen.) komen straks weer in hordes stoempend onze trails op. Ik mag niet "onze" zeggen geloof ik, maar MTB is (normaliter, in een zomer waar het af en toe regent) een zomersport. Punt.
:D Vrees niet, mijn vereniging heeft ook een MTB afdeling die gedurende alle seizoenen gebruik maken van de MTB routes en bij een aantal ook meehelpen met onderhoud en uitbreiding. Ik betaal in de contributie dus al mee aan een en ander.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Giant-E schreef:Eigenlijk is het verschrikkelijk, al die boswielrenners die in hetzelfde gesponsorde lycra (WAAG het niet om een ander shirt aan te doen.) komen straks weer in hordes stoempend onze trails op. Ik mag niet "onze" zeggen geloof ik, maar MTB is (normaliter, in een zomer waar het af en toe regent) een zomersport. Punt.
En een lentesport en een herfstsport en een wintersport :-)
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Dice Oldskool schreef:Hou er rekening mee dat vanaf september er nieuwe regelgeving is omtrent reclame en fietsen in groepen. In bospercelen van Staatsbosbeheer is het dan verboden om met reclame van derden, behalve het kledingmerk zelf, op je shirt te rijden en met meer dan 4 personen in 1 groep.

:-q
Zou dat niet pas ingaan op de eerste dag van het tweede kwartaal 2019? :tong
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Net het eerste rondje gemaakt. Route paars van het Sallandse MTB netwerk. De heenweg tegen de wind in was al zwaar. Ik merkte toen al dat de hartslag vrij hoog was.

- Handig om op de verharde stukken een voorvorklock te hebben. Minder handig om te vergeten hem daarvan af te zetten als je het bos in gaat en dan niet blindelings de knop kan vinden.
- De GPS route geeft enkel de grote lijnen aan, paar keer mis gereden. Dat zal de volgende keer beter gaan.
- Ingehaald op een single track door vriendelijke mensen die mij even de tijd gaven aan de kant te gaan.
- Op de rechte stukken hou ik het leuk bij om gigantisch achter te lopen op de single tracks
- Aangehaakt bij een 2 tal wat ik voor mij zag fietsen en die ik bij kon houden op gepaste afstand.
- Ik heb 3x9 en klein achter en 'lomp' naar het grootste blad schakelen laat je ketting eraf lopen. Is me op de racefiets met Campa 2x10 nooit gebeurd.
- Als je normaal trainingsrondjes maakt van 50 km op de racefiets (of 100 met pauze) dan is 55 op de MTB wat ambitieus. :D
- Zonder kleerscheuren fijn gefietst. Het is een hele andere tak van sport maar heb er veel plezier aan beleefd.
- Spieren die je op de racefietst niet rakt doen nu best wel pijn. :)

Al met al, leuk avontuur. Dit ga ik wel vaker doen dan enkel in de herfst en winter.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jer_81 schreef:Net het eerste rondje gemaakt. Route paars van het Sallandse MTB netwerk. De heenweg tegen de wind in was al zwaar. Ik merkte toen al dat de hartslag vrij hoog was.
Je bent geneigd harder te gaan fietsen omdat het vergeleken met je racefiets zo langzaam lijkt te gaan. Maar je moet dus gewoon nog iets rustiger fietsen.
Jer_81 schreef:Handig om op de verharde stukken een voorvorklock te hebben. Minder handig om te vergeten hem daarvan af te zetten als je het bos in gaat en dan niet blindelings de knop kan vinden.
Die lockout doet niet heel veel, beetje deinen kost geen energie, de winst zit tussen je oren. En je merkt dat je heel veel verliest als je hem in het terrein dus ingeschakeld laat staan... .
Jer_81 schreef:Ik heb 3x9 en klein achter en 'lomp' naar het grootste blad schakelen laat je ketting eraf lopen. Is me op de racefiets met Campa 2x10 nooit gebeurd.
Kwestie van afstellen, hoort niet te kunnen.

En als je met "klein achter" het grootste tandwiel op de cassette bedoelt: als het even kan moet je vermijden dat je ketting 'dwars' ligt. De versnellingen 'groot-groot' en 'klein-klein' moeten vermeden worden. Omdat inderdaad de ketting er af kan lopen.
Jer_81 schreef:Als je normaal trainingsrondjes maakt van 50 km op de racefiets (of 100 met pauze) dan is 55 op de MTB wat ambitieus. :D
Toen Adri van der Poel (vader van) 4e werd in de wereldbeker mountainbiken in Houffalize heeft hij gezegd dat mountainbiken 4x zo zwaar is als racen op de weg! Nu zal het niet helemaal op gaan, maar het is zeker intensiever.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Lars TB schreef: Kwestie van afstellen, hoort niet te kunnen.
Ik zal het in de gaten houden. Er zit nog een gratis servicebeurt bij en als ik er last van heb mogen ze het opnieuw afstellen.
En als je met "klein achter" het grootste tandwiel op de cassette bedoelt: als het even kan moet je vermijden dat je ketting 'dwars' ligt. De versnellingen 'groot-groot' en 'klein-klein' moeten vermeden worden. Omdat inderdaad de ketting er af kan lopen.
Volgens mij, maar kan het mis hebben stond hij op het kleinste tandwiel achter en was er dus zeker geen sprake van een dwarsliggende ketting. Ik hou het in de gaten. Sowieso ging het schakelen wat ruwer dan ik gewend ben met Campa Veloce.

Toen Adri van der Poel (vader van) 4e werd in de wereldbeker mountainbiken in Houffalize heeft hij gezegd dat mountainbiken 4x zo zwaar is als racen op de weg! Nu zal het niet helemaal op gaan, maar het is zeker intensiever.
Dat merk ik. Met dit ritje van 55km ben ik eerst een paar uur wat minder fit geweest. Voelde aan als 110km fietsen aan het begin van het wegseizoen. Ik had ook beter moeten ontbijten voor ik vertrok.
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Ontbijt wordt overschat.

Mvg

Nico
Plaats reactie